Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Sais täällä kyllä joku alkolukko olla. Kovin viisasta sanottavaa ei näytä foorumilaisilta näin perjantai-iltana löytyvän :grinning_face_with_smiling_eyes:

12 tykkäystä

Kamuxin ketjussa (ei Teslan) menee tällä hetkellä lujempaa kuin täällä Kahvihuoneessa. :kamuxkajaani: :joy:

Twitterissäkin menee lujaa. :grinning:
image
Olisiko tämä sittenkin pitänyt laittaa Pörssin suunta-ketjuun tai siihen historia-ketjuun…? :thinking:

10 tykkäystä

Asia vaatinee pari kiemurtelevaista disclaimeria:

  1. Tällaisilla pähkinöillä on paha tapa jäädä omaan (ylä)päähän salavihkaisesti jäytämään; nytkin piti mennä nukkumaan jo ajat sitten, mutta aivot parkkeerasivat jurnuttamaan tämän tuiki tärkeän pulman parissa.

  2. Toinen toistaan matalamielisempien anatomia-analogioiden kimpussa ährätessä tuli eittämättä hieman törkyinen ja kiusaantunut olo.

Joten näillä alustuksilla kiitos kaikista monipuolisen vaivaannuttavista tuntemuksista :sweat_smile: Vastauskin näiden yli-inhimillisten ja ala-arvoisten ponnistusten tiimellyksessä viimein pusertui: sijoitussuositus.

25 tykkäystä

Totta, matka on vasta alussa ja tässä voi käydä vielä ihan miten vain. On siis lottolappu. Siksi ihmettelen suuresti tuota hillitöntä nousua.
Toki jos saavat patterivalmistuksen toimimaan suuressa mittakaavassa, niin tämä on kultakaivos siihen ajoissa sijoittaneille.

Tämä juttu vahvisti aikoinaan ainakin minun uskoa yhtiöön ja sen tuotteisiin:

2 tykkäystä

No niin Äijät, huomenna olis se meidän juhlapäivä. Onnea kaikille isille, päivääkään ei vaihtaisi pois vaikkei se aina helppoa olekaan:

45 tykkäystä

Laitan tälläisen lyhyen ohjeistuksen tähän mikä auttoi itseäni kun tälle foorumille tulin.

Tämä siis kaikille uusille foorumisteille sekä uusille sijoittajille.

Ottakaa seurantaan muutama hyvä nimimerkki foorumilta. Omia henkiläkohtaisia suosikkeja @Verneri_Pulkkinen @musa_2 @Arimatti_Alhanko @timontti @Petri_Kajaani @Astrix @ChuckPeddle @DayTraderXL @Sijoittaja-alokas @JNivala @Mututuntuma @Pohjolan_Eka @Seinakadun_Keisari @Sambadi

Hyvää infoa yhtiöketjuissa,haastoa,analyysiä,numeroiden pyörittelyä ja yleistä talouden ja pörssin näkymää.

Älkääkä pahastuko jos laupias samarialainen @Wondadog ohjaa teidät liputusfoorumin jälkipuintien kautta kaidalle polulle.

Lueskelkaa kahvihuonetta,katsokaa vernerin varttia ja muistakaa että kaikki mielipiteet ovat sallittuja kunhan ovat perusteltuja (enemmän ja vähemmän… yhtiöketjuissa enemmän)

Jos peesaatte kylmästi jotain mestaria tai muuta niin muistakaa että kaikki vastaavat itse menestyksestä ja menetyksistä osakemarkkinoilla.

Seuratkaa ketjuja joissa keskustellaan reitä kiinnostavista jutuista.

Hyvät viikonloput kaikille

Edit: muokattu kuten wonda tokaisikin

43 tykkäystä

Eksyin eilen illalla selailemaan Redditiä ja silmiin iski tämä kirjoitus. Maailmasta löytyy paljon optio ja viputuote miljonäärejä, mutta on myös tämä toinen puoli. Melko paljon näyttää ihmiset alkaneet tuohon ketjuun jakamaan vastaavia kokemuksia. https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/qnf8ot/my_story_100k_loss_not_just_play_money_to_me/

Täällä foorumillakin on sijoitusvirheet ja salkkujen tuotto ketjuissa ajoittain jaettu näitä sijoittamisen usein vaiettuja puolia vaikka ne vähemmistöä ovatkin. Sille on syynsä miksi monet sijoittajat käyvät ajoittain yhtiöketjuissa hieman haastamassa valuaatioita tai kritisoimassa nykyistä uhkapelikulttuuria ja riskinottoa sijoittamisessa. Moni puhuu omista kokemuksista tappioiden karaisemana ja olen kiitollinen kaikille teille, jotka vaaroista ja riskeistä jaksatte vauhtisokeuden vallitessa kirjoittaa. Ehkä joku säästyy karvailta pettymyksiltä ja kyyneliltä, kun aktiivisesti varoitatte ja pidätte ääntä :pray:

Itse en ollut aktiivisesti markkinoilla vielä finanssikriisin aikaan ja teknokuplan puhkeaminen menee niin pitkälle nuoruuteen, ettei niistä ajoista ole lukenut kuin internetin syövereistä ja täältä foorumilta. Pörssien suunta ketjun taso on noussut kesän jälkeen todella hyvälle ja informatiiviselle tasolle. Kiitos Possut, Verneri ja kaikki muut datan ja historian pohjalta näkemyksiä kirjoittavat.

19 tykkäystä

Ihan pikkutarkennuksena, harvemmin nuo on minun liputtamia :blush: Lähinnä silmiini osuneita, uusien foorumistien liputettuja ensiviestejä olen käynyt loiventamassa. Mutta ehkä oleellisin oli ettei siitäkään kannata vetää herneitä nenään :grin:

8 tykkäystä

Jep. Musta on surullista kun riskinotolla, on se sitten yritystoimintaa, sijoittamista vivulla epävarmaan kohteeseen tai muuten, onnistuu tekemään varsin mukavan omaisuuden. Tämän jälkeen, inhimillistä kylläkin, tulee voittajafiilis ja pistää koko omaisuuden uudelle kierrokselle - kyllä mä tiedän kuinka tämä skulaa ja häviää kaiken tai suurimman osan. Näitä esimerkkejä on pilvin pimein.

8 tykkäystä

Suuret kiitokset @Takkuparta ! Olen päässyt todella kovaan joukkoon, itse luen jokaisen noista tägäämäsi henkilöiden kirjoituksia tarkasti, itse asiassa seuraan itse Takkupartaa. Takkuparran viesteissä on asiaa ja huumoria hyvässä muodossa. :slight_smile: Kyllä on tosi mukava aloittaa lauantai, kun näin nimeni listassasi. :+1:

Itse olen matkinut @Wondadog ia, joka on hienosti ohjeistanut foorumilaisia. Itse en pysty samaan, mutta olen koettanut ottaa mallia, jotta Foorumi olisi hyvä paikka keskustella. :slight_smile:

En ole (vielä) kenenkään isä, toisaalta olen miehen mallina yksinhuoltajan koulupojalle, jolla ei ole enää isää - näemme kerran pari kuukaudessa viettäen laadukasta aikaa. Toivotan kaikille isille ja isähahmoille hyvää huomista isänpäivää - isänä oleminen on varmasti teille parasta elämässänne! Ja hyvää viikonloppua ihan kaikille! :slight_smile:

56 tykkäystä

Tämä on täysin totta. Mutta kun näillä/teillä(?) ”haastajilla” on oletuksena että kaikki tekevät niin.
Ja fakta lienee sekin, että osa näistä ”haastajista” on myös katkeria, koska eivät ole itse mukana.

1 tykkäys

Mielenkiinnolla seurannut sivusta miten paljon tunteita Teslan sijoituskeissin ympärillä on valloillaan. Viimeksi tänään twitterin puolella törmännyt ketjuun, joka oli aika kiivassävytteinen. Jokainen toki tehköön omat sijotuspäätöksensä, mutta itse olen tyytynyt tosiaan seuraamaan tarinaa sivusta. En vielä muiden yhtiöiden kohdalla ole samanlaiseen taisteluun törmännyt

Polish_20211113_124335599

Ps kuva on harmiton vitsi, en halua ottaa kantaa Teslaan sijoituskeissinä tämän enempää mitenkään :sweat_smile:

18 tykkäystä

Hyvä lista, täytyypä ottaa herrat (?) seurantaan. Jospa foorumin lukukokemus vaikka hiukan paranisi!

Tällä hetkellä tulee kulutettua aivan liikaa aikaa lukien kaiken maailman metakeskustelua siitä kuinka täällä pitäisi keskustella, lapsellista mukahassuttelua villeviisvee-kuvituksineen ja aikuisten ihmisten välistä k*llinvenytykseen verrattavaa nahistelua. On siis korkea aika palata itse aiheeseen.

Kiitos siis listasta, tutkin, perehdyn ja muokkaan sitä tarvittaessa.

7 tykkäystä

Muutama hajanainen asia:

  1. Tämä ei ole mikään hyökkäys ketään kohtaan, koska lainattu teksti on vain hyvä esimerkki aika usein eri ketjuissa esitettyjen lauseiden “tyhjyydestä”. Niiden esittämistä pitäisi tuumata muutamaan kertaan, jottei yksi lause tee huttua koko kirjoituksesta.
    Eräässä ketjussa oli näin “Sen sijaan vahvistaa omaa venettä myrskyä varten silloin kun markkinoilla on ennätysmäärä ahneutta. Sillä veneellä sitten pärjää sekä nousu- että laskuvedessä ja miellyttävällä tuulella sekä myrskyssä.”
    Tuo on tietysti totta ja antaa jälkeenpäin sanoa ennustaneensa oikein. Uppoaminen laskuvesitilanteessa aiheutui panosten sijoittamisesta pohjan vahvistamiseen, kun olisi pitänyt vahvistaa kansirakenteita hyökyaallon varalta; pohja kyllä olisi kestänyt sellaisenaan. And vice versa.

  2. Liputus-ketjussa on perusteltu liputuksia “perustelun puutteella”. Tämä on kaksipiippuinen asia. Missään tuskin on perustelun oikeellisuutta tutkivaa elintä. Jos muodollisesti hyvältä näyttävät perustelut ovat täysin keksittyjä ja ehkä vielä viittaavat oikeilta näyttäviin keksittyihin lähteisiin, niin muiden foorumilaisten vastaukset kumoamaan nuo perustelut aiheuttaa viestitulvan. Sen jälkeen viestit vääristä lähteistä jatkaa tulvaa.
    Tämä vastaa hieman tuota Valko-Venäjän ja Puolan kriisin topologiaa.

  3. Saattaa olla, että tällä kertaa tekstini on hieman nihilististä sen laajemmassa merkityksessä. Olen boomereiden ikäinen ja ajatukseni kulkua kuvaa hyvin ensi mietteeni radiosta tulleesta uutisesta. Filippiinien vallasta luopuvan presidentin Duarten tytär ei lähde presidenttikisaan vaikka hänellä olisi mahdollisuuksia menestyä. Hän tyytyy varapresidenttiehdokkuuteen. Presidenttiehdokkaaksi lähtee vuosikymmenten takaisen (diktaattori)presidentin poika Marcos. Duarten tytär saa näin mahdollisimman laajan pohjan valinnalleen. En tunne Filippiinien lakeja, mutta ajattelisin varapresidentin siirtyvän presidentin paikalle, jos presidentille sattuu jotakin. Kamala asia myös USA:ta ajatellen.

Minnuu ainakin pelottaa kaiken aikaa. Johtuen ihan omista taidoista sijoittamisen ihmeellisessä maailmassa. Välillä tuntuu että kaikki oppi valuu kuin vesi hanhen selästä.

1 tykkäys

Söpön pikkuinen oli dot.com-kupla verrattuna nykymenoon.

USA:n kaikki dot.com-annit yhteensä 44 miljardia 1996–2000.

44 miljardia tuolloin vastaisi samaa kuin sata miljardia nyt jos vertaa nimelliseen U.S. bkt:seen tai 150 miljardia jos suhteuttaa nykyiseen USA:n osakemarkkinan kokoon.

Rivian yksin vähän niin kuin puolikas dot.com-kupla:

23 tykkäystä

Voi jestas mikä matsi!

48 tykkäystä

Oli piristävää ettei ollut vain Pukki Partyt maalien osalta. Pääsee muutkin maalien makuun. Toki oli mahtavia syöttöjä. Tiistaina sitten vaan omaa peliä :rofl:

14 tykkäystä

Tai helpommin :slight_smile:

Tuossa viestin alaoikeassa on sellainen kettingin kuva. Kun sitä painaa mobiilissa, niin tulee tarjous “Copy link” ja tietokoneella suoraan sellainen tekstilinkki jonka voi kopioida. Kopsaa se ja mene sitten ketjuun missä haluat vastata. Pastea se kopioitu linkki vastauskenttään, niin siitä tulee automaagisesti tuollainen lainaus, vaikka se näkyy viestikentässä vielä linkkinä/osoitteena.

10 tykkäystä