Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Citycon sen täytyy olla

Heitetään villinä korttina Savosolar

HYZON! :sunglasses:

40 tykkäystä

Modulight taitaa olla melkeen ainoa, mitä ei ole vielä veikattu :sweat_smile:

1 tykkäys

Ja sieltä löyty voittaja! Laita mulle meiliä, niin katon että laitetaan Premium voimaan :sunglasses:

56 tykkäystä

Oho. Mahtavaa, laitan meiliä tulemaan. :grinning_face_with_smiling_eyes:

24 tykkäystä

@Hajauttaja1 Suunta vielä varmaan hakusessa?

3 tykkäystä

Tämä taitaa olla lähimpänä etsimääsi Nordnetin tarjonnasta

Kiitän vinkistä… vaatii hieman syvempää pureutumista…

Nopeasti vilkaistuna liikkuu saman suuntaisesti mutta EMQQ on koronakuopasta +30 % kun KWEB on -10 %. Jossain täytyy olla aikamoinen ero :thinking:

1 tykkäys

Tuohan on emerging markets eikä pelkästään Kiina, eli joukossa on myös voittajia esim. Kakao.

Edit. KWEB:ssä näyttää olevan myös nuita Kiinan education sektorin osakkeita, jotka on lyöty lähes nolliin, joten ei ole ihme, jos kyseinen ETF on saanut siipeensä.

1 tykkäys

Yep. Esim. TAL on kyllä lyönyt porukkaa näpeille ihan joka puolella palloa…

1 tykkäys

Meinasin jo että en kirjoita, mutta kirjoitan kuitenkin omia tuntemuksiani viime ajoilta.

Täälläkin foorumilla on henkilöitä joita peesataan ja katsotaan ylöspäin. Itsekin olen joitakin peesannut.

Olen ajatellut että ihmiset jakaa tietoa hyvää hyvyyttään, mutta nyt kun joillakin on pelin suunta muuttunut, niin olen havainnut että ehkä näin ei olekaan. Negatiivista informaatiota etsitään ja niitä postaillaan, jopa useita kertoja päivässä. Haetaanko tällä tukea omille päätöksille vai pyritäänkö saamaan muita käyttäytymään omaan, sen hetkiseen, tilanteeseen sopivasti? Onko niin että jotkut “early adoptorit” ilmeisesti pyrkivätkin hyötymään omasta asemastaan?

Ei tietenkään kaikki tee näin, mutta muutama on nyt viime aikoina pistänyt silmään.

Itse ainakin toivon, että nousevat korot, tai omicron, eivät vaikuta kuten moni toivoisi niiden vaikuttavan. :slight_smile:

57 tykkäystä

Sijoittajilla on paha tapa antaa omien positioiden vaikuttaa siihen, minkälaista informaatiota ja minkälaisia johtopäätöksiä siitä informaatiosta tehdään.

Paljon käteistä = toivottavasti pörssi romahtaa

Kaikki kiinni = elämme ikuisessa nousumarkkinassa!

Kauheinta on jos yksittäisessä osakkeessa on kiinni liikaa ja se alkaa vaikuttamaan omaan ajatteluun.

Tuli mieleen tuosta valikoivasta huutelusta hedge fund konkari Bill Ackman joka maaliskuussa 2020 huusi lisälaskua samalla kun rahasto sulki shorttipossia ja alkoi kääntymään longiksi. Jostain syystä viikkoa myöhemmin hän esiintyi härkänä… :sweat_smile:

98 tykkäystä

En tiedä tarkoitatko nyt jonkin osakkeen osalta vai indeksitasolla, mutta possujen, ja miksei minunkin, postaamat epävarmuudet pörssin yliarvostuksesta ei nyt ainakaan vaikuta pörssien suuntiin, vaikka koko foorumi peesailisi.

Jossain pienissä firmoissa negatiivinen informaatio voikin johtaa jonkinlaiseen muutokseen, ainakin hetkellisesti, mutta aina pitää muistaa että peesaaminen on peesaajan vastuulla, ei kenenkään muun.

2 tykkäystä

Korkea käteispaino ja varsinkin jos on enemmän shortinpuolella, saattaa myös tehdä ihmisestä Keskivälin sanoin “hyvin toksisen”, kun väistämättä näkee aiempaa enemmän negatiivisia ajureita.

5 tykkäystä

Vaikka jakaisikin hyvää hyvyyttään, niin peesaajalle käy silti helposti huonosti. Täälläkin on nähty monta eri tapausta ja eri nimimerkkien osalta, missä jotain firmaa on ylistetty maasta taivaisiin. Sitten alkuperäinen taho myykin oman omistuksensa, koska olikin väärässä ja muutti mieltään.

Mutta olen myös huomannut saman ilmiön, että nyt penkomalla pengotaan huonoja uutisia, vaikka samat jutut on ollut jo pitkään tiedossa. Äkkikäännökset on aina erikoisia, mutta en usko, että tässä kellään on pahoja aikeita. Kunhan haetaan vahvistusta omalle näkemykselle.

Enkä tarkoita nyt possuja. Hehän ovat järjestelmällisesti varoitelleet kuumasta markkinasta jo pitkään.

12 tykkäystä

Huomenta!

Luukku numero viisitoista aukeaa. :slight_smile:


Kuvassa Miksu auttaa oven edessä olevaa yhtiötä listautumaan, oven takana on vastassa joku fundaboomeri kysymässä, miksi on vain velkaa, mutta ei edes liikevaihtoa.

Aallon pojat eli Juha ja Mikael perustivat Inderesin rahoitusten opintojen jonkinlaiseksi projektiksi. Nykyään Mikael tekee hyvää pizzaa (kuulemma) ja on Inderes-nimisen julkisen pörssiyhtiön toimitusjohtaja. Eipä mulla sen enempää sitten. :wink:

En nyt tähän kerro Mikaelin ja Inderesin historiikkia, koska ovat useimmille tuttuja ja löytyvät helposti netistä. Pidän Mikaelin tarinaa hyvin mielenkiintoisena ja toivottavasti jonain päivänä kuullaan koko tarina = kirja. Yleensä haastatteluissa, artikkeleissa tai jollain videoilla tällaiset uskomattomat tarinat kuulostavat yksinkertaisemmilta kuin ovatkaan. Niin kauan kuin olen nähnyt ja/tai seurannut Mikaelin juttuja olen huomannut kyseessä olevan maalaisjärjen omaava, sivistynyt ja avarakatseinen kaveri, eli monipuolinen tyyppi ominaisuuksiltaan ja mielikuvieni mukaan myös ihmisläheinen. Olen aina arvostanut “monipuolisia ihmisiä”, jotka menestyvät, mutta samalla ovat myös aidosti inhimillisiä. Uskon näitä asioita löytyvän myös Inderekseltä ja sen henkilökunnalta. Edellä mainittujen ominaisuuksien lisäksi Inderes ja Mikael eivät pysähdy, vaan pyrkivät jatkuvasti kehittymään säilyttäen terveen itsekriittisyyden ja nöyryyden. Nämä(kin) ajatukseni ovat omia tulkintojani, mutta uskon niihin vahvasti.

Nämä kaikki asiat näkyvät myös jollain tavalla yhteisössä, kiitos ja mukavaa keskiviikkopäivää kaikille! :slight_smile:

image

37 tykkäystä

Itse seuraan omia polkujani sijoittajana. En peesaa muita, silloin ei voi myöskään syyttää kuin itseään jos hommat menee penkin alle.

Tällä hetkellä istun ei niin hajautetun salkun kanssa “QT, Tokmanni, OmaSP”, Josta 40% QT:ta ja loput jaettuna tasaisesti keskenään. Nyt moni varmaan miettii, miten uskallan pitää QT:ta näin suuressa painossa tässä markkina tilanteessa. Siihen on yksinkertainen syy. Usko firman tekemiseen on vahva! En millään pystyisi lähtemään tyhjentämään salkkua ja varsinkaan QT:ta vain sen takia että markkina on tilapäisesti peloissaan tulevasta. Mukana istutaan, koska se on sijoittamisen tarkoitus. Jos ylä ja alamäet tuottavat huonoa oloa, niin pankkitili tarjoaa tasaisen mukavaa kyytiä. Hyvät firmat pärjäävät aina! Lue analyysiä ja tee hyviä osakepoimintoja :wink:

Älä missään nimessä anna muiden kirjoittelut ja uhoilut vaikuttaa omiin sijoituspäätöksiin. Muista että myös tänään on hyvä päivä aloittaa sijoittaminen :slight_smile:

49 tykkäystä

Facebook-mainoksen mannekiini kanavoi viime viikkojen pörssiliikkeitä:

6 tykkäystä

Tämä twiitti kiteytti jotenkin hyvin omatkin tunnelmat pörssivuodesta 2021 :smiley:
Näyttökuva 2021-12-15 kello 9.11.04

Vielä tässä olisi aikaa sille joulupukkirallille vaikkei nyt siltä näytäkään vaan päinvastoin. Powellin puheet pois alta, rauha markkinoille ja vielä ehtii?

62 tykkäystä