Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Erikoistahan tuossa on myös se, että ainakin itse välttäisin varsin vahvasti käyttämästä pyramideja sijoitusyhtiöni logossa ja nyt molemmissa on peräti kolme!

27 tykkäystä

Vaan ollapa se graafinen suunnittelija, joka on nuo kalliilla suunnitellut.

“Joo, mulla on sulle tosi hyvä ja uniikki idea.”

4 tykkäystä

Veikkaan kyllä, että tässä on kovapalkkaisen suunnittelijan sijaan työllistetty jotain kesähessua tai sitten toimari teki itse ja säästi.

Aika riskinen veto pistää sijoitusalalla logoksi mitään, mikä on helppo tulkita asiakkaan salkun kurssikäyräksi, varsinkin jos käyrä päätyy totaaliseen romahdukseen. Tai sitten tosiaan tripla-pyramidi. Ponzia ponzin päälle.

3 tykkäystä

Ei ihme kun kaasulla toimivat chp(yhteistuotanto) laitoksetkaan eivät ole kannattavia ajaa. Kuka niitä käyttäisi, kun niillä ei tule kun tappiota. Kaasu ja päästökaupat ei hyvältä näytä.

1 tykkäys

“Nomad Invest on itsenäinen kahden kaveruksen sijoitusyhtiö.”

1 tykkäys

Jänskää nähdä, minne päin EVO lähtee avauksesta :joy: 9 minuuttia…

7 tykkäystä

Merkkasin Lamoriin pienen position pikavoittoja silmällä pitäen. Ei näköjään kannattanut.

29 tykkäystä

Sitähän sanotaan, että ‘ota tappiot nopeasti’. Tämä toteutui nyt paitsi nopeasti myös perusteellisesti. Tosin Lamorista ei pääse edes vielä kotiuttamaan niitä tappioita… :thinking:

Merkkasin itse tätä vasta tänään, saa nähdä näyttääkö huomenna salkussa yhtä karulta kuin sinulla.

1 tykkäys

Aika moni ilmoitti tyhjentäneensä isolla kädellä salkkuaan perjantaina kurssien pohjatessa. Ehkä tämä oli taas terve muistutus, että kannattaa omistaa jonkunlainen sijoitussuunnitelma. Tai ettei ole liian isolla osakepainolla markkinoilla, jos vatsa ei kestä indeksin -3% laskua :grimacing:

39 tykkäystä

Jälkikäteen sijoittaminen on huomattavasti helpompaa kuin etukäteen :wink:

5 tykkäystä

Kyllä itse ainakin sijoitin perjantaina ihan etukäteen ja käytin tilanteen hyödyksi. Tekikö koronavariantti paniikki uutisointi yhdessä vuorokaudessa jotain taloudellista vahinkoa yhtiöihin joita omistan? Vastaus → EI

Aina on hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään, että vaikuttaako indeksitason lasku omistamaani yhtiöön?
Ja mistä tämä lasku ylipäätään johtuu.
Kyllä yhtiöstä johtumaton kova kurssilasku on monesti erittäin hyvä oston paikka.

21 tykkäystä

Toki näinkin

Mitä jos viikonloppuna koronauutisointi olis ollut negatiivista ja tänään oltaisi pulkattu myös -3%?

Itse en ostellut perjantaina mitään. Jälkikäteen ajateltuna olisi voinut jotain ostaa.

5 tykkäystä

Enkä tässä tarkoittanut, että jotain olisi pakko ollut ostaa.
Mutta ettei juuri lähde turhan hätiköiden myymään hyviä yhtiöitään.

6 tykkäystä

Välillä herää ajatus, että kuinkahan moni kanssasijoittaja miettii aidosti yrityksen liiketoimintanäkymiä esim. 12kk:n päähän, miltä maailma näyttää siellä. Heti ollaan laittamassa lappuja laitaan kun kurssi notkahtaa. Siirtää sitä katsetta vähän kauemmaksi horisonttiin niin pikku aallokko ei häiritse. Oman Z-salkun (Zaptec, ZignSec, Hyzon) kanssa olen aika luottavainen tuotteiden tarpeellisuuteen ja markkinoiden orgaaniseen kasvuun jatkossakin.

15 tykkäystä

Kyllä koen et ainakin se riittävän käteiskassan pitäminen rauhoittaa tilannetta salkun miikutellessa. On sitten millä reagoida kun tulee oston paikka.

Ei se perjantai niin erikoinen pörssipäivä ollut kuitenkaan. Täällähän olisi ihan maailmanlopun meininki jos kolmena päivänä olisi samanlaiset -3% taulussa.

1 tykkäys

Missä menee se raja, jolloin se käteinen laitetaan käyttöön? Sen jälkeen sitä ei sitten ole

5 tykkäystä

Instikoille ja niiden rahastoille virtaa yleensä lisää rahaa nousupäivinä, ja rahastojen on pakko sijoittaa saamansa rahat ja ostaa osakkeita kalliilla. Laskupäivinä rahaa virtaa rahastoista ulos, jolloin instikoiden on pakko myydä osakkeitaan.

Tässä piensijoittajalla on selvä, pysyvä etu instikoihin nähden. Piensijoittaja voi nimenomaan ostaa laskupäivinä. Ja myydä silloin, kun kurssit nousevat nousemistaan. Piensijoittajan ei ole pakko myydä laskupäivinä.

Jostain syystä moni piensijoittaja kuitenkin käyttäytyy kuin rahastoja pyörittävät ja niiden sääntöjen rajoittamat instikat. Eli myy halvalla ja ostaa kalliilla.

9 tykkäystä

Hyvä kysymys. Asioilla on varmasti puolensa ja puolensa. Itselläni on taustaa listatussa yhtiössä ja on vaikea nähdä, että kovin suurella osalla sijoittajista olisi syvällistä (ja oikeaa) näkemystä yhtiön toimialasta ja itse yhtiöstä - ilman, että on itse ollut osana yhtiötä. Tarkoitan, että pörssitiedotteilla ja tilinpäätöksillä päästään vain alkuun, haastatteluilla pidemmälle, CMD on loistava syventävä kanava oikein ja tehokkaasti käytettynä. Silti, tällä päästään vasta raapaisemaan pintaa. Kuinka moni sijoittaja oikeasti katsoo edes nuo mainitsemani jokaisen sijoituksensa kohdalla? En (valitettavasti) itse ainakaan. Toisinaan sijoitukseni ovat enemmän toimialasidonnaisia, kuin juuri yhtiökohtaisia. Ja kyllä (valitettavasti?) myös osakkeen hinnoittelulla on merkitystä. Palatakseni takaisin tuohon yhtiön/sen tuotteiden tuntemiseen: salkussani on esim. Konecranesia. Ymmärränkö syvällisesti yhtiön tuotteita? Miten tuotteiden myyntiprosessi toimii? Millä kriteereillä asiakkaat ostavat Konecranesin tuotteita? Miten ne ovat parempia/huonompia kuin kilpailijoidensa tuotteet? Mikä rooli on tuotteen ja hinnan lisäksi muilla tekijöillä (esim. huolto, myyntityö, suhdetoiminta, referenssit, toimitusajat, tulevaisuuden tuotekehitys ym)? Voin rehellisesti myöntää, että en tiedä - vaikka olisi kyllä hyvä tietää. Mutta mistä tällaista tietoa saisi ilman, että olisi työssä Konecranesillä ja vielä sellaisessa näköalaroolissa, että näkisi tämän kaiken? Tässä ois Inderesillä kyllä hyvä paikka syventää PALJON sijoittajien tuntemusta. Luulen, että paljon tuosta ei edes olisi mitään sisäpiiritietoa, vaan ihan vapaasti kerrottavissa. Mitens olis @Verneri_Pulkkinen ? :slight_smile:

4 tykkäystä

Sepä se, kerro minullekin kun saat asiaan selvyyden.

Jos nousun ajoittamisen taitaa oikein hyvin niin ei tarvitse varmaan käydä päivätöissä. Me muut joudutaan katsomaan mörnintää :slight_smile:

Itse ostin edellisellä viikolla Orthexia @10.25 kun luulin saavani halvalla. En ajoittanut oikein :slight_smile:

Hyviä kysymyksiä ja sellaisia, mitä käsittääkseni analyytikot käyvät läpi yhtiöiden kanssa laajojen raporttien yhteydessä. Valitettavasti Konecranes ei ole (ainakaan toistaiseksi) yhtiöseurannan asiakas, joten Konecranesista ei näillä tiedoin ole tulossa laajaa rapsaa.

Tosin muidenkin yhtiöiden laajoissa rapsoissa noin detaljeetason kyssärit on yleensä itse raportissa tiivistetty: “myyntiprosessi kestää 6kk”, “yhtiön tuotevalikoima on kilpailukykyinen tällä alueella, mutta…” jne.

Eihän nuo mitään sisäpiiritietoa siis todellakaan ole, vaan syventävää tietoa yhtiön liiketoiminnasta.

4 tykkäystä