Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Eilen lueskelin Haarumia ihan alusta alkaen, suosittelen muillekkin jos on ylimääräistä aikaa. Kovin on erilainen nykyään kirjoitustapa täällä, siis hyvässä mielessä. Mukava jälkikäteen ajatella miten sitä on ajateltu. Ja se @Masse n tyyli kirjoittaa on kyllä parasta :hugs:

Nyt jos kolmen vuoden päästä palaa lukemaan tätä päivää, niin jännä nähdä miten on edetty.

12 tykkäystä

Ainakin ketju alkaa hyvin ja lainataan erästä anonyymiä. :smiley:

Matalampi riski mutta matalampi tuotto-odotus, ei mikään multibaggeri.

Miten se eräs video alkoikaan “Investing is hard”

Harvialta näyttää yhtiösivulta muuten puuttuvan Survived Roast lätkä kanssa vaikka ketju alkaakin sillä että Harviasta on semmoinen tehty.

Pari kertaa jos saisi vielä Inderesin lisää näihin niin tulisi selväksi mikä firma mua taas piinaa sähköpostilla. :smiley:

4 tykkäystä

Tämä suosious pitää normalisoida salkkujen koolla. Esimerkiksi on tehnyt hyvän tilin jos on keskustelupalstojen suosion perusteella lähtenyt uhkapeli-, tupakka-, öljy- tai kivihilifirmoihin. Koska nämä eivät ole ison rahan suosiossa niin ne voivat olla vaikka kuinka suosittuja yksityissijoittajien keskuudessa ennen kuin kertoimet paisuvat liikaa.
Tai vaikka Harvia kuukausi sitten. Foorumin suosituin ostos ja siitä +30% ylös. Harvi ei ollut sillä hetkellä median, analyytikkojen tai instituutioiden suosiossa.
Osake voi siis samaan aikaan olla suosittu ja hyljeksitty.

24 tykkäystä

Tuli tuossa viikonloppuna kiuasta asentaessani mieleen että pitäisiköhän Harvialla olla asennuspalvelu joka olisi ostettu alihankintana muutamalta yritykseltä ainakin suurimmissa kaupungeissa. Veikkaan että tästä olisi monelle ihmiselle hyötyä jos saisi kaiken ns yhden napin takaa.

Tuolta saa samalla laitettua ostoskoriin kun kiukaan ym. ostaa.

2 tykkäystä

On siinä asennuksella hintaa. Kiitos vinkistä ja linkistä :slight_smile:

Vahvistui vain käsitys että joko minun tai Harvian pitää alkaa tarjota näitä palveluita :smiley:

4 tykkäystä

Tuolla Twitterissä joku trollaa toimitusjohtajan kustannuksella, alla kuvakaappaus asiasta. :rage:
image

76 tykkäystä

Voisitko tehdä hintalaskelman, jolla sinä asentaisit kiukaan toimipaikastasi 30 km päässä olevaan kohteeseen. Siis eriteltynä tunnit, matkat, tarvikkeet ja sis. ALV. Kiitos.

8 tykkäystä


Ilmeisesti toimittaja haluaa päästä tankkaamaan salkkuunsa Inderesiä edullisemmin kun onnistuivat jällee valitsemaan otsikoksi sen ainoan hieman negatiivisen asian osarista, mikä sekin selittyi vertailukauden poikkeuksellisella kannattavuudella :smiley:. Sentään se on mainittu jutun sisällä

16 tykkäystä

En voi. Olen pahoillani.

Mutta voin sanoa että mitään tarvikkeita tuohon kiukaan asennukseen ei mene ja oletan että jos menee niin niistä laskutetaan erikseen.

On kyllä kummalliset fiilikset nykyisestä sijoittaja- ja markkinaympäristöstä.
Pahoittelen jos joku tästä pahastuu ja syynä on “tunnistan itseni kuvauksesta, enkä tykkää siitä”.

Onko kukaan muu pistänyt merkille, että nykyinen sijoittajasukupolvi/-kulttuuri on tehnyt sijoittamisesta jonkinnäköistä fanittamista?
Vähän kuin urheiluseurojakin fanitetaan ja sitten kuulutaan “jengiin”.

Esimerkiksi yhtiöiden tuotteita, kuten t-paitoja ja lippiksiä, ostetaan ja käytetään ylpeänä ja pidetään kisakatsomoa tulosjulkistuksista. Ja ollaan tosissaan “ylpeitä omistajia” ja tämä kuulutetaan maailmalle. Heitetään yläfemmoja toiselle osakkeenomistajalle.

Aikaisemmin on myös paljon ollut juttua, että nykyään moni sijoittaa rahojaan pelkkään tarinaan. Tätä tosin on tapahtunut koko pörssin historian ajan, mutta tuntuu että nämä “fanittajat” puhaltavat kuplia pörssiin vauhdikkaammin kuin koskaan ennen historiassa.
Yhtiöllä ei tarvitse olla tulosta tai mitään näyttöjä, vaan pelkästään riittää, että on visio, tarina ja lupaukset.

Joissain tapauksissa riittää, että yhtiöllä ei ole mitään toimintaa, mutta joku tunnettu henkilö on yhtiön toiminnassa mukana, niin sijoittajat lapioivat rahaa kohteeseen (esim. SPACit). Ehkä tällaista spekulaatiota voisi verrata uhkapelaamiseen. Kryptot, NFTt ym. ovat sitten iha oma lukunsa kun puhutaan spekulaatiosta.

Ehkä asia on aina ollut näin, ja foorumit ja sosiaalinen media vaan korostavat tätä ja muistuttavat asiasta päivittäin.

Itse en ollut vuosituhannen vaihteessa markkinoilla, niin täytyy kysyä jos joku foorumilainen oli ja asia on vielä muistissa.
Tuliko kaupungilla vastaan kaveria, jolla oli Nokia-lippis päässä, Sonera-tatuointi otsassa, joka kirjoitteli Jippiin-foorumeille “on kyllä kiva olla Wärtsilän kasvutarinassa mukana” ja piirteli julkisten vessojen seinään kuvia paidattomasta Ole Johanssonista taistelemassa karhun kanssa kakstahtimoottorin päällä.

Kirjoituksesta todennäköisesti saa negatiivisen kuvan, mutta se ei ollut tarkoitukseni. Kunhan ihmettelen maailman menoa ja etsin vertaistukea :sweat_smile:

64 tykkäystä

Taitaa mennä jonkinlaiseen ihmismielen psykologiajuttuihin… kaikki haluava kuulua johonkin ryhmään. Perheeseen, kaveriporukkaan, heimoon, kansaan… Ja nykypäivänä tällainen yhteisöllisyys on kohdannut kaikenlaisia kuoppia - perheet ovat repaleisia ja yksinasuvia on paljon, väestö liikkuu paljon enemmän (muuttoliike jne.) ja vaikkapa naapuriporukat tunnetaan nykyään reilusti huonommin kuin historiallisesti.

Tietyn asian faniporukka - on se sitten TV-sarja, elokuva, urheilujoukkue… tai ilmeisesti myös pörssiyritys on eräällä tavalla helppo “heimo” koska siihen voi liittyä ns. omalla päätöksellä ja muiden lupaa ei tarvitse kysyä. Ja kun siinä kerran on mukana, on heti ns. jutun juurta sosiaalisessa kanssakäymisessä jos löytyy muita saman alan ihmisiä. Eikä tähän välittämättä edes tarvitse sijoittamista - ks. PC-piirien AMD/NVIDIA/Intel -faniporukat. Ts. fanitetaan jättiyritystä ja sen tuotteita ja väärän värisen tiimin rauta on järjestään roskaa ja sen fanit vähintään harhaoppisia :smiley:

Ilmiö on eräällä tavalla mielenkiintoinen.

20 tykkäystä

Ollaan taas pahanlaatuisen ensimmäisen maailman ongelman äärellä kun pidän osakkeessa (Cloudflare) stop lossia 10 % ATH alapuolella ja joudun hirveällä vaivalla suurinpiirtein joka toinen päivä asettamaan uuden stop lossin.

2 tykkäystä

Fanitusta olen itse myös miettinyt ja todennut, että tietyllä tapaa mun salkun suurimmat riskit liittyy juuri tuohon. Tai siis et en minä osaa vaikka suhtautua Hyzoniin enää neutraalisti kun se tuolla salkussa suurena möllöttää ja samaan aikaan toivon ilmaston kannalta muutenkin, että vety lyö läpi isosti.

Pohtinut vahvasti josko pitäis vaan päivittää sijoitusstrategiaksi sellainen, et hankkii ainoastaan firmoja jotka tavalla tai toisella edes vähän ns. vituttaa. Niitä olisi varmaan helpompi arvioida kylmän rauhallisesti. Että jos bisnes vaikuttaa lupaavalta siitä huolimatta, että ei ole minkään sortin positiivisia fiiliksiä itse siitä tekemisestä, niin sitten voisi hypätä kelkkaan. Alfa tv:n osakeantiin osallistumista jo vähän tästä perspektiivistä mietin. Samalla sit öljyfirmoja, tupakkalafkoja ja muita vastaavia salkku täyteen.

Toisaalta se sitten henkisellä tasolla söisi sijoittamisesta kaiken hauskuuden, aina vaan harmittaisi mitä paremmin oma salkku pärjäisi, eli ehkä ei noin kuitenkaan. Mieluummin täällä varailen harvia-lippis päässä tatska-aikaa kun Hyzonin kurssi rikkoo kolmenkympin rajan.

3 tykkäystä

Valinnut otsikkoon tulosrapsan mielenkiintoisimman osan, koska haluaa jutulleen lukijoita ja itselleen rahaa. Tietenkin koko tulosraportti on perattu itse uutisessa. Mielestäni ihmisten pitäisi hyväksyä, millä logiikalla nettijournalismi toimii ja siirtyä elämässään eteenpäin.

Terveisin nettiin työkseen kirjoitteleva.

PS. Lisään vielä sydänemojin, kun tuli vahingossa liian napakka sävy :heart:

4 tykkäystä

Eikös tämä menisi liukuvalla stopparilla automaagisesti.

4 tykkäystä

Oliskos se aika taas muuten :bear:?

Tänään tulee jenkeistä kuraiset payrollit, siitä illalla indeksit topakasti miinukselle ja ensi viikolla alkaa myyntiaallot?

HB aamupalasta:

8 tykkäystä

Hyvä idea, varsinkin jos menee klo 22.00 kiinni, jotta kaikki pääsevät ajoissa nukkumaan. Ellei joku keksi käyttää taikasanoja “This is a private party!”

2 tykkäystä

Fanitus on mielestäni ihan selvä ilmiö. Sitä vahvistaa tai asiaan liittyy mielestäni kuitenkin myös paljon muita ilmiöitä.

Sijoittamisessa saa helposti onnistumisen kokemuksia. Sitten, kun on porukka kerralla onnistunut, niin toisia taputellaan selkään ja asiasta vitsaillaan. Nämä sisäpiirivitsit näyttää helposti fanitukselta, vaikka ovat oikeastaan vain iloista rupattelua ja hehkutusta.

Toinen juttu on, että moni suomalainen mies on yksinäinen. Täältä foorumilta saa seuraa ja sosiaalisia onnistumisen tunteita. Loputtomasti ei kuitenkaan voida puhua kassavirroista ja kasvuennusteista. Se sitten kannustaa askartelemaan kuvia, kehumaan muita tai tuottamaan muuta sisältöä, joka näyttää fanitukselta, mutta todellisuudessa firma on toissijainen juttu ja yhteisö ja siinä toimiminen pääasia.

34 tykkäystä

Tämä on tosi hyvä huomio ja itse olen miettinyt samaa Voxturin osalta. Riittävästi kun käyttää aikaa tutkimiseen ja casesta innostumiseen, niin joutuu kyllä kamppailemaan että oma arvio firmasta pysyisi edes jollain tapaa neutraalina :slight_smile: Ehkä voisi valita itselleen jonkun fanitettavan firman ja ostaa sitten sen kovimman kilpailijan osakkeita.