Inderesin kahvihuone (Osa 3)

En ole Yu, mut koodasin teill oman perunakellarin.

Jos olette kiltisti, niin pääsette tai joudutte vielä tänne:

EDIT: EI hyvältä näytä, @Wondadog on joka kuvassa nelinkontin, nyt otat jatkossa vähän maltillisemmin siellä Loungessa. :frowning:

57 tykkäystä

Elina kommentoi asiaa Otto Merelle Twitterissä.


https://mobile.twitter.com/ElinaLappalaine/status/1458491567157784578

16 tykkäystä

Näin vähän toivoin/oletinkin, että oli vitsi. Ongelma on vain juuri tuo mainitsemani, että sarkasmi ei toimi tällaisessa tapauksessa ja ylipäätään se on kirjallisena todella hankalaa, et voi olettaa, että “kyllähän kaikki ymmärtää”. Jossain live-haastattelussa tällaisen jutun olisi voinut heittääkin vitsillä ja kaikki olisi sen sellaiseksi tajunneet.

HS visiossa on ylipäätään mielestäni todella laadukkaita juttuja, ei minulla muuten siitä ole kuin hyvää sanottavaa. Tässä olisi mielestäni voinut olla vähän parempi pelisilmä. :+1:

20 tykkäystä

Tässä pikkuhiljaa palatessa markkinoille on pakko sanoa, että aika tyhjä pää ja ideat lopussa. Yhden ostoliikkeen tein kuun vaihteessa ja tällä hetkellä tuo pienehkö sijoitus -10%. Vastaavasti Sammon osakkeet vaihtuivat autoksi. Pitää ehkä tarkkailla etäältä ja odottaa todellisia paikkoja. Sitruunaiset IPOtkaan ei innosta. Sijoittajamessutkin siirrettiin kuun lopusta seuraavalle vuodelle. Onkohan se tämä marraskuu kun on harmaus tarttunut mieleen? :thinking:

2 tykkäystä

“The way to wealth in a bull market is debt. The way to oblivion in a bear market is also debt, and nobody rings a bell. Easy access to credit facilitates the marginal transaction. It enlarges the gross national product, expands the debt industry, and creates the rationale for a future relaxation of lending standards. It hefts up prosperity by its bootstraps and makes it something more than it would otherwise be. It produces stupendous fees and underwriting commissions for investment bankers. Good ideas become bad ideas through a competitive process of “Can you top this?” But when the cycle turns, the process must swing into reverse. Marginal transactions, financed by debt, must be unwound through foreclosure or bankruptcy. Asset values, propped up by debt, must fall, and thereby reduce other asset values in a chain reaction.”

– James Grant

3 tykkäystä

Olen noita Wolt-kuskien ansioita kehuvia artikkeleita lukenut tänään useampia.
Semmoinen epähygieeni kysymys: kuinka moni noista Ihan Aikuisten Oikeasti maksaa eläkemaksuja?

Eikös Wolt maksa kuskaajilleen sen provikan suoraan? Ja sitten yhteiskunta olettaa, että maksun saaja maksaa eläkemaksut ja verot ja muut semmoiset ihan itse ja oma-aloitteisesti?

2000 euron kuukausitulo (24 k€ vuodessa, lomarahoja ei ole) yrittäjänä on paljon paljon vähemmän kaikkien lakimääräisten maksujen jälkeen.

4 tykkäystä

Raskas työ, raskaat huvit. Tai sitten tuo halvatun baarimikko terästi juoman taas jollain.

Onpas ollut haipakkaa viime aikoina, ei ole paljon loungessakaan ehtinyt hengaamaan. Toisaalta on voinut olla hyvin mielin pikku huililla, @Sijoittaja-alokas on tuurannut paimensauvan kanssa oikein mallikkaasti :+1:

7 tykkäystä

Tää on sitä AITOA fanipostia :heart_eyes: kiitos @Sijoittaja-alokas kirje tuli perille


142 tykkäystä

Mahtavaa, kun tuli perille! :heart_eyes:

Mietin kovasti, miten kiittäisin teitä ja tämä oli parasta, mihin minä pystyin. :heart:

Kiitos!

Alokas

73 tykkäystä

Aww, ihan käsin kirjoitettu. Niisk, toiselle boomerille tuli nostalginen olo kirjekavereista… :heart:

15 tykkäystä

Moi @Sijoittaja-alokas! :blush: Super-huikeen upeeta, että luot täällä yhteisössä iloista, hauskaa ja leppoisaa ilmapiiriä. Olet inspiroiva yhteisön luoja. Giga-mahtavaa! :blush: Kiitos positiivisesta asenteestasi ja innostavista kirjoituksistasi ja hauskoista kuvista! Super-hyper cool! Olet stara! :star_struck:

30 tykkäystä

Moikka @JuhaS ! Kiitos todella paljon mukavasta palautteesta, on tosi kiva kuulla, että ajattelet noin. En aina tiedä onnistunko, mutta yritän tuoda iloista, hauskaa ja yhteishenkeä sekä positiivisuutta ja optimistisuutta. :slight_smile: Muistan tällaiset palautteet aina. kiitos Juha! :pray:

Ajattelin, että se on jotain henkilökohtaisempaa, kun kirjoitan käsin ja tosin olenhan mä vähän boomeri - ainakin henkisesti. :slight_smile: :heart:

Olen ehkä myös tahattomasti(kin) hassu, mutta olen aina kehujeni ja palautteideni kanssa ihan aidosti vilpitön. Inderesin henkilökunnan väki tuntuu minusta todella ystävälliseltä porukalta, jossa ei ole häivähdystäkään ylimielisyyttä, mutta olen aina ollut ihmeissäni siitä myös, miten näin isolla Foorumilla on näin hyvä henki ja miten mukavaa porukkaa täällä on. :heart: En ikinä ja koskaan liioittele palautteissani, olen aina pitkään pohtinut ja harkinnut, kun kirjoitan palautteeni… Inderes ja tämä Foorumi ovat kiitokseni ansainneet.

Pidetään tästä meiningistä kiinni koko yhteisö ja mennään eteenpäin - meillä on hieno tulevaisuus edessä. :slight_smile:

Ystävällisin yhteistyöterveisin

Sijoittaja-Alokas

45 tykkäystä

Mikäs ihmisiä närästää siinä, että Doordash ostaa Woltin? Meni hyvillä kertoimilla, joten jos käy niin ikävästi ettei koskaan breikkaa, niin käytännössähän Suomeen tuli pirusti rahaa vaihdossa ilmasta. Vähän kuin Microsoft osti (säälistä) Nokian kilpailijoista jälkeen jääneen puhelinliiketoiminnan.

Toiseksi Wolt taisi olla jo valmiiksi suurimmilta osin ulkomaalaisten pääomasijoittajien kuten EQT salkuissa. Toki mukava potti jää silti Suomeen.

Ja jos breikkaa isosti, niin sitä Doordashia saa pörssistä joka arki-ilta päivän hintaan, joten eikun nurkkaamaan pulju takaisin Suomeen.

5 tykkäystä

Error: Ei tarpeeks pelimerkkejä. :cry:

Eiköhän tässä jengiä närästä että loistava IPO-kandi ohitti IPOn ja meni suoraan lihoiksi. Saalit sivu suun.

1 tykkäys

Siis pelkkää tappiota tehnyt firma myytiin jenkeille, ja ei saatu merkitä sitä “Aina Niin Varma IPO hype”?

Tuskin, nyt realismia peliin.

Yritys on tehnyt vain ja ainoastaan tappiota, ja sen ainoa arvo on josko sen aplikaatio tuottaisi maailmanlaajuisesti isosta pisneksestä jotain lisäarvoa. Ei Suomessa…

2 tykkäystä

Alemmasta Mestari-Loungen kuvasta puuttuu Mestari Juurikki ihan vaan siitä syystä, että on ylemmässä kuvassa viemässä nesteytystä kellariin. Loistokuva muuten! Yksi parhaista, ei vaan paras kaikista. :kiss:

Tai itse asiassa toi Säästöpankin hihamerkki hieman ihmetyttää, sillä eihän firma itsekään vielä tiedä, että Juurikki on pian heillä strategina, tai mikä tragedi se nyt olikaan. :wink:

Ai se pankin logo onkin F-kirjain paruski? Kyllä Juurikki lukee venäläiset klassikot jatkossakin suomeksi, kun ei kieltä hallitse. Ainakin Dostojevskin Idiootti pitäisi lukea vielä kerran. Se on aina uusi kirja kun sen lukee, koska on itse muuttunut. Wink, wink.

Kellarin peloite kasvoi juuri kovasti, sillä kuvan eväillä Juurikki kuolee nestehukkaan kolmessa päivässä, jos vielä putkaan joutuu. Ei nimittäin oikein terävät maistu elämänfilosofisista syistä. Kyllä :clinking_glasses: riittää, paitsi :beer: saunajuomaksi. :smile:

PS. jos Juurikki ei mestarina Loungeen mahdu, niin laittakaa edes valonheitin-Batman-kuvaksi tummalle taivaalle seuraamaan ulkopuolisena loungen ilonpitoa. :full_moon_with_face:

20 tykkäystä

Vaikka kokonaisuus on ollut tappiolla, Wolt on kertonut saavansa kussakin kaupungissa toimintansa kannattavaksi alle kuudessa kuukaudessa. Se investoi laajentumiseen, mutta ydinliiketoiminta on siis kannattavaa.

Saat toki antaa muitakin lähteitä jos oot sitä mieltä että Woltin toimari valehtelee hesarille ja jenkeille. :smiley:

1 tykkäys

Ai että tuli mieleen rakkauskirje, jonka joskus 90-luvulla 5-vuotiaana lähetin kerhon tytölle (isosisko kirjoitti, päätti sisällön, painosti lähettämään ja yhdessä vietiin postilaatikkoon). Oli vielä saman värinen fonttikin ja sisältö melkein yhtä siirappinen . Mahtavaa! Nykyään ei ihmiset paljoa rakkauskirjeitä lähettele. Pisteet Alokkaalle :smiley:

PS. Sain postissa kirjeeseen myös vastauksen, eli naistenmies olin jo silloin. Kyllä nolotti, kun koko perhe luki sitä ääneen. Kirjepaperi oli mintunvihreä. Kaikkea sitä jääkin mieleen.

39 tykkäystä

Inderes yhteisö - kenties kollektiivisesti Suomen Warren Buffet tulevaisuudessa. :slightly_smiling_face:

Uskon, että Inderesillä on potentiaalia nostaa koko kansakunnan talousosaaminen uuteen luokkaan. Inderes ja sen loistava yhteisö tekee historiaa! :slightly_smiling_face:

9 tykkäystä

Päivän viisaudet löytyivät tuoreesta Salkkarit-jaksosta:

Gunnar: Niin mä kuulin, että WC on alkanut ostaa omia osakkeitaan.
Kari: Mitä sä oikein höpötät?
Gunnar: Se on yksi niitä firmoja, joita mä olen ostanut sun rahoilla.
Kari: Niin?
Gunnar: Niin ajattelin, että olisi varmaan hyvä hetki ehkä sijoittaa siihen vähän lisää.
Kari: Mutta eikös se ole huono merkki, jos osakkeet eivät kelpaa kenellekään muulle.
Gunnar: Ihan päinvastoin, se kertoo johdon luottamuksesta omaan firmaansa.
Kari: (Pitkä hiljaisuus ja ihmettelevä katse) Ei ihme, että pörssiyhtiöt kusee meitä silmään. Eihän tavallinen Taalasmaa ymmärrä tollasesta hevon…

Ja tilanne ja keskustelu keskeytyvät. :slight_smile:

52 tykkäystä