Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Ei tarvii tutkimuksia kun voi sanoa kolme sanaa: Lepikönsalkku.

22 tykkäystä

Tässä kysymyksenasettelussa se ongelma onkin. Harva täälläkään puhuu treidauksesta pelkällä TA:lla. Vaan kyse on ostojen ja myyntien ajoittamisesta yhtiöön jossa olisit muutenkin mukana fundan perusteella. Antaa esim. selkänojaa entryyn tietyssä dippitilanteessa.

3 tykkäystä

Alkaa menemään vähän liian ohi aiheen niin otetaan kaffehuoneeseen.

Matemaattinen laskusi ei kuitenkaan ota mitään kantaa tähän skaalautuvuuteen, edes matematiikan osalta. Ja toki puhtaalla matematiikalla tälläistä olisi vaikea laskeakaan, kun tuntemattomia muuttujia on aivan liikaa.

Itse alunperin vastasin viestiisi, koska oletin että takana olisi jokin järkevä argumentti mitä en vain tajunnut, mutta mitään sen kummempaa argumenttia ei tainnut olla, kuin että näin matikka toimii?

2 tykkäystä

Laitanpa tänne oman jakoon oman ajatukseni siitä mihin sijoittajan kannattaa keskittyä - ja mihin ei. Tämä on puhtaasti oma näkemys, viitekehystä ei ole validoitu kovinkaan empiirisesti joten siihen kannattaa suhtautua suurella varauksella :smiley:

Väittäisin kuitenkin että isoin virhe syntyy siitä että me sijoittajat keskitymme liikaa tekemään päätöksiä sellaisten asioiden kautta joissa emme voi saavuttaa oikeastaan kilpailuetua. Tämä on toisaalta helposti ymmärrettävää koska meidät ajetaan samaan ansaan koko ajan jos vaan yhtään seuraamme ympärillä vallovia erilaisia keskusteluja, kriisejä ja otsikkoja. Ikävä kyllä vaan se on suo johon pahasti uppoaa koska mitä siellä tapahtuu on melkein mahdotonta ennustaa, oli kyse luonnonkatastrofista, vaalien tuloksesta, sodan syttymisestä jne.

Sen sijaan emme keskity tarpeeksi sinne missä voimme luoda kilpailuetua markkinaan eli yritystason analyysiin sekä megatrendin pohdintaan ja tutkimiseen. Nämä ovat paljon työlläämpiä asioita ja myöskin monesti aika tylsiä. Mukavampaa lukea Kauppalehden klikkiuutisia jännistä kriiseistä ja profetioista kurssiromahdukseksta kuin kahlata 100-sivuista yritysraporttia läpi.

Mutta oma hypoteesini josta en hevillä luovu on se että keskittymällä suurimmalta osalta näihin kahteen alueeseen, PITKÄSSÄ JUOKSUSSA tulee tekemään parempaa tuottoa kuin juoksemalla lyhyen aikavälin otsikoiden perässä - panikoimalla suuntaan tai toiseen.

27 tykkäystä

Tähän voi vastata kahdella sanalla: survivor bias. Eli jos valitaan menestynyt salkku tarkasteluun niin tottakai lopputulemana on että se on menestynyt. Mitäs ne kaikki muut TA-salkut, joita ei ole tarkasteltu?

3 tykkäystä

Tämä ei muuta asiaa. En ole siis löytänyt näyttöä teknisen analyysin toimivuudesta. Jos olet mukana fundan perusteella tietyssä yhtiössä niin antaako TA mitään lisähyötyä? Se on juurikin se kysymys.

Em. tutkimuksen mukaan se on aivan yksi lysti käyttääkö TA menetelmiä vai ei, koska tulos tehdään tai menetetään siitä huolimatta. Se ei ole riippuvainen siitä valinnasta, jolla alkuperäinen yhtiö valittu TA:n kohteeksi.

1 tykkäys

Minua ei naurata foorumilaiset, elleivät ne hassuttele tai laita hauskoja juttuja tänne. :slightly_smiling_face:

En ole perehtynyt tekniseen analyysiin, mutta monet hyvät sijoittajat tuntuvat sitä kehuvan ja menestyneen sen avulla. Tekninen analyysi on ilmeisesti hyvä tapa monille ja toisille pieni apuväline… en osaa tyrmätä tuotakaan tapaa täysin, mitä en tunne ja jos toiset fiksut ovat siitä saaneet apua. Tekninen analyysi ei ole pakollinen kaikille ja varmasti monille vähän haastava juttu, ehkä ei ole suurimman osan juttu, mutta kun se jollain toimii, niin niiden joidenkin sitä kannattaa käyttää. :slightly_smiling_face:

Olen itsekin yrittänyt ymmärtää sitä ja tehdä tuttavuutta sen kanssa. Olen mielestäni saanut jotain ajateltavaa teknisestä analyysistä itsekin. :slightly_smiling_face:

7 tykkäystä

Ahaa tällaista täällä tänään

Olen ollut täällä vähän enemmän vain kahdessa yhtiöketjussa, Teslassa ja Sammossa. Molemmista firmoista tykkään, Sampo suurin omistus. Molempiin olen pyrkinyt tuomaan sisältöä sillä kapasiteetilla mitä mulla on. Muuten olen ollut lähinnä Pörssien suunnassa ja kahvihuoneessa, taas pyrkien tuomaan niiden ketjujen aihepiireistä jotain sisältöä joka saattaisi jotain kiinnostaa siinä määrin kuin osaan.

33 tykkäystä

Hienoa! En taida olla itse kummassakaan ketjussa myytyäni Sampot hiljattain.

Tesla-ketjusta olen kuullut vain huhuja😊.

Jostain syystä haluan löytää tulevia voittajia, ei sillä etteikö Sampo olisi solidi kohde.
Siis tykkään Sammosta itsekin,

Tämä sama keskustelu on käyty täällä aina tasaisin väliajoin. Joku ei usko TA:han ja “naureskelee” tyhmille viivanpiirtäjille. Siitä seuraa pitkä juupas eipäs keskustelu joka taas on sitten alkamassa.

Minä olen yksi TA hörhö ja saanut sen avulla paljon ns. vipua sijoittamiseen. Tänä vuonna olen ollut vähän puolustuskannalla mutta silti n. 20-25 % tuotto oikeasti isolla salkulla vain treidaamalla / TA hyväksikäyttäen. Tähän sinä varmaan kommentoisit että saman ja enemmän olisi saanut osakepoiminnalla, sopivilla indekseilla jne., ja se onkin totta. TA/treidaus hyöty on tullut tänä vuonna siitä että minulla markkinariski on ollut jonnin verrankin pienempi kuin all in markkinoilla olevilla. Aiemmin olen sitten tehnyt sitä hilloa TA avulla ihan kunnolla, joten sopiikin välillä olla vähän puolustelevampi salkunhoidossa.

En perustele enempiä. Jos koen TA:toimivaksi niin sitten käytän sitä ja ei haittaa jos joku muu kokee sen hömppänä. Minua ei haittaa millätavalla se tuotto tulee. Sama vaikka pienet tontut päässä kertoisi sijoitusvinkkejä jos se vaan toimii.

En palaa enää aiheeseen, koska se on jo tosiaan monta kertaa täälläkin puitu, eikä minua kiinnosta vääntää.

19 tykkäystä

Itse kyllä näkisin asian niin, että tuo megatrendien pohtiminen on sellainen paikka jossa tavan kaduntallaaja nyt ei ainakaan voi luoda mitään etua markkinoihin nähden. Tämä teemahan on jatkuvasti esillä ja eri megatrendien ympärille on luotu jos jonkinlaista teemarahastoa ja ETFää jne., eli alue on erittäin kilpailtu ja sijoittamisen ammattilaiset käyttävät tähän paljon resursseja. Jos kaikki tietävät että asia X on megatrendi, niin miten tämä tieto käännetään alfaksi?

4 tykkäystä

Tässähän on varmaan avainasiana se että löytää sen oikean megatrendin johon uskaltaa panostaa ja joka antaa myös sijoittajalle tuottoa.

3 tykkäystä

TA ei auta mitään kun uutisvirta vie tai kvartaalirapsa yllättää. Joten pitkässä juoksussa varmasti voi argumentoida että TA ei tarjoa hirveästi mitään. Mutta TA on kuitenkin laajasti käytössä, joten sen “lainalaisuudet” tahtovat osua melko hyvin lyhyemmällä aikajänteellä, kun optimoidaan entryä tai haarukoidaan sopivaa kevennyshetkeä. Itse näen että lyhyellä aikajänteellä TA toimii koska niin moni sitä käyttää. Pidemmällä aikajänteellä se saa kilpeensä odottamattomista asioista jotka muljauttavat kurssia. TA kun ei voi tietää mihin firman bisnekset tai makroympäristö kehittyy. Ei ole kristallipallo, mutta voi auttaa silloin kun mikään muu asia ei kurssia liikuta mutta se kuitenkin pentele liikkuu “ilman syytä” - koska TA sanoo että katos nyt, seuraava tukitaso on 2% alempana, ei kannata ostaa vielä, joten ostopainetta on vähemmän kunnes maaginen taso kilahtaa ja ostajia pöllähtää tiskille kun hinta on nyt TAn mukaan sopiva, kurssi vähän pomppaa ja sitten jännitetään onko vielä liikaa myyjiä että taso menee sittenkin rikki, TA miehet pelästyy ja lapioi ostokset ulos tai stopparit laukeaa ja taas aletaan kyttäämään seuraavaa tukitasoa tai trendilinjaa…

Ja kyllä, niitä linjoja voi piirrellä myös isommilla aikajänteillä, mutta viikkojen ja kuukausien jänteellä se funda voi “sotkea” ja käppyrätaiteilu voi johtaa tällöin harhaan.

Puhdas TA tuskin tarjoaa ihmeellistä etua, fundapohjainen sijoittaminen jonka ajoituksessa kurkitaan TAta mielestäni voi sitä tarjota. Disclaimer: Aina ei voi voittaa, 10 sekuntia oston jälkeen voi asteroidi osua ja markkina heilahtaa. Ei voi tietää.

Sori, ei ole tutkimustietoja millä tätä perustella. Omaa mutua.

8 tykkäystä

Mäkin osaan: Lepikönsalkku.
image

Se on aika helppoa löytää keneltä vaan menestyneeltäkin sijoittajalta sellainen ajanjakso jolla häviää indeksille.

En ota tässä kantaa mihinkään. :slight_smile:

40 tykkäystä

Kyllä nyt edes YTD pitkällä syksyllä pitäisi olla yli indeksin tai sitten ei oikeasti ole markkinalla aktiivisena lainkaan… tai on matkalla tullut joku iso huti… :thinking:

Tuon salkun osalta näyttää vahvasti sellaiselta “odotellaan romahdusta kuukausitolkulla”-käteispinolta. Huonosti tuottava lappu tuo €uro.

1 tykkäys

En tiedä teistä, mutta minusta tämä parin viime viikon aikana koettu “kriisi” oli pelkästään masinoitu veto pankkiireilta ja välittäjiltä. Syyskuu on aina vähävaihtoinen, niin puhumalla kyllästymiseen saakka “korjauksesta” saatiin kymmenet miljoona piensijoittajat taas liikkeelle tekemään kauppoja ja veivejä. Välittäjäähän ei kiinnosta nouseeko vai laskeeko kurssit, kunhan vaihtoa syntyy.

11 tykkäystä

Jos oletetaan totuutena se, että kursseja ajaa lyhyellä aikavälillä kysyntä ja tarjonta, niin silloinhan, mikäli siitä pitäisi hyötyä tulisi yrittää ennustaa osto- ja myyntikäyttäytymistä, eikö näin?

@Rusty_Nail siinä tapahtuu näin (kieli poskella):

Sijoittaja Seppo osti osaketta 10 euron yksikköhintaan, koska osake mörni sillä tasolla jonkin aikaa. Sitten osakkeen yksikköhinta pompsahti 12 euroon. Kun siitä hinta valuukin hitaasti takaisin 10 euroon, Seppo päättää joko myydä välttääkseen tappiot tai ostaa lisää. Mutta tässä vaiheessa voisi varovaisesti ennustaa, että siinä 10 eurossa voisi olla se käännekohta, tulihan siitä viimeksikin hyvät nousut ja osake mörni kyseisellä tasolla pitkään, josta ne jotka ostivat osaketta nauttivat mukavaa tuottoa hetken aikaa.

Sitten pitää katsoa kumpi kynttilä sinne muodostuu. Jos tulee ostopainetta ja kurssi ei laske 10 euron alle, on Sepolle henkisesti kaikki alle 12 euroa hyvä hinta, ja jos lasketaan alle 10 euroon, niin pohjalla ei ole mitään psykologista tukea. Paitsi, se että kaksi viikkoa sitten osake pyöri 9 eurossa, joten kun Seppo myi osakkeet ja jäi veivistä omilleen Seppo asettaa pilkit 8,95 euroon. Ja Seppo ei ole koskaan yksin vaan siellä on muutkin veivaajat tekemässä samaa, koska ihmiset ajattelevat pitkälti samalla tavalla ja kokevat samoja tuntemuksia. Samat ihmiset rakensivat robotit tekemään tätä samaa heidän puolestaan. Näistä sitten piirtyy veteen piirrettyjä totuuksia, jotka toteuttavat itseään silloin tällöin.

Jos Seppo olettaisi osakkeen käyvän arvon olevan 14 euroa, niin ihan varmasti Seppo ostaa 10 eurolla lisää, kun saa taas tuohon hyvään vanhaan hintaan ja voi olla hyvin todennäköistä, että kurssi siitä pomppaa, kun muutkin tankkaavat vanhaan “hyvään” hintaan. Siinä voisi olla se TA:n hyöty fundamiehelle.

Sitten yhtiö julkaisee posarin, kurssi pomppaa 14 euroon ja Seppo joko jäi kyydistä tai onnistui hyppäämään takaisin kyytiin. Jos Seppo jäi kyydistä, on Sepolle psykologisesti vaikea hypätä takaisin kyytiin 14 eurolla. Seppo nielee pettymyksensä ja asettaa pilkit 12 euroon, jotka oli aikaisemmat huiput. Siinä meni se ajoittamisen hyöty fundamiehelle, olisi vaan ostanut laidasta kun oli tarjolla.

En tiedä mitään teknisestä analyysista, mutta kyllä toi 10 euroa olisi ollut henkisesti helppo ostopaikka, jos oma tavoitehinta on 14 eurossa, kurssi mörninyt 10 eurossa ennenkin ja sieltä noustu välissä 12 euroon ja kiinnostus lisätä positiota on olemassa.

image

Jos pitää ajoittaa ja haluat tankata yllä olevaa osaketta, koska oletat sen käyvän arvon olevan korkeampi kuin nykykurssitaso, niin kyllä tuosta 1400 SEK on henkisest suht helppo tankata, koska siinä on ollut pohjat jo jonkin aikaa, vaikka ei teknistä analyyshiä tekisikään. Jos tiputaan sen alle niin todennäköisesti odotat hetken enne kuin ostat, sillä odotat ahneuksissaan mihin asti kurssi valuu.

6 tykkäystä

Joo näin itse asian näen. Megatrendit eivät tietenkään ole kaikki yhtätuottoisia sijoitusmielessä. Esimerkiksi uusiutuvan energian ratkaisut vaativat suuria pääomia vs hyperskaalautuvat softat. Tuotot eivät tule olemaan mitenkään identtisiä kaikkien megatrendien kesken vaan kannattaa koettaa luoda näkemys missä niissä on sellainen hedelmällinen maaperä joka mahdollistaa hyvää (voimakasta) ja kannattavaa kasvua. Jos sellaisia sijoituskohteita ylipäänsä etsii :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

Oksaharjukin on herännyt näemmä kesäuniltaan. En halua kaveria haukkua, mutta mielestäni hänelle on noussut toi “oikeassa olemisen” tarve vähän liian suureksi. Markkinoilla pitäisi olla tekemässä rahaa, eikä pyrkiä väittämään olemaan oikeassa. Kaveri on istunut harvinaisen hyvän ja tuotokkaan nousumarkkinan ajan katsomossa. Oksaharju sanoi jo kesällä 2020, että koronadipissä ei ollut yhtään mitään ostettavaa. Itselleni olisi kyllä Fortum 13 euroon tai Sampo 22 euroon kelvannut mainiosti.

Kiinnostaisi tietää, että millä tasoilla Oksaharju on valmis laittamaan ostohousut jalkaan.

21 tykkäystä

Itse ajattelen sijoituksiani hyvin pitkälti noiden trendien kautta onko ne sitten aina mega niin en tiedä?
Selvemmin jonkun megatrendin alle menisi enemmän tai vähemmän: Apple, Carasent, Qt, Revenio, Smart eye, Tesla, Hyzon, Stellantis, Nokia, Oatly, TietoEvry, Fortum, Efecte, Roku, Embracer, Evo, Ehang (haarumin mukaan Harvia)

Sitten nämä jotka sinne ei kuuluisi: Sampo, Kamux, Sievi, UPM, Fodelia

Kaikkia voi sitten perustella eri tavoin millaiseen trendiin ne kuuluisivat.

1 tykkäys