Inderesin kahvihuone (Osa 3)

En ole talousmedian edustaja, mutta kirjoitan työkseni uutisia Internetin ihmeelliseen maailmaan. Voin jakaa muutaman asian, mitä olen itse oppinut.

Minusta olisi mukavaa kirjoittaa esteettisesti miellyttävä otsikko. Ne eivät vain netissä toimi. Nykyään ihmiset käyttävät nettiä valtaosin puhelimella. Uutisia plärätään hirveää vauhtia.

Ensimmäisenä otsikossa pitää napata lukijan huomio. Hei! Katso tänne! Huhuu! Sen jälkeen otsikossa pitää antaa jokin syy, miksi lukija avaa uutisen. Pieleen menneitä kutsutaan klikkiotsikoiksi ja ne suututtavat lukijoita. Sellaiset eivät toimi lyhyellä eivätkä varsinkaan pitkällä tähtäimellä.

Lukijamäärässä olen ykkönen kuukaudesta toiseen. Tämä on suoraa seurausta siitä, että ymmärrän, millainen lukija on.

Edit: Vastaan mielelläni kysymyksiin, jos joku haluaa tietää jotain klikkiotsikoihin tai nettiuutisointiin liittyen.

20 tykkäystä

Oikein arvattu! :sweat_smile: Pohdin itsekin ennen julkaisua, että on vähän siinä ja siinä, että kuuluuko viesti yhtiöketjuun. Ehkä ei. Ja ei näemmä. Toisaalta - listautuminen ja siihen liittyvät eri vaiheet ovat näkyvä osa yhtiön alkavaa tarinaa pörssiyhtiönä. Mutta ehkä olen vain yksin innoissani asian kanssa. Otetaan siis pakit vastaan, käännetään leuka mahdollisimman alas rintaan ja suunnataan kohti uusia pettymyksiä. Onneksi on edes perjantai.

5 tykkäystä

Mielestäni ei ollut kovinkaan tyylikästä aamulla mainita Twitterissä Smart Eye yhtenä suosikkiosakkeistaan sen päivän hinnalla ja loppupäivästä kertoa myyneensä Smart Eye -laput pois.

66 tykkäystä

Eilenhän sitten julkaistiin vielä SVT:n ja Dagens Industri:ssa artikkeli epäilyistä yrityksen toimitusketjun mahdolliseen veronkiertoon liittyen, ja eilen painettiin lopulta -40% ja tänään -40% taulussa… oivoi :open_mouth:

EDIT: Sinänsä mielenkiintoista, että markkina-arvo tällä hetkellä 795MSEK, kun tilausten arvo pelkästään on jo 1800MSEK 40% marginaalilla :thinking:

1 tykkäys

Itse kaipaisin siihen vielä jotain lisämittaria, sillä en varmaan ostaisi edes Sampoa 10 vuodeksi ilman myyntimahdollisuutta :smiley:

1 tykkäys

Vieläkö isoilla julkaisuilla on erilliset otsikkotoimittajat, jotka sitten kuitenkin jyräävät siihen sen klikkiotsikon fiksun ja esteettisen tilalle?

Tämä ”hoida omaa salkkua kuin toisen salkkua” on erittäin hyvä periaate ja pakottanut perustelemaan ostot paremmin ja vähentänyt veivaamista. Mutta olen huomannut itsessäni sen, että omassa salkussa olen uskaltanut ottaa hieman enemmän riskiä kuin hoitamissani perheen salkuissa, mikä on viimeisen parin vuoden aikana johtanut parempaan tuottoon. Ja kyse ei ole mistään hype-lappujen treidaamisesta vaan omassa olen uskaltanut mennä caseihin aikaisemmin mukaan ja ottaa isompia positioita. Näiden välillä pitäisi sitten tasapainoilla

4 tykkäystä

Isoilla julkaisuilla on oma heebo sitä varten, joka sijoittelee uutiset etusivulle hyvään järjestykseen. Kuumat uutiset ylös, niille kainalojutut yms yms. Kuvittelisin, että sama heppu askartelee otsikoiden parissa.

Onko koskaan käynyt näin: luet uutisen kuuman aihepiirin ympäriltä vaikka jotain poliittista kohua koskien. Muutaman lauseen jälkeen huomaat et luin täsmälleen saman jutun jo kaks tuntia sitten.

Tämä johtuu siitä, että otsikoita usein muutetaan uutisen elinkaaren aikana. Ekat tunnit mennään tällä ja sitten vaihdetaan tähän, josko uutinen saisi siitä uutta elämää.

Sivustojen analytiikka on todella tärkeä työkalu. Vain sen avulla tietää, mikä toimii. Valitettavasti hyvät otsikot sopivat vain harvan median tarpeisiin.

Esimerkiksi sanomalehdissä otsikoilla ei ole väliä. Asiakas saa lehden joka aamu ja on sitten oma asia lukeeko vai ei. Raha on maksettu jo etukäteen.

6 tykkäystä

Nordnetin AOT:lla ei vielä näy Inderesin osakkeet ainakaan. Näkyykö muilla jo?

Vahva veikkaukseni on, että iso osa tästä on automatisoitu, erityisesti isoilla sivustoilla. Esimerkiksi HS muistaakseni avoimesti kertoo, että käyttävät kirjautuneille käyttäjille kustomoituja sivuja, joissa sinulle näytetään niitä uutisia, joiden oletetaan sinua kiinnostavan (=aiheet joita seuraat ja joita olet aiemmin lukenut).

Lisäksi osa sivuistoista (ainakin Suomen ulkopuolella) tekee aktiivista ns A/B testausta, joissa osalle käyttäjiä näytetään otsikko tai kuva A, toisille B (jne, variaatioita voi olla enemmäkin) ja sitten tulosten perusteella arvioidaan minkä otsikon / kuvan / järjestyksen positiivinen vaikutus on suurin. (=enemmän sivustolla käytettyä aikaa, enemmän mainosnäyttöjä, enemmän kerättyä dataa käyttäjästä myytäväksi mainostajille jne)

1 tykkäys

OP:lla näkyi hetki sitten.

Noup. Ja pitäis salkussakin olla tilaa Inden lappujen suorittaa onnistunut laskeutuminen.

Voi hyvin olla. Tähän suuntaan ollaan ainakin menossa. Monilla sivustoilla on oma käyttäjätili, jonka avulla voit ihan itse valita, mitkä aiheet eniten kiinnostaa. Tietysti tämän tiedon voi myös hakea muutakin kautta, mutta se ei ole niin tehokasta saati edullista. Tuollaisia etusivun räplääjiä kuitenkin Suomessa vielä on ja ihan niissä isoimmissa uutissivustoissa, ei välttämättä kaikissa.

Itse seuraan toiselta näytöltä analytiikkaa koko ajan. Tiedän, mikä on hyvä lukijamäärä, mikä keskinkertainen ja mikä huono. Jos uutinen saa huonon vastaanoton, koitan keksiä, mistä se johtuu. Ehkä muokkaan otsikkoa, mutta usein jätän miettimisen tasolle.

Reaaliaikaista liikennettä seuraamalla näkee hyvin, mitkä sanat toimivat. Jollakin värikkäällä adjektiivilla voi saada paljon lukijoita, mutta ne menettävät tehonsa todella nopeasti. Kolmas mykistävä ei enää toimi samaan yleisöön.

3 tykkäystä

Toimiiko muilla mobiilivarmenteella kirjautuminen Nordnetiin tällä hetkellä? Itse saan herjaa ettei numerolla löydy käyttäjää. Aiemmin toiminut. Ei auttanut luurin boottaus.

EDIT: Nyt, noin vartti myöhemmin kirjautuminen onnistui. Ehkä fiksasivat jotain.

Tähän heitän kyllä vastaväitteenä sen, että eivät sijoittajat ole rahojaan täysin sokeasti noihin IPO:ihin heittäneet. Lähes jokaiseen IPO:on kommentoi Karo Hämäläinen, Omavaraisuushaaste, Johannes Sippola tai joku muu Suomisijoittaja Twitterissä. Tuulipuvulle riittää heiltä :+1: /:-1: -reaktio, joilla sitten päätetään (peesataan) jätetäänkö merkkaamatta, otetaanko minimit vai lähtedäänkö maksimilla sisään. Fiksuimmat ottavat sitten riskimerkinnät AOT:lle (jos OST myös vaihtoehto), jotta saavat verovähennykset tarvittaessa.

Siis kirjaimellisesti viiden minuutin työllä saa selville, onko kyseessä hyvä diili. Merkinnänkin ehtii tekemään samassa aikaikkunassa.

Fifax on niin huono diili, että esikoululainenkin tajuaisi kiertää kaukaa.

15 tykkäystä

Mielenkiintoista seurata miten tässä Smart saagassa tulee käymään:
1/ @timontti myy koko position pois
2/ Red Eye lisää omaan portfolioon sekä seuraava analyytikko lisää omaan salkkuun

=> Smartin osake vahvassa laskussa tänään, eli @timontti :lla ilmeisesti enemmän vipuvartta markkinareaktioihin vs. Red Eye… :wink: :grinning:

Itsellä vielä positio päällä, en ole vielä tehnyt päätöksiä suuntaan tai toiseen. Tarkalla silmällä tätä kuitenkin seuraten - erinomaista viihdettä myös samalla :+1:

34 tykkäystä

“Otettu smartti takaisin salkkuun, kun R/R-suhde on taas tyydyttävä päivän dipin myötä”

Tälläinen olisi pelimiehen liike, mutta vaatisi kyllä ballseja foorumilla kertoa asiasta.

12 tykkäystä

Todellaki, aika ristiriitaista on herran ulosanti.
Kaikella kunnioituksella…
Toivottavasti päivän dippi johtuu em syistä, sirupula on todellinen mutta annetaas firman itsensä kertoa siitä jos aihetta on.

9 tykkäystä


On siellä aika paljon muitakin myyjiä. Näyttäis ruotsiteknoilla olevan laskupäivä muutenkin.

Toki varsin kunnioitettavan sopulilauman on timontti kerännyt, jos mutuilee, että nuo nonneroiden myynnit on suurimmaksi osin sopulien tekosia. Etenkin kun timontin liikkeet ovat ristiriidassa muiden auktoriteettien kanssa.

Red eyelta viimepäivinä lisänneitä on ainakin top picks ja analyytikoista Smartin analyytikko Jesper Von Koch ja pelianalyytikko Danesh Zare.

Myös Modelio equityn liikkeitä seuraa moni ja heillä smart on toiseksi suurimpana.

4 tykkäystä

Haistelin jo tovi sitten, että irtautuminen Smartista tulee tapahtumaan ja myin omani pois ehkä reilu viikko sitten, jotta välttyy foorumin tuomalta lumipalloefektiltä :smiley:

1 tykkäys