Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Teit @Verneri_Pulkkinen sen, mitä olen pitkään miettinyt: kevensit Incapia.

Olen samaa juustohöyläilyä miettinyt moneen kertaan, mutta aina jäänyt tekemättä (onneksi!). Olen myös monessa kohtaa miettinyt, että tätä pitäisi ostaa lisää, mutta Incap on jo niin isolla painolla salkussa, että en ole kehdannut. Hajauttaminen, ilmainen lounas ja niin edelleen.

Harmi, etten kuunnellut Buffettin mietteitä hajauttamisesta viime syksynä.

Nyt salkku näyttää tältä:
image

image

Olen vuoden aikana ostellut kaikkea muuta. Ostot ovat menneet ihan mukavasti, mutta iso virhe oli, etten ostanut lisää Incapia painotusten vuoksi. Toivottavasti et joudu katumaan! #PukkToTheMoon

11 tykkäystä

Sellaisessa Lynchiläisessä 3000 osakkeen portfoliossa on se etu, ettei keventelyitä tarvitsisi kamalasti liiallisen painon takia miettiä. :smiley: Käytönnössä tuollaisessa ei tietenkään ole yksityissijoittajalle järkeä. :smiley:

Omassa salkussa on melko sama rakenne, eli käytännössä isoimmat 4-5 sijoitusta dominoi salkkua.

Isot possat on hauskoja niin kauan, kun ne osuu hyvin. Saa tästä lajista melkoisesti henkisesti raskaammankin, jos isoimmat sijoitukset sulaa käsiin ja koko salkku mörnii. Sitäkin puoleta on hyvä miettiä, vaikka viime vuodet onkin taas tullut hyviä osumia.

18 tykkäystä

Joo, meikäläisen ei tarvitse ruveta Peter Lynchiksi, kun pääomat ovat niin pieniä, ettei ole ongelmaa saada niitä kaikkia upotettua vaikka yhteen firmaan :smiley:

Riskeistä on hyvä aina puhua. Jokainen sijoittaja joutuu jotain riskiä kantamaan. Jos haluaa isompaa tuottoa, pitää kantaa isompaa tai useampaa riskiä. Minä kannan pienyhtiö- ja keskitetyn portfolion riskiä.

Pienyhtiöriskiä en pidä minään. Pääomat ovat niin pieniä, että pienemmän vaihdonkin firmassa saan kaikki laput kyllä myytyä tarvittaessa. Iso heilunta hinnassa taas ei minua haittaa, vaikka suuta tykkäänkin välillä siitä piestä.

Keskitetyn portfolion riskiä mietin näin: onko parempi, että omistan 20 yhtiötä, jotka tunnen joten kuten, vai 10 yhtiötä, jotka tunnen erinomaisesti? Jos tunnen yhtiön erinomaisesti, olen tietoinen sen riskeistä paremmin ja voin tarvittaessa keventää tai myydä.

Toisaalta taas, NoHo näytti joulukuussa 2019 melko aliarvostetulta ja vuoden 2020 piti olla yrityksen kaikkien aikojen paras vuosi. Mustat joutsenet ovat erityisen vaarallisia näin keskitetylle salkulle.

12 tykkäystä

image

Yhä kiihtyvään tahtiin osta-myy ketjussa. :face_with_monocle:

image

50 tykkäystä

Kyllä Rollelle olisi pitänyt saada Harvian kauha käteen. Eihän kukaan nyt pullosta kaada vettä kiukaalle.

3 tykkäystä

Eikös siitä ole tehty joku tutkimuskin: Jos kaikki maailman varat jaettaisiin uudestaan tasaisesti kaikille, ei menisi kuin muutama vuosi kun oltaisiin tässä samassa tilanteessa.

3 tykkäystä

Tuttava diplomi-insinööri jakaa (tietämättään) tällaista houkuttelevaa sijoitusasiaa sosialistisessa mediassa. Ovatkohan nuo asiantuntijat Inderesin analyytikoita? Ja onkohan tuo sijoitus Hyzon? :thinking:
image
Kaikki varmaan tietää, mutta sanon kuitenkin, ei kannata klikkailla näitä… huijauksia joihin ei Harlinkaan liity mitenkään. :slight_smile:

11 tykkäystä

Hahaha :smiley:

Äläs nyt, tämän päiväinen kauppa oli kuluvan vuoden 20. osakekauppa. :wink:

17 tykkäystä

Ei mene enää Rennylläkään hyvin, kun pitää satasten kauppaa tehdä henkensä pitimiksi😁

6 tykkäystä

@Verneri_Pulkkinen puolustuspuheeksi (:smiley:) vielä sanottava, että kyllähän tällaisen voimakkaan volatiliteetin aikana on aika luonnollistakin että ostoja/myyntejä tapahtuu normaalia enemmän. Jos osakkeen markkina-arvo heiluu voimakkaasti, niin on aika loogista että välillä hinnat ova esim. turhan korkeita (hetki keventää). Jos volatiliteetti olisi vähäistä, niin turhahan sitä mitään olisi tehdäkään kun juna puksuttaisi tasaisesti.

Holdaaja katsoo pitkää kuvaa, mutta minkä hän voi jos 10v tuotto-odotus lyödään käteen 15kk aikana? :smiley: Hyvin perusteltuja liikkeitä kyllä Verneri tehnyt tässä viime kuukausina!

11 tykkäystä

Mutta tälle vuodelle on ainakin Harvia ja Tecnotree vielä ostamatta :wink:

8 tykkäystä

Suuren saunafanin Joe Roganin podcast oli Spotifyn maailman kuunnelluin tänä vuonna. Toinen suuri saunafani C.Ronaldo on taas Instagramin seuratuin henkilö. Ei jää saunan ja Harvian maailmanvalloitus ainakaan vaikuttajien puutteesta kiinni.

21 tykkäystä

18 tykkäystä

Lähipiiristä yksi ei ollut tyytyväinen uudehkoon Narvin tavan tornikiukaaseen, koska sen lämmitys vie 40 minuuttia. Eipä muuta kuin Harvian Forte tilalle. Tuollaisella on itsekin tullut kylvettyä aika paljon ja omaan saunatottumukseen paras sähkökiuas. Kyseessä on heti valmis, luukku ylös, nappi alas ja vettä kiville.

21 tykkäystä

Itse vastaavasti kannoin Forten pihalle ja Cilindron tilalle :slight_smile:
Ilmankos yhtiö pärjää kun kilpailu on kovinta omien tuotteiden kesken :smiley:

edit meillä heitetään löylyä kiville, ei vettä.

7 tykkäystä

Tuo veden heittäminen kiukaalla tuo kuulemma aika vinkeän tuoksun.

2 tykkäystä

Meillä kannettiin Harvian ainavalmis pihalle ja tilalle tuli Helon Rondo (hetivalmis).

4 tykkäystä

Olen miettinyt, mitä tekoälyn, robotiikan ja metaversen nopea kehitys voisi tuoda tullessaan. Visioni on, että jossain vaiheessa asunnossamme on useita kehittyneitä, Mark Zuckerbergin näköisiä ja hänen äänellään puhuvia robotteja, jotka hoitavat kotitöitä, käyvät kaupassa, ja tarkkailevat elämäämme tarkalla silmällä jotta voivat kertoa meille kohdennetusti mahdollisimman kiinnostavista tuotteista ja palveluista. Aamulla heräisin Z3:n hellään silitykseen, ja laahustettuani keittiöön nenääni leijailisi vastakeitetyn, korkealaatuisen ja vahvan kahvin tuoksu. Z5 hääräilisi siellä esiliinassa ja ottaisi minut vastaan sanoen: ”Hey, why so gloomy, roomie? Here, take some coffee. From Paulig, of course.”

20 tykkäystä

Siitä on vasta sata vuotta kun tuollaisesta haaveiltiin ensimmäisen kerran julkisesti. Ongelmasta on ratkaistu korkeintaan 20%, joten ihan mahdollista 2400 aikoihin. Ei muuta kun pää pakkaseen ja odottelemaan. :grinning: (ja kyllä, tajusin sarkasmin)

2 tykkäystä

Olen kritisoinut myös Oksaharjua. En ole tainnut kertaakaan kehua häntä. Pistoa en myönnä tuntevani, koska kritisointeihin on ollut paljon aihetta sekavien kommenttien jälkeen.

Kuuntelin eilen tuon jakson ja tykkäsin kovasti. Tämä oli ensimmäinen podi, jonka kuuntelin Oksaharjulta. Tämän perusteella Oksaharju vaikuttaa todella fiksulta kaverilta. Kuuntelen jo seuraavaa podia (Pörssipäivä), jossa on myös Jarkko Aho vieraana. Podit sopivat näköjään huomattavasti paremmin Oksaharjulle kuin jotkut klikkiotsikkomaiset nettijutut koronakuopasta tai Harviasta. Jälkimmäiset sivuutan tästä lähtien kokonaan ja kuuntelen sitten podin kautta jos kaverilla on jotain sanottavaa.

Käsitys miehestä muuttui siis ihan täysin. Ei voi muuta sanoo ku hattua nostaa!

43 tykkäystä