Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Kivasti kirjoitettu pohdinta. Erityiskiitos tästä kohdasta. :+1:

4 tykkäystä

Hei kaikille! Pikainen kysymys: löytyykö jostain palvelusta PEG-luvut Helsingin pörssin yhtiöille valmiiksi laskettuna? Yahoo finance päästää lähimmäksi, mutta lähes kaikkien yhtiöiden kohdalla siellä lukee N/A.

1 tykkäys

Ei indeksin voittamisen pitäisi olla niin tärkeää kuin se monelle on. Ei sellaista indeksiä olekaan, joka mittaisi minun salkun tuottoa tarkasti paitsi minun salkku. Yhdessäkään indeksissä ei ole juuri ne paperit, joihin haluan itse sijoittaa. Hällä väliä jos jään prosenttiyksikön tai kolme jollekin random indeksille. Voin näyttää kolme muuta indeksiä jotka peittoan. Teen tätä vaurastuminen mielessä ja uskon vaurastuvani pitkällä aikavälillä, jos vuotuiset tuotot vain pysyy mahdollisimman paljon positiivisena.

Tylsää jos joku sijoittaa indeksin kautta Kuala Lumpurin radiomaston huoltoyhtiöön vain sen takia ettei vaan jäisi jälkeen jostain kuvitteellisesta keskituotosta.

10 tykkäystä

Hyvää pohdintaa muuten mutta laita tuohon “seuraavat pari vuotta” tilalle “seuraavat kymmenen vuotta” :slight_smile:

8 tykkäystä

Ei hänen tarvitse kun hänellä on suurin osa salkusta Emerging Valueta, maailman suurista varallisuusluokista epämuodikkainta ja hyljeksityintä, mikä tarkoittaa luultavasti ihan hyvää tuottoa 20-luvulla.

2 tykkäystä

Ok, kiitos, en ole seurannut näköjään tarpeeksi keskustelua :frowning:

1 tykkäys

No kappas, hyvin luettu minä. Kiitos tiedosta.

Tässä tuli mieleen, että mitenköhän iso vaikutus Inderesin foorumilla on yksittäisen suomi-pörssissä olevan yrityksen kurssiin? Esimerkkinä Harvia - onko pystysuora kurssinousu vain foorumin ansiota vai onko täysin irrelevanttia yrittää yhdistää foorumia kurssiin? Tuntuu, että kun pöhinä täällä loppuu, kurssi laskee.

2 tykkäystä

Ai pystysuora kurssinousu Harviassa vain foorumin ansiota? Suosittelen vilkaisemaan Harvian talous- ja tunnuslukuja

34 tykkäystä

Lyhyellä aikavälillä voi olla isokin. Esim nyt vaikka Efecten osakkeella saatetaan käydä kauppaa vain muutaman hassun kerran päivässä ja vaihto pyörii sadoissa tuhansissa. Monella pienyhtiön osakkeella saattaa olla päiviä ettei kauppaa käydä lähes ollenkaan. Tuommoiseen osakkeeseen kun hyökkää Foorumi porukalla niin voihan se näkyä osakkeessa aika rajustikin. Foorumin merkitys vähenee jo huomattavasti jo hieman pidemmällä aikavälillä, mitä pidemmän aikavälin ottaa tarkasteluun sitä enemmän muut asiat vaikuttavat kurssiin. Pitkässä juoksussa kurssia ohjaa lopulta fundamentit eikä edes globaali hype jaksa ikuisuuksiin kannatella kurssia.

Tämä oli hyvä teksti. Oon muutaman kerran huomannut että joidenkin sijoittajien lasten salkut performoi hyvin kun ne salkut yksinkertaisesti jätetään rauhaan, omassa salkussa taas kuhina käy, joten kaupankäyntikulujen vuoksi ja hyvissä yhtiöiden liian aikainen myyminen johtaa selvään alituottoon vs jälkikasvun salkut. Olen yrittänyt sanoa että kannattaa hoitaa siinä tapauksessa omaa salkkua ”kuin omien lasten”, jos se auttaisi veivailuhimoon. Tämän veivailuvallankumouksen inspiroimana perustinkin tuon blogin. Sinne rohkeasti kommenttia jos on huonoa kokemusta veivailuista :grinning:

21 tykkäystä

@Carlos1 kun tätä palstaa seuraa, niin tuo tuntuu olevan ihan yleinen ilmiö että, että moni mies operoi myös vaimon salkkua. Meilläkin on sama. Toista ei yksinkertaisesti kiinnosta tällainen räpeltäminen. Seligsonin rahastosäästäminen oon vielä saanu pidettyä niin, että vaimo hoitaa itse. Tähän saa toki joku nainen ilmoittautua, joka puolisonsa salkkua hoitaa. Mielenkiintoista olisi kuulla sellaisiakin tapauksia :slight_smile:

@Astrix tämä on helppo juttu sanoa, että miksi noin. Ei tulisi mieleenkään ottaa muiden rahoilla ylimääräistä riskiä. Minun tehtäväni on muiden salkuilla operoidessa varmistaa minimiriskillä maksimituotot. Eli yhtä kuin rahastosäästämistä yhdessä valittuihin rahastoihin ja joskus jotain IPOja.

Ei tulisi mieleenkään lähteä veivailemaan rahoilla, jotka ovat jonkun muun tulevaisuudesta pois. Selitä siinä sitten vaikka pojalle, että kuule sulla olisi nyt salkussa 17 200€, mutta isi otti vähän näkemystä ja nyt siellä on 9 500€.

33 tykkäystä

Kuvastaa hyvin tuota viime talven euforiaa. Kaikki osakekurssit vaan kellui ylöspäin. On saatu vaimot, veljet ja lapset mukaan junaan. Piensijoittajat istuu kyydissä, kun osaavimmat myy, sisäpiiri myy, instikat myy. Nyt oman näkemyksen mukaan juna kääntymässä toisinpäin. Piensijoittajat paniikissa myymässä ja osaavimmat palaamassa kyytiin arvostustasojen “järkevöityessä” :man_shrugging:

10 tykkäystä

Samaistun tuohon. Vaikka lapsen salkussa sijoitushorisontti on n. 17 vuotta ja omassa n. 25, lapsen salkkuun on jotenkin helpompi suhtautua pitkäjänteisemmin. Siinä ei tule otettua typeriä riskejä, sitä ei tule seurattua niin paljon ja jotenkin siihen suhtautuu paljon järkevämmin. Juuri tuo, että se on sitten hänen tulevaisuudestaan pois.

Toimisikohan se, että puoliso hoitaisi minun salkkuni ja minä hänen. Sitten pitäisi omasta salkustaan kokonaan näppinsä irti :thinking:

16 tykkäystä

Kannatan. Yksi oikaisu pitää kuitenkin tehdä, että saadaan väärä tieto pois “markkinoilta”. Maapallolla ei ole toista puolta eli se ei ole mikään pallo geometrisessä mielessä (pisteiden joukko, joiden etäisyys kolmiulotteisen avaruuden pisteestä on vakio) vaan lähinnä Lapin rieskaa muistuttava lätty. No eniwei kumilätkää pelataan tällä samalla puolella maailmaa, jos pelattaisiin toisella puolella eli alapuolella, niin pelaajat kiekkoineen putoaisivat avaruuden eetteriin.

1 tykkäys

Ja lapsen salkussa näkemyksen ottaminen on vielä riskikkäämpää, jos onnistuu kasvattamaan kunnon tiukkapipon:

  1. Siirrä lapselle rahaa omasta taskustasi
  2. Raha muuttuu LAPSEN rahaksi
  3. Törttöile lapsen salkku kunnolla pakkaselle
  4. Lapsi voi halutessaan vaatia sinulta korvauksia, jos olet hänen rahansa holtittomasti hävinnyt

Edit: vaimon ja pojan salkut ytd pieksee oman kunnolla, ei ole heillä “kuumia kanadalaisia lappuja” painolastina

20 tykkäystä

Täällä emäntä on saanut isännän mukaan sijoittamis-säästämiseen. Ensin avautin kaksi AO-tiliä ja ensi viikolla opetan osallistumaan elämänsä ekaan ipoon. Lupasin kuitata tappiot, jos sellaisia tulee :wink: Sen jälkeen aloitamme säännöllisen kuukausisäästämisen ETF:iin. Muutoin en halua riskeerata hänen rahojaan, joten en suostu ostamaan hänen rahoillaan osakkeita (isäntä kun itse ei oo kiinnostunu lukemaan aiheesta saatikka selvittämään, mihin osakkeisiin vois roposet laittaa). Itsellä enemmän osakkeita kuin rahastoja ja ETF:iä. Omilla rahoilla uskallan “ottaa näkemystä”, muiden en.

51 tykkäystä

Ei voi kun hattua nostaa kun joku puhuu asioista suoraan (alla oleva linkki). Liian paljon on poliitikkoja vähän joka paikassa, eli puhutaan paljon ja ei sanota yhtään mitään. Minulla nousee näiden edessä verenpaine yli suositusten ja varmaan siksi joutuu lääkettä siihen syömään.

44 tykkäystä

Enää ei hirveän kauan tarvitse odottaa. :sunglasses: Tässä on linkki, josta pääsee merkitsemään:

image

Ja kun aika on, niin toivon, että ainakin trio vetää tälleen. :slightly_smiling_face:

30 tykkäystä

@musa_2 , sun postauksiin on todella vaikea välillä löytyy ketjua, jonne vastata. Tässäkin jotenkin käänsit Fifaxin ketjun Inderesin PR-ketjuksi.:smiley:

Yhtä kaikki, ilmaisen tässä vaan lyhyesti sen, että olen asiasta erimieltä. Jopa huonot yritykset (en ota kantaa onko Fifax sellainen, itse en siihen toki aio koskea) ansaitsevat seurantaa, JOS se seuranta vaan on tehty aidosti riippumattomasti, ja palaute analyyseissa ja suosituksissa on suoraa. Mikään ei lämmittäisi mieltä enempää, kuin suora “älä koske tikullakaan” -analyysi. Itse asiassa tuon kriteerin täyttyessä nimenomaan huonot yritykset pitäisi saada seurantaan . :wink:

Jos taas viestintä on sellaista varovaisen hymistelevää siinä ympärillä, niin sitten saatan olla samaa mieltä.

6 tykkäystä

Inderesin loistava maine luotettavana piensijoittajien ystävänä on Inderesin arvokasta pääomaa.

Näkisin että Fifaxin annissa Inderes vaihtaa mainittua pääomaa riihikuivaan rahaan.

Anti menee todennäköisemmin läpi kun tuo Inderesiltä ostettu luottamuspääoma on kuviossa mukana.

1 tykkäys