Inderesin kahvihuone (Osa 3)

tuossa oli tuoata ruoka kauppa keskustelua aikaisemmin niin heitänpä siihen omani eli kuun alussa mennään kauppaa ja ostetaan kuukauden kaikki lihat -50% hinnalla ja niitä sit syödään kuukauden aikana aina ottaen uusi annos pakkasesta! kyllä tällä ainakin vuoden mittaan on jotakin säästänyt, kaupal ei niin väliä kunhan on -50% no tää meni vähän säästämiseksi mut kuitenkin

2 tykkäystä

Minulla on hämärä muistikuva, että tämä olisi fake?

9 tykkäystä

Twiitin kommenteista kuvakaappaus. Tosiaan tuo CGI on kyl vaikuttavaa. Sen lähinnä huomaa robottia päin heitettävissä palloissa ja haulikossa.

Videon varsinainen lopetus oli sketsimäisempi. Siinä robotilla meni viimein maku kaikkeen pahoinpitelyyn, niin peltipurkki antoi ihmisille isän kädestä.

8 tykkäystä

Alla on Mikko Mäkisen kolumni, jossa hän ottaa kantaa maltillisesti ja fiksusti paljon puhuttaneeseen aiheeseen eli päiväkauppiaiden tarpeellisuuteen. Otin jutusta myös tuohon alle muutamia yksittäisiä lainauksia. :slight_smile:

"Yksi elämän universaaleimmista laeista kuuluu seuraavasti: minun työni on pirun raskasta, tärkeää ja vaativaa – kaikilla muilla on helpompaa.

Naapurin työ ei ikinä ole kovin tärkeä. Todennäköisin ammatti hänelle on myyjä. Kuka nyt myyjiä tarvitsee, kyllähän me itse tiedämme mitä kannattaa ostaa!"
"

ITSE uskon, että aktiivisella kaupankäynnillä on arvoa toimiville markkinoille. Kun osakemarkkina on eläväinen, vaihdanta on helppoa. Ihmiset ovat valmiita maksamaan kitkan vähenemisestä elämässä. Sillä on arvoa, mutten voi osoittaa kuinka paljon. Ja toisaalta, miksi listatut yhtiöt maksavat niihin kohdistetusta analyysista ja markkinatakauksesta, jolleivät siitä hyödy?”

Kun osakkeiden hinnat muodostuvat tehokkaasti, se edesauttaa hieman pääomien tehokasta ohjautumista. Koska monimuotoisen markkinan kustannus koko yhteiskunnan mittakaavassa on hyvin pieni, en oikein näe kaupankäynnissä ongelmaa.

12 tykkäystä

Tää on kyllä aiva älyttömän siistiä!!! Harmi ku ei saa videoo tänne. Maistuu kahvi aiva törkee hyvälle!! Iso kiitos @Sijoittaja-alokas :raised_hands::rocket::sunglasses::smiling_face_with_three_hearts::muscle::muscle:

Tässä kahvia juodessa tuli fiilis että… :rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket::rocket:

:face_with_hand_over_mouth::joy:

98 tykkäystä

Juuri tämä vaatii yliluonnollisia kykyjä, emme voi tietää mitä markkina on hinnoitellut ja mitä ei. Siksi itse ainakin vältän kovin äkkijyrkkiä liikkeitä positioillani :slight_smile: Mutu-kommenttina voin ainoastaan todeta, että Venäjä-riski on korkeimmillaan pitkään aikaan, mutta tällä näkemykselläni ei ole oikeastaan mitään arvoa, edes asiantuntijoilla ei ole yhtenevää mielipidettä siitä, mitä seuraavaksi tapahtuu.

5 tykkäystä

Tiistaina startissa sitten Hyzon ostoksille mukin voimilla😁

15 tykkäystä

Olen eri mieltä. Toki vältän äkkinäisiä liikkeitä myös, koska kenties ainoa vahvuuteni on tunnistaa vaatimattoman osaamiseni rajat. (Ehkä ne on niin helppo nähdä, kun ei tarvitse katsoa kauas?)

Vähän vänkään nyt kuitenkin ihan keskustelun vuoksi.

Fortumille voitaisiin määrittää verrokkien + kassavirran perusteella jokin arvo, missä tuon kokoinen firma yleensä seilaa. Sitten ennusteissa on tietysti kasvua. Sijoittamisen luottamuksen kasvuun voi arvioida sen perusteella, kuinka kireästi nykyinen tulos on hinnoiteltu. Joskus kasvun saa halvalla tai jopa kaupan päälle.

Jos Fortumilla esimerkiksi hyväksyttävä P/E olisi 16, ja tämän vuoden toteutumattomalla tuloskasvulla P/E olisi vuodelle 2022 17,5, markkinoiden voi sanoa katsovan jo vuoteen 2023.

Jos Fortumin P/E laskisi vaikka 14:ta, markkinat hinnoittelevat laskevaa tulosta. Jos tulos ei laskekaan, P/E:n pitäisi palata siihen tavalliseen tasoon.

Sen tavallisen P/E:n määrittely on tietysti hankalaa. Se riippuu alasta, yrityksestä ja kaikesta mahdollisesta. Eikä se tietysti ole yksi tiukka luku niin kuin esimerkissä vaan jokin vaihteluväli.

1 tykkäys

Tosi mahtavaa, että olet siitä niin innoissasi! :sunglasses: :+1: :blush: :smiling_face_with_three_hearts:

Kurssien ihmettely-ketjussa taisit kaivata vähän itsellesi mun tekemää Hyzon-mukia. :blush: Heti tuli mieleeni, että teen sulle sellaisen. Seuraavana päivänä taisin mennä ateljeeheni suunnittelemaan mukia ja siitä se sitten lähti. :blush: Koko operaatioon taisi mennä useampia tunteja, koska Alokas on vähän hidas ja kömpelö. :grimacing:

Arvoisa Pahvimuki, tuot niin paljon hyvää mieltä ja naurua foorumille, että olet mukisi ansainnut. Varsinkin punaisinä päivinä tai ikävinä hetkinä sun huumori ja persoona tuo hyvän mielen - olen nauranut sun jutuille usein ääneen. Uskon, että monet voivat allekirjoittaa sanani susta. :smiling_face_with_three_hearts: :blush: Kiitos sulle itsellesi Pahvimuki! :blush:

55 tykkäystä

Jep. Laadukasta efektiä kyllä, varmasti menee ainakin alkupään osalta täydestä kuin väärä raha alaa tuntemattomille. Loppu on sitten sen verran absurdia että kukaan täysjärkinen ei tuota voi uskoa oikeaksi.

4 tykkäystä

Ei tähän tietenkään ole oikeaa vastausta, ja siksi tämä keskustelu on haasteellinen tai ehkä turha.

Jos olet ostanut AOT:n kautta matalaan hintaan vaikka Ukraina-dipissä, niin en lähtisi myymään nyt. Jos olet ostanut korona-dipissä OST:lle, niin myynti voi olla järkevää.

Minä näen tämän kriisin perinteisenä Putin trollailuna, jonka kohteena on heikko länsi ja sen heikko johto Biden etunenässä. Minun mielestäni Putinilla ei ole tällä hetkellä motiivia isompaan selkkaukseen, mutta tietysti nämä saattaa aina eskaloitua.

Pitää muistaa myös, että riskin toisella puolen on mahdollisuus. Olen toki sitä mieltä, että Forzassa riski ei näy vielä täysmääräisesti.

5 tykkäystä

Loistava! :heart_eyes: :musical_note: :notes: Voiko Ihanammin päivä enää alkaa :musical_note: :notes:

6 tykkäystä

Haluaisin olla kärpäsenä katossa, kun näytät tuota kuppia jollekulle, joka ei ole foorumilla eikä sijoita.

“Juu kato, Hyzon on sellainen SPACin kautta pörssiin tuotu jenkkivetyfirma, jonka osake on tosi volatiili ja me heitetään siitä foorumilla läppää ja siellä on yksi tikku-ukkoja piirtelevä mode, ja se teki mulle tällasen kahvikupin…”

:flushed::roll_eyes:

:rofl:

80 tykkäystä

Petri Kajaani lyöny tällaisen Oy:n pystyyn hiljattain, mahtaakohan liittyä tulevaisuuden suunnitelmiin tulevalle uralle? Kamuxin Kalliokoski hallituksessa.

55 tykkäystä

Hyzonin osalta viimeiset ostot/myynnit kyllä näkyy tästä osiosta :slightly_smiling_face:. Jos perjantain dippiä haet niin senkin päivän osake ostot/myynit löytyy täältä.

3 tykkäystä

Ok, eli et ole maanantain jälkeen ostoja jatkanut, Hyzonin osalta. Varmaan väärä paikka kysyä, mutta missä kohtaa ajattelit jatkaa ostoja?

@Meri ja @Santtu3 , siirsin teidän viestinne Kahvihuoneelle, jonne niitä pyydettiin siirtämään. :blush: Osto- ja myyntiketjussa tulee viestissä olla aina jokin myynti- tai ostotoimeksianto. :blush:

Keskustelu taisi lähteä tästä alla olevasta viestistä liikkeelle. :slight_smile:

3 tykkäystä

Nyt on joku bugi foorumin softassa, kun meikäläinenkin palautettu Mestarin arvoon. Taidankin siirtyä loungen puolelle nauttimaan virvokkeita🍸

3 tykkäystä

Toivon kaikille Hyzonisteille voimia ja jaksamista - toivon että moni ottaa tästä opikseen ja välttää jatkossa tämmöisiä kalvosulkeisiin perustuvia firmoja.

Toisaalta odotan innolla sitä hetkeä kun Hyzon ketju hiljenee ja foorumilla keskitytään taas enemmän oikeisiin laatuyrityksiin (esim Evolution & Harvia).

6 tykkäystä

Nyt oli kyllä hieno viesti ja hyvin perusteltu!

8 tykkäystä