Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Tuonne vain myy… tuomaan esille suomalaisia timanttisia yhtiöitä. Kysyntä kasvaa ja kurssit nous… likviditeetti paranee.

12 tykkäystä

Jos käyttää samaa foorumisoftaa ilman isompia kustomointeja niin yllättäen näyttää tutulta :smiley:

1 tykkäys

Joskus tuntuu että koko kuvio on niin pirullinen että itse Saatana on sen suunnitellut.

Melkein kaikilla sijoittajilla melkein aina vähintään jossain määrin sijoituspäätöksiin vaikuttaa fiilis siitä mihin markkina on seuraavaksi menossa. Tuo tunne saattaa jäädä alitajunnan asteelle jolloin se on erityisen petollinen.

Sijoittaja sanoo että hän on immuuni tuolle mutta oikeasti ei ole.

Jotkut ovat överihaihattelijapermabulleja ja jotkut permabeareja. Heillä tuo fiilis on voimakkaasti aina joko että mennään ylös tai aina että mennään alas.

Useimmilla tämä on hienosyisempää. Se perusfiilis alitajuntaan voi syntyä hyvin sattumanvaraisesti. Kuitenkin kovan nousun jälkeen perusfiilis on useimmilla bull ja kovan laskun jälkeen bear. Mutta tosiaan hajontaa ja sattumanvaraisuutta on paljon. Monesti yksi keskustelu tarpeeksi karismaattisen bullin ja tai bearin kanssa voi riittää kääntämään sijoittajan fiiliksen. Homma riippuu nimenomaan keskustelukumppanin karisman hehkuvuudesta. Sen rinnalla sama millaista puutaheinää suoltaa ja kuinka huono träkki.

Varsinkin silloin kun se perusfiilis markkinan suunnasta on sijoittajan alitajunnassa erityisen vahva, hän alkaa alitajuisesti etsiä kaikkea mahdollista infoa ja kaikkia mahdollisia mielipiteitä jotka tukevat sitä perusfiilistä että markkina on menossa ylös tai alas seuraavaksi. Nykyaikana on ennätyksellisen helppoa löytää just ne kommentaarit jotka tukevat sitä vakaumusta jonka jo valitsi, ja siis valitsi todennäköisesti hyvin sattumanvaraisesti.

Kuukausisäästäminen maailman osakeindeksiin on kyllä varteenotettava vaihtoehto :smiley:

12 tykkäystä

Onko kukaan seurannut Norjan lohi jättiläisten osto taistelua. Oston kohteena siis Norwey Royal Salmon NRS, josta oli siis tarjottu 210 nok ja 270 nok. NRS kurssi pomppasi 275 nokkiin ja nyt on tiputellut 193 nokkiin.
Kysymys onkin onko ostotarjoukset umpeutuneet tai niistä luovuttu, kun kurssi tuli alas?
Omat taidot ei ton selvittämiseen riitä🤷‍♂️

Muutenkin mielenkiintoinen tilanne ilmeisesti firmoilla kun lohi käy kaupaksi enemmän kuin kasvaa, etenkin kun Chilessä edelleen vaikeuksia ja tietysti tuotannon täyteen mittaan saanti on hidasta. Muut tuskin vahvasti lohissa haastaa ihan äkkiä. Toki kaukoidän Pangasius ja Tilapia kasvatus määrät ovat valtavia, mutta ei kuitenkaan kilpaile suoraan lohen kanssa. Eli vaikuttaisi siltä, että Norjan jätit kasvaa ja vievät kasvatuslaitoksia pidemmälle avomerelle, kun vuonot ja rannat alkaa ahdistaa. Missä tietysti kalliimpaa, kun tarvitaan upotettavia, suljetun kierron ja ainakin vahvempia kasseja.

1 tykkäys
7 tykkäystä

Tuohan jatkuu tasan niin kauan kun nousu jatkuu, tai yhä_musa_soi😅

6 tykkäystä

Muiden foorumilaisten ajatukset kun joku ilmoittaa ostin ja myin ketjussa omaan makuun sopimattoman sijoituksen tankkaamisesta.

196 tykkäystä

Hahah nyt nauroin oikeasti ääneen :rofl:

14 tykkäystä

Sen joka kehtaa väittää, ettei ikiliikkujaa ole olemassa, kannattaa vierailla Sievi-ketjussa. Tässä on pari viikkoa mennyt, ja keskustelu on kiertänyt taukoamatta kehää, eikä loppua näy.

35 tykkäystä

Kirjotellaas tänne vähän pidemmin koko päivän kestäneestä juustohöyläilystä. En keksinyt että meniskö sijoitusstrategiaan vai horisonttiin vai mihin niin menköön kahvihuoneelle.

Otin koronakuopassa mukaan kaiken käteisen (oli vähän jäänyt säästöön) ja myös sattumalta elämäntilanne antoi mahdollisuuden myydä asuntokin pahimpaan kuoppaan. Laitoin silloin keväällä all in asuntoa myöten kiinni ja otin vipua, nyt on tullut aika ottaa ne rahat ulos markkinalta ja normalisoida tilanne.

Tietäen että pelissä oli huomattavan paljon ja että sijoitushorisonttini on osalle salkusta rajallinen olen pitänyt koko matkan noin kolmasosaa kiinni mummo-osakkeissa tai bondinkorvikkeissa, jotta saan pidettyä mahdollisuuden manöövereihin. Vaikka asuntojen hinnat on pilvissä myös niin lopulta on myös asioita joita ei kannata mitata vain rahassa, joten nyt on sopiva hetki laittaa voitot sivuun ja toteuttaa itseään.

Nyt realisoin ison prosenttiosuuden salkusta ja päädyin kuumassa markkinatilanteessa että juustohöylällä lähtee melkein kaikkea, mutta painottuen korkeimmin hinnoteltuihin kasvuyhtiöihin. Huomasin että kun tuli päivämäärä sille että koska pitää pystyä irroittamaan rahat salkusta niin alkoi dippi pelottamaan ihan oikeasti. Eli opin miltä tuntuu kun sijoitushorisontti ei olekaan “ikuinen”.

Lopuilla voikin sitten olla huolettomammin markkinalla joten uuden sijoitussuunnitelman teko taitaa olla edessä. Kiitos yhteisölle, 2020-2021 on opettanut ja mahdollistanut paljon enemmän kuin uskalsin toivoa.

ps. olkaa huoletta, kaikki faronit jäi joten seuranta jatkuu :slight_smile:

60 tykkäystä

Songster on tuttu, mutta tabulatuurien suhteen olen päätynyt käyttämään pääasiassa Ultimate Guitar appia. Mutta pakko mainostaa vanhan opiskelijakaverin perustamaa supermenestystä eli Yousiciania (www.yousician.com), jos haluaa nimenomaan oppia soittamista. Tuo oli minulle erityisesti alkuaikoina todella arvokas palvelu, ja edelleen käytössä kun uusia ominaisuuksia puskee edelleen. Seuraavaksi sinne on vissiin tulossa artisteja itse kertomaan, miten niitä niiden biisejä soitetaan. Ilmeisesti myös sellainen pikkubändi kuin Metallica.

Niin, keskinkertaisuus kai tässä parhaimmillaankin katto itselläkin - ellen nyt innostuisi painamaan sitä 10 000 tuntia täyteen ja oikeasti panostamaan tähän hommaan. Tuskin. Mutta ihmisen on hyvä olla oppilaan roolissa. Pysyy nöyränä ja kehittyy, ja väittäisin sen heijastelevan myös muualle. Mutta tietysti pitää olla sitten intohimoa, että löytää sen ajan, mitä harrastukset vaatii. Aika on ollut pahasti kortilla myös itsellä, minkä takia tässä ei ole ehtinyt soittelemaan, vaikka sinänsä mieli tekisi. Mutta vielä räpistellään mukana ja toivotaan parempia aikoja :sweat_smile:

6 tykkäystä

Kuka juos sotkamon jymyn miesten pelissä kentälle violetti inderes-takki päällä pelin ratkettua? Urheiluruudusta bongattua :sweat_smile: olenko sokea? Onko inderesillä uusia sponsorointeja?

22 tykkäystä

Inderes on nykyään tosiaan Sotkamon Jymyn sponsorina, ei sitä toki tiedä vaikka olisi itse @Juha_Kinnunen kirmannut kentälle firman vaatteet päällä.

21 tykkäystä

Jukkaa otsikoissa.

”Tilanteessa niin kauas kuin silmä siintää voin omistaa tontteja ja rakennuttaa pari- tai rivitaloja”.

3 tykkäystä

Kinnusen Ilkkahan se siellä kirmailee voitonjuhliin, Jymyn huoltaja siis :muscle: Ollaan tosiaan pienellä sponssilla mukana Jymyn matkassa.

Minä hytisin kiltisti katsomon puolella. Varsinkin näinä päivinä pitää pysyä joukkueesta kaukana, kun saattaisi pelit loppua mahdolliseen tartuntaan ja siitä seuraaviin karanteeneihin joukkueessa.

PS. Ilkka ei ole (tietääkseni) sukua minulle. Joku kysyisi kuitenkin :slight_smile:

44 tykkäystä

Tänä aamuna kun ulkoilutin koiraa tuli mietittyä tälläistä . Minulla ja uskon että muutamalla foorumilaisella on näitä sijoituksia jotka odottavat sitä yhtä katalyyttiä mikä käytännössä ratkaisee koko lapun kohtalon. Minulla salkussa näitä on 16% ( eli voin kyllä ottaa turskaa näillä). Minun arpalaput on Oroco,Triterras ja Dsm.v . Pääpaino kuitenkin Oroco ja Triterraksessa. Näitten kohtalohan saattaa ratketa muutaman kuukauden sisällä. Oroco poraustulokset, Triterras odottaa tilinpäätöstä ja dsm.v oikeuden päätöstä ( no silloin tämä voisi päätyä brake eveniin ) eli ei käytännössä tuota vielä. Mutta mitä näitten jälkeen ? Itse en nyt vielä näillä voi eläkkeelle jäädä. Niin vähän aikaa sijoitellut mutta onko tämä tilanne ainutlaatuinen että osake odottaa yhtä katalyyttiä ? Varmaan lääketieteessä voisi näitä olla. Tulevaisuudessa ehkä 1 arpalappu riittää minulle.Näistä jos 1 osuu ihan niin kuin lotossa voisin saada alkupääoman treidaus kassaan.Nyt harjoittelua pienellä riskillä. Eli jännittävä syksy tulossa.

5 tykkäystä

Ei hitsi kuinka upea alku sunnuntaille. Sain Mestarin arvonimen inderesin foorumilla. Ilo kuulua joukkoonne Mestarit.

28 tykkäystä

Nyt on kylläkin vasta lauantai, mutta saathan nyt syyn juhlia asiaa kaksi päivää. Niin mestarit tekevät. :wink:

50 tykkäystä

Ja jos don Verneriä on uskominen, tuottoisin osake on (tiettävästi) ollut Monster Beverages -niminen virvoitusjuomayritys. Vaikka kyse on energiajuomista, niin on bisnes ytimeltään ihan boomer-meininkiä. Ei pisaraakaan SaaSia, vaikka moni pelinörtti arvostaisi ripeää Soda as a Service -palvelua.

10 tykkäystä

Haha. Totta puhut. Oli eilen vapaapäivä töistä niin tässähän menee vuorokaudet ihan sekaisin :smiley:

1 tykkäys