Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Surullista millaiseksi meininki on mennyt. Liputtaja voisi puolestani asettua jenkin/kanukin asemaan ja kuvata jättimäistä markkinaa muulla kuin hänen tavalla. On kyse myös MERKITTÄVÄSTÄ kulttuurierosta, mitä me suomalaiset ei aina ymmärretä.

Tässä käy vielä niin, että Fisher lopettaa tiedon jakamisen tänne.

11 tykkäystä

Joo, vaikea sanoa. Eihän kaveri väärässä ole Voxturin potentiaalin suhteen, olen itse kovinkin bullero ja iso osa salkusta Voxturissa kiinni. Toivottavasti kaveri pysyy foorumilla, minä en siis ole liputellut mitään. Kanukkifoorumiltahan tämä sama nimimerkki poistui ovet paukkuen aikaisemmin jos oikein ymmärsin.

2 tykkäystä

En tiedä, haluanko tänne Pohjois-Amerikan kulttuuria. He saavat sopeutua tänne, jos tänne mielivät. Foorumilla foorumin tavalla.

En näe, minkä takia vierailevia tähtiä pitää paapoa ja paijjata? Minun nähdäkseni modet ovat hoitaneet homman hyvin…

Onhan toi Voxtur keskustelu aivan karmeaa pumppausta. ILA aikoina sama porukka ennusti tyyliin huhtikuulle 3-5 CAD:n hintoja.

41 tykkäystä

Indereksen Qt-päivityksessä tarjoiltiin Qt:lle 8% p.a. tuotto-odotusta. 2022 ev/s kertoimella 20x.

Olen pari päivää tässä tutkinut helsingin mörnijäosastoa. Tarjolla voi olla vaikka 10-15% p.a. tuotto-odotusta, 2022 p/e kertoimilla 11-15x.

Joo onhan tämä vähän mustikoiden vertaamista lihapiirakoihin, mutta ainakin pistää itseni mietteliääksi innokkaana kasvu-teknosijoittajana lähinnä riskienhallinnan näkökulmasta.

Joskus koittaa aika, kun palataan ns. normaaliin, eli vuosiin 2019 ja sitä ennen.

Hyvät joulut!

55 tykkäystä

Niin mikä porukka ennusti? Joku kanadalainen? Aikamoista yleistämistä… Ja tuossa viestissä puhuttiin vain että kyseiset markkinat ovat MASSIVE, minusta totuuden kertominen ja asioiden hahmottaminen ei ole pumppausta.

6 tykkäystä

Tubolevin iltapakina #6Kamux.de vierailukohteena sekä reissun opit

Taas ovat ansityöt tauonneet hetkeksi ja on ollut aikaa siirtää ajatuksia passivisten tulojen pariin.

Kuten ehkä jo uteliaimmat ja hoksaavimmat ovat huomanneet, tällä kertaa ei puhutakkaan niin passiivisista tuloista vaan sain kunnian pukea Peter Lynch-housut jalkaan tälläkin foorumilla arvostetun maestron @arimatti_alhanko (myöhemmin Kuski, johtuen hänen pitkästä nimestään) kanssa. Tavoitteena oli vierailla ja kaivaa tietoa suomalaisille kovin mysteerisistä Kamuxin Saksan toimipaikoista. Maksaako tämä reissu sitten itsensä koskaan takaisin, tuskin ainakaan meikäläiselle taloudellisesti, tosin jätän hieman vastuuta myös Kamuxille.

Matkan työjärjestys oli seuraava:

  1. Kuski ajoi asuinpaikastaan pohjoiseen ja minä lensin samasta asuinpaikasta samaan paikkaan pohjoiseen. Majoittuminen-> iltapala-> nukkuminen-> aamupala.

  2. Itse päivänä, Kuski ajoi ja minä yritin pitää seuraa parhaani mukaan. Toisinaan neuvoin myös mm. kaistavalinnoissa. Kahden navigaattorin ja yhden kartturin taktiikasta huolimatta usein niissä(kin) tuli huti, kun kaistanvaihdon hetkellä olimme keskellä syvää debaattia jonkin suomalaisen pienyhtiön arvostuksesta. Onneksi niitä ei ole yhtä paljon kuin kaistanvaihtoja, joten jokaiseen kohteeseen löydettiin perille säädyllisessä ajassa. Näistä kaistanvaihtojen missaamiseen johtaneista seurauksista löytyy esimerkki kuvan muodossa esim Kamux-ketjun Kamux.de teaserista.

  3. Päivän jälkeen, Kuski ajoi takasin etelään kyseiseen asuinpaikkaan. Itse jäin Hampuriin nauttimaan paikallisista tuotteista suunnatakseni myöhemmin pohjoiseen.

Itse PeterLyncheily oli hauskaa. Kokeilimme eri rooleja autoa myyvästä henkilöstä, ostajaan ja sijoittajaan. Varsinaisen analyysin voitte lukea Kuskin kirjoituksista Kamux-ketjusta. En tiedä kuinka suuri hyöty näistä vierailuista ja tästä reissusta oli Kuskille, mutta itse nautin joka hetkestä.

Suunnitelman rakentaminen jokaiselle vierailulle (ja muutama kommervenkki niitä koskien), itse vierailu ja lopuksi sen analysointi vierailun jälkeen: erittäin hauskaa puuhaa! Yritettiin sitten häjissämme löytää sopivia datapisteitä Kuskin kuuluisiin exceleihin. Ilmaisena vinkkinä muille faneille voin kertoa, että myyjien eleille sekä sanomiselle on oma sarake niissä exceleissä. Tai ainakin välilehti. Tai ainakin jokin muu tiedosto samassa kansiossa.

Erittäin mielenkiintoiseksi – ja itselleni odotetuksi hetkeksi- osoittautui siirtymätaipaleet, joissa pääsin keskustelemaan sijoittamisen filosfiasta alaan erittäin paljon vihkiytyneen gurun kanssa. Kuskille suuri kiitos näistä keskusteluista. Seuraamme/omistamme Kuskin kanssa paljon samoja yhtiöitä, joten itselleni oli etenkin mielenkiintoista kuulla niistä käytännön toimista miten tätä seuraamista voi tehdä. Eli niistä kuuluisista exceleistä. Myös Word-dokumentit, Inderesin analyysit, yhteisö ja videot mainittiin monta kertaa.

Ehkä se suurin oppi tästä reissusta minulle oli, ei niinkään Kamux - vaikka kaikkea jännää sieltäkin löytyi – vaan keksiä tapoja seuraamieni yhtiöitä koskevien ajatusten ja datapisteiden taltioimiseksi. Aloitin jo Kamuxista sekä tätä alustaa ylläpitävästä yhtiöstä. Tästä samasta Excelin täyttelystähän muuten myös @Jeremias_Makkonen puhui taannoin Sijotuskästissä.

Jo aikaisemmin olin oppinut Kuskilta, että ei kannata - varsinkaan tällaisena sivutoimisena – yrittää seurata liian suurta määrää yhtiöitä. Taisi ensimmäisten keskustelujen aikana olla tilanne, että omistin enemmän yhtiöitä kuin hän intohimoisena ammattilaisena seuraa. Indeksieni lisäksi. Kuskia enemmän seuranneet ymmärtävät kuinka paljon aikaa hän käyttää ja kuinka paljon yksityiskohtia hän niistä kaivaa. Samalla sitten voi pohtia, miten paljon tällainen sivutoiminen sijoittaja pystyy luomaan etulyöntiasemaa rajallisella ajallaan. Aika sitten näyttää, mikä on järkevää. Oma betsi on vahvassa – tosin varmaankin sijoitustaitoihin nähden liian pienessä – indeksipainossa.

Yksi sekundäärinen havainto tämän reissun osalta on se, että paikallisten tuotteiden nauttimisen jälkeen kvalitatiivisen analyysin tekeminen on helpompaa kuin kvantitatiivisen. Sekin aika olisi pitänyt käyttää sen excelin päivittämiseen. Ehkä me ihmiset ollaan vain niin erilaisia ja sen vuoksi yhteisöjen rakentaminen on tärkeää.

Teksti lienee hyvä lopettaa kysymykseen: Pidätkö sinä omaa kirjanpitoa seuraamiesi yritysten suoriutumisesta?

  • Kyllä
  • En

0 äänestäjää

Suuri kiitos vielä Kuskille tästä reissusta! On yksi tämänastisen sijoitushistoriani hienoimmista hetkistä.

Hyvää Joulua yhteisö ja kiitos kun olette olemassa!!! XXX

66 tykkäystä

Ok, vähän epäreilu yleistys, mutta en epäile, etteikö ole samaa porukkaa. Niin suurella pieteetillä jakavat Voxturin ilosanomaa.

Ei tuo toiminta lain mukaan ole pumppausta, mutta kyllä tämä foorumi hyötyy siitä, että MASSIIVISINEN +30% RISKITÖN TUOTTO NYT HETI -viestit saadaan muutettua “Indemäisemmiksi”. Pumppaus ja osakepopulismi voi olla niin taitavasti rakennuettua, ettei sitä edes huomaa.

Polvistelu eksoottisten saarnaajien edessä on myös vähän hassua. Mutta uskon, että nyt kulttuurilliset erot ja foorumin säännöt on tehty selväksi ja homma jatkuu!

16 tykkäystä

Jees. Itse ainakin arvostan kaverin jakamaa tietoa ja ei omaan sijoituskeissiini superlatiivit vaikuta millään tavalla. Muutenki aika itsestäänselvää että US kiinteistömarkkina on iso, ilman kaverin hehkuttelujakin. Siksi tuo nyt ei omaan verkkokalvoon aiheuttanut sen kummempaa hajataittoa.

Hurjalta kuulostaa, jos suvaitsevaisuuden periaatteista ollaan valmiita tinkimään.

1 tykkäys

Erittäin hyvää joulua kaikille! Samalla myös onnellista ja tietenkin menestyksellistä uutta vuotta 2022!

12 tykkäystä

Kinkku valmistuu tänä vuonna ajallaan! Eipä tarvitse yötä myöten olla kyttäämässä kankkua uunissa :eyes:

5 tykkäystä

Ei muuten valmistu. Koskaan :sweat_smile:

Mikä mun kinkkuja vaivaa. Sama joulupukkiralli joka jouluyö.

6 tykkäystä

Meillä kaikilla on omat suosikkikojumme ja toimintamallimme, mutta Inderesin torille mahtuvat kaikki. Nyt kinkut, laatikot, rosollit ja viinit esille ja vedetään pari päivää happea.

Hyvää ja rauhallista joulua! :santa:

Yours,
KuHa

73 tykkäystä

Osakepopulismi on muutenkin aika mielenkiintoinen aihe. Toimari kirjoitteli muutama vuosi sitten siitä tällein:

Osakepopulistin kanssa väittely on kuin pelaisi shakkia pulun kanssa. Se kaataa pelinappulat, kakkaa pelilaudalle ja lentää sen jälkeen omien luokse kertomaan voitostaan.

Osakepopulismin suurin vastavoima on perusteellinen ja huolellinen osakeanalyysi. Tylsää ja työlästä, mutta kestää läpi osakemarkkinan syklit. Toisin kuin osakepopulistin elämä, joka päättyy sukupuuttoon laskumarkkinassa. Kunnes pörssin uusi nousukausi koittaa.

Osakepopulisti voi olla mielestäni Mikaelin kuvailemaa laaja-alaisempi. Tällä foorumillakin esiintyy minun määritelmällä osakepopulistejä. Populismi ei ole myöskään aina pahasta, mutta vaarallista se voi olla siitä huolimatta. Aki Pyysing on mielestäni hyvä esimerkki osakepopulististä. Taitava ja karismaattinen kirjoittaja, joka osaa asiansa ja tuo sen esille. En varmasti ilman Pyysingiä omistaisi Citykania. Ei osakepopulisti aina ole pumppaamassa kurssia, vaan taustalla voi olla kyse esimerkiksi halusta olla johtaja tai auttaja. Osakepopulisti haluaa vahvistusta teeseilleen, hänen täytyy olla oikeassa. Osakepopulisti ei ole välttämättä kovin avoin vastaväitteille. Ja Pyysing nimenomaan esimerkkinä hyvästä osakepopulististä, jonka kuuntelu ei viene vararikkoon.

Isoin ero populistin ja ei populistin välillä on kuitenkin se, että populisti saa ihmiset innostumaan.


@Lemmenlaulu aika hurjalta kuulostaa, jos foorumin säännöt ei ole kaikille kansalaisuuksille samat. Okei nyt rupesi kuulostamaan liikaa maahanmuuttokeskustelulta, lopetetaan tähän :smiley: Pointtini on vaan se, että en tykkää, jos tekstistä pursuaa hype, eikä riskejä edes mainita. Mutta ei ole iso asia mulle :slight_smile: Olen ehkä ennakkoluuloinen vain, ei tee mieli astua taas kerran hypeansaan.

20 tykkäystä

Toivotan tässä vaiheessa koko Ylläpidon puolesta oikein hyvää joulua koko Foorumille! :heart::christmas_tree:

116 tykkäystä

Oisko se vaikka kaikki muut ketjut paitsi kahvihuone kiinni 27.12 asti niin saa modetkin levätä😅. No eiköhän ne väännöt tästä sulkeudu pörssien sulkeuduttua ja palataan asiaan maanantaina kun jouluralli joko jatkuu tai all is lost.

Hyvät joulut kaikille ja samalla uudet vuodet📈.

22 tykkäystä

Nyt ollaan virallisesti jo aaton puolella. :christmas_tree: Rauhallista joulua jokaiselle foorumiyhteisöön kuuluvalle! :heart:

Get some rest and stay safe! Enjoy your friends and families. Lets get back at business on Monday 27th.

27 tykkäystä

Hyvää joulua kaikille tasapuolisesti :christmas_tree::gift::santa:t2: Kiitos tästä vuodesta kaikille foorumisteille :+1:t2:

Tänään vielä kuritetaan työpaikan vanhaa ja luotettavaa Harvian kiuasta, mutta huomenna vietetään perheen kesken pariviikkoisen esikoispojan ensijoulua :heart_eyes:

Paras joulu ikinä!!

39 tykkäystä

Oikein hyvää ja rauhallista joulua ihan kaikille! :heart:

Joulu on itselle ainakin tärkeää aikaa, koska saa olla rauhassa läheistensä kanssa. Tänään unohdetaan sijoitusasiat ja keskitytään niihin tärkeimpiin asioihin - kyllä te tiedätte. Edellä mainituista syistä viimeisestä luukusta tuli tällainen kömpelö kuvakollaasi, jossa itsessään on kyllä hienoja tunnelmallisia kuvia, jotka on ihan vain poimittu netistä, mutta ajatushan on tärkein. En halunnut laittaa viimeiseen luukkuun kuin tällaista tunnelmallista ja jouluista, mikä ehkä auttaa unohtamaan sijoitusmaailman jne. :slight_smile:

Kuvassa on rakas joulupukki. Se ainoa oikea joulupukki Joulupukin kuumasta linjasta tuttu Komo eli Kosti Kotiranta – Wikipedia. Valitettavasti kovin rakastettu “Komo” menehtyi aivan liian aikaisin, hän oli mulle se oikea joulupukki, aidosti läsnä oleva kaikkia rakastava joulupukki, joka upeasti osasi olla lasten kanssa. Hän oli tärkeä osa joulua, tuo kuva on upea, missä pukki on selvästi heittänyt charmikkaalle herrasmiehelle Arto Nybergille hyvän läpän. :slight_smile:

Sijoittaminen on monille täällä tärkeä harrastus, itselleni lähes elämäntapa, eli kovin tärkeä asia. Näin jouluna on hyvä siirtää tämä tärkeä asia sivuun ja suunnata huomio vielä tärkeimpiin asioihin, eli läheisiin rakkaisiin ihmisiin. Rauhoittukaa ja nauttika läheisten seurassa, viettäkää joulua siihen kuuluvalla hartaudella - toki kukin tavallaan. Tulee muistaa, että on paljon yksinäisiä ihmisiä, jotka ovat tänä(kin) jouluna yksin. Heitä löytyy varmasti paljon tältä(kin) palstalta, jotka ovat nyt yksin ja ehkä selailevat Foorumia… muiden viettäessä rakkaimpiensa aikaa. Itse vietän jouluni vanhempieni ja sisarrukseni kanssa, minä en ole yksin ja vietän heidän kanssaan joulun päivät. Jos koet itsesi jouluna yksinäiseksi, niin voit laittaa minulle privaviestiä. Toki vietän suurimman osan ajasta perheeni kanssa, mutta aina tulee hetkiä, jolloin ehdin “kuuntelemaan” eli lukemaan viestisi sekä jonkin verran keskustelemaan. Pahoittelen jo etukäteen, jos en ehdi heti vastaamaan, mutta pyrin vastaamaan mahdollisimman pian. Yksinäisyys voi olla monille se surullisin asia, ei toki kaikille, mutta toivon tämänkin Foorumin lievittämään edes hieman yksinäisyyden tuskaa. :heart:

Toivotan kaikille hyvää joulua ja nauttikaa läheisistä, mutta toivotan voimia erityisesti kaikille, joille joulun aika on syystä taikka toisesta raskasta! :heart:

Loppuun laitan lempijoululauluni, jonka esittää mm. Marco Hietala (yksi lempilaulajistani) ja upea lapsikuoro. Lapsikuoron kanssa ei ikinä voi mennä vikaan, olin paikan päällä kokemassa tämän ja liikutuin suuresti erityisesti lapsikuorosta:

Vielä kerran, hyvää joulua! :heart:

Sinun Alokkaasi

162 tykkäystä

Samoin sinulle! Upeaa joulua - oot kyllä huikea tyyppi, hengenluoja, foorumin sielu ja joulupukki!

Tervehtien

Bosaboi

31 tykkäystä

Kiitos kaikille kuluneesta vuodesta foorumilla! :hugs::gift: Rauhallista joulua. :santa:t3::christmas_tree:

166 tykkäystä