Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Kyllä se on kiinni. Joku voisi avata vuoden 21 top3 ketjun ja palkita voittajaveikkauksen.

2 tykkäystä

Onneksi Jenkkilä ja Kanada auki vielä huomenna. Tarkoitus tehdä viimeiset veromyynnit.

1 tykkäys

Kiva olla sekä Dovren, että Fortumin omistaja :grin:. Kunhan ei aikataulu ja budjetti veny liikaa.

2 tykkäystä

Nämä kaverithan hakeutuu luottamusmiehiksi kun muut eivät halua. Sitten niistä ei pääse eroon edes kantamalla.
Ps. Edellisestä duunarihommasta on 15 vuotta että ei perustu edes mutuiluun.

3 tykkäystä

Niin sitä ei ole ehkä ihan kaikilla aloilla niin helppo huomata, mutta tuolla alalla se on aika helppo nähdä jos on vakiolenkit. Syitä voi olla monia, että miksi se työntekijä on hidas ja töihin otettu. Se voi olla ollut töissä monta vuotta ja ei kiinnosta jossain vaiheessa enään tai sitten ajateltu, että se siitä oppii vähän ajanpäästä tai ei vaan ollu ketään muuta tarjolla silloin.

Onko se sunnuntain +100% palkanlisä joku Pi:tä vastaava luonnonlaki ja sitä ei voi muuttaa vaikka +30-50% lauantaille ja sunnuntaille?

Onko se joku luonnonlaki kanssa, että minä olin 3 päivää saikulla viime kesänä ja kun saikkukorvaus maksetaan KTA:n mukaan, niin tienasin enemmän kun töissä ollessani.

Turhaa öyhötystä, ettei noissa TES:ssä olisi vähän viilattavaa.

7 tykkäystä

Mielenkiinnosta: minkälaisilla summilla, tileillä (AOT/OST) ja välittäjillä veivailette, kun muutaman prosentin nousu saa sormen myyntinapille?

10 tykkäystä

Samaa mietein, saa aika isolla summalla olla lappuja, jotta tuosta jotain jää käteen kulujen jälkeen :smile:

5 tykkäystä

10t kappaleella saa jo ihan hyvät touhutonnit uv juhlintaan

8 tykkäystä

Eilen ostin/myin -ketjussa:

Ne piirtää kel on liituu. :grinning_face_with_smiling_eyes:

11 tykkäystä

Vähän tälläistä mietinkin, vastaisi melkein koko salkkua itsellä. Minkälaisella combolla: AOT + valuuttatilin kautta, OST:llä, vai jotain muuta?

3 tykkäystä

Sunnuntaikorvaus tulee kuitenkin työaikalaista. Kyllä minulle kävisi 50%/50%, mutta sellaista ei ole tulossa. Ei ne ala maksamaan arkipäivästä mitään korvauksia, vaan pikemminkin leikataan pelkästään sitä sunnuntaikorvausta. Parempi vaan toivoa, ettei siihen kosketa ollenkaan.

Teknologiateollisuudessa tuo sunnuntain kova painotus korostuu ylitöitä tehdessä. Jos viikkotunnit on täynnä niin lauantaista saa 50% lisän, mutta sunnuntaista tulee 100% ylityöt, sunnuntaikorvaus ja viikkolepokorvaus eli neljän päivän palkka. :smiley: Käytännössä viikonloppu on ainut ajankohta, jolloin ylitöillä oikeasti tienaa, kun saa 5,5 päivän palkan. Veikkaanpa, ettei sunnuntaita olla pois kovin pienen sairauden takia, valitettavasti.

Sairauslomat maksetaan KTA:n mukaan, joten sairausajan palkka on aamuvuoron palkkaa parempi. Ei tuossa ole viilauksen tarvetta. Yhtä lailla voisi kysyä jokaisesta liiton taistelemasta edusta, että pitäisikö ne viilata pois. Moni taho varmasti haluaisi, ettei sairausajan palkkaa, lomarahaa tai muita aamulla laittamiani etuja maksettaisi ollenkaan. Minusta vuosiansioiden pitää nousta eikä laskea. Se on liitoilla tavoitteena, kun työehtosopimuksia neuvotellaan.

5 tykkäystä

Kun ostin noita 500kpl, maksoin kuluja 1.85usd. Kurssin pitäisi nousta 0.0074usd, eli 0.1%, jotta edestakaisin veivatessa pääsisi omilleen. Eilen ostin 48kpl kuluilla 0.35usd. Kalliimpaa siis, mutta silti pelkkä 0.2% nousu riittäisi kuittamaan aiheutuneet kulut.

2 tykkäystä

Minkä kautta teet kauppaa? Joutuu varmaan itse tekemään verottajalle ilmoitukset?

3 tykkäystä

Olisihan sitä mukavaa saada leivänkin päälle jotain, jolloin prosentteja tarvitaan enemmän

Pikavoitoissa kannattaa muistaa, että se yhtä hyvin voi olla myös pikatappio. Monista päiväkaupan harrastajista tahtoo jossain vaiheessa tulla holdaajia, kun ei niitä osakkeita joka kerta saakaan myytyä pikavoitolla

5 tykkäystä

Interactive Brokers. Joutunee. En pelkää veroilmoituksia. Täällä on minua kokeneempia käyttäjiä, jotka osaavat vastata tuohon paremmin, koska on menossa ensimmäinen verovuoteni sijoitusten kanssa.

Tämä olikin vain teoreettinen laskelma veivailusta. Itse pidän Hyzonin holdissa luullakseni pitkään.

1 tykkäys

10 tonnin kappaleella saa jo hyvät touhutonnit. Mitkä osakkeet ovat noin painavia? Minäkin voisin ostaa niitä.

1 tykkäys

Riippuen tilanteesta, OST tai AOT.

Kauppoja tulee sen verran kuukaudessa, että välittäjät palkitsevat pienillä kuluilla per kauppa.

Kun tähän päälle vielä veivaa vähän isommalla summalla kuin parilla tuhannella, niin kyllä itselleni kelpaa päivässä lähes 5% tuotto sijoitukselle (kyseinen Hyzon keissi). Tappiot taas otetaan nopeasti.

5 tykkäystä

Pyörittelin tässä kun lomalla ei uni tule huvikseni exceliä. Jos sijoitan jokaista rahasummaa x vastaan vipua saman rahasumman x, ja oletan kuukausituotoksi 0,4%, ei vipu nouse koskaan yli 46%.

Otetaan sama esimerkkiluvuilla, jossa on pohjakassa 10ke ja aloitetaan jauhamaan joka kuukausi 500€ omaa rahaa ja 500€ vipua rahastoihin. Oletetaan yksinkertaisuuden vuoksi kuukausituotoksi tuo 0,4%. Korkein lainoitusaste tulee olemaan noin 75kk päästä 37,2%. Tämän jälkeen tuotot ja uusi oma pääoma yhdessä alkavat laskemaan salkun lainoitusastetta. Kun tavoitesumma on kasassa, keskitytään pääasiassa maksamaan kuukausittain vipua pois. Pyöritin tuon esimerkin omaisesti vuoden 2034 loppuun. Varallisuus ilman vipua 126k€. Vivun kera 233k€, josta itse vipua 77500€.

Kyse on ihan ajatusleikistä, jota olen pyöritellyt huvikseni ennenkin. Tottakai vivussa on riskejä, eikä pörssi nouse suoraviivaisesti kuukaudesta toiseen. Sekaan voisi heitellä satunnaisotannalla -50% vuosia, mutta niin pitäisi heitellä myös +20% vuosia joten jätin tämän yksinkertaisuuden vuoksi välistä.

Lopputulos ei ole tässäkään versiossa edes parhaassa käänteessä äkkirikastuminen, vaan varallisuuden kerryttämisen nopeuttaminen samaan pyrkien pitämään riskit kohtuullisena. En sinänsä itse näe, miten tässä on sen enempää riskiä kuin esimerkiksi vuokraisännällä, jolla korot lyövät silmille, vuokralaiset tuhoavat asuntoa ja tottakai seassa voi olla tyhjiä kuukausiakin.

Possut @musa_2 @Kale-possu ja kumppanit, olkaa hyvä areena on teidän :bear:

3 tykkäystä

Kuullostaa potentiaalisesti hyvältä suunnitelmalta hirveän rysähdyksen pohjilta.

Kuullostaa potentiaalisesti hyvältä tavalta päästä rahoista eroon ATHn nurkilta kun pieni notkahdus tuo ystävämme Margin Callin ja sitten pakkomyydään tappiolla.

7 tykkäystä

Ihan ensimmäisenä nostan pöydälle faktan, että jos yhtenä vuotena tulee takkiin -50 % ja kahtena seuraavana nousee +25 % kumpanakin, päätyy edelleen n. 21,9% tappiolle (0,5 x 1,25 x 1,25). Itseasiassa vielä kolmannenkaan +25 % vuoden jälkeen ei ole ihan omillaan. Tasainen tuotto kumuloituu yleensä paremmin. Pointti siis siinä, että tuo ei ole ihan vaan “technicality” jättää pois varianssin vaikutus :smiley:

9 tykkäystä