Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Miten koette, että mahdollinen kurssilasku vaikuttaisi IPO:ihin? Ovatko IPO:ista saatavissa mahdollisia kurssinousuja kun muut osakkeet laskevat vai tuleeko IPO:t kahta kauheammin alas?

Kunnon kurssilasku (semmoinen laajamittainen kymmenien prosenttien alamäki) varmaan lopettaisi listautumiset vähäksi aikaa, kun markkinoilta ei olisi saatavilla niin hyvää hintaa kuin nyt. Toki ne, jotka ovat jo listautumisprosessissa pitkällä veisivät ne läpi mutta kurssikehitys voisi olla aika vaatimatonta.

4 tykkäystä

No Henrinkö olisi vaan pitänyt kääntää toinen poski tuollaisen kommentin jälkeen? Kyllä tuossa ei ollut kuin tasan yksi kiusaaja.

Edit. Ja haluan puolustaa isänmaata myös tänään. Idiootteja on tämä maa kantanut päällään myös 1940.

64 tykkäystä

Alenin puolelta en mitään kiusaamista näe, fiksu ja neutraali alkuperäinen kannanotto häneltä ja oikeutettu kevyt kuittaus. Malinen taas näköjään täysi pelle.

56 tykkäystä

No tämä ei ole kyllä edes pahimmasta päästä vielä, mutta juurikin noiden juttujen takia en ole Twitterissä. Siellä altistuu turhan helposti kaikelle polarisoivalle roskalle, missä aikuiset vain soittavat suutaan toisilleen.

12 tykkäystä

Tulee näistä Twitterin miekkailuista aina mieleen tämä video:

ps. On muuten jumalaton työ ylläpitää omaa twitter-feediä talous/sijoittaminen painoisena.

29 tykkäystä

Twitter edustaa kaikkea sitä, mikä ihmiskunnassa feilasi. Iso mätäsäkki se on.

4 tykkäystä

Paras asia mitä tälle foorumille voisi tapahtua olisi se että siirryttäisiin poispäin nykyisestä narratiivien täydellisestä dominanssista. Kunnioitettaisiin enemmän sitä että on hurjan laaja kirjo mitä markkinoilla ja yksittäisen yhtiön bisnekselle ja arvostukselle voi tulevaisuudessa tapahtua.

Ei ole hyötyä sanoa että markkina tai jokin osake menee jollain tulevaisuuden periodilla ylös tai alas syistä xyz, piste.

Pitäisi yrittää miettiä todennäköisyyksiä ja sitä saako jollekin harkinnassa olevalle valinnalle reilut vai hyvät vai huonot kertoimet vs. mainitut todennäköisyydet.

27 tykkäystä

Moukkamainen kommentti Alenilta, joka vielä vuosi sitten vertasi koronapassia hihamerkkeihin.

2 tykkäystä

Tottakai tiedän että pörssin ennakointi on vaikeaa. Kun katsoin aiempia viestejä foorumillla, näin paljon keskustelua Black Fridayn dipistä, siksi luulin että olisi foorumiin kuuluvaa kertoa oma näkemykseni dipistä ja ostopaikoista.

Jos luulit että ostamiseni perusteena on päivittäinen kurssi niin olet valitettavasti pahasti väärässä. Viestini ehkä jätti huonon kuvan, mutta tutkin aina yrityksien liiketoimintaa ja sen näkymiä oston perusteena. En vain tiennyt että se kuului tähän foorumiin. Esimerkiksi Harvia jota olen omistanut 28.4.2021 .En ole myynyt yhtään osaketta Harviaa siitä lähtien, vain lisäillyt, muun muassa yhtiöstä johtumattomissa kurssilaskuissa. (Tähän asti tuottanut 18,46% 3529,25e siitä lähtien)

Jos haluat kuulla omat perusteluni Harvian ostoon niin tässä lyhyesti:

-saunabuumi joka on valloillaan ja globaalit megatrendit (ihmisten kasvava kiinnostus saunomisesta ja sen monista eri tieteelisestikin tutkituista terveyshyödyistä)

-monet kasvuajurit (yritysostot, ennätyksellinen tilauskanta ja tietenkin suuret laajennusinvestoinnit)

-saa kannatavaa kasvua suhteellisen pienellä riskillä

-todella vahva markkina asema (m.m toimialan paras kannattavuus)

-vakaa kassavirta

-laadukas johto (m.m todella hyvin ajoitetut ja suunnitellut yritysostot, sekä selvä strategia ja tulevaisuuden suunitelmat)

-vahva pääoman tuotto

-yritysosto-osaaminen (onnistumiset yritys kaupoissa ja yhtiöiden intergrointi hyviin konserniin, pääsy uusin tuotekategoriohin jne.)

Tämän lisäksi kuten jo sanottu, ehkä ei kuitenkaan huomattu, Haarumi on vahvistanut luottoani yhtiöön hyvien näkemyksien kera.

4 tykkäystä

Onko linkkiä hihamerkkeihin vertaamisesta?

Tolkun ihmiset eivät näe ongelmaa mielipiteensä muuttamisessa kun uutta tietoa selviää. En näe Alenin kommenteissa mitään huonoa. Hyvä että on kääntynyt passin kannalle.

15 tykkäystä

Ihan toiseen aiheeseen. Harmittaa että Jarnis pahoitti mielensä ja lähti täältä. En ollut aina samaa mieltä hänen kanssaan, mutta siltikin toivoisin että tulisi takaisin.

9 tykkäystä

10 tykkäystä

“Shorttirapsa” näkyy foorumilla lähinnä EVO-ketjun viestien määrässä ja samasta asiasta jankkaamisena. Minusta foorumilla on enimmäkseen vähätelty näitä riskejä. Eiköhän se ole nimenomaan markkina, joka on nielaissut kaikki riskit koukkuja myöten.

Kurssi pyöri puoli vuotta samoissa lukemissa ja vasta viimeaikaisten negatiivisten juttujen myötä tultiin kevään ATH-lukemista yli 40% alas. Riskejä on ilmaantunut ja tulee ilmaantumaan jatkossakin.

On tietysti jokaisen oma asia miten suhtautuu riskeihin. Minusta kultainen keskitie on hyvä lähestymistapa. En halua missään nimessä viitata kintaalla riskeihin Smart Eye- ketjun tyyliin (näkyy EVO-ketjussakin hieman), mutta en myöskään pelkää jokaista raksahdusta myymällä kaikki laput äkkiä laitaan ennen kuin maailma kaatuu niskaan.

7 tykkäystä

Onko keskustelu aina ollut näin kärkästä, ääripäihin jakautunutta ja polarisoitunutta, kuin mitä se nykyään on, vai altistaako jotkin algoritmit minut vain näille keskusteluille?

Enemmän minua ahdistaa nykyisin keskusteluun kykenemättömyys aikana, jolloin terve keskusteleminen olisi erittäin tärkeää.

Itse koen ongelmalliseksi sosiaalisen median toimintamallin, jossa minulle ehdotetaan julkaisuja, jotka herättävät minussa haitallisia tunteita ja ovat täysin omaa arvomaailmaani vastaan. Nämä tietysti ovat suoranainen kultakaivos klikkauksien ja sitouttamisen kannalta.

23 tykkäystä

Tiedän hyvin että on vaarallista saada alussa kunnon voittoputki, huomasin kuitenkin itse miten riskistä puuhaa treidaaminen on, olisin ihan yhtä hyvin voinut hävitä rahaa, aloittelijan tuuria varmaan vain oli kuten jo sanoin :). Halusin vain vilpittömästi kokeilla treidaamista yhtenä päivänä. Riskin huomattuani en ole treidannut kertaakaan sen jälkeen, en nimittäin tarvitse kirpaisevaa tappiota kuolevaisuuden muistutukseksi.
Viestini oli harhaanjohtava, anteeksi siitä. Kyseessä oli ensimmäinen kerta kun treidasin, ei suinkaan ensimmäinen kerta kun sijoitan. Olen sijoittanut noin puolen vuoden ajan yhtiöihin joihin olen perehtynyt ja käyttänyt niiden liiketoimintaa ja näkymiä oston perusteena. Sijoitusstrategiani on osta ja tarkkaile, vähän kuin osta ja unohda, mutta haluan kuitenkin katsoa tarkasti säännöllisesti yhtiöiden menoa (jos yhtiön tarina muuttuu yhtäkkiä olennaisesti huonompaan suuntaan pitkällä aikavälillä on harkittava myyntiä). Minulla on siis pitkä sijoitushorisontti, puhutaan toivottavasti kymmenistä vuosista (lukiolainen 19v kun olen).
Iloksesi voin todeta että olen häviön puolella kahdessa yhtiössä Kamux (-741,07 e, -24,21%) ja Tieto Evry( -172,54 e, -8,42%). Tiedoksesi muiden yhtiöiden tuotot: Harvia 18,46% (3529,25e), Tecnotree 65,06%(664,10e), Qt Group 30,76%(549,67 e), Sampo 7,29%(464,74e), Aktia 8,01%(164,80 e). Fortumit, Nordeat suun muut olen saanut perintönä kauan sitten, joten vaikka niiden tuototkin ovat hyviä en halua niistä ottaa mitään kantaa, olen periaatteessa vain holdaillut niitä.

Kiitos onnen ja menestyksen toivotuksesta sijoittajan uralla! Onnea toivon nyt kuitenkin erityisesti yo-kirjoituksiin jotka minulla on keväällä 2022, tulevaisuus kun on pitkälti siitä kiinni nykyään:).

14 tykkäystä

Jepjep, ei ole kovin järkevästi sanottu, mutta onneksi mieli on muuttunut. Vielä kun muidenkin samanlaista argumenttia syytävien mielipiteet muuttuisivat niin voitaisiin joskus päästä tästäkin eroon.

5 tykkäystä

Hienoa että oli onnistunut treidi. Muista kuitenkin että jo lähtökohdassa sinulla 50% mahdollisuus onnistua. Eli onnistuneita treidejä saattaa tulla montakin putkeen ( vertaile esim kruuna,klaava). Jotta on mahdollista onnistua treidaamisessa pitää olla tiukka suunnitelma ja riskienhallinta. Tämä menee jo käytännössä mönkään muuttamalla riskiä eli vaihtelemalla panosta. Ethän halua että että voittavat treidit on pienemmällä panostuksella kuin tappiolliset. Opiskelemalla opit saamaan muutaman prosentin edun tuohon 50/50 tasoon jolloin treidit alkaa olemaan voitollisia. Mutta jos tämä kiinnostaa enemmän netti on täynnä opintomateriaalia.

3 tykkäystä

Juttelin viikolla kaverini kanssa koronarokotteista, ja hän keskustelun päätteksi kiitteli, että tuntui kivalta voida puhua normaalisti aiheesta. Häntä oli pelottanut rokotuksen ottaminen, mutta asiasta puhuminen oli ollut vaikeaa: rokotetut demonisoivat siitä, että piikkiä ei ole vielä otettu, ja rokottamattomat tivaavat, että miksi edes ajattelisit rokotuksen ottamista. Koitappa tuollaisessa keskusteluseurassa käsitellä tunteitasi.

Somen käyttöä ja tulkintaa pitäisi opettaa laajasti kansalaisille. Se, että ymmärtää algoritmien toiminnasta edes perusidean (miksi näet sitä, mitä näet), muuttaa ajatusmaailmaa somesta - ja samalla omasta itsestään. Se voisi myös hieman edesauttaa parempaa suhtautumista poikkipuoleisiin mielipiteisiin, vaikka liian optimistinen en minäkään haluaisi olla tässä suhteessa.

12 tykkäystä

En millään tavalla pyrkinyt aliarvioimaan sinua, halusin muistuttaa aloittelevaa sijoittajaa, koska lyhyellä tähtäimellä toimiminen voi päättää koko sijoittamisen. Kuitenkin sijoittaminen on pitkällä aikavälillä hyvinkin kannattavaa puuhaa, etenkin kun antaa ajan tehdä töitä.

Kun sijoittaa kohteita pohtien ja perehtyy niiden mahdollisuuksiin ja riskeihin, niin onnistumisen mahdollisuudet kasvavat huomattavasti, näinhän kerroit toimineesi noissa salkussasi olevissa yhtiöissä. Se, että jotkut osakkeet ovat tappiolla ostohintaan nähdeen ei tee niistä välttämättä huonoja sijoituksia, jonkun ajan päästä ne voivat olla hyvällä voitolla. Sijoittaminen ei ole arpajaisiin osallistumista ja on hienoa, että näytät suhtautuvan siihen hyvinkin järkevästi.

3 tykkäystä