Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Ihmettelin kanssa samaa, jotain katkeruutta siitä jutusta paistoi.

2 tykkäystä

Salkku vahvasti vihreällä, mutta puolet salkusta silti punaista, mukaanlukien suurin, Kamux🤔. Jatkuukohan dippi “valikoivasti” kuten melkein koko kesän. No, saapahan sitten taas edullisemmin tankattua😛

5 tykkäystä

Saattaa tulla lisää dippiä.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/wsj-kiina-valmistautuu-evergranden-kaatumiseen-paikallisviranomaisille-ohjeita-muun-muassa-mellakoiden-varalle/895c60f5-af78-4acf-aa8f-7d56919240fd

1 tykkäys

Saattaa tulla tai olla tulematta.

15 tykkäystä

Olinkos tämä esimerkin Seppo minä vai joku muu :grin::wink: (viivoja täällä foorumilla ainakin piirtelen usein :blush:)

5 tykkäystä

Täysin sattumalla valittu keksitty nimimerkki. T. vieläkin Tecnotreen selkeää ostosignaalia odotellen :smiley:

1 tykkäys

Kirjoitin yhdelle muulle palstalle foorumille levinneestä jenkkien tavasta merkitä isoja lukuja. Se poistettiin välittömästi. Toivottavasti tämä kahvihuone on vähän liberaalimpi. Esim. täällä on usein m€, joka tarkoittaa SI-järjestelmässä millieuroa=0.001 euroa. Tämän voi vielä arvata tarkoittavan M€ eli miljoonaa euroa. Kamuxin palstalla on tieto, että Euroopan käytettyjen autojen markkina on 960 biljoonaa euroa. Tämä on varmaankin miljardia?? Mielestäni näitä jenkkien omia merkintätapoja ei kannattaisi tuoda ollenkaan foorumille aiheuttamaan sekaannusta. Jos joku sanoo USA:n valtion velan olevan x b€, niin kuka osaa oikeasti sanoa mistä on kyse? Kaikki ovat opiskelleet nämä SI-järjestelmän etuliitteet jo peruskoulussa, käyttäkäämme niitä.

20 tykkäystä

No ei tullut. Täähän on jo markkinoiden tiedossa ja hinnoissa mukana.

Onhan sullakin kokemusta sijoittamisesta sen verran pitkään ja lisäksi laadukasta tietoa markkinasta, että paremmin sulle sopisi “Varttien Guru” kuin “VarttiGuru” :smiley:

8 tykkäystä

Eipä kauheasti poikkea totuudesta, millainen olin tunnin sisään tänään:

Kyllä siinä aina hetki menee, että tajuaa kuinka hölmö sitä välillä (aina) on. Välillä tulee sellainen olo, että on sen tason sijoittaja, että jopa Martin Paasi ehdottaisi mua avaamaan Veikkaus-tilin ja pelaamaan hedelmäpelejä. :smiley:

Nyt olen käyttänyt aiempaa enemmän aikaa myyntipäätöksille, mutta se on jotenkin välillä tylsempää ja ikävämpää itselle. Samoin kuin usein miettii firman mahdollisuuksia ja onnistumisia, että myös sitä, miten paljon helpommin komppaa myönteisiä kirjoituksia omasta osakkeestaan. Myös miten sitä ei tavallaan usko tai halua uskoa tai vastaanottaa aina niin helpolla ajatuksia mahdollisista riskeistä omasta firmastaan. Hyvät puolet ja mahdollisuudet tulee aina vähän liiankin helposti todettua omista osakkeistaan, kun taas negatiiviset jutut sitä helposti lakaisee sivuun. Ihan kuin myyntipäätösten kanssa niin minun pitää tehdä paljon työtä siinä, että osaan ja uskallan perehtyä firman riskeihin, negatiivisiin skenaarioihin ja varsinkin Foorumin kirjoittelijoiden ei niin optimistiin sekä positiivisiin kirjoituksiin firmastani. Salillakin tulee muistaa, että negatiivinen vaihe nostosta on myös hyvin tärkeä, eli se kun laskemme tangon rinnalle tai menemme kyykyssä alaspäin - pitää olla huolellinen niin negatiivisissa kuin positiivissakin asioissa. :wink:

Tuntuu, että laadukkaan firman johto puhuu usein avoimemmin negatiivista asioista kuin “laaduttomamman” firman johto, koska siihen on “varaa”. Ja siitä tuli mieleeni… onko se niin että joskus huonoa firmaa/osaketta hehkutetaan ja hypetetään keskusteluissa useammin vähän tyhjin perustein, kun taas laadukkaasta firmasta voi puhua suoremmin, avoimemmin ja kriittisemmin. Itse kyllä vahingossa syyllistyn katsomaan omia osakkeitani vaaleanpunaisten lasien läpi ja ehkä joskus tietyissä tilanteissa keskustelun sävystäkin pystyy päättelemään, että ollaanko sopivan kriittisiä vai onko ryhmäsopulisokeus iskenyt. :upside_down_face:

Voi luoja, mitä tajunnanvirtaa… :roll_eyes:

33 tykkäystä

Oksakarhu :bear: herännyt kesäuniltaan :grin: . Osuu ennusteet “oksaan”. Verpun luvalla titteli muutetaan gurusta Oksakarhuksi.

16 tykkäystä

Mietin mitä tällaisilla tappiorajoilla oikein haetaan? Mun käsittääkseni suurin osa ongelmapelaajista on varsin pienituloista poppoota, joten kuukausittainen tappioraja on suurimmalle osalle näistä suurempi kuin nettotulot, joten kovin paljon pikavippejä ei tarvitse kuukaudessa ottaa päästäkseen stoppariin. Varsinaista valohoitoa peliongelmaisille.

3 tykkäystä

Vaikka tunnelmat markkinoilla ovat hermostuneita, pitäkäämme yllä erilaisia mielipiteitä kunnioittavaa kirjoituskulttuuria🙏

Joitakin päiviä sitten täällä kahvihuoneessa kirjoiteltiin foorumin nimimerkeistä ja niistä syntyvistä mielikuvista. Minulle on syntynyt mielikuva, että esimerkiksi @masse ja @Kale1 ovat elämän viisastamia, sijoittamisesta tietäviä hyväntahtoisia foorumilaisia. Heidän kirjoituksistaan myös paistaa halu edistää hyvää henkeä sijoittajien keskuudessa.

Älkää ihmeessä lopettako kirjoittamista foorumilla tai tulee ikävä @massen huumorintajua ja runollista ilmaisua ja @Kale1 sydämen sivistyneitä kannanottoja.:blush:

34 tykkäystä

Törmäsimpäs mielenkiintoiseen havaintoon Sharevillessa. Sharevillessa on siis tuollainen relax-osio, jonka kautta näkee mitä osakkeita Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Norjan paras kymmenys käyttäjistä omistaa ja mitä he ovat ostaneet tai myyneet viimeisen kuukauden aikana. Lisäksi löytyy vielä Nordic-näkymä, joka laskee mukaan kaikki käyttäjät. Tällä hetkellä Relax Nordic ja Relax Suomi ovat täysin identtiset omistusten osalta. Tästähän voidaan tietenkin päätellä, että Sharevillen parhaat käyttäjät ovat suomalaisia :partying_face:


Kun lisäksi vilkaistaan Relax Suomen osto-osiota, löytyy sieltä lista foorumilaisten suosikkeja. Suomalaiset ovat siis Indereksen avustuksella onnistuneet suorastaan nöyryyttämään naapureitaan riskikorjatun tuoton osalta viimeisen vuoden aikana.

Pienet sille! :beers:

18 tykkäystä

Kuinkahan moni tällä foorumilla ilmoittautuu peliongelmaiseksi? :wave:

Pakko seurata päivittäin missä mennään “makro ja mikrotasolla”
Pakko ostaa ja/tai myydä osakkeita, veivata, treidata, swingailla päivittäin tai uhkapelata lottolapuilla

12 tykkäystä

Hyvä aihe nyt 21:05 alkaen.

Jukka Leskelälle nähdyn perusteella :muscle:

7 tykkäystä

No siis kiitos paljon kauniista sanoista, hävettää tosin olla samassa lauseessa legendan kanssa kun itse olen aika nuori foorumilainen kuitenkin. Possukritiikeissä on varmasti paljon perää ja pitää niitä miettiä rauhassa. Varmaankin liikaa on tullut tuotua tiettyä makro-näkökulmaa, ja pitää yrittää jatkossa jättää sitä vähemmälle ja vähän monipuolistaa. Tämän symbolina laitan possupuvun pois.

Tarkoitus edelleen ottaa pientä paussia pörssistä ja lueskella vaihteeksi sellaista sijoittamiseen liittyvää joka ei ole niin päivänkohtaista. Aiemmin oli Smart-ketjussa vähän puhetta Peter Thielistä. Lueskelin eilen toisen piilaaksolaisen enkelisijoittajan Naval Ravikantin pitkän haastattelun How to Get Rich , oli aika raikasta kamaa. Pureutuu syvälle kysymyksiin kuten kumulatiivinen arvonluonti, pitkäjänteinen rationaalinen optimistisuus, statuspelien välttäminen jne.

34 tykkäystä

Allekirjoitan tuon muodossa oli pakko pyrkiä hetken täydellisyyteen. Annoin itselleni vajaa vuosi sitten kahden vuoden aikataulun pystyä voittamaan indeksi, eli loin itselleni tyhjästä paineita. Sitten koko pörssi alkoi tulla korvista ulos ja vedin homman seis jokin aika sitten.

Totesin itselleni että minä en osaa hankkia jatkuvaa ylituottoa markkinoilta ja minä en osaa ajoittaa myyntejä ja ostoja täydellisesti markkinoita lukien, niin homma helpottui huomattavasti. En ole edelleenkään luopunut pörssin seuraamisesta, mutta en tee sitä mikään tuloshakuisuus mielessä jokaista uutista kahlaten. Teen sen verran mitä milloinkin kiinnostaa.

Varallisuuden kasvatus yritetään automatisoida rahastoilla ja osakepoimintaa tehdään välillä harrastusmielessä. Homma on paljon mukavampaa kun siitä ei tee itselleen pakkopullaa.

17 tykkäystä

Psykologisesti sijoitusuran yksi haastavimmista vaiheista voi olla juurikin salkun kasvattaminen taloudellisen riippumattomuuden mahdollistamasta summasta (pk-seudulla perheelliselle tuo Oksaharjun 1,5M€ lienee suuruusluokaltaan sellainen) seuraavalle tasolle (mikäli sitä tavoittelee).

Mikäli salkun saa esim. > tuplattua taloudellisen riippumattomuuden mahdollistamasta tasosta, lienee suuremmista absoluuttisista summista huolimatta helpompaa suhtautua riskeihin ja varianssiin, kun salkku voi puolittua ja on silti vielä taloudellisesti riippumaton.

19 tykkäystä

Surulliseksi vetää, kun katsoo tätä possujahtia. Mielestäni ihan foorumin parasta sisältöä silloinkin (ja siis erityisesti silloin), kun on itse täysin eri mieltä asiasta.

Jos possut lähtee, niin foorumi on taas enemmän selkääntaputtelijoiden rinki höystettynä parilla narilla. Toisaalta niin se tuntuu olevan kaikilla foorumeilla, että muottiin pitää sopeutua, jos haluaa mukana roikkua. Jotenkin sijoitusfoorumilla jos jossain luulisi että kannattaa suvaita myös itselleen vastakkaisia näkemyksiä. Ihan jo taktisestakin syystä - mieluiten kuitenkin itsearvollisesta syystä.

P.S. Postasin tämän ensin vahingossa toiseen ketjuun. Toivottavasti osasin sen sieltä poistaa.

80 tykkäystä