Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Kyllä! :smiley: Herra Kajaanin takia sain popsia lounaan nopeasti kurkusta alas. Ja kiitos kehuista, olen huolissani mun erinomaisista photosoppitaidoistani, en nyt kommentoi julkisuudessa sitä, että kuinka monta hätääntynyttä foorumilaista otti yhteyttä muhun kysyäkseen onko Petri vaihtanut alaa. Toivottavasti media ja asiakkaat eivät ottaneet yhteyttä sinuun tuon uskottavan p-shoppikuvan takia. :thinking:

Lupaan tulla ostamaan sulta ämpärin, jos myyt Turun kauppatorilla Marimekossa kiukaita ja käytettyjä autoja - toki vaadin alennusta ämpäristä. :slightly_smiling_face:

Myönnän sivistymättömyyteni ja piti googlettaa tuo lyhenne. Etsivätyön jälkeen nauratti. :joy:

Sitten pientä vakavoitumista:
Ylivilkkaana ja ehkä hieman oppimisvaikeuksisena oma äidinkieli ei ole aina ihan timanttia, kirjoitin äidinkielestä ekalle kerralla iin, mutta onneksi sain jo ekalla kerralla lakin siitä huolimatta. Yhdyssanavirheet tuottavat tahatonta huumoria, toki ketään ei saa pilkata tai arvottaa kirjoitusvirheiden mukaan ja kysehän voi olla esimerkiksi vain hahmotushäiriöstä. Olen kyllä kovasti nähnyt vaivaa oman äidinkieleni takia, mutta kyllä välillä tahattomasti kirjoitan aika lystikkäästi. :upside_down_face:

Muistuttanen herra Kajaania siitä, että jos Turun kauppatorilla myyt ämpäri päässä Marimekossa käytetyttä autoja ja uusia kiukaita, niin @Mikael_Rautanen ja @Juha_Kinnunen hellästi taluttelenevat sinut lomalle. :thinking:

7 tykkäystä

Uff. Kiitos @Opettelija . Sain pingin että olet tykännyt sijoitusvirheissä tammikuulta viestiäni missä kerroin rikkoneeni omia sääntöjäni ja kaupannut vajaan 60€ hintaan Qt groupit. Olinkin jo unohtanut asian, varmaan kovan mentaalisen harjoittelun tai hypnoosin avulla, mutta nyt tämä asia palautui mieleeni!.. Noh vuoteni on ollut loistava, etenkin tämä loppu kesä ja alku syksy, mutta silti. Salkussani ei ole tainnut olla tämän jälkeen Qt grouppia🙄.

24 tykkäystä

En nyt jaksa viesteistä kaivaa, mutta tuli tästä sekin mieleen, kuinka me foorumin voimin hyväntahtoisesti porukalla pilkattiin @Antimidas ta siitä kun se oli onnistunut ostamaan yli 80€ hintaista QT:ta (hinnan valuttua hetkeksi takaisin viiteenkymppiin) Muistan esimerkiksi vitsikkäästi mainitun, kuinka kaikki mihin Antimidas koskee muuttuu paskaksi. Toivottavasti nämä 80 euron Kuutit on vielä Midaksella fikassa :joy:

edit: Luvut heitetty hatusta hämärillä muistikuvilla, tais olla oikeesti jotain 95e ja 70e, mutta jokatapauksessa…

22 tykkäystä

Aikamoinen timanttikäsi on ollut jos on katsonut 80€ → 50€ → takaisin ylös -matkan ilman että laput lähti vaihtoon. Voisi jopa pitkäjänteiseksi sijoittajaksi haukkua jos näin on. Se on taitolaji osata erottaa kurssi ja sen liikkeet firman toiminnasta ja näkymistä. Välillä markkina vain tarjoaa jotain osakkeita omituisin hinnoin (kumpaankin suuntaan). Koska se on kuitenkin vain tapa äänestää siitä mikä on markkinatoimijoiden parviälyn mielestä se Oikea Hinta. Joskus se äänestää väärin :slight_smile:

17 tykkäystä

Tähän täytyy lisätä että muistamatta sen tarkemmin niin todennäköisesti olen kaupannut qt:n ihan suunnitelman mukaisesti, todennäköisimmin nousuissa, ja sijoitussuunnitelmaani käyttäen, joten itse myyminen on tainnut olla virhe lähinnä myöhempää kurssikäyrää peilatessa tai korkeintaan sentimentin väärin lukiessa. Alkuvuodestahan tosiaan aika moni teknokasvu droppasi, etenkin toki nasdaqin puolella ja niiden kauppaamiset meni aika putkeen.

Ei se että jonkun kurssi sattuu nousemaan syystä tai toisesta ole automaattinen merkki “väärin” myydystä. Muistelen että Qt:lla oli pitkään itselleni liian isot kertoimet, vaikka moni oli/on erimieltä ja ovat varmasti oikeassa, mutta oma sijoitustyylini on erilainen. Jokainen päättää itse millaiset tulevaisuuden kertoimet millekkin firmalle antaa ja esim nyt olen oikein iloinen että salkussani on ollut loppukesän/syksyn erittäin vähän kasvulafkoja. Helpottaa myös fiiliksiä tämän hetken epävarmassa markkinassa niin korkojen kuin inflaation suhteen.

Mutta eipä tuota silti välitä muistella😅.

8 tykkäystä

Hehe minä muistan tämän! Taisi olla itseasiassa melkein siihen piikki hintaan 95e @Antimidas kommentoi vielä itse että varmaan alkaa kurssi laskea kun hän ostaa, ja niinhän siinä kävi. Nimimerkistä taidettiin vähä poikain kanssa kujeilla et ompas osuva :smile:

7 tykkäystä

Juu mun kuutti recordi on aika surkea. Ostin just ennen koronaa 20eurolla ja myin koronassa 20eurolla. Ei siitä sen enempää

Ostin myöhemmin 95eurolla ja myin 80 eurolla kun olin varma että nyt stonksit putoaa ja arvomörnijät iskee takaisin.

Ostin taas 100 eurossa (fomo) ja myin 90 eurossa. Sama syy kuin edelliseen

Ostin pojalle 99.5 eurossa ja myin 87.50eurossa kun maailma meinasi loppua ja harvia vaikutti kovemmalta. No loppu on historiaa.

Taidan olla kaikkien aikojen surkein kuuttisijoittaja ja samalla todellinen uhka Qtgroupin omistajille jos päätän alkaa taas ostoksille.

Joten miten tehdään? Maksatteko lahjuksia vai aloitanko maanantaina ostot? :slight_smile:

144 tykkäystä

Aloita vaan, mä voisin hypätä takaisin kyytiin jos oikein kunnolla kouraset. Oikein kun tippuu, niin @Pavel saattanee kanssa hypätä takaisin.

14 tykkäystä

Kyllähän ne lehdessä sano että sitä on pakko omistaa tai et ole sijoittaja ollenkaan🤷🏼‍♂️.

21 tykkäystä

Ouch. Kuuttiin sijoittaminen toimii niin että ostaa kuuttia ja sitten deletoi myy-nappulan ainakin siihen asti kunnes Kuutti ilmoittaa että vituiks män, tulos sakkaa ja kaikki vaihtaa toisen firman kilkkeeseen.

8 tykkäystä

Viikonloppukevennys:


Onnittelut Mestari-kunniamerkistä @Mikael_Rautanen :joy: :thinking:

33 tykkäystä

12 tykkäystä

Qt:n kurssi vaihtelee tosi paljon, kuten monen muunkin spekulatiivisen osakkeen, jonka kursiissa on paljon tulevaisuuden odotuksia. En ole havainnut toistaiseksi negatiivisia lausuntoja yhtiöltä.

2 tykkäystä
3 tykkäystä

Aloin lukemaan “Sijoitusvirheet” ketjua alusta asti nyt kun omatekemä sijoitusvirhe on mietityttänyt. Siellä sitten tuttuun tapaan laittelin sydämiä hyväntahtoisesti, mutta perhana, niistähän on jo tosiaan aikaa! Kuinkahan monta post traumaattista stressireaktiota saan vielä tahattomasti aikaan niillä? Tuon pintaan unohdettuja muistoja…

Minä pistin ison summan kiinni anonyymiin vinkkiin, kun kyse oli ulkomaisesta osakkeesta ja halusin 1 % välityspalkkion. En ymmärtänyt koko paperista mitään, mutta kylläpä tunsin olevani viisas kun huomioin välityspalkkion. Sitten se tipahti 10 % ja ostin vielä lisää. Nyt se on laskenut pian -60 %. Minuun iski fomo kun näin, miten hyvin se oli noussut. Lotto olisi tullut halvemmaksi.

Olin lukenut ja tiesin ettei niin kannata tehdä, mutta pakko oli koittaa. Hyvä että kävi näin, nyt en varmaan uskalla kokeilla toiste. Nyt otin läksyksi lukea tuota ketjua huolella. Olen uusi tässä hommassa niin virheitä tulee varmasti tehtyä vielä paljon.

On mielenkiintoista lukea mitä muut ajattelevat niistä jälkeen päin. Että en virheitä tehtyäni tuumaisi “niin sitä kotonaki opetettiin että sijoittaminen on huijausta, höh” ja heitä hanskoja tiskiin, vaan jatkaisin opettelua! 2017 ajattelin että Apple ei enää nouse eikä sitä enää kannata ostaa! Mutta seuraavaan 20 vuoteen toivottavasti tulee myös yhtä mieleen painuvia onnistumisia :sweat_smile:

29 tykkäystä

Onko kukaan tutustunut johonkin sijoituspeliin, siis treidauksen treenialustaan, jossa voi Aku Ankka -rahalla testata taitojaan ennen kuin laittaa peliin omat rahansa? Kokemuksia? Suosituksia?

https://www.investopedia.com/simulator/?source=dfp-ros-sim&subid=dfp-ros-sim

Ei Juurikki omansa, vaan nuorison sivistystyön tueksi kyselee.

1 tykkäys

Laaja juttu muistelmat julkaisseesta Wahlroosista.

13 tykkäystä

Ei kyllä ole tullut sopivaa vastaan, vinkkiä jos löytyy.

Itse näkisin, että pelin tulisi olla Suomenkielinen jotta kynnys aloittaa pelaaminen ja innostua olisi mahdollisimman matala. Voi nimittäin olla aika raju kokemus jos heittää suoraan syvään päähän ja ammattikieltä englanniksi tarjoaa

Tai vaihtoehtoisesti sieltä tulee ostotarjous, johon Ingmannit yms suostuu?
Ja joo tiedetään, että aika epätodennäköistä taitaa olla. :thinking:

2 tykkäystä

Jutussa pomppaa esiin perinteinen vahva vastakkainasettelu kommunistien/ammattiliittojen ja omistavan luokan välillä. Kun ihmiset ihmettelevät nykymaailman joka pikkujutussa esiin nousevaa tarvetta vastakkainasetteluun, niin olisi hyvä muistaa tämä perintö. 90-luvulla oli vielä omat kaupat ja pankit kommunisteille ja muille.

Onneksi nykyään ihmiset ymmärtävät yhteistyön merkityksen. Paremmin kuin ennen nyt kuitenkin.

4 tykkäystä