Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Mikä on tuon firman nimi?

2 tykkäystä

Taitaa olla Sivers Semiconductors

Mielenkiintoinen yhtiö, molemmat RedEye ja Erik Penser erittäin bullish liikevaihdon kasvun suhteen (RedEye 2020 96MSEK > 2024e 1428MSEK) €360M mcap ja osti juuri $135-155M yhtiön jenkeistä ja siihen päälle suunnattu anti niin diluutiota tulossa sellainen 35-40%

5 tykkäystä

Oli ihan uskottava tähän asti :joy: :face_with_raised_eyebrow:

9 tykkäystä

Nyt on pakko ihmetellä onko täällä muitakin vahantajoen vesiosuuskunnan alueella asuvia?
6,22€/kuutio ja perusmaksut noin 50€/kk päälle :sweat_smile:

3 tykkäystä

Ei sentään. Meillä on EPVOK. Melkein mieltä lämmittää kun ei yksin joudu nauttimaan näistä hinnoista. Taitaa olla jokseenkin samat hinnat.

2 tykkäystä

olen järkyttynyt. Nalle Wahlroos ykkösaamussa ja ylen toimittaja ei kysy mitään talouden nykytilasta (inflaatio, keskuspankit…). ei ole todelista.

6 tykkäystä

Koskeehan se. Vaan on kovin pitkä prosessi, enkä näe tätä kovin todennäköisenä riskinä. Lapun hinta voi hyvinkin lipsua 0.X tasoille, jos H1 finanssien julkaisu viivästyy tai ne sisältävät jotain kepposia, mutta oma 2 penniseni on se, etten näe hinnan pysyvän yli puolta vuotta alle taalassa. Jos näkisin, laittaisin lappuni lihoiksi heti.

Nykyinen market cap on niin alhainen (< 500 miljoonaa), että auditoitujen finanssien tullessa julki mcap noussee nykyisestä, ainakin jos CEO:n puheisiin on luottaminen (100 miljoonan liikevaihto 2021, ennuste 250 vuodelle 2022).

Tuosta parin minuutin teknologiapaukku aivonystyreiden hieromiseksi :wink:

1 tykkäys

Kiitos vastauksesta!

Viime päivien keskusteluja seuranneena, tämä osake ei siis ole bumtsibum-eikä-hype -osake, koska tätä ei tätä ei omista kuin sinä ja minä ja pari muuta eikä tätä kukaan foorumilla fomota😂

Vihdoinkin oli mun vuoro saada kirjastosta Seppo Saarion “raamattu”.
Nyt vaan tavaamaan suklaan voimin.

5 tykkäystä

Aina välillä tulee puhetta täällä suoraan tai epäsuoraan sijoittajan omasta vastuusta. Yleisesti ottaen lähes aina poikkeuksetta sijoittaja on aina vastuussa tekemisistään, toki aina on joka asiaan jotain harvinaisia poikkeuksia ja poikkeukset vahvistavat säännön. :slight_smile:

Koen Inderesin yhteisön tarjoavan meille työkaluja sijoittamiseen, ei suoria vastauksia. Inderes tarjoaa yrityksenä analyysejä, erilaisia raportteja, kommentteja etc. Foorumilaiset tuovat lisää keskustelua aiheesta, poimivat uutisia liittyen firmoihin ja pureskelevat sieltä tulevaa tietoa jne. Voisin jatkaa näiden tärkeiden asioiden listaa loputtomiin, mutta pointtina on se, että täältä saa todella kattavasti hyvää tietoa+ajatuksia vielä pureskeltuna, mutta ei täältä (eikä mistään) todellakaan kaikkea tietoa saa.

Ne ajatukset ja tiedot, mitä täältä saa ovat tärkeitä työkaluja, mutta täältä tai mistään ei tule ikinä saamaan tietoa siitä, mitä osaketta kannattaa oikeasti ostaa ja sellaista ei kukaan ei ole väittänytkään, ei ainakaan kukaan Inderesin työntekijä. Suositukset ja tavoitehinnat ovat vain pienenpieniä mausteita suuressa sopassa, jotka saattavat hieman auttamaan jäsentelemään tai antamaan suuntaviivoja firman tulevalle menolle. :face_with_monocle:

Analyytikot itse tuntuvat suhtautuvan itseensä hyvin kriittisesti ja tuossa työssä se onkin varmasti tärkeää (huomio, tämä on vain oma mielikuvani), mutta tämä kertonee siitä, että yritysten “tarkan” suunnan ennakoiminen on hyvin haasteellista, toki melko varmat suuntaviivat voinee antaa tietyissä tapauksissa. Firman johtokaan ei uskalla useimmiten lupailla kauheasti kuin ehkä niitä suuntaviivoja ja yksittäisiä asioita. Siksi korostankin, että tulisi mahdollisimman monipuolisesti kerätä tietoa sijoittamisesta ja yrityksistä sekä pohtia sitä, mikä oma sijoitusstrategia on ja millä sijoittamisella pyrkii pitkässä juoksussa. Swing-treidaajan ja “osta- ja unohda”-sijoittajan samanaikainen ostonapin painallus on toiselle huono ratkaisu ja toiselle erinomainen ratkaisu, tästä(kin) syystä tietämättömänä peesaamista en suosittele. :slight_smile:

Suosittelen hyödyntämään kaikkia työkaluja sekä aidosti tekemään omat päätökset. Jos on vain tietämättömänä peesannut, niin ilo tulee ehkä saaduista tuotoista, mutta ei onnistumisesta. Jos on tehnyt itse hyvää tutkimusta ja huomaat osuneen oikeaan osakepoiminnallasi, niin eikö se onnistuminen tuo ainakin lähes yhtä suuren ilon kuin ne tuotot? :thinking: Omistan riskistä osaketta Inden suositusta “vastaan”, mutta olen lukenut kaiken Foorumilta sekä Inden tarjoamat jutut, toisaalta olen myös tehnyt paljon omaa tutkimustyötä ja valintaa tehdessä olen pohtinut, miten sopii sijoitussuunnitelmaani + riskinsietokykyyni. Kyseinen osake voi mennä kuuhun asti, mutta olen varautunut siihenkin, että firma saattaa vuosien kuluessa näivettyäkin ja kyllä… se sopii mielestäni edelleen salkkuuni hyvin perustein. :slight_smile: Jos poimintani osuu kohdalle ja olen valinnut tenbäggerin, niin voin olla tyytyväinen itseeni ja toisaalta, jos homma näivettyy niin olen oppinut paljon, tehnyt kovaa työtä ja olla mielestäni silti ylpeä itsestäni. :thinking:

Jos ei jaksa lukea saarnaani, niin tässä on havainnollistava kuva varoittavasta esimerkistä ja hyvästä esimerkistä. Kuvassa siis Alokas itse ja Verneri. :slight_smile:
image
Edit: “Keisarilla ei ole vaatteita”-tarina lienee kaikille tuttu. Omistan Hyzonia. :slight_smile:

14 tykkäystä

Ei, vaan sijoittaja on AINA vastuussa omista tekemisistään. Niin voitoista sekä häviöistä, Välillä tuntuu, että monelle joku on p*ska sijoitus, kun osakekurssi mörnii. Downside tai syöksyt meneekin sitten tunteisiin. Ei näy seläntaputtelijoita, mutta syyllinen löytyy taas peilistä :man_shrugging:

9 tykkäystä

Äläs nyt, onhan Luokung melkoista Nami Namia :stuck_out_tongue_winking_eye:

On vaan niin helekutin hankalasti ymmärrettävä firma, että ymmärrän varsin hyvin miksei oikein ole vielä ottanut tulta alleen.

Erittäin monimutkainen / huonosti selvitettävissä oleva tuote / ansaintamalli, puuttuvat auditoidut finanssit, ylipäätään meille tuntematon pelikenttä, pimeät sopimukset (vihjeitä ja nimiä on huonosti, numeroita ei toistaiseksi lainkaan), yhteistyö valtion kanssa (regulaatio?) jne… :exploding_head:

Riskiä riittää, toivottavasti joku päivä myös rewardia :hugs:

4 tykkäystä

Tuttu henkilö kertomassa asiaa!

2 tykkäystä

minä vuonna EKP lopettaa APP QE ohjelman?

  • 2022
  • 2023
  • 2024
  • 2025
  • future

0 voters

Kansa on puhunut. Pulinat pois :grimacing:

1 tykkäys

Tästä tulee tuloskausi, joka juottaa karhuille hapanta lientä ja dipin ostajat, nuo all-in kasvuhemmot nauravat matkalla pankkiin. Qt 180€, Harvia takas ath, jopa TietoEvrykin 30€ :scream:

38 tykkäystä

Entä Kamux? Q2 kohdalla olit sitä mieltä että teit virheen kun et keventänyt ennen osaria. Mitä kristallipallo nyt näyttää? :wink:

5 tykkäystä

Nyt on jo syystakki päällä.

Raikas tuulahdus keskittämiskysymykseen. Myös tämän keskustelupalstan pyhää kaanonia kyseenalaistavaa argumentointia.

9 tykkäystä

Tuo on helppo ymmärtää. Kyseistä lappua omistetaan paljolti saman foorumin DD:n takia. Oroco laski paljolti siksi, kun omistajat myivät sijoittaakseen Voxturiin ja nyt taas toisinpäin. Kurssi reagoi herkästi laimean vaihdon aikana. Tunnettavuuden kasvaessa havaitsemasi ristiliike häviää.

3 tykkäystä

Puoli ysin uutisten pääjuttu: Helsingin pörssin tuloskauden avaus ensi viikolla. Viljakaisen Antti kommentoimassa :smiling_face_with_three_hearts:

30 tykkäystä