Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Tuo autoilun kustannustehokkuus on asia jonka kanssa olen itse kovasti paininut, ja ottanut pahasti takkiin viime vuosina. Perisynti on tietenkin ollut se kallis autolaina, mihin ei osannut perehtyä riittävästi. Viitisen vuotta sitten päätin päivittää dieseliin työajojen takia, ja ostin vajaan 5k€ auton, josta vikaantui parissa vuodessa automaattivaihteisto niin ettei sitä kannattanut alkaa korjaamaan. Päätin sitten tuplata ja ostaa seuraavaksi “varmemman” 9k€ manuaalin, joka kesti kolmisen vuotta kunnes siitä meni moottori.

Tällä hetkellä ajelen perintönä tulleella bensa-autolla, joka on muuten omaan tarpeeseen sopiva mutta 7-8 litran kulutus hiukan hirvittää näillä hinnoilla. Tietysti nyt jälkiviisaana laskee että noiden tappioiden hinnalla olisi jo kustantanut valtaosan uudesta autosta, mutta siinä sitten ottaa sen riskin että kuitenkin sattuu tulemaan jokin niin kallis vika että se on pakko korjauttaa ottamalla lainaa. Mikä tässä sitten on viisautta, sitä en tiedä.

Tai sitten ostaa sen 1000 euron rytöläjän josta saa joka päivä ynnäillä että kannattaako seuraava seuraavaa huoltoa enää tehdä, vai joko sen pistää paaliin ja ostaa uutta tilalle. Tämä lienee esimerkki siitä kun sanotaan että köyhänä maksaa kaikesta enemmän, mikä pätee kyllä varsinkin autoilun kustannuksiin.

6 tykkäystä