Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Ai kamala, voiko tästä aiheesta/tilanteesta tehdä taideteoksen? :thinking:

Voinko mä tatuoida, mulla ei ole kokemusta siitä, mutta Paintista on? :grinning:

16 tykkäystä

Siellä on joku Danske Bankilla päättänyt, että mustetta pakaraan makso mitä makso :sweat_smile:

17 tykkäystä

Kiitos tiedosta :+1:

6 tykkäystä

image

92 tykkäystä

Ehdottomasti, anna mennä vaan :smile:
Täällä näkyy olevan useampiakin taiteilijoita. Ehdotan että pidetään äänestys ja voittava kuva pääsee koristamaan @Gasparov pakaraa.

Onko tämä sitä sijoittajien yhteisöllisyyttä, mistä aina puhutaan :thinking:

16 tykkäystä

Vastaillaan tänne kun ei mitenkään liity metsään.

https://mobile.twitter.com/mikaelrautanen/status/1450133861686550528
https://mobile.twitter.com/mikaelrautanen/status/1450134343750496259

13 tykkäystä

Kiitos tilannekatsauksesta! Se olisi siis pienen Oxford Lane-testierän paikka OP:n puolella.

1 tykkäys

Itse en usko että inderes itse koskaan suostuis maksamaan siitä että joku tekis heistä analyysejä. Mikael Rautanen on fiksun markan mies ja tietää juuri sen että tulokset kyllä pitkässä aikavälissä puhuvat puolestaan.

Noh väärässä olin :slight_smile: . En siis siinä että Mikael on fiksu sekä tarkan markan mies. Mutta ulkopuolisen analyysipalvelun ostamisesta. Tavallaan semmonen on kyllä perusteltua jos on tiedossa suuria ja kunnianhimoisia kasvustrategioita… joiden toteuttamiseen on aikomusta myös kerätä lisä-rahaa tulevaisuudessa

3 tykkäystä

Joo! :smiley:

harrrv

27 tykkäystä

Tämä!! @Verneri_Pulkkinen @Petri_Kajaani

10 tykkäystä

En osallistu tatuointikisaan, koska @Torniojaws ja @Parsa tekivät jotain, mihin en pysty. Mutta tässä on tilannekuvaa livestä. Pyydän kaikilta etukäteen anteeksi, erityisesti @Petri_Kajaani lta, @Saapasjalkakissa lta, @Verneri_Pulkkinen -herralta ja Harvialta. :harviaraketti: :grinning:

94 tykkäystä

…ja päivän uusi Harvian intraday huippu on juurikin 58.50 euroa. Sitten jännätään löytyykö vaikka jenkkipörssin avauksesta vielä yksi vaihde lisää päivän ralliin ja mennäänkö kokeilemaan tuota uudestaan.

8 tykkäystä

@Hammaskeiju Ensin otat tietysti Vastaa > Kopioit sen viestin (Minä painoin kopio linkki sinun nimimerkin päällä) > siirryt oikeaan ketjuun, liität vain viestikenttään ja kirjoitat vastauksen!

2 tykkäystä

Onnea Harvialle vahvasta tuloksesta, mutta kaiken euforian keskellä hyvä muistaa, että melko arvovaltaisilla suilla on viime aikoina todettu, että bondit, asuntomarkkina ja osakkeet eivät ole koskaan olleet yhtäaikaisesti niin kalliita kuin nyt. Näemme sen luokan ylilyöntejä pitkin poikin että mitään vertailukohtaa historiasta ei enää ole. Vaikkapa Tesla 1200 miljardia. Tunnelma on sellainen että se tuskin kestää esimerkiksi vuoden sivuttaisliikettä. Riskialtis aika ostaa kasvuosakkeita joiden mahdollisia tulevia tuottoja ei diskontata normaalilla tavalla eikä hinnoitella normaaleilla turvamarginaaleilla.

Avaan Fjodor Kuplajevskin teoksen Kupla ja rangaistus ja kaadan lasiin kuplivaa.

47 tykkäystä

En tiedä kuuluuko tämä tänne, mutta minusta olisi ideaa tehdä Ostin/myin juuri äsken -ketjulle erilliset ketjut maanosittain/maittain. Esim. Ostin/myin juuri äsken -ketju (Pohjoismaat) tai Ostin/myin juuri äsken -ketju (Pohjois-Amerikka) jne. Nykyiseen ketjuun tulee älytön määrä viestejä ja nytkin kolmas ketju menossa. Noissa voisi olla hajautusta ja ideoita tietyiltä alueilta tai aloilta mistä olisi helpompi etsiä potentiaalisia osakkeita mihin tutustua.

20 tykkäystä

Eikös sitä kuplaa oo ammattilaiset huudellu jo monta vuotta? Eihän sitä kukaan tiedä milloin se poksahtaa. Voi olla, että seuraavat 10 vuotta nousu jatkuu tai voi olla että ens maanantaina nähdään se kuplan puhkeaminen. Riskialtista kasvuosakkeiden ostaminen on ollut numeroiden valossa jo kauan, mutta niin vaa ne on tuottanu suht hyvin.

16 tykkäystä

Onko tämä se missä SEC:in Porfiri painostaa EV-miljardööri Raskolnikovia, kunnes hän ei kestä enää paineen alla koska luulee Porfirin lukevan häntä kuin avointa kirjaa. Kuplajevski kuvailee kyllä hyvin markkinoiden ajautumista kuplaan kunnes paineet kasvavat liian suuriksi. Ehdoton sijoituskirjallisuuden klassikko.

13 tykkäystä

Aah Harvia minkä teitkään, ei tästä ole pitkä aika kun et meinannut kelvata markkinoille edes 46 eurolla, mutta nyt kun teit ihan Harvialle “normaalin” suorituksen niin nytten sitten sinusta kaikki yhtäkkiä haluukin maksaa 58 euroa kappaleelta. :rofl: :rofl: :rofl:

22 tykkäystä

Hyvä idea, mutta tällainen jakotapa edellyttäisi sijoituskohteeseen tutustumista siinä määrin, että tietäisi mille markkinoille osake on listattu. Lienee liian kova vaatimus vallitsevassa sijoituskulttuurissa :slight_smile:

Toinen vaihtoehto olisi jakaa Ostin/myin ketju kahteen osaan seuraavasti:

  1. Ostin/myin (Hyzon)
  2. Ostin/myin (muut kuin Hyzon)

Tämä jakotapa tuottaisi kaksi suunnilleen yhtä vilkasta ketjua, eikä transaktion raportoijalta edellytettäisi (liian) syvällistä perehtymistä sijoituskohteeseen :slight_smile:

35 tykkäystä

Ihan totta, että useamman vuoden bull-markkinan jälkeen ilmaantuu aina tahoja, jotka alkavat löysästi puhua kuplasta pelkästään siksi että arvostukset ovat melko korkeita, vaikka markkinatunnelmat muuten olisivat melko normaalit. Toisen ääripään mukaan kuplasta ei voi kertakaikkiaan ikinä puhua ennen kuin sen on todettu puhjenneen – ennen sitä ei voida tietää, onko kyseessä kupla. Vuonna -89 Japanissa ei tämän koulukunnan mukaan voitu todeta real estaten olevan kuplassa, kun keisarin palatsin tontti Tokiossa oli arvokkaampi kuin koko Kalifornian tonttimaa.

Olen jossain näiden välimaastossa. Mun mielestä tammikuussa 2020 oli perusteetonta puhua esimerkiksi USA:n osalta kuplasta, koska vaikka oli 11 vuoden nousu takana ja markkina kallis, mitään spekulointimaniaa ei ollut. Ei ollut valtavaa määrää ihan uutta, sijoittamisesta tietämätöntä porukkaa tekemässä järjettömiä asioita velkavivulla. SPACeja ei ollut käytännössä lainkaan. Listautumisia oli maltillinen määrä. Teslan markkina-arvo oli 90 miljardia. Talous näytti vahvalta ja antoi jonkin verran tukea optimismille.

Nyt kaikki on aivan toisin, siksi uskaltaudun nyt puhumaan kuplasta. Tästä voi olla perustellusti eri mieltä, koska mitään eksaktia määritelmää ei ole.

41 tykkäystä