Inderesin kahvihuone (Osa 3)

En osaa sanoa, mutta yli 300 viestin tykkäyksiä en ole mielestäni montaa nähnyt. Sauli Vilénin erinomainen viesti Sampo ketjuun sai joskus todella paljon tykkäyksiä. :slightly_smiling_face:

Olin jo eilen illalla tykkäämässä Harvian viestistäsi. Sun viestisi on mun mielestäni erinomainen esimerkki siitä, kuinka hyvä ja laadukas Foorumi tämä on. Tiettyjen kirjoittajien viestit tulee luettua erityisellä tarkkuudella ja olet yksi niistä… aina sitä “hätkähtää”, kun näkee viestisi. :sunglasses: Analyytikkotyö ja Foorumi täydentävät just sopivasti toisiaan. Kiitos SJK! :pray:

19 tykkäystä

Ensi viikko lomaviikko, hyvillä mielin siihen. Ainakin pari ostokohdetta vaihteeksi mielessä, uskaltaisiko sitä jo painaa ostonappulaa…?

Jotenkin sellainen fiilis, että vaikka nyt korjattiin alaspäin, niin tuloskaudesta on omien yhtiöiden osalta tulossa hyvä. Osasta on jo ennakkotiedotkin olemassa ja jotkut antaneet posariakin. Ei ihan surkeasti pitäisi mennä, nyt kai sitä etisi hyvin ostella vähän lisää, kun kassaakin on kertynyt, mutta kaiketi varovaisesti liikkeelle sitten?

Kesällä oli fiilis, että jos näistä 30% otettaisiin pois, niin ei nämä vielä sika halpoja olisi.

No nythän sieltä on viilattu monesta 20-30% pois… Mutta kun osalla alkaa olla 2022 ennuste P/E 10-12 ja ovat hyvällä vakaalla kasvu-uralla… osingot 3-4+%?? kutkuttaisi ostaa, mikä pelottaa. Palkkojen nousu?

Sentimenttihän se pelottaa…? kö?

20 tykkäystä

Höpöhöpö, vuoden parhaita ostopaikkoja imo. Kaikenlaista huudeltu somessa ja mediassa kuinka aurinko vähintään sammuu. Jos nyt ei sentään all in, niin ainakin aloittaa ostot. Jos nyt jotain GFC vol.2 odottaa niin vähän liian ilmeistä aikaa mielestäni. Eikö sen ison rommin pitänyt sattua kun kukaan ei sitä odota?

Itsellä osakepaino 120%, odotan pelkkää vihreää tolppaa Harvia, Evo, Stokka loppuvuodelle.

19 tykkäystä

No en minä oikeasti ole kauhean huolissani. Pääasiassa minun firmat tekee koodia, niin kaipa ne saa koodia tehtyä vaikka rahtihinnat olisi korkeammat :slight_smile:

12 tykkäystä

Kiinan kyykkääminen, inflaatio ja korkojen äkillinen nousu voi yllättää ikävästi. Mulla käteispaino 80 prossaa. Katsotaan joulun alla mikä on tilanne.

2 tykkäystä

Odotellaan vielä että Malinen kaivetaan kaapista Kauppalehden etusivulle antamaan ostosignaali

24 tykkäystä

Muuten oon samaa mieltä, mutta evossa tuo sääntely ja esg-sijoitusten yleistyminen pitää melkoista matalapainetta yllä arvostuksessa.

Viime aikoina on ollut mielessäni paljon sijoittaminen ja siihen liittyvä psykologia. Tätä aihetta minua auttoi paremmin jäsentelemään kirja Sijoittamalla miljonääriksi, toki ajatuksiini on vaikuttanut muutkin kirjat, kirjoitukset jne. Alla olevat hyvät ajatukset ovat enemmän tai vähemmän saatu jäsenneltyä/“kopioitua” osin muilta esimerkiksi em. kirjasta. Hassuista ja/tai virheellisistä alla olevista ajatuksista vastaan minä itse, toki uskon siihen, mitä olen tuohon kirjoittanut, sillä muuten olisin ollut kirjoittamatta. :blush:

Muussakin elämässä välillä sitä kieltäytyy uskomasta joitain kielteisiä asioita ja jos kielteisiä asioita ei hyväksy sijoittamiskuvioissaan niin saattaa olla, että vain kasvattaa omia tappioitaan. Kieltäminen on toki eräänlainen mielen puolustusmekanismi, mutta olisi mielestäni hyvä tunnistaa itsessään tämä luonnollinen puoli - ihan vaikka tappioiden minimoimiseksi.

Mahtaakohan katkeruus olla paljon yleisempää tuoreille sijoittajille kuin konkareille? Tämä tunne voi toki tulla huonosta tuurista, epäoikeudenmukaisuudesta tai myös siitä, että ei hyväksy tekemiään omia virheitä. Katkera sijoittaja voi olla katkera hallituksella, analyytikolle (joka laittoi "väärän tavoitehinnan) jne. Hyväksyminen ja ymmärtäminen taitaa olla ratkaisu tähänkin ongelmaan, toisaalta joku voi yrittää kostotreidata esimerkiksi SP500:sta vastaan, onnea yritykseen.


Kuvassa Alokas kostotreidaa SP500:sta vastaan, tässä ei käy niin hyvin kuin siinä Raamatun tarinassa. :cry:

Masennus tullee sijoittamisessa luonnollisesti useimmiten valtavista tappioista tai siitä, että on myynyt vaikkapa tenbäggerin ennen osakkeen kurssin moninkertaistumista. Tulee muistaa, että jokainen sijoittaja tekee virheitä jopa Warrenin Buffetti. Suuri osa erinomaisista suomalaisista sijoittajista ovat olleet sijoittamatta esimerkiksi Harviaan tai QT:hen, mutta moni sitten osallistui Talvivaaran seikkailuihin + olihan kärsimässä mm. Inderesin mallisalkku. Mallisalkku on upea taidonnäyte, mutta virheitäkin on sattunut:

image
Mielestäni tärkein kohta koko Sijoittamalla miljonääriksi -kirjasta: “Tärkeintä ovat kuitenkin perhe, ystävät ja terveys. Tappiot pörssissä ovat loppujen lopulta pieniä asioita isossa kuvassa

Näen vähän vaarallisena eräänlaisen tietämättömyyden euforian, eli on ehkä aloitettu noviisina sijoittamaan sopivassa kohdassa, vaikkapa “kuopasta”. Sitten on ehkä jopa aika ajoissa onnistuttu olemaan mukana muutamissa nousuosakkeissa ymmärtämättä kunnolla edes firman arvostuskertoimia, tunnuslukuja ja alaa. Siinä saattaa ruveta luulemaan itsestään liikoja, joka saattaa pitkässä juoksussa ja varsinkin tulevissa romahduksissa tekemään isoa tuhoa salkussa sekä suurta surua omassa mielessä.

Tässä on pintaraapaisu sijoittamispsykologiasta, tulee huomioida, että tämän viestin kirjoittaja ei ole hyvä psykologiassa eikä sijoittamisessa, mutta toivon kuitenkin tämän herättäneen edes joissain jotain ajatuksia, jotka hyödyntävät pitkässä juoksussa. Tässäkään osa-alueelle ei voi olla liian hyvä ja sitä voi jatkuvasti kehittää, jos tällä osa-alueella on hyvin vahva, niin varmasti pitkässä juoksussa siitä hyötyy euromääräisestikin. :slightly_smiling_face:

34 tykkäystä

Tämä on hyvin mahdollista. Minulla hillotolppa siellä 20v päässä, niin lyhyen tähtäimen rytinä ei aiheuta huolia.

Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta jos esg panikointi saa kurssin laskemaan niin se on mainio paikka lisätä omistusta kultaa vuolevassa koneessa. Loppujen lopuksi jokaisen yrityksen on tarkoitus maksaa osinkoa, muuten se on mitättömän arvoinen omistajalleen. Ja toisaalta kurssilehityksen vaakalento tai jopa lasku voi harmittaa.

3 tykkäystä

Minusta tuntuu että sijoittajat ovat kollektiivisesti unohtanut pörssin perus elementin, kurssit ennustavat markkinoita 6kk-12kk päähän, ei siihen mitä huolia tänään sijoittajien päässä on. Osittain pörssihuiput nähtiin jo alkuvuodesta kunnes alkoi Delta-variantti painaa mieltä, sitten Inflaatio, seuraavaksi Kiina ongelmat osa 528, energia kriisi.

kukaan ei varmaan uskonut inflaation olevan “Transitory” vaikka J.Pow näin huasteli. Kaikki voi olla jo hinnoissa. Kun tästä selville vesille päästää niin huomataan kuinka syys-lokakuu olikin oikein mainio ostopaikka. Jos tästä isompi droppi saadaan aikaseksi -20% niin vaatisi se mielestäni jo jotain täysin uutta ja isompaa.

20 tykkäystä

H-hetki koittaa huomenna niin laitetaan pientä kyselyä pystyyn täällä kaffehuoneen puolella

  • Osallistun Inderesin listautumisantiin
  • En osallistu Inderesin listautumisantiin
  • En tiedä vielä

0 voters

6 tykkäystä

EI maksa osinkoa, tietääkseni, eli ei sopeudu sijoitussuunnitelmaan. Hengessä silti mukana. =)

2 tykkäystä

Itse uskon, että neuvoista ja kirjoista huolimatta lähes jokainen aloittava sijoittaja tekee ne yleisimmät perusvirheet ja on siksi altis negatiivisille tunteille. Toki reaktioiden voimakkuus vaihtelee ja riippunee tunnehallinnan kyvyistä ja veikkaan että aika tekee tuossa tehtävänsä.

Itse olen joutunut tekemään töitä tunnetilojen kanssa. Vaikka aloitin todella pienillä summilla, muistan viime vuodelta tilanteen missä ostin putoavaa puukkoa ja noin 300e ostosta tein 50e tappion. Pääsin sen harmituksesta yli vasta kun muu salkku oli noussut 500e. Alkuvuonna Hyzonin (DCRB hypevaiheessa) kanssa taisin ottaa 750e possan kanssa noin 250e takkiin niin siitä pääsin paljon pienemmällä harmittelulla.

Salkun ensimmäinen -500€ päivä aiheutti tykytystä, jopa lievää vatsasta kourimista jne. Nyt samanlaiset päivät menee jo “meh” osastolle.

Omassa mittakaavassa (hieman yli 20k salkku) on tapahtunut edistymistä, mutta kun eri panoksilla pelaava kaverini kertoi salkkunsa arvon pudonneen viime viikon maanantaikyykyssä noin 50k, mietin olisinko itse oksentaminen jälkeen vielä hengitellyt hetken paperipussiin :man_shrugging:

33 tykkäystä

Miten voidaan perustella nykyistä kurssitasoa verrattuna vuoden 2019 lopun tasoihin? Mikä on muuttunut paitsi massiivinen elvytys, jolla on pumpattu muutama miljoona markkinoille? Elvytys loppuu ja korot nousee mutta pitääkö kurssit, kun likviditeettiä aletaan vetämään pois?

Nämähän selviää yhtiöesitteestä:

Inderesin tavoitteena on ylläpitää pitkällä aikavälillä tervettä suhdetta liikevaihdon
kasvunopeuden ja kannattavuuden välillä. Yhtiön strategian taloudellisena tavoitteena
on ylläpitää 30–50 %:n vuotuista liikevaihdon kasvuprosentin ja kannattavuuden (EBITA
%) yhteissummaa markkinasyklistä riippumatta. Lisäksi tavoitteena on vuosittain kasvava
absoluuttinen voitonjako, mikä sisältää osingot ja omien Osakkeiden ostot.

10 tykkäystä

Itse aloitin suorat osakesijoitukset vuosi sitten eli olen aloittelija. Minulla on oma salkku ja vaimon luvalla ja kannustuksella hänelle on aloitettu oma salkku, jota myös hoidan, kun ei häntä samalla tavalla aktiivisesti kiinnosta. Jännä huomata nyt vuoden jälkeen, että vaimon salkku on paljon tasapainoisempi ja mielestäni paremmin hoidettu kuin omani, kun en pääse sinne räpimään väliin hetken mielijohteesta kuten omaani. Oma on vielä mukavasti voitolla, mutta pelkästään QT:n vuoksi, muuten olisin tappiolla. Vaimon salkku on mukavan tasapainoisesti voitolla ja siellä ainoa harmitus on tällä hetkellä Hyzon, joka syö voittoprosenttia, mutta ehkä sekin muuttuu. Varmasti olen tehnyt moneen kertaan kaikki perusvirheet, mutta kun katsoo vaimon salkkua niin tulee mieleen, että pitäisi olla enemmän malttia ja kärsivällisyyttä katsoa asioita rauhassa. Vaikeata, mutta mielenkiintoista. Itse en kuvittelekaan, että pystyisin lyömään indeksit tms ja jokainen säästetty ja ehkä tuotettu euro on kotiinpäin!

Edit: Tai no tarkennan vielä, että omasta olen myynyt voitollisesti tässä syksyn aikana mielestäni pääomaa suojatakseni eli ei se nyt ihan suoraan tappiolla ole, mutta kyllähän syyskuu kohteli rumasti salkkuani.

23 tykkäystä

Voisin helposti kuvitella tämän olevan itselläkin tilanne jos jonkun toisen salkkua hoitaisin, tsemppiä sinne, varmasti laskumarkkinan jälkeen se omakin näyttää paremmalle kuin juuri tällä aikaa.

6 tykkäystä

En tarkoita piikitellä, mutta oletko tuolla oletuksella harkinnut sitä vaihtoehtoa, että hajauttaa enemmän indeksiin, vaikka jollain osuudella olisi suoriakin poimintoja esim. jännityksen vuoksi?

13 tykkäystä

Minä en tiedä, en todellakaan tiedä. En ole makro tai taloustieteilijä. Minun argumentti suuntautuukin enemmän siihen että parempi pysyä täysin sijoitettuna jos horisontti on pitkä ELLEI ole timanttinen makro-mikro-mitänäitänyton ennustaja. Turhaa verojen realisointia, välityspalkkioiden maksamista ja niin kuin Tämä paperi näyttää ei käteisein päällä istuminen ole voittava strategia lähellekkään kaikille.

Epäilen että seuraavat pari vuotta pörssi suurimmalta osin on aika vaakalentoa kun Tulos (E) komponentti kirii kiinni Hinta (P) komponenttia. Mitä tässä sijoittaja tekisi? Veivaisi edestakaisin käteiseksi ja osakkeisiin vuorovälein koska taas jokin uusi uhka näyttää ilmantuvan?

E:

7 tykkäystä

Joo olen kovastikin. Koronaromahduksen jälkeen heräsin tähän sijoittamiseen ja aloitin Nordnetin Suomi indeksirahaston, jonka myin pois tuossa syksyllä. Nyt on tullut taas mieleen, että se tai joku muu vastaava voisi olla oikea, jos haluaa pärjätä, mutta toistaiseksi tämä mielenkiinto ja jännitys suoraan sijoittamiseen on vienyt voiton. Järkevintähän se olisi tällä osaamisella ja ilman tätä Foorumia ei tästä olisi tullut mitään.

3 tykkäystä