Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Tänään hieman funtsin sekä Teslaa että Helsingin Metroa.

En ole kumpaakaan mitenkään intohimoisesti sotkeutunut, ja varsinkin vanhempana.

Olen vältellyt Helsingin Metroa ja toistaiseksi en ole onneksi joutunut koskemaan yhteenkään Teslaan.

En ole asiantuntija, mutta käsittääkseni Helsingin Metro menee paikasta A paikkaan B ja sen lisäksi paikasta B palaa paikkaan A.

Metrossa on kaksi raidetta, toinen menee toiseen suuntaan ja toinen menee toiseen suuntaan.

Kysymykseni kuuluu: jos tota naurettavan yksinkertaista Stadin metroa ei saada toimimaan ilman kuskeja huolimatta kymmenien miljoonien satsauksista ja oikeuden käynneistä, niin miten nää “autonomiset taksit” seilaavat Helsingin tammikuussa?

Nähtäväksi jää, ja mielellään olen sitä vielä täällä näkemässä…

19 tykkäystä

Päivä (ameriikan indekseissä) muistutti hyvin, stonks only go up :chart_with_upwards_trend:

3 tykkäystä

Mikko Mäkinen kirjoitellut uuden kolumnin Visiolle eikä ainakaan vielä äsken ollut maksumuurin takana.

Loppukaneetit muistuttavat erästä tälläkin palstalla vaikuttavaa IR-ammattilaista :face_with_monocle:

Olen yhdestä asiasta varma. Osakemarkkinat eivät ole kupla.
Aina on hyvä aika aloittaa sijoittaminen. On hyvin todennäköistä, että seuraavan 20 vuoden aikana osakkeista saa kohtalaisen hyvän vuosituoton — oli se sitten kolme tai kymmenen prosenttia.

36 tykkäystä

Noista jakojäännösosakkeista on yleensä saanut rahana korvauksen, ei siinä pitäisi puhdasta tappiota tulla.

6 tykkäystä

Vaikea sanoa. Itse olen ollut kosketuksissa lähinnä Turun funikulaariin. Saatais nyt se ensin toimimaan jatkuvasti. Tiedän myös että Teslan arvostus on järjetön, mutta se muuttuu aina vaan järjettömämpään suuntaan. Voin pitkällä aikavälillä olla tyytyväinen Tokmannin ja EcoUpin osakkeisiin.

1 tykkäys

Harvemmin näkee valtamedioiden edustajien ulostuloja foorumilla. Nyt sellainen löytyy Uros-ketjusta (kyllä, sellainenkin ketju näköjään löytyy foorumilta). Hesarin toimittaja on kirjoittanut lyhyen yhteenvedon HS Visiossa julkaistusta jutusta.

1 tykkäys

Pieni muistutus vain hupaisan kuvan avulla, että jos kysyt jotain aivan yleismaallista, kuten “minä päivänä Harvian Q3 tulos julkaistaan” tai “milloin pörssi aukeaa”, googlaa itse! Ei siksi, että kysyminen noin yleisesti olisi pahasta, vaan siksi että A) opit tiedonhakua, B) opit mediakriittisyyttä ja C) ei totuttaisi siihen, että joku muu tekee sen työn aina puolesta. Arjen työni puolesta voin sanoa, että nämä kaikki kolme osa-aluetta on kyllä melkoisen retuperällä nuorten keskuudessa. Josko aikuiset näyttävät sen mallin…

Kysymyksiä, joissa parviäly oikeasti hyödyttää, kannattaa tietenkin kysyä, jos vastausta et interwebin uumenista itse vielä löytänyt.


Lisäys: Laiskureiden ikkunasta ulosheittäminen ei ole Inderesin virallinen linja.

68 tykkäystä

Hupaisassa kuvassa oli hyvin paljon asiaa ja olen samaa mieltä, että pitää itse yrittää selvittää ensiksi edes googlettamalla. Olen huomannut, että nuoriso on parempi versio meistä boomereista yleisesti ottaen, mutta mainitsemiasi ongelmia esiintynee nuorten joukossa entistä useammin ja tällä palstalla me kaikenlaiset voimme itse kokeilla ekaksi edes sitä kvg-metodia ennen kuin kysymme. :slight_smile:

Jos ei itse selvitä eikä yleisesti ottaen lue asioista, niin mediakriittisyyttä ei oikein opi ja lisäksi ei todennäköisesti osaa katsoa kokonaisuuksia. Onhan se kohteliastakin muita kohtaan ettei kysy, jos itse ei ole vielä yrittänyt selvittää. Itselläni oli vaikea ymmärtää löytämääni tietoa, googletin ja selvitin aika pitkät ajat, mutta sitten oli pakko laittaa tuohon Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta kysymys, jonka liitteeksi olin jo laittanut jo selvittämäni tiedot, jotka varmasti helpottivat vastaajia.

Kuten Ituhippinen antoi ymmärtää, niin kysyä kuitenkin saa eikä tämä ole kuitenkaan välttämättä “aloittelija vs konkari” -juttu. Huomaan monista tuoreista sijoittajista, että on selvästi tehty töitä ja pohdittu ennen kuin on kysytty asiaa ja kysymys on ollut vielä sellainen, josta on ollut hyötyä muillekin foorumilaisille. :slight_smile:

PS Toveri @Ituhippinen , mun on pitänyt laittaa sulle privaviestiä, koska teet uuden “pelin” tänne Kahvihuoneelle. Tekemäsi Bingo oli täydellinen ja samoin myös Monopoli. Kysyn siis todistajien tai siis foorumilaisten läsnä ollessa, teetkö sinä meille uuden pelin? :slight_smile: Jos muut eivät tiedä, mistä puhun, niin Ituhippisen profiilista löytyy, kun klikkaat hänen suosituimpiaan vastauksiaan. :+1:

5 tykkäystä

Tässähän skaala näyttelee aika isoa roolia. Metrojunia on muutama ja ne vaikuttavat kymmenien tuhansien ihmisten elämään. Takseja on tuhansia ja niiden asiakasmäärä pyörinee samoissa luvuissa. Metro herättää valtavasti huomiota aina rikkoutuessaan. Yksittäiset taksit eivät.

Yksi kuollut ihminen on tragedia, miljoona kuollutta on tilastotietoa niinkun naapurissa sanotaan.

2 tykkäystä

Katsellaan vähän syssymmällä jos jotain saisi kehitettyä :wink:.

3 tykkäystä

Milläköhän aritmetiikalla tuo haarukan ylälaita eli 10 % p.a. vuosina 2021–41? :slight_smile:

2 tykkäystä

Ei se vaadi kuin inflaation rapsakan kiihtymisen. Nimellistuotto kasvaa, reaalituotto ei.

2 tykkäystä

3 % osinkotuottoa + 1,5 % p.a. reaalista kasvua + 5,5 % p.a. inflaatiota :smiley:

2 tykkäystä

Kryptoketjuja lukiessa tulee väkisinkin flashbackejä oman isän puheista siitä, miten pankit ennen maksoivat asiakkailleen rahan talletuksesta ja koroilla kilpailu toimi sisäänheittona tavan kansalle. Nyt kryptopörssit maksavat hurjia korkoja pääomalle. Taitaa olla niin, että perinteisten pankkien ei ole enään hetkeen kannattanut kiinnostua tavan kansan pikkurahoista ja palvelu on ollut sen mukaista. Nyt kryptot sitten tulevat täyttämään tuota tyhjiötä.

Mistä ne pankitkaan saisivat sille rahalle riskitöntä korkoa kun 12kk korkokin käynyt viimeksi edes 2% tasolla 10v sitten? :smiley:
Tanskassahan on alettu perimään jopa miinuskorkoja asiakkaalta jos liikaa makuutetaan tilillä.

2 tykkäystä

Niinpä. Kuluttajan näkökulmasta muut onnistuvat sitä jostain repimään. Kryptopuolella taitaa olla niin kova kysyntä tilillä makuuttajille, että heille kannattaa maksaa kunnon korvausta vaivoistaan. Riskitöntä se toki ei ole mutta puheissa siihen suuntaan kuitenkin ollaan matkalla. :man_shrugging:t4:

Eihän Mikko ota tuossa mitään kantaa todennäköisyyksiin. Varmastikin on tuollainen 10 % p.a seuraavat 20v mahdollista, vaikka varmasti hyvin epätodennäköistä.

3 tykkäystä

Sorry, mutta hieman epähieno kysymys. Ymmärrätkö yhtään mistä kirjoitat?

3 tykkäystä

Yksi Verneri, Yksi Foorumi, Yksi Foorumipoliisi - koskettava tarina Verneristä. Nyt ensinäytöksessä:

96 tykkäystä

"Harvemmin summataan yhteen niitä ­kertoja, kun pessimistit ovat olleet väärässä. Tässä piilee opetus. Romahduksen ennustajilla on aina hyvät perusteet, ja ennen pitkää he todennäköisesti osuvatkin oikeaan. He vain eivät näytä ymmärtävän sitä, etteivät he ole veikkaamassa reaalitaloutta vaan massapsykologiaa vastaan.

Sijoittajalauman sentimenttiä eivät pörssiyhtiöiden arvostustasot, ohjauskorot, inflaatiot ja talouskasvulukemat kiinnosta. Jos ennustajanlahjoja ei ole, on ­parempi vain istua osakesalkun päällä. Silloin on ­oikeassa ainakin kahdeksan tai yhdeksän kertaa kymmenestä, eli useammin kuin tuhon ennustajat."

@Kale1 ja @musa_2 antakee palaa (keskustelua) . Ei ole tarkoitettu härnäykseksi.

16 tykkäystä