Inderesin kahvihuone (Osa 3)

…Tai huomenna :smiley:

11 tykkäystä

TaaS =Trucks as a Service

3 tykkäystä

Milläs painolla timontin salkusta löytyy Ruotsin parasta? En ole ainakaan osto ja myynti -ketjusta bongannut lisäyksiä, vaikka näinkin alelaarista saisi kauhoa. Vai oletko lopettanut ostojen ja myyntien ilmoittamisen kokonaan?

Myös Top pickseihin nostoa olen odotellut kuumeisesti.

4 tykkäystä

Kiitos aiheellisesta kommentista :grinning_face_with_smiling_eyes: Tuo on ihan totta, kysely olisi pitänyt joko yksilöidä esimerkiksi tiettyyn ipoon tai sitten lisätä enemmän vastausvaihtoehtoja “ns. yleisen tason” vastausvaihtoehdoilla.

Vitoskohdalla yritin kysymyksenasettelulla vetää rajanvetoa ns. pitkän aikavälin sijottamiseen ja lyhyen aikavälin sijoittamiseen.

Onneksi ei vielä oppari kyseessä, mutta tämäkin kommentti auttaa tulevaa silmällä pitäen :relaxed:

3 tykkäystä

Jep.

Sanotaan näin, että tässä on stop-lossiteltu toista viikkoa pienillä tai keskisuurilla positioilla… nyt on hyvin pieni positio tänään ja aion katsoa miten 820 taso pitää. Tarkoitus on kahmaista kunnolla jahka tilanne rauhoittuu, mun mielestä loistava ostopaikka suurella todennäköisyydellä. On mahdollista, että joku tietää jotain suurta negatiivista mitä me emme, mutta enemmän luulen kyseessä olevan esg-myynnit tms.

En ole keksinyt muuta syytä, kuin että investointipankille ei taida ESG-mielessä maistua uhkapelit mallisalkkuun. Samasta syystä lienee osaketta lyödään parhaillaan. Kuitenkin kaikki firmaa seuraavat analyytikot ostavat

25 tykkäystä

Jos tekstit on päällä ne saa pois tubes painamalla sitä ”cc” napuskaa. :sunglasses:

2 tykkäystä

Hauska ja ei niin vakava vertailu Constellation Softwaren Mark Leonardin ekasta 16 vuodesta verrattuna Buffettiin ja Berkshireen: A Duel of Capital Allocators & The Perils of Investing Heroes

Siinä missä Buffett on väistämättä uransa ehtoopuolella, pääsemme vielä seuraamaan Mr. Leonardin touhuja oletettavasti hyvän tovin (tosin kaveri ei ilmeisesti juuri julkisuudessa viihdy). Mielestäni todella tutkimisen ja opiskelun arvoinen yhtiö ja toimitusjohtaja, esimerkiksi hänenkin (kuten Buffettin) sijoittajakirjeet ovat täynnä arvokkaita opetuksia ihan jokaiselle sijoittajalle. :+1:

4 tykkäystä

No perkele, nyt se selvisi, olen syntynyt 7kk:na keskosena (1,7kg) :smiley:. Ainoa hyöty on se, että kun olen syntynyt joulukuussa niin pääsen 3 kk aikaisemin eläkkeelle, tosin sekään ei koske nuorempia.

3 tykkäystä

Uskon että alas-potentiaali on aika pieni, koska kansainväliset isot pojat ei ymmärrä suomea, eivätkä ole perehtyneet HX-prosessiin ja ovat näin ollen melko pihalla todellisesta voitto-potentiaalista. Eli sitä on laskettu aika vähän kurssiin, lähinnä varmaan piensijoittajien toimesta, eli joku pettynyt hätähousu voi myydä. Viimeisin analyytikon tavoitehinta taitaa olla 317 SEK, eli siltäkin osin on turvamarginaalia.

Ylös-potentiaalista sen verran, että kohta Ruotsi ilmoittaa kahden GlobalEye koneen hankinnasta. Australia tarvitsee Saabia sukellusvenesotkuihinsa ja Philippiinit ovat ilmoittaneet että heidän budjetti riittää vain Gripen C/D:hen. Kanada voi tehdä hävittäjäpäätöksen hyvinkin pian Suomen jälkeen, tai sitten ensi vuonna tarkennettujen tarjousten jälkeen, sielläkin Saab on aliarvioitu, mutta ei niin pahasti kuin Suomessa.

Itse odottaisin HX-voitosta sellaista 50-80% ylös liikettä, mutta äkkiliike ja pitempi vakaa taso on sitten ihan eri asioita. Suomi olisi kova referenssi jatkomyyntejä ajatellen.

Liittyen:
https://www.permanto.fi/fi/web//alfatv/player/vod?assetId=138689522
(Puranen & Aho pitkä haastattelu)

2 tykkäystä

Huomenna olisi taas tarjolla juurikkimaisia makroskenaarioita. Saxon webiin voi ilmeisestikin ilmoittautua ken tahtoo.

Kyllähän nämä saadaan Inderesiltäkin hieman myöhemmin ja suomeksi, mutta vinkki niille, jotka haluavat päättää työviikon pe klo 14 englannin kuuntelutreeneihin sekä nauruun. Nauru lisää työhyvinvointia. :smile:

Eikun milloin ja missä se UTC+2 oikein onkaan?

6 tykkäystä

Kanada tiputti eilen Hornetin omalta listaltaan. Finaalissa on siis enää jäljelle F-35 ja Gripen.

Ja F-35:sen hintaan kommentti. Norjan budjetista näkee todelliset F-35:sen käyttökulut ja ne ovat korkeat. Ilmeisesti Norjan F-35 kuluilla meidän budjetti pitäisi suurinpiirtein nelinkertaistaa… Sveitsin käyttökuluilla menee kolminkertaisesti enemmän rahaa.

10 tykkäystä

Nuo on Bettsonin kertoimet, se veto on muistaakseni suljettu ajat sitten ja kertoimet muuttuivat aikaslailla kun asiasta uutisoitiin ja ihmiset ryntäsivät pelaamaan. Uhkavedossa voi menettää kaikki rahat heti, mutta kun ostaa kirjaimellisesti yhtiön seiniä niin ne ei ihan silmänräpäyksessä katoa, jos jokin asia ei toteudu.

Kun Saab voitti Brasilian hankintakilpailun vuonna 2014 niin kurssi nousi n. 122:sta 160:een ja se oli huomattavasti pienempi kauppa. Jos en seonnut kurssimuutoksessa niin Saabilla on nyt n. 10 miljardin euron tilauskanta. HX:ssä Saabin tarjous on n. 9 miljardia, siitä miinus aseet n. 2 miljardia, jää n. 7 miljardia. Kyse on Saabin kokoon nähden valtavasta kaupasta.

5 tykkäystä

This time IS different

7 tykkäystä

Mark Zuckerberg 2.0 :wink:

6 tykkäystä

Huomenta ja hyvää joulukuun kolmatta päivää! :harviaraketti:

Kolmannesta luukusta kurkistaa saunamajuri @Saapasjalkakissa . Tässä yhteisössä on Inderesin analyytikoiden lisäksi Foorumin omia analyytikkoja, jotka oikeasti tuntuvat usein analyytikoilta. Näiden korvaamattomuus tulee vastaan erityisesti ulkomaalaisissa yhtiöissä tai ylipäätään yhtiöissä, joissa ei ole kunnon analyytikkoseurantaa, mutta myös yhtiöissä, joissa on jo hyvä analyytikkoseuranta. Esimerkiksi Saapasjalkakissa on foorumilaisille yksi Harvian analyytikoista ja osumatarkkuuskin taitaa olla omaa luokkaansa, mitä tulee ainakin lukuihin. :upside_down_face:

Uskon Foorumin analyytikoista olevan hyötyä myös Inden analyytikoille. Indelyytikot saavat lisää tietoa ja hyvää sparrausta → parempaa analyysia kaikille… win-win. Monet foorumilyytikot ovat voineet seurata yksittäisiä firmoja jopa satoja tunteja vuosien mittaan ja ovat pureskelleet olennaisimmat asiat Foorumille - sitä kannattaa arvostaa oikeasti… ei sitä oikeasti aina ymmärrä, miten arvokasta tietoa foorumilyytikot jakavat ja tuottavat.

Kiitos! :slight_smile:

84 tykkäystä

Sanon vain tämän: Skynet😂

3 tykkäystä

Otan osaa (ei tähän muuta voi sanoa). Itsekin yrittäjänä elin vahvasti läpi koronakriisin alkua. Eihän se tosin mitenkään lopulta minun firmaani vaikuttanut tilauskannassa mutta ensimmäiset 1-2 kuukautta oli niin veret seisauttavaa koko liike-elämälle, että se säteili kaikille aloille → ei yhtään tiennyt mitä tulee tapahtumaan, myyntiprosessit meni uusiksi jne. Ja seurasin erityisesti juuri ravintola-alaa myötätuntoisesti. Yleisestä sulusta tullaan muutenkin vielä maksamaan paljon mielenterveyspuolella mutta se jääköön muuhun ketjuun.

Olen tästä täysin samaa mieltä. Eikä tämä ole mikään yksistään suomalainen ilmiö - erityisesti USAssa pitää näyttää ‘elintasoa’ autolla. Ylipäätään monesti (ei aina) on niin, että mitä korkeampi näkyvä elintaso (auto on tästä yksi näkyvimpiä merkkejä), sitä heikommat taloustaidot → näkyvää elintasoa ostetaan, osin velalla, mutta säästöjä ei ole. Tulot voi olla kyllä korkeat mutta se kaikki menee. Tästä on myös tilastotietoa: voi lukea kirjan ‘Millionaire next door’.

Käytetyssä lähes romussa on monta hyötyä: ei pikku kolhut haittaa, lapsillekin uskaltaa antaa romutettavaksi ja jos tulee kalliimpi korjaus(>1000 E) voi aina hankkia samanlaisen tonnin pommin → korjauskulutkin pysyvät halpoina. Luontoarvotkin ovat kohdillaan, koska merkittävä osa koko käyttöaikaisen prosessin kuormituksesta tulee oikeasti valmistuksessa. Kannattaa siis ajaa autot loppuun asti.

Olen tosin joutunut toisessa autossa menemään yli 10 kE luokkaan, koska ei noita minibusseja halvemmalla saa kunnollisia käytettynä. Uutena ne maksavatkin jo lähes kuusinumeroisia summia. Mutten minä sitäkään rahoituksella hankkinut. Mahdollisesti jossain ääritilanteessa, jos rahoilleen saa paremman tuoton muualta, ja rahoituskorko on n. 0%, ja auto jostain syystä vähintään 10 000 eur, voisi tuota harkita - muttei ole saanut.

Olen tästäkin samaa mieltä! Tai en välttämättä kulueränä(ne ovat osa elämää) ja saahan niistä lapsilisiä(aikansa) ja voi saada asumistukeakin(jos on pienituloinen ja lapsia paljon) mutta muuten kyllä. Lapset ovat elämän yksi parhaista asioista ehdottomasti. Vaikka murrosikäisten kanssa on välillä yöunetkin menneet, niin toisaalta koen perheen osittain jopa elämäntehtäväkseni.

Mitä tulee kuiuihin, niin minä otan ne osana pakollisia talouskuluja. Talouden kulut eivät kuitenkaan nouse lineaarisesti suhteessa väkimäärään: viisi ihmistä kuluttaa lähes yhtä paljon kuin kuusi esim. ruokaa … väkimäärän kasvaessa ns. yhden henkilön muutos ei niin paljon vaikuta. Sitten kun on kaksistaan, meneekin helposti ravintolaan, jolloin rahaa kuluu per henkilö jo huomattavan paljon. Lapsilisät muutenkin kattavat aika hyvin lapsista syntyvät ruokakulut (eivät toki muita menoja), joten ei se nyt niin kalliiksi tule.

Ja lapsiin tuo minibussitarvekin liittyy - ei me mihinkään Teslaan mahduta kuitenkaan, kun olemme kaikki liikkeellä - edes siihen uuteen isompaan Y-malliin - ja pitäähän kavereitakin mahtua mukaan. Jos lähtee jollekin lomamatkalle(autolla), tuollaisen minibussin peräkonttiin menee kuution verran matkatavaraa ja jää vielä puolet tyhjäksi.

Meillä on vasta pari ensimmäistä ‘potkittu pihalle’.

8 tykkäystä

Jokin aika sitten jäätiin kaipailemaan henkilökunnalta vastausta tähän:

OMXH25 pisteluku oli noin 3500 huhtikuussa 2020 ja noin 5400 nyt. Millä lailla palvelee yhteisön etua se että suositusjakauma on nyt huomattavasti härkämäisempi kuin tuolloin puolitoista vuotta sitten? Eikö olisi parempi olla ahne silloin kun Mr. Market on pelokas ja pelokas kun Mr. Market on ahne @Mikael_Rautanen , @Verneri_Pulkkinen , @Sauli_Vilen @Juha_Kinnunen :slight_smile:

11 tykkäystä

Enemmän itseäni kiinnostaisi, miten härkämäisiä nyt ollaan vrt tammi-helmikuu 2020? Tuo huhtikuu 2020 oli niin poikkeuksellista aikaa, ettei kukaan silloin tiennyt mitä Covid saa aikaiseksi.

1 tykkäys

Moi @musa_2

Lyhyt vastaus kysymykseesi on kyllä. Asian syvällisempi pohdinta vaatii aikaa, jota minulla ei valitettavasti juuri nyt ole. Lupaan kuitenkin palata asiaan pitkän viikonlopun aikana, ellei joku muu “tägätyistä” koe suurempaa inspiraatiota ja vastaa jo sitä ennen.

Hyvää loppuviikkoa ja itsenäisyyspäivää :slight_smile:

36 tykkäystä