Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Tilanneraporttia pääkallopaikalta.
Toistaiseksi näyttää siltä että omistaja-arvoa ei ole tuhottu sillä että toimistoon tehtäisiin jotain todella kallista remonttia tai että saunajatkoilla olisi jäänyt kiuas päälle ja koko toimisto palaa.
Näin omistajan ominaisuudessa paheksun sähkön (oletettua) turhaa käyttöä ja mitä muita kulueriä yritykseltä löytyy jossa voisi säästää.
Jäämme seuraamaan mitä tulevat kvartaalit ja vuodet tuovat eteen.

68 tykkäystä

Marimekon laajaa raporttiako se Petri Kajaani siellä toimistolla tähän aikaan? :thinking: :smiley:

24 tykkäystä

Noi ilmeisesti hypeosakkeet ovat täysin vieraita itselleni, niin mielenkiinnosta kyselen: mikä oli se Timontti efekti ylöspäin (ihan konkreettisina prossakursseina) ja erityisesti mikä se oli sitten alas päin, kun selvisi se poismyynti? Siis paljonko kurssi IRL Aikuisten Oikeasti laski?

Faktaa pyytäisin tähän. Juu, ja en itse tutki. Tämä on kafferuumi, ei voi liputtaa laiskaa. Mutta uteliasta…
Luulen, että ehkä muitakin tää fakta kiinnostaisi, piiskan sivallusten jälkeen…

Tämän kuvan löysin yhdestä sijoittamisesta kertovasta kirjasta:

25 tykkäystä

66 tykkäystä

Hyvinkin kannatettava ajatus. Usein selkeä kirjoitus kertoo myös selkeästä ajattelusta ja sekavasti kirjoitettu… päinvastoin.

Ja kyllä, Inderes taivutetaan ”Inderesin” ei ”indereksen”. :ghost:

21 tykkäystä

Eikö mobiililaitteella kirjoitettaessa aivot rullaa aina sen verran sormia nopeammin, että se on väkisinkin sekavasti kirjoitettu :joy:

2 tykkäystä

Täällä foorumilla esiintyy yksi kielioppivirhe, joka jostain syystä saa mulla aina veren kiehumaan. Vikahan on siis minussa, kun jokin niin pieni asia vaikuttaa minuun, eikä suinkaan kirjoittajassa.

Kyseessä on lienee-sanan käyttäminen apuverbinä. Lienee on ainoastaan olla-verbin potentiaalimuoto. Se taipuu persoonan mukaan tähän malliin:

minä lienen
sinä lienet
hän lienee
me lienemme
te lienette
he lienevät

Apuverbinä sitä käytetään väärin näin: Matti ja Maija lienee ehtivät seuraavaan junaan.

Oikeasti jokaisella verbillä on oma potentiaalimuoto. Lause menisi näin: Matti ja Maija ehtinevät seuraavaan junaan. Muodot ovat: ehtinen, ehtinet, ehtinee, ehtinemme, ehtinette, ehtinevät.

Usein potentiaalimuodot ovat todella kömpelöitä, minkä vuoksi niiden käyttäminen oikein voi olla hankalaa. Hyvä nyrkkisääntö on, että ikinä ei mene vikaan käyttämällä jotain kiertoilmausta (luulen, että… kai jne.)

Vielä pari esimerkkiä. Ensimmäinen väärin ja toinen oikein.

Lienee otatko huomioon, että… / Ottanetko huomioon, että…
Tulos lienee laskee ensi vuonna / Tulos laskenee ensi vuonna
Osinko lienee menee maksuun lokakuussa / Osinko mennee maksuun lokakuussa

49 tykkäystä

Kun vaihtaa It-alan tilalle sanan keskuspankkielvytys ja korvaa informaatioteknologian rahanprinttaamisella niin voisi villisti kuvitella Wikipedialainauksen kertovan tästä päivästä…

7 tykkäystä

Kertokaatten minulle miten taipuu Kaleton. Keuruulla tiekyltissä lukee Kalettomantie?

Paikkojen nimet taivutetaan paikallisen perinteen mukaan, joten tuohon en osaa kyllä sanoa mitään. Olen muutenkin aivan surkea katujen oikeinkirjoituksessa.

Samoin useat nimet voi taivuttaa kahdella eri tavalla, ja loppujen lopuksi kyse on nimen omistajan omasta mieltymyksestä. Esimerkiksi Sampon tai Sammon on ok. @Pohjolan_Eka :lla oli tästä hauska rant Twitterissä, mutta valitettavasti tuollaista kuvailtua systeemiä ei vielä ole olemassa.

7 tykkäystä

Sijoittasin IT-alan tilalle megatrendi tai vaihtoehtosiesti skaalautuvuus tai disruptio. Vety(talous) ja uusiutuva energia kanssa hyviä vaihtoehtoja.

2 tykkäystä

Onpas hauska twiitti. Tuossahan sanotaan, että myyttinen Sampo olisi nimetty Sampo yhtiön mukaan.

Höhöhöö

10 tykkäystä

Mitenkähän @Yu_Gong aikoo tasapainottaa salkkuaan seuraavien kolmen vuoden aikana :slight_smile:

https://www.shareville.fi/jasenet/yurtsi/portfolios/188058/positions

22 tykkäystä

Inderestäkö siellä on salkku pullollaan?
Itsellä ei ole sharevillessä tunnuksia. :slight_smile:

4 tykkäystä

Edit Kuvat poistettu

52 tykkäystä

66,9% näyttäisi olevan Inderesin paino salkussa :slight_smile:

10 tykkäystä

Hyvä tekosyy olla hajauttamatta; “muttakun… muttakun… lockup” :smiley:

3 tykkäystä

Palkkaneuvotteluun voimaa: “pitäis saada vähän lisää fyrkkaa että voin tasapainottaa salkkua”

35 tykkäystä

Lifeline Spac Instikkamerkintä.
Onko näin, että vain Dansken konttorilla voi merkinnän tehdä? Mielestäni siellä Dansken sivuilla oli aikaisemmin linkki mistä pääsi instikka-antiin merkkaamaan mutta ei ole enää. Aspa sanoi, että vain paikanpäällä voi tehdä merkinnän.