Inderesin kahvihuone (Osa 3)

:gem:hands 1901 :smiley:

17 tykkäystä

No näin, jos osakkeiden määrä on vakio. Melko usein osakkeita kuitenkin ostetaan tietyllä rahasummalla, ei tiettyä määrää. 10% halvempia osakkeita saa 10% suuremman määrän. Arvon noustessa prosentuaalinen ero kokonaistuotossa pysyy siis samana.

7 tykkäystä

Itse pyrin ostamaan jonkun näköisen tasamäärän, jotta kauppa toteutuisi kerralla. Turhat kaupankäyntikulut syövät mieltä kun kauppa toteutuu monessa osassa. Ehkä olen tässä outolintu. Tämä siis jos puhutaan 5%-10%.

Edit: Tervetuloa porukkaan ! @An147

4 tykkäystä

Vaikka olisi ostanut osaketta 5% halvemmalla, niin jossitteluun taipuvainen siirtää vain toivehintaa 5% lisää alaspäin? Ja jatkaa harrastuksen parissa :smile:

4 tykkäystä

Tottakai se hyvältä tuntuu, jos onnistuu pohjista ostamaan mutta tämä on ihan väärä laji tuolla tavalla täydellisyyden tavoittelulle.

Ei marjoja poimiessakaan ämpäriä täytetä sillä, kuka kerää suurimman yksittäisen marjan vaan kokonaisuus ratkaisee.

5 tykkäystä

Vähän saivartelua, mutta 10 % halvempia osakkeita saa hieman yli 11 %'a enemmän.

11 tykkäystä

Ostan tänään 17.9 tietoevryn osakkeita. 24.9 on osinko tulossa. Ehdinkö saamaan tuota osinkoa itselleni? Mahdollinen vastaus ei tule vaikuttamaan lainkaan ostopäätökseen. Olen kiinnostunut alasta sekä ammattikoulussa on puhuttu jonkun verran tiedosta 2016-2019.

1 tykkäys

Ainakin tuo 24,9€ vaikuttaa hyvältä hinnalta, tolla voisin itsekin lähteä mukaan. Katsotaan aamulla. :point_up_2:

Nordnetin mukaan 6.10 vasta tulossa. Irtoaa 24.9, ostat ennen sitä niin ehdit.

3 tykkäystä

Ostimme uuden asunnon syyskuun alussa, jonne siirsimme kirjat. Samaan aikaan vanha asunto myyntiin. Vanhassa asunnossa ehdimme asua n. 2.5v.

Teimmekö virheen siirtäessämme kirjat uuteen asuntoon jo ennen vanhan myyntiä, eli onko riski että verottaja näkee että emme ole myymässä vakituista asuntoamme nyt kun kirjat ovat jo uudessa asunnossa (muutoinhan myyntivoiton verovapaus täyttyy kun asuimme yli 2v)? Näen edessäni jo uuden kafkalaisen taistelun verottajaa vastaan.

2 tykkäystä

Sitä varten on kohta tuotantoa tulossa :wink: Mukana mm. Danone, Nestlé and PepsiCo. Tosin teknisesti ottaen muovia se on edelleen, mutta ei valmistettu fossiilisista polttoaineista…

1 tykkäys

Ei ole riskiä, verottaja seuraa onko asuttu (itse tai perheenjäsen) yhtäjaksoisesti kaksi vuotta. Tuo yhtäjaksoisuus voi olla paha ansa jos vuokraa kämpän esim AirBNB’ssä viikoksi, niin se katkaisee yhtäjaksoisuuden.

9 tykkäystä

50 000 euroalla QT:ta.
Herra A: 2923 kappaletta, keskihinta 17.10 euroa.
Herra B: 3086 kappaletta, keskihinta 16.20 euroa.
Myynnit 170 euron tasaraha hintaan.
Herra A: 496 910 euroa.
Herra B: 524 620 euroa.

Ja varmaan sanomattakin selvää että ero lopussa edelleen se sama ~5.3% lopussa kun alussa. Anteeksi pedanttinen pilkunnussinta mutta näin se menee. Ja näin se tulee aina menemään.

21 tykkäystä

Mainiota! Kiitos! Tuo kaksi vuotta yhtäjaksoisesti tosiaan täyttyy kyllä. Lähinnä mietin että onko ongelma että emme enää asu vakituisesti asunnossa jota myymme, vaan virallisesti olemme jo uudessa, mutta ilmeisesti tämä ei muodosta ongelmaa.

1 tykkäys

Kuten kirjoitin, euromääräisenä kun ostaa pitää paikkansa. Itse ostan aina kappalemäärissä- tasalukuja, vältän turhia kaupankäyntikuluja. En tiedä luitko ollenkaan tuota toista viestiäni, mutta eiköhän tämä ole tässä.

2 tykkäystä

image

Laskeskelin huvikseni montako yhtiötä analyytikoilla on keskinmäärin seurannassa Redeyellä ja Inderesillä (yhtiöt/analyytikot). Luvut laskettu äkkiseltään “sormilla” webbisivujen yhtiöistä/naamoista ja saattaa sisältää virheitä.

20 tykkäystä

Ei minulla ainakaan ole koskaan mennyt ylimääräisiä kuluja vaikka toimeksianto toteutuisikin useammassa osassa. 1 toimeksianto = yhdet kulut.

Edit: Toki ei minulla ole niin paljon massia päällä että laidan saisin tyhjennettyä ja jäisi vielä toimeksianto vajaaksi…

1 tykkäys

Tämä voi itseasiassa pitää omalla kohdallanikin paikkansa, en ole tarkistanut lopullisia kuluja. Ostan kuitenkin osakeita tyyliin tasakymmenet, sadat tai tuhannet. Käteistä sen verran salkussa aina, ettei se jää muutamista prosenteista kiinni. Ymmärrän itseasiassa hyvin, että iso osa sijoittajista lisää panoksia vaikka kuukausipalkasta ja tällöin ostaa enemmänkin euromääräisenä. En ole tätä syvemmin pohtinut, mutta tuntuuhan se nyt melko selvältä.

3 tykkäystä

95 % ajasta olen itse ostanut tietyllä euromäärällä. Olen asettanut itelle myös minimiostosummat riippuen kuluista: Suomi-osakkeille 500 € (kulut 1 - 1.4 %) ja jenkeille ja muille 1000 € (kulut 1 - 2 %). Nordnetissä siis on mun omat salkut. Usein tulee just ostettua noilla minimisummilla. Kieltämättä salkkua olisi mukavampi katsoa kun osakeriveillä olisi pelkkiä tasasummia mutta on se aika luksusta :sweat_smile: Ja välillä kun osuu tasasummalla myös tasamäärä osakkeita niin se tuntuu pieneltä bonukselta :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 tykkäystä

Se voi olla, että syy itselläni on juuri noi rivit salkussa :laughing: Mukavampi katsella kun on pelkkiä tasalukuja salkku täynnä.

Edit :Huvikseni tarkistin OST:n tilanteen, ja kyllä kaikissa positiossa on vähintään yksi 0 perässä. Kahdella AOT:llä taitaa olla sama tilanne.

4 tykkäystä