Inderesin kahvihuone (Osa 3)

eikö Buffetin kassa ole pääosin vakuutusfloattia? monella menee nämä sekaisin, mutta se ei ole ns vapaata kassaa.

Koneet on siellä koodattu saamaan meissä pelkoa/ahneutta ja hyödyntämään sitä. Ja toiset koneet on koodattu hyödyntämään sen toisen koneen heikkouksia. HFT-vauhtirobot vastaa 50 %:sta marketin volyymista, isot rahastot ehkä 30 % (osa algoritmejä, osa fundapettereitä) ja loput me pienet.

HFT-robottejen elämässä inflaatio ei tarkoita mitään muuta, kuin mahdollisuuksia liikuttaa markkinaa haluamaansa suuntaan. Koneet ei panikoi, mutta ne voivat hyötyä aiheuttamastaan paniikista.

Jotakuinkin noin. Jos yhtään realistisesti/nihilistisesti arvioi, järjestelystä tehdään melkoisen monimutkainen, jotta sitä on valtamediassa mahdotonta avata normikansalaiselle. Mutta lopputulos juuri niin, että valtion vanhojen velkojen pääoma ja korot porrastetusti kuitataan pois keskuspankin taseeseen pölyttymään. Kuinka suurelta osin, sitä voi spekuloida. Jos MMT-ajattelu saa isommin valtaa, tuota voidaan yrittää hamaan tulevaisuuteen.

4 tykkäystä

Montako prosentin tuhannesosaa tuulipukujen paniikkimyynnit kattaa jenkkipörssin päivävaihdosta?

5 tykkäystä

Flanelipaidat voisi ehkä sadasosan. :man_shrugging:t2:

1 tykkäys

Onko jengillä hyviä suosituksia, että mistä kannattaisi aloittaa, mikäli haluaisi itseään sivistää tämän asian suhteen?

1 tykkäys

En minäkään ymmärrä niistä tuon taivaallista, täytyy vaan luotta omiin vaistoihinsa :rofl:

2 tykkäystä

Neuvokaa minua, jos haluan vastata johonkin ketjuun ja siirtää sen vastaukseni samalla kahvihuoneeseen koska vastauksessani ei ole sisältöä riittävästi, miten tuo siirto tapahtuu vastauksen yhteydessä?

3 tykkäystä

Tämä on minun tapani, en ole ihan varma onko paras, mutta toivottavasti tästä on apua:

  1. Menen Remedyn ketjuun ja maalaan Timontin viestin, sitten tulee automaattisesti tuo “lainaa”-teksti ja klikkaan siitä:
    image
  2. Sitten kopsaan sen tekstin ctrl-c:llä, kun se on tullut alas “vastaus”-ikkunaan:
    image
  3. Sen jälkeen tulen esim. tähän ketjuun ja klikkaan tätä:
    image
    ja painan ctrl-v:tä.

Toivottavasti vastasin kysymykseesi? :slight_smile:

14 tykkäystä

Kiitos.

Mitä noilla vasemmasta yläkulmasta “vastaa” painamisen jälkeen tulevasta nuolesta voidaan tehdä? Näyttää “lähetä edelleen” -toiminnolta tuo nuoli, mutta ei sitä tee. Ajattelin että juuri tuolla pystyy viestinsä lähettämään toiseen ketjuun. Siellä on valikko josta avautuu joitakin? toimintoja.

1 tykkäys

Minä ymmärtäisin tuon niin, että kun klikkasit minun viestini kohdalta olevasta “vastaa”-painikkeesta, niin siinä kohdassa olet vastaamassa mulle tässä ketjussa, mutta sen jälkeen avautuu tämä “vastaamisluukku”, niin tässä kohdassa voit tuosta vielä vaihtaa, että vastaat ketjuun, mutta ET suoranaisesti minun viestiini. Sitten siitä voit tietysti valita tuon yksityisviestin mulle tai sitten tuon harvinaisen vaihtoehdon, jossa voit perustaa uuden tähän liittyvän ketjun. :slight_smile:

En ole mikä pro näissä, mutta toivottavasti sain vähän selvitettyä asiaa ja joku voi vielä täsmentää/korjata, mikäli on tarvis. :slight_smile:

3 tykkäystä

Tässä itse itseäni lainatakseni.

Hiukan hankala pysytellä tuossa boldatussa osuudessa kun salkku on punertanut jokaisena pörssipäivänä tänä vuonna (tiedän että vuosi ei ole edes kunnolla alkanut)

Seuraava liike olisi nyt sitten olla tuijottelematta pörssiä sinne helmi/maaliskuuhun asti. Lukea raportit ja katsella markkinanäkymiä yhtiötasolla silloin.

Kaikille foorumisteille hyvät vuoden alut.

Ps: lainatussa viestissä salkun arvo oli 91t nyt se on 93t. Joten ei sekään huono ole vaikka kovin punertaakin

31 tykkäystä

Yksi tapa on avata viestiosio vastaamalla johonkin viestiin, minkä jälkeen boxi jää aktiiviseksi alas (puhelimella saat sen tiputettua alas, kun painat keskeneräisessä ”Valmis” tekstiä näppiksen yläreunassa). Tämän jälkeen voit navigoida suoraan kaffehuoneeseen normaalisti. Kun painat sitten ”Vastaa” viestiosiossa, kysyy järjestelmä vielä haluatko vastata tähän ketjuun vai alkuperäiseen.

6 tykkäystä

Paina tuota linkin/ketjun kuvaa, valitse kopioi ja sitten liitä ketjussa johon haluat vastata. Tähän tyyliin:

4 tykkäystä

Sanovat että joka vuodenaika pitäisi käydä tutustumassa Suomen luontoon. Talvi on ihan paras, mitä enemmän pakkasta ja lunta sen parempi. Tämähän on muuten kuin suoraan Sijoittaja-Alokkaan joulukalenteriluukusta :stuck_out_tongue:

41 tykkäystä

… ulkoilusta puheenollen tulee mieleen seikkailijoille suunnattu Rivian truckeineen.

Olen vähemmän yllättynyt tämän wannabe discount-Tesla-osakkeen romahduksesta. Rivianin osake on laskenut huipuista 50 %. :smiley:

32 tykkäystä

En löytänyt hakutoiminnolla tästä fundista juttua täältä, joten tässä on itseään pitkäjänteisinä pitävile osakepoimijoille uusi rima ylitettäväksi.

Jos buy and hold on sinunkin lempistrategiasi sijoittamisessa, niin tässä rahastossa on jätetty ostaminen vähemmälle ja holdaamisen kanssa vedetty nupit kunnolla kaakkoon. Nolla uutta osakepoimintaa ja vain muutama pakkomyynti 80 vuodessa kuulostaa mahdottomalta, ja luultavasti se ei ole kovin kannattava strategia. Mutta kun on alun perin osunut muutamiin VIELÄKIN salkussa oleviin superstaroihin kuten Procter & Gambleen ja Union Pacificiin, niin ne muutamat konkurssitapaukset ja heikommat suorittajatkin unohtuvat äkkiä. Lisäksi mergerit ja yrityskaupat ovat tuoneet vuosien varrella uusia yhtiöitä fundiin, joista yksi on vähemmän yllättäen Berkshire. Ei huono suoritus. Linkin takaa löytyy lista alkuperäisistä omistuksista ja niiden evoluutiosta vuosien varrella.

Harva yksityishenkilö pääsee sijoittamaan 80 vuoden periodilla, joten sinäänsä itseään on turha verrata tuollaiseen rahastoon. Mutta ehkä ne omat veromyynnit ja salkun tasapainotukset näyttävät erilaiselta tällaisen fundin rinnalla, jossa ollaan valmiita istumaan käsien ja salkun päällä läpi syklien, sotien, kriisien ja kurimusten.

16 tykkäystä

Ja kun kahvihuoneessa ollaan niin vielä olisi ainakin 90% matkaa alas. Teslalla ei ehkä ihan noin paljon, mutta kuitenkin :bear:

6 tykkäystä

Jaksaako joku kertoa lyhyesti mitä maailmalla tapahtuu kun niin punottaa? Oon Meksikossa reppureissulla ja en oo jaksanut seurata uutisia. Toki vois kokonaan jättää salkkuun kurkkimiset pois reissun ajaksi…

FED uhoaa että ihan kohta printteri pistetään kiinni, korot pistetään kuumatkalle ja tase puretaan.

25 tykkäystä