Inderesin kahvihuone (Osa 3)

En nyt oikein ymmärrä että nyt foorumilla on alettu dissaamaan yleisesti toisten yhtiövalintoja ja sijoituksia… :slightly_frowning_face:

4 tykkäystä

Jos mä olisin dissaamassa sijoituskohdetta mä olisin yhtiöketjussa halkomassa numeroita ja argumentioisin siellä miksi Hyzon on huono (tai hyvä) sijoituskohde. :smiley:
Jos foorumin osta/myynti ketju on viikoittain täynnä ostin Hyzonia dipistä tai tankkasin hyzonia osa 12 niin eikö siitä voi edes sijoitusfoorumilla heittää vitsiä ilman että joku loukkaantuu Hyzonin omistajien puolesta? :smiley:

Jos Hyzon on puoliksi edes semmoinen raketti mitä pienimutoinen kultti sen ympärille tekee niin hyvähän se vain on että foorumilaiset saavat massiiviset tuotot ja ehkä itsekin alas siinä kohtaa kiinnostumaan keissistä enemmän. :smiley: :smiley:

Tällä hetkellä kurssiin on leivottu vaan niin paljon kaikkea shorttareista ja shorttirapsasta alkaen että en koe saavani niin paljon hyötyä ajalleni mitä Hyzonin fundamenttien tutkiminen veisi vs jokin pieni small cappi Helsingin pörssistä.

Ihan yhtälailla Lion E-Mobility sai naureskelua keväällä osakseen kun kurssi mörni aina vain alaspäin ja firmalta katosivat kaikki nettisivuista tickeriin.

28 tykkäystä

täältäkin tuli pelastusrengas

alkoi twitter elämään
https://twitter.com/CryptoNostra/status/1447973837925240835

14 tykkäystä

Kiinnostuin myös tästä firmasta. Onkohan joku jossain laskenut valuaatioita?

En oikein usko, että kyse on suoranaisesta toisten sijoituspäätösten väheksymisestä vaan erilaisin sanankääntein eri kirjoittajat yrittävät varoitella peesaamisen vaaroista. Samalla tuodaan esiin vanhaa sijoitusviisautta “sijoita vain sellaiseen liiketoimintaan, mitä ymmärrät”. Kannattaa ottaa huomioon, että viime aikoina foorumille on liittynyt paljon uusia jäseniä, joilla osalla sijoituskokemus voi olla hyvinkin ohutta. Toki tekemällä oppii, mutta välillä ehkä kannattaa kuunnella myös niitä, jotka ovat sijoittaneet pitempään. Tämänkertainen keskustelu virisi @Verneri_Pulkkinen esittämistä aiheellisista kysymyksistä Hyzon-ketjussa. Osa otti tämänkin jonkinlaisena piruiluna, on ikävää, jos tällainen epäluulon ilmapiiri leviää foorumille. Tästäkin virisi jotakin hyvää ehkä, eräs ehdotushan oli liittää ainakin hieman tuntemattomampien firmojen ketjuihin jonkinlainen firman esittely, josta löytyisi vastaukset ihan perusfundamentteihin. Ylläpito ehkä tällaisen liitännäisen pystyisi kehittämään, toki sen ylläpito ja sisältö olisi ketjun aktiivien vastuulla.

23 tykkäystä

Verneri on viisas ja empaattinen ihminen. En voi puhua hänen puolestaan, mutta tarkoituksena oli varmaan hieman varoittaa erilaisista riskeistä, mitä tulee riskisempiin osakkeisiin. Voihan se olla, että Hyzon nousee komeasti, mutta voihan siinä käydä hyvin niinkin, että moni noviisisijoittaja lappaa siihen rahaa suhteettoman paljon verrattuna omaan taloustilanteeseen nähden ja kurssi tippuu murto-osaan nykyisestä. Toinen syy varmaan hänen kysymyksilleen oli vilpitön tiedonhalukin firmaa kohtaan.

Hyzonia omistaa täällä todella moni ja me ollaan itse naureskeltu itsellemme aloittelijoista konkareihin. Täytyy toki muistaa, että toiset ovat tehneet todella hyvää tutkimustyötä firmasta ja ovat tehneet sillä hyviä ostoja sekä myyntejä, eli kaikki ei ole sellaisia fomosopuleita, kuten minä. :relaxed: Jos joku aloitteleva sijoittaja, kuten minä on ostanut Hyzonia innoissaan ja häntä nyt surettaa, että on tullut tappiota, niin ei me Sulle naureta. Virheitä saa tehdä ja niistä otetaan opiksi, jos joku on menettänyt tällä paljon rahaa, niin ei me naurata sulle, vaan ollaan pahoillaan… täällä ei kiusata vaan tuetaan. :+1: :relaxed: Se pitää sanoa, että Hyzonin ketjussa monet ovat tehneet paljon töitä niiden tietojen eteen ja on käsitystä firmasta, mutta jokaisen pitää itse yrittää sisäistää ja miettiä sitä, että kannattaakohan sitä ostella.

Olin mukana Lionsin Lion´s Clubissakin ja @Pohjolan_Eka n kanssa naurettiin itsellemme. Hyzonissa ja Leijonassa on/oli sellaista yhteishenkeä sekä itseironiaa. On hyvä, kun fiksummat konkarit varoittavat näistä sijoittamisen eri riskeistä, ei konkarit piruile… fiksujen ei tarvite päteä. Verneri kysyi hyviä kysymyksiä ja tavallaan samalla varoitti, niin minä ainakin ymmärsin.

Itselläni on Hyzonissa sen verran rahaa, kun mun kuukausimenot ovat, eli noin 0,25 prosenttia velattomasta varallisuudestani. Olen uusi yksinasuva alle keskituloinen sijoittaja, joten riskien hallinnasta pidän hyvin kiinni. Se on hyvä, että nauramme itsellemme, autetaan toisiamme ja varoitellaan. :relaxed: :+1: Riskiä saa ottaa, mutta sellaisia, joita itse pystyy hallitsemaan… riskien hallinta on yksi avaintekijöistä menestykseen.

Sanoin jo Kiitos Inderes -yhteisö huippuduunista! -ketjussa, että tärkeintä ei ole kiittää hyvistä tuotoista analyytikkoa, Inderesiä tai foorumilaista. Mielestäni tärkeintä on kiittää täällä hyvistä tiedoista; olivatpa ne varoituksia, makrokuvista tai sitten jostain tylsistä “boomerarvofirmoista”. On monia analyytikkoja ja foorumilaisia, jotka jakavat hyvää tietoa jatkuvasti, mutta eivät ehkä saa tarpeeksi kiitoksia, koska kyseessä ei ole välttis niin jännittävä + tuottava firma. :relaxed:

Pahoittelen pitkästä monologistani, taas kerran yleistin ja vedin mutkia suoraks, mutta varmaan tajusitte pointtini. :relaxed:

50 tykkäystä

Haha, ihan hyviä kommenttejahan sieltä tuli ja ymmärrän lievän ärsyyntymisen kun Hyzonista on hetki sitten ilmestynyt shorttirapsakin.

Mutta varmaan pitäisi enemmänkin heitellä tuollaisia kysymyksiä eri ketjuihin.

Ymmärrän, ettei monissa alkuvaiheen yhtiöissä ole muuta aihetta oikein keskustella kuin yhtiöiden tiedotteet ja ulostulot somessa. Hyzonin potentiaalista oli ilmeisesti keskusteltu aiemmin ketjussa, näin ymmärsin.

Mutta monissa firmoissa keskustelu tuntuu jäävän tuolle tasolle. Ymmärrän senkin, koska monelle (kaikille) voi olla vaikeaa hahmottaa miten vaikkapa teknologiset läpimurrot muuttuu joskus liikevaihdoksi. Ja tuleeko siitä liikevaihdosta vielä joskus jotain alariville eli voitoksi asti jotain?

Sitähän tässä joutuu viime kädessä aina miettimään eri yhtiöiden kanssa.

Ja jos ne voitot on tosi kaukana, onko kilpailu ehtinyt jo nakertaa edut matkalla? Ja mikä osakkeen arvostus on miettien näitä mahdollisia voittoja? Onko tuotto-odotus riittävä kompensoimaan riskit?

Jos ei ole alkeellisiakaan käsitystä näistä voi olla nopeasti heikoilla jäillä.

Alkuvaiheen yhtiöissä voi tehdä isoja tuottoja, mutta myös mehevää turskaa kun teknologisesti lupaavat aihiot eivät pääsekään tuotantoon odotetussa aikataulussa. Samalla kassa palaa investointeihin ja kilpailijat lähestyvät.

Tässä vain muutamia ajatuksia näistä vekkuleista yhtiöistä, kukin tekee tietysti itse omat valintansa. Kunhan tietää miksi tekee ja millä riskillä.

68 tykkäystä

@Verneri_Pulkkinen kyseli samanmoisia kysymyksiä Plugin ketjussa sen ollessa 60-70$ luokkaa. Ja ihan aiheellisesti kyseenalaisti osakkeen arvostuksen; se oli silloin kohtuuton. Nämä kysymykset saivat minut myymään Plugia ja hyvä niin. Toki ei kaikkea ja lisääkin olen sen jälkeen ostanut.

Mitä Hyzoniin tulee, on edelleen hyvä että kysymyksiä kysytään. Silloiseen Plugin arvoon verrattuna sen sijaan Hyzonin tämän hetkinen arvo on vähintäänkin kohtuullinen, jos vain firman omat arviot tulevaisuudesta toteutuvat. Mutta siinäkin on se jos.

37 tykkäystä

Jos tädillä olisi munat, niin täti olisikin setä.

Kyllä syys- lokakuinen ruska myös salkkujen puolella näkyy foorumin ilmapiirissä. Ottamatta sen enempää kantaa mihinkään yhtiöön tai nimimerkkiin, niin omia rahojanne sijoitatte, niin tehkää niillä mitä haluatte. Jälleen kerran korostan sijoitusstrategiaa ja -horisonttia.

Tituleeraten viisaita sanoja “Lukekaa analyysejä ja tehkää…”
connection lost

5 tykkäystä

Elon Musk’s net worth has increased an average of $132,042 every minute in 2021. His net worth currently sits at $224 Billion

4 tykkäystä

Aijai tää on nykyaikana paha kommentti

4 tykkäystä

Siirrän @viljo tänne kun menee ohi aiheen…

3 tykkäystä

Aukaisetko vähän? Kyllä jokaisessa sijoituksessa on olemassa jos.

1 tykkäys

70 tykkäystä

thanks! Niin ostin ne matalalla hinnalla ajoissa ja möin järkevään hintaan porrastetusti pois ja suojasin positioita stopeilla. Ei se minun vika ole että sektori ylikuumeni ja tein sillä loistavat tuotot… ja tosiaan ei kuulu hyzon ketjuun :smiley:

edit:
Alkuperäisessä viestissäni, joka oli suunnattu Vernerille (tosin minusta ihan hyvä keskustella ja arvaan että keskustelua syntyy), heitin kommentin Plugin ja Nikolan osalta ja eroista. 3,74 entry Plugiin ja lisykset kun osti pari firmaa jossain 5-7 dollarissa on ne siemenet ja hyvin maltillisin summin.

Isot linjat oli selvät minusta uusituvien suhteen siksi minulla oli laaja portfolio (nyt ei enää ole), olisin ihan mielellään holdannutkin, mutta en niillä arvostksilla voinut mitä tuli.
Minulla taisi olla salkussa n. 50 yhtiötä uusiutuvien alalta. Että ei siellä vain nikolaa ollut, mutta aika kuluttavaa se alkoi olla kun kurssi muuttuivat kovaa tahtia vaikka uutisvirtaakin oli.

Lähinnä minusta joskus vähän ärsytti se kuinka minusta tuntui että puhuttiin vety bumzibumeista jne. vaikka silloin kun ketjuaja laitettiin pystyyn oli arvostukset erilaisia, sittenmmin on kyllä ollut Fortumin neuvonantajaa podissa jne. ja todettu että korona elvytystä suunnataan tuuleen ja aurinkoon ja on EU hydrogen roadmappia ja vaikka sun mitä, niin ollaan silleen että joo näähän taitaa tapahtua, mutta se olikin sitten myöhemmin kun tää oli ihan kuplassa eli liikaa oli hinnoiteltu liian kaukaa tulevaisuudesta…

Ei siinä mitään, oikeassahan se vernerikin oli sitten myöhemmin ja ihan oikein varotella ja kysyä kysymyksiä, toinen mikä sattui silmään oli kommentti allergisoitumisesta vety yhtiöissä “nimiä mainitsematta” En tiedä keneen viitattiin (minuun ei ainakaan), mutta en ainakaan itse huomannut sellaista tapahtuneen ja tiesin lukemalla että muutkin keventelivät, kun joku Plug lähti ihan laukalle…

Kannattaa varmaan miettiä kaikkien niitä sijoituksiaan ja minkälaisia toimeksi antoja käyttää ja tutkia kohteet huolella. Itselläni on spekulatiivinen hyvin pieni siivu hyzonia ja se on ainut uusituvien osake mitä minulla on tällä hetkellä, helmikuussa olin tehnyt exitin sektorilta lopullisesti.

Siltikin alalle tuolla porukka ihan tosissaan syventyy ja tutkii ja koittaa sitä ymmärtää, niin ei sitä kannata väheksyä (edelleen hyzonista en tiedä mitään että voisin sanoa mitään).

Sellaista ajatuksen virtaa.

Ps. käytin uusiutuviin mielettömästi aikaa 2020 varmaan 80% sijoittamiseen käyttämästäni ajasta… nyt olen taas digitaalisen distruption ja saunojen kanssa pulaamassa ja pari mineraali esiintymääkin on.

7 tykkäystä

Kuka olisi uskonut, että Vernerin uran pahimmat ROAST-kysymykset ovat luokkaa:

  1. Mitä kilpailuetuja yhtiöllä on?
  2. Mikä kannattavuuspotentiaali yhtiöllä on?

Mitkään aikaisemmat kysymykset eivät taida olla herättänyt yhtä suuria tunteita. Vaikka muutamien yhtiöiden roasteissa on kyllä toimarien lämpö noussut kuumerajalle.

57 tykkäystä

En ole tästä kyllä täysin samaa mieltä. Jos lähdettäisiin pohtimaan asiaa esimerkiksi Dunning-Kruger kuvaajan näkökulmasta, niin ensimmäisen nousun yläpäässä olevan henkilön voidaan olettaa olevan hyvin varma omista tiedoistaan myös sanallisesti. Tämä saattaa vaikuttaa täysin tietämättömän näkökulmasta vakuuttavaltakin. Jos taas henkilö on kuvaajan syvimmässä dipissä, hän on epävarma tietämyksestään, vaikka tosiasiassa tietää asiasta enemmän, kuin tuo toinen henkilö.

Jos itse on opettelemassa, voi olla todellisuudessa erittäin hankala selittää, mitä/miten/milloin/miksi, koska opitun sisäistäminen vie paljon aikaa. Ihminen voi olla täysin kykeneväinen kertomaan lähes sanasta sanaan, mitä on itse oppinut, kuitenkin samalla ollen täysin kykenemätön yhdistämään eri sijainneista kumuloitunutta informaatiota koherentiksi, ja yksinkertaiseksi kokonaisuudeksi.

7 tykkäystä

Mitä isommalla fontilla “jos” -sana kirjoitetaan, niin sirä suurempi on riski. Riski lisää osakemarkkinalla volatiliteettiä. Tähän kun vielä lisätään keskipitkä aikahorisontti, niin edellisen kommenttini vanha suomalainen sanonta kuvaa mahdollisuuksia laidasta laitaan.

2 tykkäystä

Merkitsin Inderesin Nordnetissa tyhjälle AOTlle ja myin osakkeet ekana pörssipäivänä. Tilin 1W tuotto on 0%. Oikea olisi 100% koska möin @ 50 €. Ei toimi nordnetin salkkukehitys laskuri vieläkään näissä anneissa joissa antirahat siirtyy nordnetiin toiselta tililtä.

Eipä siinä, enemmän viihdekäyrä se onkin ja yleensä annit onnistuu suoraan Nordnetin kautta… not very big deal. Toki jää huikea tuottokuvaaja nyt postaamatta tuottoketjuun, jolla olisi iskenyt luun kurkkuun kaikilta

Tilastonikkari tekee oman excelin ja seuraa sieltä. Lazy ei voi tehdä, liikaa työtä moisen vuoksi

Mutta @Yu_Gong illa oli kyllä sharevillessä salkun 1W tuottoprosentit paljon enemmän kuin 100% ja nousu inden osakkeessa ollut vähemmän. Ja yu lla inde paino “vain” 2/3 salkusta. Tainnut lazyn ja ehkä muidenkin salkun prosentteja valunut yu:lle :smile:

Onneksi ei euroja kuitenkaan…

4 tykkäystä

Mitä kilpailuetuja Hyzonilla on?

Kilpailijoita energiatiheydeltään parempi polttokenno, joka voidaan asentaa (ja on jo asennettu) raskaan liikenteen kulkuneuvoihin, joita ei ole taloudellisesti järkevää pysäytellä usein lataamaan akkuja.

Marginaalit

Niin kauan kuin kilpailijoilla ei ole vastaavia dieselin veroisia nollapäästörekkoja tarjota, marginaalit voivat nousta korkeiksikin. Monet yritykset ovat valmiita sijoittamaan rahaa ESG-tavoitteidensa saavuttamiseen.

Tuotantoinvestoinnit

Onko tällä merkitystä? Kun ne päästökaupat sun muut saadaan liiketeellekin vihdoin käyttöön, kysyntä alkaa olla varmasti melko suurta. Yhtiöllä on kyllä rahaa, joten investoidaan se mitä tarvitaan.

Tavoitteet

Johtava nollapäästöisten raskaan liikenteen ajoneuvojen toimittaja? Eivät kai muuten olisi näin varhaisessa vaiheessa listautuneet? Disruptio voi tulla kalliiksi.

Miksi voi epäonnistua?

Syitä on vaikka kuinka paljon. Ehkä saamme uuden akkuinnovaation joka muuttaa sähkörekat paremmaksi vaihtoehdoksi. Ehkä Daimler+Volvo, Toyota tai Hyundai onnistuvat R&D:ssään ja Hyzon ei saa tilauksia ja menee konkurssiin. Ehkä ilmastonmuutos onkin peruttu tai päätämme kollektiivisesti polttaa kuolleita dinosauruksia niin kauan, että elämä maapallolla muuttuu mahdottomaksi. En kuitenkaan usko näihin, tai pidä niitä todennäköisinä.

18 tykkäystä