Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Seuraava askel; Jengi avaa tilejä muualla ja kierrättää rahat yhden välipysäkin kautta. Tai jo nyt, PayPal… estääkö suomi rahansiirrot paypal-tililtä omalle pankkitilille?

Eivät nyt taas ole ajatelleet asiaa ihan loppuun asti. Ellei tarkoituksena nimenomaan ole vain sen verran blokkia että kasuaalipelaajat pysähtyvät ja ulkomaisten toimijoiden mainostaminen suomeen muuttuu kannattamattomaksi?

10 tykkäystä

En tiedä meneekö oikeaan ketjuun, mutta nyt pari tuntia yrittäny etsiä miten osallistua nordean ost kautta modulightin antiin. Investorin kautta kokeilun, mutta listautumisantien alla tyhjää. Osaiskos joku auttaa?

Väärä ketju, mutta vastaillaan nyt täällä.
Vataus kysymykseesi, et mitenkään. OSTille merkaaminen onnistuu vain Dansken tai Nordnetin ostin omaaville.
Ensi kerralla sitten tähän ketjuun kyselemään ipoista. :slightly_smiling_face:

3 tykkäystä

Kiitos paljon nopeesta vastauksesta ja vinkistä!

7 tykkäystä

@musa_2 menee sen verran off-topiciksi Inderesin ketjussa (ja varmaan täälläkin), niin kysyn nyt vielä vähän tarkennusta esittämääsi analyysimatematiikkaasi täältäkin. Väitätkö, että Inderesin kasvaessa ja työllistäessä yhä useamman Suomen analyytikoista, keskiarvoinen Inderes-analyysi lähestyy laadultaan Suomen keskiarvoista analyysiä? Tämähän pitää väistämättä paikkansa, jos Inderesin analyysit muodostavat yhä suuremman prosenttiosuuden kaikesta Suomessa tuotetusta analyysista, mutta ei sinällään kerro mitään analyysin suhteellisesta tasosta.

Sen sijaan väite siitä, että keskiarvoinen Inderes-analyysi lähestyy keskiarvoista ei-Inderes-analyysia vaikuttaa, no, uskaliaalta. Tällöin yrityskulttuurilla, sisäisellä sparraamisella, motivoituneemmalla työasenteella henkilöstöomistuksen johdosta yms. positiivisilla ominaisuuksilla, joita Inderesillä voi sieluttomaan megapankkiin nähden analyysin saralla olla, ei olisi osaa eikä arpaa analyysin tasoon.
Kiitos selvennyksestä jo etukäteen :slight_smile: Tätä näköjään ketjussakin jo vähän haastettiin, mutta menköön nyt. Ehkä saat lisäintoa tarkentaa väitteitäsi.

4 tykkäystä

Kiitos

Juuri tätä väitän :slight_smile:

4 tykkäystä

Tässä tiivistetysti kaikki FED-uutisointi, muuta ette tarvitse. :slightly_smiling_face:

17 tykkäystä

Samalla sivulla oli aikaisempi uutinen tappiorajoista. “Tappiorajat ovat syyskuun alusta alkaen 500 euroa vuorokaudessa ja 2 000 euroa kuukaudessa.”

Jos pelaa vaikka kojeella jossa on palautus% 92, tarkoittaisi se sitä tappiorajoihin pääsemiseksi pitäisi pelata päivässä 6250 euroa tai kuukaudessa 25000 euroa.

Voidaan varmaan olettaa että noilla summilla päästään aika lähelle tuota todellista palautusprosenttia. Pitäisiköhän olla vähän pienemmät rajat?

10 tykkäystä

Mutta eihän tuo ole missään määrin matemaattisestikaan mielekäs tapa ajatella. Pitäisi ajatella niin kuin tuolla Indereksen ketjussa ajateltiin, eli verrata Inderesin analyysin laatua suhteessa maan “Inderes-korjattuun” keskiarvoon.

8 tykkäystä

Otan nyt likaämpärin roolin, kun ei ole tarvetta esittää netissä mitään ja tartun tähän minkä olen itsekin huomannut ja tähän asti koettanut sivuuttaa. Ensin iso possu postaili ihan rauhassa omia juttujaan parissa ketjussa. Jossain vaiheessa pikkupossu alkoi tuoda esille sitä, kuka iso possu on. Lopullinen lähtöpiste keltaisen kuplan muodostumiselle saatiin, kun pari analyytikkoa kävi kiittelemässä isoa possua vanhoista kauppalehden? kirjoituksistaan.

Sen jälkeen on saarnattu joka ketjussa niin yksittäisten ihmisten osto- ja myyntikäyttäytymisestä kuin yksittäisten yhtiöiden ketjuissa samalla todeten, ettei ymmärrä itse bisneksestä mitään. Sen jälkeen kommentit suljetaan oman kuplan ympärille ja siirrytään saarnaamaan seuraavaan paikkaan.

Historiallinen anti ja karhuilu yleisesti on edelleen mielenkiintoista, mutta kovasti näyttää siltä että nyt on noussut pissi päähän.

36 tykkäystä

Kannattaisin kyllä sitä että possut kävisivät vähän tekemässä yhtiöanalyysiä ja toisivat jotain muutakin lisäsisältöä, kuin sen että indeksit ja kertoimet ovat korkealla ja keskimääräisesti ne ovat alempana kuin nyt, joten nyt on korkeampi riski etenkin indeksi tasolla joutua pitkäksi aikaa huonoille / jopa negatiivisille tuotoille…?

@musa_2 kurkkaa vaikka huviksesi Ses-Imagotag yhtiötä Ranskasta, sitä ei varmasti ole moni noteeranut, näyttääkö se sellaiselta joka voisi kannattavasti kasvaa ja saada pitävän otteen asiakkaistaan (joita on mm. Kesko, Walmart, massiivisia tilauksia Saksalaisilta Retail jäteiltä jne. Voiko tällainen tekijä kasvaa kannattavasti Vaikka kurssikin on jo tuplannut esim. Joulukuun alusta) Moni ei tuota edes voi ostaa Nordnetistä, niin ei turhaan tule peesaus hypeä, enkä minä ole Timontti, mulla on vaan aikaa. Jota näyttää olevan sinullakin :).

Huomaa että Ses- liikevaihdossa kasvaa myös erittäin kannattava Pilvi Saas ja silläkin puolella on uutta tuotetta myös vanhoille asiakkaille… vai miten on kerro mielipiteesi?

Tai jos haluat oikeasti auttaa niin tutustu Inpost Sa yritykseen ja laita mulle vertaisarvio (siinä mulla on vasta entry tehtynä).

11 tykkäystä

Upeeta keskustelua.

Omia ajatuksia, style kahvihuone:

  • Onneksi ei ole kiinaosakkeita :slight_smile:
  • Salkussa aika pitkälti osakkeita jotka testattu koronadipissa joilla on hyvä edellytys selvitä monenlaisessa talousympäristössä (IT, platform, energia, infra ja telco, ei muita)
  • Kässiä kerääntyy ja se tuntuu hyvältä juuri nyt
  • Vipua ei ole ja se tuntuu hyvältä juuri nyt
  • Jos dippais niin hakisin lainaa > ostaisin lisää energia ja proven IT yhtiöitä > niin hakisi muutkin > yritysostojakin tapahtuisi > kaikki muutkin tekis näin > voiko dippi olla syvä jos rahoitusmarkkinat on runsaudensarvia?
  • Puolisolleni silti suositan korko/osake yhdistelmää kuukausisäästössä
  • Tunnen olevani oman elämäni oksaharju sillä tuurilla minunKIN ostot osui isosti (korona)kuoppaan (erona se että minä en ole guru vaan tuurihaukka). Ymmärrän täysin protect the capital meiningin.

Summa summarum: kyynisesti Long, en tee mitään. Käteispaino saattaa kasvaa jonkun myynnin myötä jos tulee iso -5% uutispäivä. Muuten ollaan kuin sammakko kattilassa.

11 tykkäystä

Pikku possu siirtynyt tauolle eli puolet ongelmasta poissa :wink:

Oikeastihan vaikuttaa, että possut on yksi ja sama henkilö :thinking:

5 tykkäystä

Eihän nyt kenenkään poistua tarvitse, en minä sitä millään muotoa tarkoittanut. :slightly_smiling_face:

10 tykkäystä

Kyllä tänne kaikki mahtuu, mutta kun kykyjä selvästikin olisi, niin olisi kiva nähdä niitä laajemmassakin käytössä :slight_smile:

15 tykkäystä

ymmärrän hyvin Oksaharjun kiiman finanssikriisin kaltaisiin ostopaikkoihin. otan yhden esimerkin starbucs


nyt kurssi 113 $. mun mielestä ainut keino päästä tollaiseen romahdukseen olisi, jos inflaatio olisi >10% luokkaa vuosia ja keskuspankit menettäsivät markkinoiden luottamuksen, jolloin niiden tehtävät ja henkilöt pitäisi uudelleen järjestää. siinä saattaisi mennä vuosia ja kyyti olisi kylmää. tämä on hyvin epätodennäköinen skenaario 10%?

4 tykkäystä

No joo uskon että et tarkoittanut :slight_smile:

Pikku possua loukkasi se kun häntä pidettiin joissain yhteyksissä minun jatkeenani, ihan kuin ottaisin eduskuntavaaleissa vilpillä kaksi ääntä tai juhlissa kaksi jälkiruokaa.

Yritän houkutella häntä takaisin myöhemmin syksyllä.

19 tykkäystä

Uutisesta poimittu:

“klo 13:53: Poliisihallitus voisi jatkossa estää seuraamusmaksua lain vastaisesta markkinoinnista. Maksuliikenne-estojen kohteena on rahapeliyhtiöt, jotka suuntaavat markkinointiaan Manner-Suomeen ja joiden markkinoinnin Poliisihallitus on kieltänyt. Käytännössä estot koskisivat ulkomaisia rahapelisivustoja, koska lain mukaan muita kuin Veikkauksen rahapelejä ei saa markkinoida Manner-Suomessa. Poliisihallitus pitäisi estolistaa rahapeliyhtiöistä, joiden maksuliikenne pankkien ja muiden maksupalvelutarjoajien tulisi estää.”

Ei tuo lakiesitys nyt kovin pahalta näytä näin ammattivedonlyöjän mielestä. Aggressiivisesti mainostavat yhtiöt ovat ihan eri firmoja kuin mihin ammattilaiset pelaavat. Tietysti pieni pelko on olemassa että mielivaltaisesti pyrittäisiin estämään rahaliikenne kaikkiin rahapeliyhtiöihin Suomeen kohdistuvasta mainonnasta riippumatta.

Varmaan rahansiirto peliyhtiön suuntaan nettilompakoiden kautta ei ole ongelma, mutta voittojen kotiuttaminen saattaa olla. Noiden nettilompakoiden kulut ovat peliyhtiöiden suuntaan kasvaneet niin suuriksi että ainakaan osa peliyhtiöistä ei enää suostu maksamaan voittoja niiden kautta vaan ainoastaan suoraan pankkitilille.

2 tykkäystä

Minua välillä naurattaa kun moni foorumilainen kovasti puhisee teknisestä analyysista esitellen käppyröitä, joihin on piirretty erinäisiä viivoja. Olen yrittänyt etsiä pätevää tutkimusta teknisen analyysin hyödyistä ja sen tuottamasta lisäarvosta, mutta lähes poikkeuksetta tutkimusasetelmissa on kestämättömiä ongelmia.

Löysin tosin Gerritsenin (2016) tutkimuksen, jossa oli käyty läpi tuhansia teknisen analyysin (ammattilaisten tekemiä) suosituksia ja kymmeniä eri TA-menetelmiä. Hän pääsi seuraavaan lopputulokseen: “technical analysts are, at best, capable of identifying trends “ex post” . Technical analysts do not exhibit any forecasting abilities which can be used to generate positive abnormal returns. We conclude that chartists do not exhibit ‘artistic’ skills, at least, not with respect to the stock market. Our findings are highly relevant to practitioners, since studies have shown that the use of TA is widespread among both private investors (Hoffmann et al., 2010) and professional investors (Carter and Van Auken, 1990, Menkhoff, 2010). Overall, this study indicates that trading on the basis of TA recommendations does not contribute to abnormal investment returns.”

Olisiko jollain näyttää minulle tutkimus, jossa osoitetaan teknisen analyysin todelliset kestävät hyödyt?

21 tykkäystä