Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Mua ärsyttää eniten ihmisten ärsyyntyminen ihan turhasta.

32 tykkäystä

Mua ärsyttää ihmisten ärsyyntyminen aiheellisesta ärsyyntymisestä.

14 tykkäystä

Jos jokin viestiketju ärsyttää, sen voi piilottaa itseltään muuttamalla ketjun näkyvyysasetuksia ihan samalla tavalla kuin ärsyttävän keskustelijankin voi piilottaa tämän profiilista.

Itselle epäkiinnostavista viestiketjuista valittaminen keskustelufoorumilla on vähintäänkin hämmentävää.

17 tykkäystä

Olen hyvin mielissäni joka kerta lukiessani Ostin/myin -ketjusta perustelun omalle myynti- tai ostotoimeksiannolleen. Oli perustelu sitten omasta mielestäni pitävä tai utuinen.

8 tykkäystä

Miksi jotkut osakkeet ovat shortattavia ja toiset taas eivät?

1 tykkäys

Itselleni sattui onnenpotku 2009 monen sadan hakijan joukosta kaupanalan hommiin kokoaikaiseen pestiin. Maksoin 1200e nettopalkastani koko huushollin laskut, koska tyttöystäväni oli työtön ja meidät katsottiin avopuolisoiksi ja näin ollen olin häntä kohtaan elatusvelvollinen. Laskeskeltiin, että tukineen saataisiin sama summa.

Osto ja myyntiketju on lähinnä viihdettä. Esim. monella sama nick sharevillessä ja nähnyt siellä miten veivaillaan yhden sentin välein lappua, mutta palstalle eksyy vain ostoilmoitus, että näin.

17 tykkäystä

Täyttyneestä kahvihuoneesta (Osa 2) itse itselleni vastaten. Kiitos, ei pelkästään foorumi, vaan Inderes ja @Matias_Arola lle että Honkarakenne sai syvemmän analyysin.
Toki kiitos Honkkis että ostitte analyysin :grin:

27pv sitten
"Arvon asiantuntevat foorumistit. Voinko “mainostaa” Honkarakennetta siten että onko se oikeasti niin hyvän näköinen yhtiö kuin vaikuttaa? Kova (kannattava) kasvu, nettovelaton! Tilauskanta ennätyskorkealla. Raaka-aine haasteita on kyllä mutta… Jos kiinnostaa, tutkikaapa mukana ja jatketaan Honkarakenteen omassa ketjussa. :slight_smile: "

14 tykkäystä

Kela ei huomioi tuloksi satunnaista myyntivoittoa.

Onneksi menestykseni sijoittajana ei ole kovin kaksista eikä tule kuin satunnaisesti voittoa.

44 tykkäystä

Usein pohdin, että miksi joku tippuu tai syöksyy alaspäin. Toisaalta, jos joku omassa omistuksessani oleva osake nousee, niin pohdin päässäni, että no niin nyt nousee, kuten pitääkin. Lähes aina, kun kurssi nousee, niin olen samaa mieltä markkinoiden kanssa, mutta kun osake rupeaa tippumaan, niin ihmettelen kovasti, että miten tämä nyt voi tippua ja ihmettelen markkinoiden, eli muiden sijoittajien toimintaa… :roll_eyes:

Jos ihmettelen, miksi tämä Bumtsibum-osake laskee, niin eräs tyyppi voisi kysyä minulta, miksi se on aikanaan noussut tuohon arvoon, kerro se rautalangasta vääntäen, niin usein en pystyisi vastamaan siihen kovinkaan tyydyttävästi, jos vastapuolena olisi jokin sijoitusmaailmaa ymmärtävä henkilö. Miksi sitten ihmettelen niitä laskuja, koska minulla ei ole niin hyviä perusteita osakkeen aikaisemmille nousuille? Ehkä kuitenkin ehkä fomottelen, luulen itsestäni liikoja, katson liikaa kuitenkin niitä suosituksia (vaikka ne ovat vain pieniä mausteita isossa kokonaisuudessa) ja en suostu myöntämään olleeni väärässä. Luen kyllä paljon palstaa uutisia, raportteja (Minä :heart: yhtiöraportit ) ja opiskelen, mutta ymmärränkö lukemaani sekä osaanko katsoa kokonaisuutta - pitäisi olla enemmän omaa ajatusta ja ymmärrystä mukana.

On hieno todeta monien ajatuksien olevan fiksuja ja sekä lukea uutisesta firman laajasta skaalautuvuudesta, mutta ymmärränkö, mitä sitä siellä on oikeasti taustalla. :face_with_raised_eyebrow: Sijoitusaforismeja viljellään ja tuntuvat kovin yksinkertaisilta; ovat itsessään varmasti fiksuja, mutta olen ollut ymmärtäväni, että pitää tietää kuka sanoja on, miten hän on itse toiminut ennen kuin saa siitä lausahduksesta aidosti enemmän irti. Näin se on kaikissa muissakin asioissa, paljon lukenut ja oppinut ymmärtää lukemaansa paremmin eikä tee virhetulkintoja tai usko niin helposti hassuja uskomuksia.

Juttuni ovat usein kuin progebiisit, että punaista lankaa on hankala tavoittaa välillä (=usein). Ehkä tässä yritän sanoa itselleni sitä, että perusteet paremmin kuntoon, noudata omia opetuksia esim. peiliin katsomisesta ja myönnä olleesi väärässä tai ainakin sen mitä et oikeasti tiedä, kysy miksi ja pysy perusasioissa, jos en ole vieläkään niitäkään kunnolla sisäistänyt. Tässä lajissa vuosikymmeniä toimineet ja opiskelleetkin tekevät paljon virheitä ja vieläpä tyhmiä virheitä, jotka ehkä aloittelijakin välttäisi, jos malttaisi mielensä eikä mutuilisi. Kuinka moni esimerkiksi Inderesin guru on hypännyt liian aikaisin erinomaisen junan kyydistä tai jättänyt kokonaan menemättä klassikkomokan takia; “Tämähän on jo noussut niin paljon” eikä muita kunnon syitä välttämättä ole ollut… tämä ei ole kysymys, koska luulen ainakin melkein jokaisen pitkäaikaisen sijoittajan tehneen tällaisen mokan. Fiksut myöntävät mokansa, ottavat opiksi ja kehittyvät - ehkä minäkin teen näin jatkossa enemmän.

Kivoja ja hyviä ajatuksia on, mutta niitä pitää myös noudattaa arvoisa Sijoittaja-Alokas. :blush:

26 tykkäystä

Tämä on kyllä perse maa, mitä tulee tuohon avoliitto/avioliitto kuvioon. Tuntuu siltä, että avoliitossa eläminen on tarkoituksella hankaloitettu ihan typeräski säätämiseksi, eli se ei tuo mukanaan mitään hyviä asioita, ainoastaan huonoja. Onhan se ihan järjetöntä, että tukien näkökulmasta avoliitossa asuvat ovat elatusvelovollisia toisesta yms.(ja edelleen pitää vissiin oikein vaiva nähdä, jotta pystyy todistamaan ettei ole avoliitossa, jos asuu ainoastaan kämppäkavereina).

Itsellä tuli tilanne juuri äskettäin vastaan, että avopuoliso joutui vuokraamaan työasunnon toisesta kaupungista. Oltiin hetken iloisia, kun kävi ilmi, että tuosta olisi saanut hakea 450€ verovähennystä / kk, mutta ilo lopahti siihen, että pitääkin tässä tapauksessa olla ihan naimisissa, muuten ei ole verottajan silmissä kunnon suhteessa ja jäi vähennykset saamatta. Jos olisi ollut naimisissa, niin olisi jopa voinut vähentää matkakulut kaupunkien välillä.

14 tykkäystä

Pikakäynti maistraattiin jos muuten ratkaisu nappaa :wink:.
Kokonaisvaltaisesti sekin saattaa kuitenkin muuttua kalliimmaksi pitkässä juoksussa :thinking:

Screenshot_825
“I feel a disturbance in the Force”

11 tykkäystä

Passaako täällä kysyä HX-hankkeesta?

Ymmärtääkseni useampi suomalainen listattu ja listaamaton (ainakin Patria) ovat saamassa siivun hankkeesta osana toteuttajakonsortiumia. Osaatteko sanoa, että mitkä yritykset voisivat olla listayhtiöitä, joille voisi nähdä väylän tällaiseen (todennäköisesti jenkki-)hankintaketjuun eli suomeksi sanottuna olla mukana tuossa Suomi-konsortiumissa?

2 tykkäystä

Onhan se ihan järjetöntä, että tukien näkökulmasta avoliitossa asuvat ovat elatusvelovollisia toisesta yms.(ja edelleen pitää vissiin oikein vaiva nähdä, jotta pystyy todistamaan ettei ole avoliitossa, jos asuu ainoastaan kämppäkavereina).

Kämppäkavereilla jos on omat vuokrasopimukset niin silloin on vastuussa vain itsestään ja omista tuloistaan/tuistaan. Jos vuokrasopimus on yhteinen niin lasketaan kaikki samaan ruokakuntaan, oli ne sitten läheisempiä kumppaneita tai vähän etäisempiä eikä siinä taida selitykset auttaa :grinning_face_with_smiling_eyes:

Edit: Tosin Kela sanoo:

Avio- ja avopuolisot, vanhemmat ja lapset sekä isovanhemmat ja lapsenlapset katsotaan kuitenkin aina samaan ruokakuntaan kuuluviksi riippumatta vuokrasopimuksista.

Jos mies ja nainen asuvat kämppiksinä ja joutuvat erikseen todistamaan että nukkuvat eri sängyissä, niin nykyisessä liberaalissa yhteiskunnassa oletan, että myös samaa sukupuolta olevat kämppikset joutuvat saman todistustaakan alle, yhdenvertaisuuden, tasapuolisen kohtelun jne. vuoksi :tipping_hand_man:

10 tykkäystä

Liekö aina tapauskohtaista. Tunnen eräät identtiset kaksoset, jotka joutuivat henkilökohtaisesti ilmoittautumaan Kelan toimistolle todistamaan etteivät ole parisuhteessa. :man_shrugging:

18 tykkäystä

Näen jo nyt tulevaisuuteen kaikki Turska-sanan käyttämiset, jos joku tekee tappiota tolla Fifax yhtiöllä. :see_no_evil: :sweat_smile:

19 tykkäystä

Jos Fifax kasvattaa turskaa, niin myyn laput. :fish:

5 tykkäystä

Kyselläänpä uteliaisuudesta, löytyykö foorumilaisista Pörssiklubin jäseniä? :smiley:

Tunnetustihan kyseessä on perinteinen herrasmiesten ja nykyään myös -naisten klubi, joka ei juuri meteliä itsestään pidä julkisuudessa. Ajattelin, jos joku haluaisi kuitenkin anonyymisti jakaa kokemuksiaan. Onko jäsenistössä mukana myös yksityissijoittajia, jotka eivät työskentele rahoitusalalla, mutta aktiivisesti mukana sijoittajapiireissä ja omistavat kohtalaisen kookkaan salkun?

1 tykkäys

Suosituspolitiikat eivät kuulu yhtiösivuille. Aiheuttavat vaan turhaa offtopiccia niin kuin tässäkin tapauksessa. Tuolla linkin ketjussa on ollut jotain puhetta näistä, joten kannattaa lukea tuo ketju läpi ja kysellä siellä asiasta.

Tämäkin viesti sopisi paremmin liputusketjuun. :smiley:

4 tykkäystä

Olen tässä pähkäillyt jo tovin markkinoiden kärsimättömyyttä. Itselläni on todella suuri osa salkusta täytetty microcap papereilla. Monella yrityksellä on suurella todennäköisyydellä hyvä tulevaisuus, mutta nyt tulee se homman ydin, se tulevaisuus on horisontissa, osalla vuoden kahden päässä. On jopa sellaisia, joiden odotetaan vuolevan kultaa jo muutaman kvartaalin päästä. Se ei kuitenkaan markkinalle riitä, pitää saada heti. Tässä on kärsivällisen sijoittajan mahdollisuus. Näissä tapauksissa aika todellakin on sijoittajan kaveri - Mitään ei tarvitse tehdä, ainoastaan odottaa.

37 tykkäystä