Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Oma sijoitusvuosi 2021 pähkinänkuoressa… Välillä on semmonen fiilis että olisi pitänyt laittaa vaan all-in Sampoon, mutta olisi jäänyt kyllä paljosta paitsi tänä vuonna… :sweat_smile: Eikös foorumin legendan itse @Masse suusta joskus kuultu jotain sen suuntaista, että sijoittaminen on hupia josta joutuu välillä maksamaan

74 tykkäystä

Moro, eka postaus tänne ja katotaan meneekö yhtä pahasti vihkoon mitä oma osakesijottamisen aloitus.

Jatketaan samalla linjalla mitä @Huhtis tuossa ylempänä laittoikin, toki eri osakkeilla.

Aloittelin alkuvuodesta sijoittamaan OSTille ja kotimaisiin osakkeisiin.

Tällä hetkellä OSTin saldo on likimain -18% .

Nyt sitä miettii et pitäskö laittaa koko salkku sileäksi ja että uudet osakkeet vai laittaa koko salkun painolla lottoa vetämään vai holdailla ja katsoo kuinka alas käyrä laskee :sweat_smile:

25 tykkäystä

Näkisin että sulla on kaksi vaihtoehtoa (samoin kävi itselleni, ku aloitin sijoittamisen helmikuussa 2020, tappiot tuli heti aloitettuani.)

  1. Lopeta ja luovuta.

  2. Sisuunnu, ja motivoidu opiskelemaan. Miksi näin käy, onko tämä pysyvä olotila?

Suosittelen vaihtoehtoa 2.

35 tykkäystä

Nopea vastaus täältä salin nollauksen keskeltä;

Tietämättä salkkusi sisältöä niin ei tule vahingossakaan jaettua sijoitusneuvoja, mutta suosittelisin tutkimaan uusiksi niitä salkkusi yhtiöitä. Tunnetko ne tarpeeksi hyvin ja onko yhtiöissä itsessään tapahtunut muutoksia joiden vuoksi ne kannattaa myydä vai johtuuko syy vaan markkinoiden tämän hetken hinnoittelusta. Välillä tulee myös maksettua liikaa tulevaisuudesta, mutta mikäli yhtiössä tapahtuu kehitystä kvartaalista ja vuodesta toiseen niin aika on lääke joka voi kuroa yliarvostuksen kiinni. Älä tee hätiköityjä päätöksiä, mutta tee kotiläksysi. Nämä tilanteet on myös opetuksia ja välillä niistäkin joutuu maksamaan. Jos olet tehnyt kotiläksysi oikein näiden kanssa niin älä hätäile

21 tykkäystä

Aivan, en selvästikään ole sisäistänyt vielä näitä P/Sn käytön nyansseja :wink: Toisaalta enkös juuri pudonnut tuohon laariin että en sitä tiennyt kun ei ole ollut sille tarvetta :thinking: . Ehkä heittäydyn villiksi ja selvitän vielä joku päivä että mikä on kunkin salkkuyhtiöni TAM. :grinning:

Mutta älä Eka vaivu huoleen, kaikille salkkuni yrityksille pystyy kyllä P/En laskemaan, koska sijoitusstrategiani mukaisesti en lähde mukaan sellaisiin yrityksiin, jotka vain lupaavat joskus tulevaisuudessa tekevänsä ehkä tulosta. Ei taida ensi vuoden ennusteilla yhdenkään P/E olla yli 20 ja Wulff pääsee jopa 10n alle :+1: (eihän se nyt mikään Stokka ole mutta…)

13 tykkäystä

Omien empiiristen havaintojeni mukaan useimmat sijoittajat tekevät tappiota ensimmäisen kolmen sijoitusvuotensa aikana, sillä useimmat aloittavat juuri kun kurssit ovat historiallisen korkealla ja ilman aitoa ymmärrystä mitä he todella tekevät. En halua tällä lannistaa vaan asettaa riman sopivalle tasolle. Kokemuksesi ei ole epänormaalia vaan hyvin tavanomaista, joten et ole yksin!

Olet nyt aloittanut harrastamaan ihmiskunnan suurinta peliä, jossa varallisuutta jaetaan yhä uudestaan ja uudestaan pelaajien kesken. Se ei ole, eikä voikaan ikinä olla helppoa! Vaikka menestystä ei voida taata, käyttämällä merkittävästi aikaa opiskeluun ja tekemällä paljon työtä voit huomattavasti korottaa onnistumisesi mahdollisuuksia. Jos tähän et koe pystyväsi niin vaihtoehtojakin on, sillä pitkäjänteinen kustannustehokas säästäminen indeksirahastoihin on aivan yhtä kelpo tapa tavoitella vaurastumista! Toivotan sinulle onnea ja menestystä tuleviin sijoituspäätöksiisi :cowboy_hat_face:

Voin säästää sinulta vaivan ja kertoa että TAM on aivan niin pieni tai suuri kuin haluat sen olevan. Se luku tulee nimittäin suoraan sijoittajan sydämestä!

Pidän vahvasti tuosta ajatuksestasi ostaa “matalien” arvostuskertoimien yhtiöitä. Uskon että vuoden 2022 teema tulee olemaan “lähivuosien kassavirrat” ja “Hieno tarina, mutta paljonko sitä rahaa oikeasti tehdään?!?”

49 tykkäystä

En ole ihan vielä kokonaan kuunnellut, mutta hyvää matkaa olen jo kuunnellut, kun Suomen yksi kokeneemmista analyytikoista @Erkki_Vesola kertoo analyytikon työn muutoksesta ja hänen kanssa on keskustelemassa @Sauli_Vilen . Todella mielenkiintoista kuunneltavaa ja täytyy sanoa, että Eki on kyllä pirun terävä tietopankki. :slightly_smiling_face: Eikä ole pahitteeksi oppia vähän alan historiaa ja Inderesin kokeneimman analyytikon taustoja… en pahastuisi ollenkaan, jos jatkossakin kuulisin lisää Ekin juttuja. :wink:

Sauli ja Erkki keskustelevat podissa analyytikon työn muutoksesta vuosien varrella sekä Ekin yli kaksikymmentä vuotta pitkästä työkokemuksesta alalla.

-Aiheet-
00:00 Alkusanat
01:26 Erkin urapolku
07:40 Mitä sektoreita Erkki on seurannut?
09:22 Miten konepajasektori on muuttunut?
18:29 Nokian seuraaminen
24:42 Teknokupla
28:31 Analyytikon työn muutos
28:56 Tiedonhaku
35:12 Työpäivä
39:54 Media
42:24 Valuaatiomenetelmät
45:52 Tavoitehinnat
47:25 Ylituoton tekeminen
50:48 Ajan muutos
53:11 Tiedon laajuus
54:39 Onko tarve analyytikoista vähentynyt?
56:18 Analyytikon työstä nauttimisen salaisuus

Tästä(kin) podcastista sain eväitä omaan sijoitustoimintaani. :slightly_smiling_face:

22 tykkäystä

Minäkin olen Jukka Oksaharjua hieman kritisoinut, joten tunsin piston sydämessäni, kun kuuntelin uusimman Rahapodin. Lämmin kuuntelusuositus kaikille sijoittamisesta kiinnostuneille.

Vieraana ollut Oksaharju painotti, että hän ei ole omaa omaisuuttaan luonut millään supersijoituksilla. Sen sijaan hän aloiti nuorena, teki paljon töitä (muuttomies) ja iski tämän potin tuottamaan jo varhaisessa vaiheessa. Hyvä muistutus minulle, että fiksu voi olla monella tapaa.

Arvostan myös Oksaharjua kansankapitalismin edistäjänä. Kaikki tässä ollaan sijoittajina samassa veneessä, vaikka joku olisikin osakkeista lähtenyt muihin omaisuusluokkiin.

45 tykkäystä

Pörssikurssit punottaa ja median täytyy keksiä uusia artikkeleita:

50 tykkäystä

Vincitin henkilöstöantiin liittyneestä keskustelusta tuli mieleen selvitellä foorumistien yleistä ajattelua oman työnantajan (pörssilistattujen) osakkeiden omistamisesta.

Te, jotka olette töissä pörssilistatussa yrityksessä: Paljonko omistatte työnantajanne osakkeita?

Omistatko pörssilistatun työnantajasi osakkeita?
  • En ole töissä pörssiyhtiössä
  • Olen töissä pörssiyhtiössä, en omista työantajan osakkeita
  • Olen töissä pörssiyhtiössä, omistan noin yhden kk nettopalkan verran
  • Olen töissä pörssiyhtiössä, omistan noin 2-3 kk nettopalkan verran
  • Olen töissä pörssiyhtiössä, omistan noin 3-6 kk nettopalkan verran
  • Olen töissä pörssiyhtiössä, omistan noin 6-12 kk nettopalkan verran
  • Olen töissä pörssiyhtiössä, omistan enemmän kuin 12 kk nettopalkan verran

0 voters

Tuleekohan tänään pörssiin Black Friday -alennuksia jopa 60% tai enemmän :thinking:
Sieppaa

19 tykkäystä

Laskupäivää luvassa, mutta jäitä hattuun ja pitäkäähän sijoitusguru Seppo Hovin teesi kirkkaana mielessä Nordnetin tarjouksista huolimatta :pray:

98 tykkäystä

image
Anteeksi @SijoitusSeppo , mutta muistaakseni sä et ole ollut bumtsibumi-ihmisiä. :thinking:

59 tykkäystä

Yleensä samaa mieltä näistä talouslehtien uutisoinneista päivän laskuihin ja nousuihin, mutta nyt on ehkä jopa jotain perää, kun osakkeet, korot ja öljy dippaavat kaikki samalla.

2 tykkäystä

Onko tosiaan niin että pitää odottaa torstaihin että pääsee Norrhydrolla tekemään kauppaa? Miksi? :smiley:

Pörssikin on näköjään sisäistänyt Black Friday:n mentaliteetin: edeltävinä viikkoina hilataan hintoja ylöspäin ja sitten kun lyödään perjantaina kunnon ale niin se näyttää halvalta, mutta todellisuudessa hinta on sama kuin pari viikkoa aiemmin :man_shrugging:

115 tykkäystä

Annan kyllä itselleni jonkun Hannu Hanhi -palkinnon tai Nostradamus-tittelin jos tänään romahtaa isosti, kun myin tässä parin päivän aikana kaiken. Olis aika muikea tilanne pähkiä koko päivän ostaako heti dippiä vai uskooko pitkään laskuun. Niin tai näin, jos myynnit menee tsägällä oikein, niin ostojen onnistuminen on jo aika epätodennäköistä.

Kuinkakohan moni täällä uskoo pitkän karhumarkkinan alkavan ihan lähitulevaisuudessa?

7 tykkäystä

:smiley: Hmhm sinuna odottaisin vielä hetken ennen kuin jakelisin titteleitä. :wink:

43 tykkäystä

Mites OP:n toiminta muilla? Kovin takkuiselta tuntuu täälä päässä. Mahtava ajoitus sanoisin :teddy_bear:

Minä en usko karhumarkkinaan. Tänään vain lasketellaan rajusti uuden koronavariantin takia.

Toisaalta markkinat ikäänkuin etsivät syytä vähän syvemmälle korjaukselle. Ehkä tästä saataisiin sopiva syy, vaikka uusi koronavariantti ei taida nyt niin merkityksellinen taloudelle kuitenkaan olla. Rajoituksiahan on taas nostettu ympäri maailmaa muutenkin jo ennen tätä uutista.

Uskoisin, että dipit vielä ostetaan kohtuullisen nopeasti.

6 tykkäystä