Inderesin kahvihuone (Osa 3)

En ole. Enkä taida myydäkään. Oma salkku sen verran plussalla, että -30% dropilla ei mentäisi vielä edes miinuksille.
Olen kyllä harkinnut käteispainon nostamista, mutta en osaa päättää, että mistä lapuista luopuisin. Toinen vaihtoehto olisi “juustohöylääminen”, mutta Nordnetin 7€/toimeksianto “pakottaa” tekemään vähintään 700€ kertaliikkeitä, jotta kulut ei nouse yli 1% suuruisiksi.
Tiedostan kyllä senkin, että isomman korjausliikkeen tullessa ketuttaisi aivan huolella.
Harmitellen: “Miksi en myynyt, kun oli vielä mahdollisuus”.
(Osakkeet on kyllä Ost:lla, eli sen puoleen voisi veivatakin ilman veroseuraamuksia.)

On tämä kyllä jatkuvaa itsensä kanssa vääntämistä. :man_facepalming:

9 tykkäystä

Eikö Helsingin pörssin listautumisissa ole ollut ihan laadukasta bisnestä tarjolla? Esimerkiksi Orthex ja Puuilo. Vai näetkö, että nyt ollaan syklin huipulla ja maksetaan keskipitkällä aikavälillä “maksimihinta” ja laadukkaammillakin firmoilla on laskua edessä? Samaa voisi tietysti sanoa about kaikista OMXH25-firmoista. Toki niillä on pidempi historia pörssissä ja näin antavat turvallisemman vaikutelman.

4 tykkäystä

Meillä on hyvin samankaltaisia ajatuksia. Haluaisin myös käteispainoa lisätä, mutta myytävää ei ole kuin korkeintaan yksi pieni omistus.

Mutta voinee sanoa, että kumpikin meistä on tullut lopulta siihen johtopäätökseen, että emme tiedä onko romahdus tulossa vai ei (todennäköisyydet ensimmäisen puolella) ja miten se markkinoihin vaikuttaa pidemmällä aikavälillä. Siksi olemme nähneet järkeväksi olla myymättä.

Mielelläni kuulisin tarinoita niiltä, jotka ovat myyneet kaiken ja ovat asiastaan niin varmoja.

Kun koronadipistä nousu alkoi, muun muassa Mikael Jungner ilmoitti myyneensä kaiken ja ostavansa halvemmalla takaisin, sillä nousu oli perusteeton. No, ei ole sen jälkeen enää sijoittamisesta sanonut mitään. Vähän näin luulen monelle karhulle käyneen.

18 tykkäystä

Itse muistan hyvin kauan sitten järkyttyneeni luettuani hesarista uutisen. Siinä kerrottiin kahden keski-ikäisen miehen kuolleen auto-onnettomuudessa. Toisen uhrin syntymävuosi oli sama kuin itselläni, olin silloin vähän yli kolmekymppinen. Siis uutisen järkyttävyyshän johtui siitä havainnosta, että olinkin keski-ikäinen.

6 tykkäystä

Vaikea sanoa minkälainen on yhteisön kokonaisallokaatio, mutta eiköhän nuo arpalippujen osuus ole aika pieni.

Mutta toki monissa todella hyvissä ja hyvän trackin omaavillakin yhtiöillä on korkeat kertoimet, ja niistä voisi helposti napsasta 30-50% pois ja silti argumentoida ettei ne ole “alekorissa”. Esimerkiksi QT, revenio, efecte, remedy.

Puhumattakaan jos kasvu tai tulokset kyykkää enemmän tai vähemmän.

Toivottavasti ihmisillä on salkuissaan sopiva riskitaso ja on henkisesti varautunut myös pahempaan mörnimiseen. Mutta en tiedä onko tämä välttämättä paras syy myydä positioita myöskään kokonaan pois?

2 tykkäystä

Ei mulla ole Kreatesta, Puuilosta ja kumppaneista pahaa sanottavaa. Minä kuten kaikki muutkin toivon että keskivertovuoden lopussa on enemmän pörssiyhtiöitä listalla kuin vuoden alussa :slight_smile:

Mutta jos nyt katsoo mitä on tuloillaan, kyllä tää ikiaikainen periaate on voimassa. Greshamin lain sovellus, huono alkaa dominoida, vrt. 1988 ja 2000 bileiden loppuvaiheet:

3 tykkäystä

Tuossa on sellainen 230 miljardin kori jossa todella korkean riskin osakkeet ovat pienellä painolla mausteena niin kuin mielestäni niiden kuuluisi olla.

2,3 miljardin market capilla oleva riskinen kasvuyhtiö on prosentin painolla ja 460 miljoonan riskinen kasvuyhtiö kahden promillen painolla.

Mahdollisia ongelmia on edessä kun kovan riskin osakkeet eivät ole mausteena vaan jotain hirveän paljon enemmän.

Puhutaan ehkä vähän eri kielillä, mikä hankaloittaa minulle joskus sinun viestien koodausta mulle ymmärrettävään muotoon. Sen takia kyselen aina välillä.

Puhut paljon tuollaisista laeista ja indeksitasolla. Minä taas pyörin yritystasolla ja mietin oman salkkuni toimintaa. Yritän sinun hyvistä pointeista johtaa aina semmoisia ajatuksia, joita voisin itse hyödyntää.

Olen sijoittanu pääasiassa Helsingin pienyhtiöihin. Olen osallistunut myös moniin IPOihin ja lähinnä kotiutellut niistä pikavoittoja, kun saamani erät ovat olleet niin pieniä. IPOissa olen aika valikoiva silti.

Tavallaan siis sovin todella hyvin tähän sinun nostamaasi koriin aloittelevasta sijoittajasta, jolla on salkussa paljon viime aikojen kurssiraketteja (ytd 98%). En kuitenkaan osaa juuri johtaa näistä laeista ja muista viisauksia, joilla voisin omaa salkkuani suojella tulevilta myrskyiltä.

Tämä nyt oli tällaista omaa ääneen ajattelua. Kaikki kritiikki kirjoituksessa on tarkoitus kohdistaa vain itseeni. Jatka hyvää työtä👏

15 tykkäystä

Täysin samaa mieltä. Kreate, Orthex, Puuilo, Inderes, Netum jne on täysin solideja yrityksiä, joilla on jo hyvä track record takana. Jatkossa taitaa listautua yhä enemmän ns tulevaisuuden pilvilinnoja, jotka ovat joko kunnareita tai sitten kuihtuvat pois.

Vertauskuvana: Olisitko valmis ostamaan taideteoksen muutaman siveltimen vedon jälkeen? Luottaen vain taiteilijan sanaan, että “kyllä tästä vielä hyvä tulee”

3 tykkäystä

Ymmärrän todella hyvin että vaikeaselkoista. Kiitos kärsivällisyydestäsi. Arvostan sitä :slight_smile:

Vauraus syntyy maailman pörssiyhtiöiden liiketoiminnasta. Jos sinä jatkuvasti onnistut saamaan kakusta suhteettoman ison osan itsellesi, joku muu saa suhteettoman pienen. Kannattaa miettiä millaiset edellytykset itsellä on voittaa systemaattisesti kauppojen vastapuolet kilpailussa siitä kuka saa suhteettoman ison palasen.

Kun saat yhtenä vuonna 100 % tuottoa, oletusarvo on seuraavalle yhdeksälle vuodelle nollatuotto kun arvostustasojen lasku tekee täysin tyhjäksi kaiken mitä saat aikaan. Näin ollen sulla salkun tuotto on 7 % p.a. kymmenvuotisjaksolle.

Et kuitenkaan ole tuomittu tuohon. Mutta jos ajelehdit vain virtausten mukana, sanoisin että tuo nollatuotto 2022–31 on aika optimistinen skenaario.

Tämä ei kuitenkaan ole minkäänlainen hyökkäys sinua kohtaan. Saatat olla poikkeuslahjakas jolloin sinua ei kannata katsoa normaalien odotusarvojen mukaan.

Kymmenen vuoden tähtäimellä odotusarvot riippuvat lähtökohtaisista arvostustasoista. Vaikka alla oleva kuva ei ole Nordic Small Cap, tuo nuoli kuvaa aika hyvin sitä mitä on edessä. Äärimmäinen lähtökohta johtaa äärimmäiseen odotusarvoon.

5 tykkäystä

Mitä possu suosittelisit aloittelijalle tässä markkinatilanteessa, kun tähän asti menty kk-säästöllä muutamaan isoimpaan indeksiin, tuskin kannattaa kokonaan poiskaan jäädä, vai?

5 tykkäystä

Tasainen kuukausisäästäminen minimikuluilla ja maksimihajautuksella on aina voittajakonsepti :slight_smile:

31 tykkäystä

Samoja asioita pyöritellään, mutta ilman myyntejä ei koskaan voi olla voittoja vaan aina on epävarmoja saatavia. Tosin Sammot ja Harviat jne. eivät ole kovin epävarmoja.
Hyviä ja viitsisi myydä ja paskoista ei saa mitään…

OSTin sisällä olen siirtänyt sijoituksia ns. varmohin osinko osakkeisiin ja parilla AOT:llä koitetaan vähän riskisimpiä ja ne sitten käteiseksi tavoitekurssit saavutetaan.
Itsella ei ole hajautus taktiikka vaan suorastaa räjätys eli liikaa firmoja mukana, vähennys on nyt menossa. Voi voi kun olisi aikanaan keskittynyt noihin ankkurifirmoihin, mutta onneksi on muutamalla hypelläkin tehty vähän tiliä mm. Plugilla, siitäkin on vielä siemenet jäljellä.
Jos ei aikanaan olisi tähän osakesijoittamiseen olisi lähtenyt niin varmasti ei olisi rahat “tallessa” ainakaan kaikki :wink:, olisi haitari soinut enemmän :helicopter:
Mukava kuulla porukan mietteitä, aika samoja varman monella, ikärakenne vaikuttaa tietysti tilanteisiin ja tavoitteisiin, menestystä kaikille :+1:

4 tykkäystä

Itselläni on tähän vähän sama suhtautuminen kuin liikunnan harjoittamiseen: ei niin tyylillä väliä, kunhan vain aloittaa ja jatkaa. Aina on joku puntti-Make kuiskimassa olan yli, että tuolla matalan sykkeen lenkkeilyllä ei saa mitään tuloksia, tai Pirkko-täti huomauttamassa, että lentopalloillessa rikot varmasti nilkkasi.

Yhdet tykkää crossfitistä ja toiset kävelyretkistä Prismaan. Kummassakin on puolensa, eikä kaikki sovi kaikille. Nuorelle ultrajuoksu voi olla palkitsevaa, kun taas vanhemmalle riittää yleinen aktiviteetti. Asiantuntijat ovat kuitenkin aika yksimielisiä sen suhteen, että melkein mikä tahansa liikkuminen on parempi kuin sohvalla löhöily. Sama pätee pitkälti osakemarkkinoihin: katsomosta et varmasti voita.

52 tykkäystä

Voi pentele. Laitoit hyvän kiertämään ja nyt keski-iän kriisistä kärsii tämä reilu kolmekymppinen, joka kuvitteli olevansa vielä vähintäänkin nuori aikuinen. :tired_face:

Ja ettei mene vain voivotteluksi, niin kyssäri (en pyydä sijoitusneuvoja, mutta ajatuksia aiheesta).

Minulla on kotona pieni lapsi, jonka tilille olen kerryttänyt sijoittamisen ohella pieniä summia.
Mitä itse olette tehneet? Rahat suoraan johonkin perusosakkeeseen vai rahastoihin? EUNL? IS3N? Mielipiteitä?

3 tykkäystä

Arpalippujen vähentämisen suhteen lienee helppo olla sitä mieltä, että se parantaa salkkujen riski-tuottosuhdetta suurimmassa osassa tapauksista. Näissäkin tosin pitäisi olla mielestäni tarkkana, ettei niputa kasvavia ja jo voittoa tekeviä pienyhtiöitä samaan niiden kanssa, joilla on yritystunnus ja idea.

Mutta entäs sitten isot yhtiöt, joita hinnoitellaan TINA-kertoimin korkorahojen etsiessä tuottoa osakkeista? Eivätkö nämä ole osittain jopa vielä riskisempiä lappuja, joista saatava tuotto pahimmillaan edellyttää paljon puhumiesi bileiden jatkumista? Esimerkiksi sopii loistavasti Orion, jonka tulos laahaa hädin tuskin yläviistoon ja koko tulos jaetaan osinkona pois. Tästä maksetaan yli 5 kertaa liikevaihto ja 24 kertaa tulos. Jos Orionin ja kumppanien kertoimista otetaan pois neljännes, niin hitaalla kasvutahdilla kestää kauan kuroa kurssilasku kiinni.

10 tykkäystä

Nämä on hyviä graafeja ja hyvin ajatuksia herättäviä. Tutkimusdatahan on aina käytännössä jenkkimarkkinoilta kun meidän periferiapörssistä ei tämmöisiä ole saatavilla. Absoluuttisesti Suomessa tilanne on hieman eri, mutta kyllähän reunamarkkinat vedetään pelon vallitessa ihan samallalailla suohon.

Nämä makrotaloudelliset syyt ovat niitä, miksi A) käteistä on 20 % sijoitusvarallisuudesta ja B) Luottolimittiä on saatavilla mikäli karhumarkkina kutsuu. Näillä tasoilla tuotto-odotus pitkässä juoksussa (mikä on minulle olennaista, ikä 26v) on surkea, joten näillä toimilla pyrin luomaan itselläni hyvän tuotto-odotuksen kun hetki on oikea.

14 tykkäystä

@musa_2 on vähän vaikea saada kiinni, että mikä sinun näkemys järkevästä sijoittamisesta olisi? Välillä puhut matalan arvostustason pienyhtiöistä, välillä taas varoittelet suurista odotuksista pienyhtiöitä kohtaan. Kuitenkin olen itse sisäistänyt niin, että edelleen kannatat osakepoimintaa, mutta toisaalta kuitenkin kaikki on kallista?

Ainoa yhtiö minkä olen nähnyt nimeltä mainittavan, on Lassila& Tikanoja, joka ei ole päässyt edes koronavuotta edeltävälle tasolle ja korotti juuri hintojaan 9,2% (tämä tuli vastaan työn puolesta). Kun inderesin ketjua lukee, palaute yritystä kohtaan ei ole kovin mairittelevaa.

Tarkoitus ei ole aukoa päätä, vaan yrittää saada kiinni ajatuksesta että mihin sinä suuntaat katseesi tässä tilanteessa, kun kaikki on kallista ja epävarmaa. Pahoittelen jos olen sekoittanut teidät veljekset keskenään, kirjoitatte niin samalla tyylillä että on hyvin mahdollista, että niinkin on käynyt.

14 tykkäystä

OMXH on sillä lailla melkoinen historiatrippi että liikevaihdosta tosi suuri osa tulee teollisuudesta. S&P 500 oli 30 vuotta sitten ihan eri tavalla jälkiteollisessa ajassa jo.

Maailmalla varmaan melko moni pitäisi poskettomana sitä että Mr. Market arvottaa market capiltaan 1,8 euron arvoiseksi aina yhden euron näin teollisuuspainotteista myyntiä (p/s 1,8x).

2 tykkäystä

Joo tämä on hyvä pointti. SP500 sisältää nykyään suht raskaalla painolla teknologiafirmoja joilla vaikka P/B ei ole kovin relevantti mittari. Suomsesa taas indeksi täynnä pääomaintensiivisiä yrityksiä joilla P/B ja P/S pitäisi olla huomattavasti lähempänä historiallisia keskiarvoja.

Minä en tykkää sanonnasta “this time is different”, mutta onhan se tosiasia, että nykyään monet jättifirmat tekevät rahansa tavalla, jota ei historiasta löydy. Puhun siis juuri näistä alustatalouden firmoista. Ja kyllähän tällaisten firmojen raskas osuus isosta indeksistä tekee sen, että P/B / P/S kuuluukin olla korkeammalla kuin historiassa.

17 tykkäystä