Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Saisiko keskustelut siirrettyä Keskustelua välittäjistä ryhmään. Kiitosta

Voiko kuvan siis summata: “Harvia reippaassa ylipainossa”? :sweat_smile:

30 tykkäystä

Lisätään vielä Omenalle, etten nyt sentään niin höveli ole että keskolaisessa tuossa 200m päässä asioisin muuten kuin wiinerskiä hakemassa ja joskus olusen.

Liiteriin se käy nihilistin tie, olinhan siellä aikanaan 20v. sitten oikein piällikön hommissa itsekin :slightly_smiling_face:

5 tykkäystä

Tapaan tehdä kuukausittaisen sijoitukseni puolen kuun tietämillä, joten nyt olisi taas sen aika. Olen pahasti juuttunut arpomaan seuraavien kolmen väliltä, joten ehkä pikku neuvoa-antava äänestys ei kuitenkaan olisi kenenkään osalta sijoitussuositus? Kemiraa on entuudestaan salkusta noin prosentin verran, kahta muuta ei ollenkaan. Pitoaika todennäköisesti siihen asti että nimeni kerässä on KP.

  • Raisio
  • Kemira
  • Kone

0 voters

Herranjumala mä olen vanha jos Suomessa oli Lidl 20 vuotta sitten. Justhan se tuli. :older_woman:

12 tykkäystä

Itse olen puolestani osakepoimija myös ruokakaupassa: hyödynnän koko “pörssiavaruutta” asioimalla niin Keskolla, S-ryhmässä, Lidlissä kuin Tokmanneillakin.

Haukansilmäni vaanii koko ajan alhaisen P/B-luvun tuotteita. Esim. Keskolta saa jatkuvasti hyviä “kestotarjouksia”, jotka tasaavat mukavasti ruokakassin kokonaishintaa. Toisaalta Keskon tuotteet ovat yleisesti ottaen lähes bondi-hinnoiteltuja, eli arvosta saa maksaa.

Indeksin voittava ruokakassipoimija osaa hyödyntää markkinavääristymiä: välillä tomaatit ovat alennuksessa, jolloin pitää laittaa kassa töihin. Kaupan ala tarjoaa myös hyviä kausianomalioita, sillä välillä Egyptin-appelsiinien tarjonta on kovempaa kuin kysyntä. “Buy in january and go away” toimii tässä.

Tärkeintä on kuitenkin pitää salkunhoitokustannukset kurissa: ylimääräiset treidit verottavat turhaan “tuottoja” (bensa, hävitty aika, heräteostokset). Kunnon holderi holdaa hyvin säilyviä tuotteita jääkaapissaan, eikä lähde jatkuviin swing-treideihin mukaan.

Jotkut ovat myös kovia etsimään arvoa sieltä, minne muut eivät mene ollenkaan. Esim. Fikruoka on tällainen klassinen elintarvikeshoppailijan “tupakantumppi”. Näissä pitää kuitenkin olla tarkkana, sillä samasta paikasta löytyy jatkuvasti arvoansoja. Itse tilasin mm. maissikakkuja, jotka odottavat nyt tuolla kaapissa sota-ajan olosuhteita. Arvo laskee päivä päivältä.

55 tykkäystä

Matalat korot toki osaltaan selittävät. Mielenkiintoista nähdä miten kehittyy, jos korot lähtevät nousuun.

2 tykkäystä

K-Marketin hinnat ovat hyvä esimerkki arvosta kuten asunnoissakin. Kolme asiaa määrittää arvon:

  1. sijainti
  2. sijainti
  3. sijainti

Maitopurkin ja asunnon saa halvemmalla kun lähtee hakemaan sen neukkulähiöstä.

16 tykkäystä

Tämä on kyllä suurin säästö, kun katsoo missä kaupassa käy. Tosin lohta ei paljoa Lidlistä kannata ostaa, sen saa käytännössä aina ~10€/kg hintaan joko s-marketista tai halpahallista.

@Agentti_Omena en pystyisi edes yksin syömään 20€\viikko budjetilla. Tuon saa laskea pelkästään marjoihin ja hedelmiin, joita menee ihan puntarin kautta varmistettuna 500-800g päivässä joka päivä.

6 tykkäystä

Aika sama itsellä. Noin 100€/viikko menee yksin ruokakauppaan. 20€ menis jo hirveäksi kituuttamiseksi.

11 tykkäystä

Minäkin haluan nähdä miten syödään 20€/viikko terveellisesti :sweat_smile:

8 tykkäystä

Nyt kun Fortum lähti Inderesin mallisalkusta, niin mikä on sijoitussuosituksesi Inderesille sen tilalle:

  • Nokia ehdottomasti
  • Solteq (ja ehkä Nokia lisäksi)
  • Nokia
  • Tokmanni ja Nokia
  • katson vain tulokset (ja vastaan Nokia)

0 voters

9 tykkäystä

Siinä vaiheessa kun setä on malttanut odotella ostoja tuonne 50eetun paikkeille niin voi säästyneillä seteleillä hurauttaa hyvin mielin kylille hankkimaan tuliterät pöksyt mr. Tokmannilta :wink:

3 tykkäystä

Vastaus: Hodl Fortum ja keräilen osingot talteen. :wink: En ole kovin peesailijaihmisiä, edes niinkin hyvin tuottavan salkun osalta kuin Mallisalkku.

4 tykkäystä

Harvia puuttuu vielä mallisalkusta.

12 tykkäystä

Onneksi ainoa ylipaino tosiaan on näissä osakkeissa, vaikka Avi tätä epäsuhtaa koittaakin tasapainottaa Kanta-Hämeen kuntosalisululla.

3 tykkäystä

Onko väliä onko lohi vakuumipakattua ja ”teurastettu” viime kuussa vai tiskiltä ostettu ja teurastettu 2-3vrk sitten? S-Ryhmän, Lidlin ja halpakauppojen ”tiskeiltä” ei 2-3vrk teurastusparametrillä kalaa saa. Tai noh, S-ryhmän kaupoista hyvin harvoin, jos käy hyvä säkä :thinking:

Edit. Pieni input tähän säästökeskusteluun, jossa voidaan huomioida myös muita asiakohtia :grimacing:

2 tykkäystä

Seuraava mallisalkun kotiutus voisi olla vaikka Taaleri. Osake on tuoreessa tavoitehinnassa ja suositus vähennä. Inderesin osakevertailusivulla Fortumin potentiaali on mallisalkun osakkeista alimpana ja Taaleri on sitten seuraavana.

1 tykkäys

Dear Uncle-Masse,

Miten olet turvannut 90% Cashiä inflaatiota vastaan, mikä pyrkii olemaan hiukan koholla ja mikä on maksimi aika, kun Cash pysyy ”sukanvarressa” kunnes se on laitettava johonkin taas poikimaan lisää?

4 tykkäystä

Käytännössä ei minulle. Väristä sen näkee päällepäin mitkä kannattaa päiväyksestä huolimatta jättää ostamatta. Muutenkin katson aina paketin missä päiväys on kauimpana. En ole huomannut maussa eroa itse pyydettyihin silloin kun vielä kalalle paremmin ehti.

Tuo että saako S-kaupasta tuoretta lohta riippuu ihan paikkakunnasta. Jos lähellä on kalankasvattamo kuten esimerkiksi kainuussa, niin ei se kirjolohi siinä matkalla kovin kauaa viivy. Kyllä, niputin lohen ja kirjolohen samaan keskusteluun kun yhtä lailla syön molempia.

4 tykkäystä