Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Yksityissijoittajien mukaan siis Suomen pörssiskenen kiinnostavin yhtiö on Sampo :smiley: Kaikkea sitä näkeekin…

Joo kyllä, tiedän että ei tuolla kyselyllä ihan mitään seksivau-pisteitä haettukaan, mutta ihan kirjaimellisesti luettuna Sampo on suomalaisten mielestä KIINNOSTAVIN yhtiö.

26 tykkäystä

Sama juttu. Jos harrastaa osakepoimintaa mekaaninen jako arvoon ja kasvuun ei välttämättä ole kauhean hyödyllistä, koska tutkimustulokset perustuvat laajojen, yleensä tuhansien osakkeiden yhteenlaskettuihin ominaisuuksiin. Voidaan siis sanoa, että isona ryhmänä arvo- tai kasvuosakkeet ovat pärjänneet miten milloinkin. Näitä tuloksia ei voi suoraan soveltaa yksittäisiin osakkeisiin.

1 tykkäys

Tuosta arvon määritelmästä on niin monia variaatioita. Ihmettelen esimerkiksi mitä osingoilla on tekemistä tuolla, koska arvostustason kanssaan sillä ei ole mitään tekemistä

P/B taas voi olla täynnä aineellista pääomaa tai sitten täynnä liikearvoa. Huomioidaanko kaikki vai pitäisikö aineettomat korjata pois

Tuo on niin typerää lokerointia ja jättää huomiotta miljoona asiaa, ettei noita henkkoht ole mitään mielenkiintoa seurata

1 tykkäys

Osinkokansa :roll_eyes: Tietysti nuo top 3 ovat myös yksityissijoittajien suosituimpia osakkeita ja tuottaneet hyvin viimeisen vuoden aikana.

1 tykkäys

Nordnet hakee taas Ilmaiseksi nuoria “työharjoitteluun”. Toisaalta en kyllä ymmärrä, miten joku voi arvostaa itseään niin vähän, että menee ilmaiseksi töihin. Eipä tarvitse miettiä asiakkuuden siirtoa Nordnettiin.

Toivottavasti kukaan foorumin jäsen ei vaan hae noihin palkattomiin töihin.

11 tykkäystä

Joo, samaa minäkin mietin. :grinning_face_with_smiling_eyes: Heti tuli tällainen mielikuva:


Anteeksi @Mirko_Sampo_IR , minusta Sampo on hyvä yritys ja pahoittelut myös @Sauli_Vilen , mutta onhan Sampo vähän boomeriosake… no mielestäni hyvä sellainen. :wink:

EDIT: terveisin Boomeri, joka arvostaa Sampoa.

13 tykkäystä

Berkele että inhoan koko boomer sanaa. Tai lähinnä sitä miten sitä nykyään käytetään.

Enkä ole edes kyseistä sukupolvea. En edes tiennyt olevani toisten puolesta loukkaantuva woke

Kyynel. :disappointed_relieved:

30 tykkäystä

Sana vaihtuu mutta sisältö pysyy samana. Itse huutelin vanhempiani kalkkiksiksi ja kaikkia yli 20v patuiksi tai vanhuksiksi kun olin teini-iässä. Kuuluu siihen ikään ajatella, että oma sukupolvi tuntee nykymaailman ja edellinen ei tiedä siitä mitään. Täysin sokeana sille, että edellinen sukupolvi on sen maailman rakentanut. :man_shrugging:t4:

17 tykkäystä

Tämä on jäänyt ikuisesti mieleeni, kun @Mirko_Sampo_IR esitteli Sampoa eli jotta ei totuus unohtuisi:


Olen jaannut tämän “kuvakaappauksen” aiemminkin Foorumille. :slight_smile:

14 tykkäystä

Ilmeisesti silloin on boomer, kun vasta oppi koko sanan ja woke on täyttä hepraa?

2 tykkäystä

Kaikki menestyneet sijoittajat joista olen koskaan kuullut toimivat niin että seuraavat jotain joukkoa yhtiöitä ja enimmäkseen vain odottavat ja silloin tällöin tarttuvat kun hinta on kerrankin kohdillaan.

Ei minun mielestäni ainakaan. Kunhan muistaa vaan välttää mark-to-market-asennoitumista, siis ajatusta että aot:n tai ost:n saldo on oikeaa varallisuutta :slight_smile:

Kyllä tällä foorumilla on paljon fiksuja ajatuksia. Eli sopivasti suodattamalla ajatuksia foorumiltakin?

2000–02 teurastuksen jälkeen kasvuosakkeet olivat hyljeksittyjä seuraavat kymmenen vuotta. Joten 2002–11 laadusta ja kasvusta ei monessa tapauksessa maksettu juuri ollenkaan preemiota verrattuna huonolaatuisempiin bisneksiin. Viimeiset kymmenen vuotta on käynyt niin että ensinnäkin nuo hinnoitteluvirheet ovat korjautuneet ja sen lisäksi tuon graafin kasvuosakkeihin on tullut spekulatiivista tuottoa sitä kautta että niiden arvostusero vs. arvo-osakkeet on noussut historiallisen kovaksi.

Totta. Siksi laitoinkin alkuperäisessä postauksessa paljon termejä lainausmerkkeihin.

Samaa mieltä.

3 tykkäystä

Taisin keksiä ratkaisun yhteen ongelmaan, katsokaa alla olevat kuvakaappaukset ja niiden alla olevaa kysymystäni. :slight_smile:

ja
image

@Gasparov , lukeeko sulla toisessa kankussa Boreo? :thinking:

56 tykkäystä

En myönnä mitään :joy::joy::joy::joy:

31 tykkäystä

Siirrän tänne pois yhtiöketjusta, missä on idea keskustella itse sijoituskohteesta. Ei varsinaisesti, miten itse on lisännyt possaansa. :wink:

5 tykkäystä

En ymmärrä tätä osinkoyhtiöiden ylenkatsomista. Sanoisin että nää tuularit, jotka laittaa rahat Sampoon ja Fortumiin voittavat tuotoissa nämä Hyzon-päiväkauppailijat. Mutta tärkempää on vissiin osallistua foorumilla näihin kuumatkoihin :rocket:.

15 tykkäystä

Sitä en epäilekkään. Mielestäni toi on vaan hauskaa, kun puhutaan nimenomaan kiinnostavimmista, niin näitä koko kansan osinkolinkoja on top3:ssa. Sampo ja Nordeahan on nimeomaan tylsiä yhtiöitä :grinning_face_with_smiling_eyes:, mutta ei se sitä tarkota etteikö ne vois olla hyviä sijoituskohteita.

3 tykkäystä

Onko täällä omistanut yksikään pfizerin jne osakkeita ennen yhtäkään korona-uutista tai rokoteuutista liittyen koronaan…

Olisi kiinnostavaa koska hyzon on forumin suuressa hypessä mutta myös karhuja tuntuu kurkkivan pesistään kovasti hyzonin suhteen jos joku karhuista avaisi oikein kunnolla näkemystään miksi hyzon on erityisen surkean tuotto odotuksen sijoitus? Osaisi forumin väki hypätä pois sen kelkasta.

4 tykkäystä

Tehdään jos saadaan tekniikka laadullisesti riittävään kuntoon ja “kapasiteetti” kestää (samana aamuna taisi olla muitakin). Ja tietysti vaaditaan kiinnostusta, mutta kaipa sitä Fortumille riittää.

Minä olen perjantaina täällä omalla korpitoimistolla, ja toistaiseksi täältä tehdyt lähetykset eivät ole hurraa-huutoja keränneet :poop: Nyt edellytykset pitäisi olla, mutta on tässä muutamia haasteitakin vielä ratkottavana. Mutta jonkinlainen video- tai pikakommentti tehdään joka tapauksessa :slightly_smiling_face:

46 tykkäystä
20 tykkäystä