Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Viljon sijoutus vuosi lähti nyt väärään suuntaan kun yksi isoimmista positioista Kaspi KZ on jossain 18% laskussa ja alle 100 dollarissa, joka olisi nyt älyttömän halpa, mutta Kazakstanissa on mellakat menossa jne…

Katoinkin ihmeissäni, kun ostopilkit toisensa jäkeen meni läpi… :stuck_out_tongue: voi voi.

18 tykkäystä

Tässä täytyy muistaa myöskin se, että suurimmat liikkeet tulevat insikoiden ja rahastojen myynneistä, eikä retailien. Näille tahoille ei sitten taas mitään paina se, että saako osakkeesta mahdollisesti voittoa +5% tammikuussa vai ei. Rahastot kun joutuvat ostamaan/myymään indeksien liikkeiden yms takia ja varsinkin ulkomaisten instikoiden liikkeitä ei pysty tulkitsemaan mitenkään järkeästi, jos ei ole todella niihin hommiin vihkiytynyt. Isoilla investointipankeilla kun on tuhansia salkunhoitajia, jotka sitten pistelevät täältä reunapörssistä laput laitaan, jos joku ennustemalli sanoo, esim. Tampereen mustamakkaran myynnin nousun korreloivan siihen, että Harvian kiukaita tullaan myymään vähemmän 2022 :smiley:

7 tykkäystä

Olet lapsuuteni unelma-ammatissa :slightly_smiling_face: Mietin, että olisipa hienoa kun pääsisi ilmaiseksi katsomaan jääkiekkoa ja koripalloa!

Olet täällä Mestari mutta pitäisikö siinä lukea mieluummin Johtava? Pitääkin tarkkailla tuleeko termejä meidän peli tai viivelähdöt analyyseissasi :wink:

10 tykkäystä

Itseasiassa ei tarvitse edes pirauttaa Lagardelle, koska Suomen Pankki ostaa velkakirjat. 5min kävelymatka suuntaansa, niin löytyy bondeille ostaja.

Mielenkiintoista muuten, että Suomen Pankilla on tili Danske Bankissa. Pirauttaakohan sieltä virkailija KYC-asioilla kun EKP pistää pari miljardia velkakirjan ostoon? Ja mitä Suomen Pankki vastaisi rahojen alkuperäksi? “Painettiin ite ihan äskön”?

@Marianne_Palmu ja @Antti_Jarvenpaa tuossa 90-luvun lamassa ja sen hoidossa, valuuttapolitiikassa jne voisi olla mielestäni varsin kivasti aihetta videolle tai blogille. Aika moni tällä foorumilla on taputellut hiekkakakkuja tai ollut pilke faijan silmäkulmassa, kun korot ovat oikeasti merkinneet jotain tai keskuspankin keinovalikoimasta on löytynyt devalvaatio

5 tykkäystä

Nyt vasta tuli laskeskeltua viimevuoden yhteenveto omasta taloudesta, ja erinomainen vuosihan tuo 2021 oli:

-Nettovarallisuus kasvoi 75 500 eurosta 113 500 euroon. Kasvua siis 38 000€.
-Ansio- ja osinkotulot ~63 000€/v, kasvua edeltävään vuoteen 9000€.
-Osakesalkku kasvoi 57 500 eurosta reiluun 92 000 euroon. Kasvua siis ~35 000€, josta arvonnousua 20 000€, salkun tuotto +27% :rocket:

image (3)

image (4)

Hieno harrastus tämä sijoittaminen etenkin tälläisessä nousumarkkinassa, ja saa olla kyllä varsin tyytyväinen, että tästä innostui seitsemän vuotta takaperin.

Viimevuoden tavoitteena oli saada 100 000€ nettovarallisuus rikki, ja se rikkoutui jo alkukesästä.
Tämän kuluvan vuoden tavoitteeksi asetan 150 000€ nettovarallisuuden rikkoutumisen, mielellään ennen 26v-syntymäpäiviä. Aikaa tähän siis 10kk.

Tämän vuoden osakemarkkinoiden tuottoihin suhtaudun melko pessimisesti, enkä usko tämän vuoden olevan samanlaista hurlumheitä kuin viimeiset pari vuotta ovat olleet. Aika näyttää.

Nyt ollut mietinnässä sijoitusasunnon hankkiminen, tähän lainalupauskin jo olemassa. Tämähän kasvattaisi nettovarallisuutta “kuin itsestään” ja melko nopeastikin. Saa nähdä löytyykö sopivaa kohdetta lähiaikoina.

Mukavaa alkanutta vuotta kaikille, tällä foorumilla tuli ja tulee vietettyä paljon aikaa :beers::beers:

89 tykkäystä

Olen myös pyrkinyt ihan ääneen tervehtimään puhtausalan työntekijöitä, missä ikinä heihin törmään. Jotkut melkein säikähtävät sitä :slight_smile: Joskus myös isommissa marketeissa kaupan kassoille heitetty yksi ylimääräinen kiitos, tervehdys ym saa usein hymyn huulille. Siinä kun vedät koodinlukijasta tuhansia tuotteita päivän aikana ja jotkut eivät heille sano sanaakaan, niin sillä on vaikutusta. Pieniä tekoja, isoja asioita.

28 tykkäystä

Päivän huumoripläjäys.

Perussuomalaisten aluevaaliehdokas, Vihdin kunnanhallituksen jäsen Tiina Haapala kertoo Facebook-sivuilleen 9.12. lataamassa vaalimainoksessa olevansa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin Husin valtuuston jäsen.

Tiina Haapala ei ole Husin valtuuston jäsen. Hän ei ole edes Husin valtuuston varajäsen.

Husin valtuuston sivujen mukaan te ette ole Husin valtuuston jäsen.

– Juu, no tota siinähän on ihan looginen selitys. Asiaa on tänään selvitelty ja viestitetty eteenpäin, mikä se tilanne siinä on. Että ei siinä sen ihmeempää ole.

Miksi te kerrotte olevanne Husin valtuustossa, jos te ette kerran siellä ole?

– No, ensinnäkin sanon näin, että ohjaan nämä vastaukset joillekin muulle kuin itselleni. Se tietää nämä asiat paremmin.

Eikö teidän pitäisi itse tietää, missä te olette ja missä te ette ole?

– Juu, kyllä ja vastaan ihan siitä, mitä olen laittanut. Kyllä näin on. Mutta niin kuin sanoin, että tässä on nyt näköjään taas vaalit tulossa ja käydään kimppuun. Niin kuin minä sanoin, jotkut muut viralliset tahot saavat vastata. Minä olen vaan tällainen ehdokas tässä.

Miksi siinä väitetään, että olette Husin valtuustossa, jos te ette ole Husin valtuustossa?

– Minä kyllä nyt ihmettelen, että mitä varten se kiinnostaa teitä nyt niin hirveästi?

Olette ehdolla julkisissa vaaleissa.

– Kyllä, kyllä, kyllä

Ja annatte väärää tietoa.

– Niin. Sitähän nyt voi sitten…jos sinä nyt joku Iltalehden toimittaja nyt edes oletkaan.

Voin kyllä vakuuttaa, että olen Iltalehden toimittaja.

– Niin, joo.

– No, mitä muita kysymyksiä sinulla nyt voisi vielä olla? Voitaisko puhua ihan minun tavoitteista? Mielelläni puhuisin, miksi olen ehdokkaana.

Lähdetään nyt kuitenkin siitä, että kun olette aluevaaleissa ehdolla, niin vaalimainoksessa olevien asioiden pitäisi olla kunnossa.

– Kyllä. Se pitääkin paikkansa se Hus-valtuuston paikka. Kyllä. Näin on. Mutta kuten sanoin, niin ohjaan nyt siitä nämä kysymykset varmaan sitten meidän johonkin muualle viranomaisille.

Ei tämä nyt mikään viranomaisasia ole. Kysymys on teidän poliittisesta uskottavuudestanne ja siitä vastaatte te.

– Niin. No, joo, minun uskottavuus…No, siellä on joku muukin. Vaalit on ja roiskuu. Vihamiehiä on, jotka pistävät kaiken näköistä liikkeelle, että ihan siitä vaan voit pistää poliittista uskottavuutta minun puolestani. Tiedän ihan, miten nämä asiat ovat.

Eli ette ole Husin valtuustossa, mutta kuitenkin mainoksessa kerrotte, että olette.

– No, olen kyllä. Olen.

Husin valtuustossa?

– En tällä hetkellä vielä. En tällä hetkellä.

Teidän mielestänne voitte sanoa, että olette Husin valtuustossa, vaikka te ette ole siellä vielä tällä hetkellä.

– No, kyllä minä voin sen sillä tavalla sanoa. Voi sanoa näin jälkikäteen, että ehkä se on ollut väärin sanottu. Sanotaan nyt näin. En tiennyt, että yhdestä minun paikasta nousee tällainen haloo. Että se oli nyt kyllä ihan suuri yllätys. Mutta en pidä sitä sillä tavalla yllätyksenä, kun olen huomannut, kuinka minun kimppuuni aina ennenkin on käyty.

Kun te ette nyt ole siellä Husin valtuustossa, niin milloin te olette Husin valtuustossa?

– Niin kuin minä sanoin, niin ohjaan nämä kyselyt meidän puolueen taholle tai jollekin muulle. Minä en voi näihin vastata.

Ette kai te nyt puoluetta voi panna vastaamaan puolestanne.

– Totta kai voin laittaa, heh. Kertoisin mielelläni tavoitteistani ja siitä, miksi olen ehdolla.

Käydään nyt tämä asia kuitenkin ensin läpi.

– No, tästä ei nyt päästä puusta pidemmälle ollenkaan. Sinun pitää soitella muille viranomaisille, meidän…kenelle nyt soitteletkin ja kyselet tätä asiaa.

Ulkoistatte ongelman.

– Juu, kyllä. Tässä tapauksessa teen niin.

Miksi?

– No, eihän minulla ole valtuuksia kertoa enempää. Olen vaan tavallinen ehdokas.

Kai teillä nyt on valtuudet kertoa siitä, mitä te olette ja mitä te ette ole?

– No, minä olen kertonut ne siinä (mainoksessa) ja se pitää…joka tuntee minut, tietää miten asiat ovat.

Eli jätätte nyt äänestäjän harkittavaksi, oletteko Husin valtuustossa vai ette?

– Äänestäjät saavat päättää, just mitä haluavat päättää, mitä nyt äänestää tai ei äänestä. Ei tämä nyt ole minulle elämän tai kuoleman asia. Jos jostain tuollaisesta asiasta, mikä ei nyt ihan noin ole, joku näkee vaivaa, niin ihan siitä vaan. Ei kai mun meriitit täällä, mitä olen saanut aikaiseksi Vihdissä ja ajanut ihmisten asioita…Se on paljon tärkeämpää kuin se, istunko siellä Husin valtuustossa vai en. (–) En kyllä ymmärrä, miten joku edes viitsii puuttua tähän.

Onko käynyt niin, että sen Husin on laittanut mainokseenne joku muu kuin te?

– Ei.

– Ja se on nyt poistettu sieltä.

Voitteko kertoa, mikä tämä Hus-kuvio oikein on?

– En voi kertoa, koska tähän liittyy muitakin ihmisiä. Muut saavat kertoa.

Keitä nämä muut ovat?

– No, sinun pitää itse miettiä, keitä ne voisivat olla, heh.

– En minä mitään valehtele. Tulen kyllä olemaan Husin valtuuston jäsen.

Milloin?

– Tulevaisuudessa. Mutta kuten sanoin, ohjaan nämä kysymykset…Että se pitää ihan paikkansa kyllä ja olen kyllä omassa ryhmässäkin sitä selvittänyt. (–) Kysypä sitä sieltä sitten.

Keneltä?

– No, en minä voi sanoa. Mutta jos sinua kiinnostaa se tietää, niin näinhän se vaan on. En kai minä nyt mitään potaskaa pistä sinne, että olisi jossain Husin valtuustossa. Kyllähän nyt jokainen järkevä ajattelee, etten minä mitään potaskaa sinne pistä.

No, kuka sen on sitten sinne pistänyt?

– No, kyllähän minä olen sen laittanut, mutta jos minä en siellä tule olemaan…Nämä paikathan ovat sellaisia, että meitähän valitaan kahdeksi vuodeksi ja sitten taas vuodeksi eteenpäin. Nehän voivat olla sellaisiakin paikkoja.

106 tykkäystä

Tämä on mielestäni hieman monitahoisempi “ongelma”. Kiitetäänkö heitä, koska tunnetaan jonkinlaista sympatiaa sitä kohtaan, että ovat siivoojia? Miksi siivoojan työ aiheuttaa säälin tunnetta sinussa?

1 tykkäys

Joskus 90-luvulla alkoholistisoituneet duunarit huutelivat lähiöostarilla nuorille, jotka haaveilivat luovista ammateista tai ainakin jostain muusta kuin mitä vanhempansa tekevät, miten näiden jullien pitäisi ‘mennä oikeisiin töihin’ ja olla yhteiskunnalle htödyksi vaikka hitsareina. Nyt sen tekee ekonomisti Twitterissä enkä ole ihan varma onko tässä nyt yhteiskuntana kehitytty mihinkään.

18 tykkäystä

Kyllä hänessä ilmiselvästi ainesta poliitikoksi on. Sen verran sujuvia on selittelyt.

22 tykkäystä

Selitin kai vähän huonosti ja ehkä ymmärrän osin viestisi väärin - anteeksi. Ei työ varsinaisesti aiheuta, vaan se, että ovat suhteettoman kovan kritiikin kohteena eivätkä saa kauheasti kiitosta. :blush: Toki mielestäni esim. ansaitsisivat paremman palkan ja kiitän, koska ansaitsevat kiitoksen hyvästä työstä, kuten kiitän kollegoitakin ja muitakin tarvittaessa. :blush: Arvostan tuotakin työtä paljon ja syystä.

8 tykkäystä

Joku teki tuosta ihan hyvän meeminkin :slight_smile: En tiedä sopiiko tänne, saa liputtaa jos siltä tuntuu.

39 tykkäystä

En pysty päättämään oliko tässä casessa takana aitoa hölmöilyä vai todella häiritsevän nerokas “nollabudjetilla Hesariin, Iltalehteen jne” mainoskampanja teemalla “ei ole huonoa julkisuutta!”. :smiley:

18 tykkäystä

En valitettavasti ole Johtava. Kerran hänet tapasin ja vaikutti mukavalta mieheltä. Hänen Urheilulehti-ajan kollegasta Esko Seppäsestä on yksi hauska tarina.

Vuoden 2011 Liigan pudotuspeleissä Jyväskylästä tuli ihan liikaa toimittajia Lahteen. Paikkoja ei riittänyt kaikille. Minä ja Seppänen jouduttiin istumaan hallin portaille.

Seppänen ei ollut kovin mielissään ja tokaisi mulle: “Ymmärtääkö nää et mulla on v*ttu Twitteris enemmän seuraajii ku täs hallis on ihmisii?”

Pokka piti mutta vaivoin.

44 tykkäystä

Jaahas, Kazakhstanissa vaihdetaan hallintoa…

11 tykkäystä

Ja sitten on vielä sellainenkin pikku detalji, että salkunhoitajia kovin usein arvotetaan kalenterivuosittain. Eli näin tammikuussa lähdetään ns. puhtaalta pöydältä ja otetaan enemmän riskiä salkkuun. Jos homma toimii, niin loppuvuodesta säädetään salkkua kohti indeksiä, jotta pidetään saavutetut asemat vuodenvaihteeseen.

2 tykkäystä

Missä Trump? Juhlat lähti käsistä liian aikaisin? Vuosipäivähän on vasta huomenna. Hmmm.

1 tykkäys

Vaihdetaan näemmä ihan kahdella kädellä.

piti ihan laittaa twitteri… ihan täysi hulina päällä.
Aika kylm’n näköinen sää tehdä vallankumousta, ilmanko on niin nopeaa.

3 tykkäystä

Tekee pahaa pysyä omassa suunnitelmassa että ei liikkuja ennen raportteja. Siellä on hieman levottomuutta liikkeellä markkinalla. Alkaako rotaatio kasvusta mörnmörn “boxiin” vai onko tämä vaan sitä heiluntaa ja yleistä kohinaa… Ei ole Tammirallia näkynyt… Noh aikansa kutakin sanoi pässi kun päätä leikattiin.

Ps: Onko P/E luvulla väliä,kuka hiton schilleri hilleri… Eikö EV/S 46 oo ihan maltillinen ja P/E 38 hyvä sellasel puulaaki virmal… Täh?

12 tykkäystä