Verneri on viisas ja empaattinen ihminen. En voi puhua hänen puolestaan, mutta tarkoituksena oli varmaan hieman varoittaa erilaisista riskeistä, mitä tulee riskisempiin osakkeisiin. Voihan se olla, että Hyzon nousee komeasti, mutta voihan siinä käydä hyvin niinkin, että moni noviisisijoittaja lappaa siihen rahaa suhteettoman paljon verrattuna omaan taloustilanteeseen nähden ja kurssi tippuu murto-osaan nykyisestä. Toinen syy varmaan hänen kysymyksilleen oli vilpitön tiedonhalukin firmaa kohtaan.
Hyzonia omistaa täällä todella moni ja me ollaan itse naureskeltu itsellemme aloittelijoista konkareihin. Täytyy toki muistaa, että toiset ovat tehneet todella hyvää tutkimustyötä firmasta ja ovat tehneet sillä hyviä ostoja sekä myyntejä, eli kaikki ei ole sellaisia fomosopuleita, kuten minä. Jos joku aloitteleva sijoittaja, kuten minä on ostanut Hyzonia innoissaan ja häntä nyt surettaa, että on tullut tappiota, niin ei me Sulle naureta. Virheitä saa tehdä ja niistä otetaan opiksi, jos joku on menettänyt tällä paljon rahaa, niin ei me naurata sulle, vaan ollaan pahoillaan… täällä ei kiusata vaan tuetaan.
Se pitää sanoa, että Hyzonin ketjussa monet ovat tehneet paljon töitä niiden tietojen eteen ja on käsitystä firmasta, mutta jokaisen pitää itse yrittää sisäistää ja miettiä sitä, että kannattaakohan sitä ostella.
Olin mukana Lionsin Lion´s Clubissakin ja @Pohjolan_Eka n kanssa naurettiin itsellemme. Hyzonissa ja Leijonassa on/oli sellaista yhteishenkeä sekä itseironiaa. On hyvä, kun fiksummat konkarit varoittavat näistä sijoittamisen eri riskeistä, ei konkarit piruile… fiksujen ei tarvite päteä. Verneri kysyi hyviä kysymyksiä ja tavallaan samalla varoitti, niin minä ainakin ymmärsin.
Itselläni on Hyzonissa sen verran rahaa, kun mun kuukausimenot ovat, eli noin 0,25 prosenttia velattomasta varallisuudestani. Olen uusi yksinasuva alle keskituloinen sijoittaja, joten riskien hallinnasta pidän hyvin kiinni. Se on hyvä, että nauramme itsellemme, autetaan toisiamme ja varoitellaan.
Riskiä saa ottaa, mutta sellaisia, joita itse pystyy hallitsemaan… riskien hallinta on yksi avaintekijöistä menestykseen.
Sanoin jo Kiitos Inderes -yhteisö huippuduunista! -ketjussa, että tärkeintä ei ole kiittää hyvistä tuotoista analyytikkoa, Inderesiä tai foorumilaista. Mielestäni tärkeintä on kiittää täällä hyvistä tiedoista; olivatpa ne varoituksia, makrokuvista tai sitten jostain tylsistä “boomerarvofirmoista”. On monia analyytikkoja ja foorumilaisia, jotka jakavat hyvää tietoa jatkuvasti, mutta eivät ehkä saa tarpeeksi kiitoksia, koska kyseessä ei ole välttis niin jännittävä + tuottava firma.
Pahoittelen pitkästä monologistani, taas kerran yleistin ja vedin mutkia suoraks, mutta varmaan tajusitte pointtini.