Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Sama, mä laskin jo laskimen kanssa salkun koon ja sen jälkeen mietin, että kuinka monta salkkua sillä mahtaa olla tämän monimiljoonasalkun lisäksi. :joy:

En mä mikään utelias ole. :upside_down_face:

EDIT: Kyl mä oikeasti taas vähän häpeän itseäni. :grinning_face_with_smiling_eyes:

8 tykkäystä

Tietysti jos katsoisi missä hinnoissa Harviaja Qt mm. oli ja vertaisi tähän päivään… Itse taisin vielä olla puolustus bunkkerissani, kun omat Sampo ja Fortum ostot oli pari euroa lähes kalliimmalla.
QT sentään pidin. voin kertoa että Harviat ja kamuxit möin, niin kuin paljon muutakin, mutta aika alussa.

Talenomia sen sijaan murruin myymään puolet melkein pohjille…

3 tykkäystä

Menetettyjen tuottojen perään haikaileminen ei johda mihinkään hyvään. Aina olisi ollut jossain parempi sijoituskohde.

5 tykkäystä

no ei välttämättä? kuten esim. mikä ? kommentti oli toki kuittauksena siihen väitteeseen että noita ketjuja olisi kannattanut välttää. Ok vastaan itselleni: Remedy (siitä sai nopean nousun)

myönnän että helppo heittää kun on tämän päivän tiedot. Pahoittelut provokaatiosta :slight_smile:

2 tykkäystä

Se että tekee asiat eritavalla kuin muut, ei aina tarkoita, että tekee asiat paremmin kuin muut. En ihan ymmärrä mikä vika on muiden tutkimuksen hyödyntämisessä ja yhteisöllisyydessä. Itse oon ainaki parhaat ostot tehny nimenomaan foorumin yhteisöllisyyden ansiosta. Voi olla että 20 euron kuutit ois jääny ostamatta ilman qt ketjua ja loistavaa tutkimusta mitä siellä porukka teki.

18 tykkäystä

Joo jos puhuttaisiin vaan keskuspankin taseen koosta itsessään, niin kyllä suhteuttaisin sitä BKT:hen. Mutta kuten yllä todettu, tuon pointin tuominen kotiin ei sitä vaadi.

1 tykkäys

Tämä. Foorumin erittäin laadukkaan parviälyn hyödyntäminen pitää vain osata erotella liiallisesta hype-sopuloinnista.

Itse pitäisin riskisempänä jos sjoittaisin pelkästään oman tai muuten vain hyvin suppean tutkimuksen pohjalta :smiley: edit. Näitäkin seppiä toki on ketkä pärjäävät tässä lajissa omillaan, mutta itse en niihin kuulu.

17 tykkäystä

Totalisaattoripeleissä (Esim. Hevospelit, Vakio, muut suljetun piirin pelit) näin on eikä niissä kenenkään peesaaminen tietenkään ole järkevää vaan kannattaa pelata mahdollisimman eri tavalla kuin muut ja etsiä todennäköisyyksiinsä nähden alipelattuja yhdistelmiä. Mutta valtaosa urheiluvedonlyönnistä tapahtuu kiinteillä kertoimilla. Esim. 1X2-vedot. Siis siinä mielessä kiinteillä kertoimilla että pelaamishetkellä pelaamasi kerroin jää voimaan, vaikka kertoimet pelihetken jälkeen heiluisivat. Tällöin yksittäisissä otteluissa vedonvälittäjä voi joutua maksamaan enemmän voittoja ulos kuin panoksia tuli sisään oman marginaalinsa vähentämisen jälkeenkin jos kerroinasetelma ei vastaa pelijakaumia. Riskinhallinnan takia välittäjien kannattaakin muutella kertoimiaan ahkeraan sen mukaan miten arvioivat eri vaihtoehdoille tulevan rahaa, jotta tekisivät kaikilla toteutuneilla lopputuloksilla voittoa.

Vedonlyönnissä vedon osumisen todennäköisyys on se sijoitusnäkymä. Jos arvioni on vaikkapa jonkun joukkueen voitolle 60% ja välittäjä tarjoaa sen voitolle vaikkapa kertoimen 1,85 niin ei mun tarvitse välittää market capista tai talon osuudesta, vaan siitä että onko arvioni tarpeeksi luotettava. Jos on niin sen kaltaiset vedot ovat pitkällä aikavälillä voitollisia riippumatta kyseisen vedon osumisesta.

Mutta toki vedonlyönnissä jää random-pelaamisella välittäjän ottaman osuuden verran tappiolle kun taas osakesijoittamisessa jos ei nyt ihan indeksin verran voitolle niin luultavasti voitolle kuitenkin pitkällä aikavälillä jos valitut yhtiöt onnistuvat arvoa luomaan.

10 tykkäystä

Inderesin sympaattinen ja erinomaisesti yhteisöään palveleva koodariguru @Yu_Gong kertoo, miten pääsi hommiin Inderesille. :relaxed: En saanut laitettua suoraa jostain syystä toimivaa linkkiä videolle, mutta noista videoista tuo toisiksi uusin “Miten päädyit töihin Inderesille”.
https://www.tiktok.com/@inderes.fi?referer_url=https%3A%2F%2Fwww.inderes.fi%2F&referer_video_id=7018517362303372549&refer=embed&is_copy_url=1&is_from_webapp=v1

Sitten alla on vielä aina niin iloisen ja pirteän Emman höpinät InderesTV:n videoiden teosta. @Emma_Kuusinen on kyllä erinomaisen rento haastattelija. :relaxed:

Inderesin TikTok-kanavalle on viime aikoina tullut videoita mm. “yhtiö melkein minuutissa” -teemalla sekä siellä on näitä “Mitä sulla salkusta löytyy”-pätkiä. :slight_smile:

10 tykkäystä

Juu kyllä alipelattua kannattaa lyödä. Mutta jollei vedonlyöntifirma kata niitä ylipelatuilla taloon kannetuilla panoksilla, ei kai sitä rahaa ulkopuolelta tule. En ole kovin perehtynyt urheiluvedonlyöntiin kyllä.

Kokeilin muutaman kuukauden ja sain bännit nordicbetille juuri kun ilostui tasaisesta pikkutulosta. Vaihdoin sitten Nordnettiin. Ei ainakaan kukaan itke arbitaasirekoista. :grin:

4 tykkäystä

Dosentti malinen uskoo että keskuspankit menettävät lopullisesti otteensa. Tuo on aivan mahdollisuuksien rajoissa.

2 tykkäystä

Kyllä se vetofirma maksaa ne ylipelattujen kiinteäkertoimisten osuneiden vetojen pelaajien voitot osin omasta pussistaan jos siihen ei pelivaihto riitä.

Luultavasti ei ollut huono vaihdos. :smiley:

1 tykkäys

Täsmälleen tämä.

Uskon että se kokemattominkin bullero (minä) oppii nopeasti ne muutamat nimimerkit joiden takaa löytyy sijoitusfoorumeille epätyypillisiä, hyvää tarkoittavia ja tarkkaan harkitsevia sijoittajia.
Se ei tarkoita, että näiden nimimerkkien jokaiseen huomioon kannattaa hypätä, mutta kuten jokainen kunnon duuni, tämäkin on kisälli-, ja käsityöhommaa; Sen oppii seuraamalla mestareita ja sitten tekemällä itse virheitä.

Minulle tämä on opettanut jo nyt tavattoman paljon ja LUPAAN että merkittävästi vihertävä aloittelijan salkkuni voisi väristä riippumatta maata huomattavasti upottavammalla hiekalla ilman tätä foorumia ja sen koottua viisautta.

Kiitos jälleen siitä.

11 tykkäystä

Minusta noita firmoja välttelemällä välttää vaan erinomaisia tuottoja. Kyseisten firmojen ketjut ovat täynnä asiaa ja niiden perusteella uskaltaa myös hypätä kyytille. Siihen vielä Inderesin analyysit tueksi niin hyvä tulee. Ei todellakaan tarvitse peesata sokeana mitään vaan näiden firmojen toiminnassa pysyy kunnolla mukana.

Sen sijaan pidän ihan hyvänä taktiikkana ajankäytön ja riskien puolesta välttää noita foorumin hypeketjuja, joissa asiaa on vähemmän ja keskustelu on välillä pelkkää hehkutusta ja linkkejä ilman omaa kommenttia. Näille ei ole Inderesin (eikä monesti muidenkaan firmojen) seurantaa. Iso lasku saattaa tulla yllätyksenä.

Tämäkin menee jo huumorin puolelle kun puhutaan Harviasta tai Qt:sta. Kyllä niissä on piillyt arvoa mielin määrin ja piillee vieläkin. Pidän riskituottosuhdetta huomattavasti paskempana lapuissa, joita markkina ei ole vielä löytänyt. Mieluummin lähden varmempaan kyytiin, jossa on myös tarjolla todella houkuttelevat tuotot. Ei siihen kyytiin tarvitse päästä ensimmäisten joukossa eikä edes toisen tuplauksen jälkeen. Monet firmat, joita markkina ei ole kunnolla löytänyt, ovat ihan syystäkin “halpoja”.

31 tykkäystä

"Moni yksityissijoittaja on nyt listautuvien alkuvaiheen kasvuyhtiöiden ääressä ymmällään. Leena Niemistö tuntee hyvin tilanteen, jossa yhtiön tulevaisuutta ei voi arvioida Excelissä.

Niemistö kysyy näissä tilanteissa itseltään aina kysymyksiä. Hyötyykö yhtiö megatrendeistä kuten kiertotaloudesta, kaupungistumisesta tai ilmastonmuutoksen torjumisesta? Onko liiketoimintamalli skaalautuva? Kuinka iso yhtiön markkina on ja miten tavoiteltava se on? Ovatko patentit vahvat? Millainen on johto ja ketkä ovat omistajina? Mikä on toistuvan liike- vaihdon osuus liiketoimintamallissa?"

11 tykkäystä

QT on erinomainen yhtiö jolla varmasti tulee jatkossakin riittämään kasvutarinaa, QT on myös ollut erinomainen sijoituskohde niille jotka sen tarpeeksi ajoissa bongasivat.

Henkilökohtaisesti olen ennemmin huolissani siitä millä arvostuskertoimella markkina hinnoittelee näitä QT:n kaltaisia kasvuosakkeita tällä hetkellä. En olisi yhtään ihmeissäni jos eräänä kauniina päivänä sama kasvu josta nykyään maksetaan 30 x ev/sales olisikaan “enää” 15 x ev/salesin arvoista mikä sekään ei olisi vielä erityisen halpaa.
__
Yksi syy vältellä tiettyjä ketjuja on tuo minkä @Mututuntuma juuri hienosti toteen osoitti… auta armias jos joku uskaltaa mennä laukomaan jotain negatiivissävytteistä tiettyjen suosikkiosakkeiden korkeista arvostuksista jne niin kyseinen Nega-Niilo yleensä syödään foorumilla lähes elävältä.

Minun mielestäni antaa kaikkien kukkien kukkia vaan… yksi tykkää indekseistä, toinen etsii kasvua ja kolmas arvomörnijöitä. Kyllä täällä pitäisi olla kaikkien mielipiteille tilaa eikä välttämättä tarvitse vetää heti hernettä nenään jos joku esittää omasta suosikkiosakkeesta eriävän näkemyksen, sehän on vaan hyvä asia välillä miettiä tulevaisuutta negatiivisen skenaarion kautta ja haastaa sitä omaa sijoitusteesiä.

40 tykkäystä

On aivan totta että nämä moniongelmaiset saa käytännössä tehä mitä lystää ilman käytännön seurausta. Normi kansalainen ei kestä yhtä rattia ajaa niin alkaa elämä menemään joksikin aikaa hankalaksi kun töihinkin pitäisi päästä makselemaan niitä tuntuvia sakkoa ja samaan aikaan moniongelmainen voi ajaa vaikka 30 rattia vuoden sisälle ja seurauksia ei käytännössä ole minkäänlaisia. Kyllähän näihin rikoksiin keinoja on jos niitä halutaan vain ottaa käyttöön mutta yhteiskunta vain on sitä mieltä että moniongelmaiset voi tehä ihan mitä huvittaa. Sähköpyörä pysy tallessa melkein 2vkoa kun sellaisen hankin ja nyt mennään sitten ihan perinteiselä ja katsellaan sitten sähköpyörän hankintaa uudelleen kun aletaan ottamaan käyttöön jonkinlaiset rangaistukset tässä yhteiskunnassa mutta saattaa vain olla sitä odotellessa saa siirtyä suoraan rollaattori kuskiksi.

1 tykkäys

Sekin on vähän tulkinnanvaraista että lasketaanko yhden suomen kielisen foorumin sisäinen pöhinä muutaman pienen periferiaosakkeen ympärillä markkinoiden “löytämäksi” :grin:

9 tykkäystä

Tyypillistä, kun euforia saavuttaa huippunsa. Joidenkin yritysten kohdalla sijoittamisesta tulee tietyt luonteenpiirteet omaaville henkilöille uskonto :joy:.

2 tykkäystä

Tämä jos on muistissa, se voi häiritä tai auttaa sijoitustoimintaa.

Miten se voi häiritä?

No tietysti niin että tuollaisen stereotyyppisen kuvion pohjalta jää aina odottaamaan sitä täydellistä hetkeä tehdä liike. Yleensä saa turhaan odottaa.

Mutta kyllä silti sanoisin että on hyödyllistä silloin tällöin tuollaista kuviota vilkuilla. Aika ajoin käy niin että tunnelmat menevät nätin kaavan mukaan äärimmäisyydestä toiseen. Se vaatii aikaa. Ei ole viikon tai kuukauden tai yhden vuoden juttu.

Jos 1989–99 oli mukana Suomen osakemarkkinoilla seuraavilla spekseillä …

  • melkein meni poikki velan takia 1992 mutta selvisi nipinnapin
  • sijoitustoiminta kulki vuoristorataa suurin piirtein markkinan mukana
  • salkun pohjalla jonkin verran Nokian osakkeita koko tuon kymmenen vuotta

… täydellisen oppikirjamaisesti pääsi käymään läpi kaikki vaiheet.

10 tykkäystä