Inderesin kahvihuone (Osa 3)

:rofl:

"Onko 300 miljoonan rahoitus siis varmistettu?

– No ei välttämättä mikään tänä päivänä ole varmaa, mutta on meillä aika paljon lupauksia.

Mutta kerroit Sodankylän tilaisuudessa, että 300 miljoonaa euroa on varmistettu.

– Kyllä, kyllä, mutta nyt en ole varma, että puhuinko siinä tokeneista vai euroista.

Anteeksi, nyt minä putosin kelkasta.

– Nimenomaan. Jos sanoin, että 300 miljoonaa, niin pysytään siinä.

Onko nämä nyt euroja vai tokeneita, ja mitä sinä tässä yhteydessä tarkoitat tokeneilla?

– Mitens tarkkaan sä sitä asiaa kuuntelit siinä? Miten se sulle avautui, jos mä saan kysyä tältä toiselta puolelta? Siis mehän ollaan blockchainin kautta tekemässä tätä hommaa."

82 tykkäystä

Samassa artikkelissa kun vilahtaa sanat verkostomarkkinointi,kryptovaluutta/tokenit ja kaivostoiminta niin kyllä ainakin viikinkipäälliköllä soi kaikki hälytyskellot…

47 tykkäystä

Eikös niitä kryptokolikoita louhita? Kai siihen kaivoksen tarvii, että pääsee louhimaan. :thinking:

17 tykkäystä

Hankkeen nettisivuilta voi poimia huumorin arvoisia löytöjä. Esimerkiksi hankkeen roadmap näyttää olevan aikataulutettu vuosisadan tarkkuudella :upside_down_face: vuonna 2100 pääsee sitten sanomaan jos ei pitänytkään paikkansa…

15 tykkäystä

Haluaisin olla kärpäsenä katossa, kun seuraavassa vaiheessa asiaa esitellään enkelisijoittajille.

6 tykkäystä

Tuosta kannattaa katsoa tuo 3 min pätkä kuin vastailee kysymyksiin… :joy:

10 tykkäystä

@Aili Historian pisimmän nousumarkkinan loppupuolella jokainen on nero, tiesi sitten osakesijoittamisesta paljon tai ei mitään. Itseään on helppo onnitella silloin kun markkinoilla vallitsee ääretön euforia ja rahaa sataa pörssiin joka suunnasta.

:musical_score::notes: Sä et tiedä mitään,
Isäs joutunut ei sotimaan.
Mä oon kontannut niin kauan,
Että voin tehdä mitä vaan :musical_note:

On myös kohtalaisen helppo vähätellä muita ihmisiä ja heidän onnistumisiaan. That’s an easy road. En sano, etteikö quutin ostamisessa olisi ollut myös tuuria mukana, mutta onneksi oli oma analyysi yrityksestä, omilla odotuksilla ja toiveilla oli tehty.

Mutta mennäksemme tähän nousukauteen ostamiseen, mitä ajankohtaa tarkkaalleen ottaen pidät helppona aikana sijoittaa? Onhan tässä myrskytty ja mylvitty vuosien saatossa, mitä sijoittamista on tullut harratettua. Pitkiä aikoja tarkastellessa näkyy komeita nousutrendejä.

Lasku vuodet ovat oikeastaan olleet aika lyhyitä ajan jaksoja indeksi tasolla kaiken kaikkiaan historiallisestikin, vaikka romahdukset ovatkin traumatisoineet sijoittajia. Tärkeintä on olla mukana.

Useamman vuoden nousukauden alussa indeksin biittaavat yritykset koostuivat lähinnä pienehköstä joukosta yrityksiä. Vai muistanko ajan ennen koronaa täysin väärin? Joka tuutistahan laulettiin, että järkevämpää on ostaa indeksiä tai rahastoja kuin ryhtyä itse poimimaan osakkeita, koska osakepoiminta on vaikeaa. :thinking:

Tänäkään vuonna indeksin biittaaminen ei ole ollut mikään itsestään selvyys. Rohkeita ovat mielestäni olleet ne, jotka ovat myöntäneet reippaasti, ettei tänä vuonna ole niin mukavasti se oma salkku noussut, vaikka moni yritys onkin noussut. Kaikki eivät ole ja aina voit veivata loistavaa nousijaa liian innokkaasti tunteiden viemänä tuhoten tuottojasi.

Pelko kuplan muodostumisesta vainoaa meitä kaikkia, vaikka kuluttajien luottamus talouteen on historiallisesti ollut vain kerran korkeampi, joulukuussa 2017.

Syytä onkin olla varovainen. Me olemme ennättäneet unelmoida korona aikana ja kohta on aika palata sorvin ääreen. Kohtaako todellisuus sijoittajien odotukset? Meneekö raha jonnekin muualle kuin osakkeisiin? Loppuuko rahahanojen vääntäminen?

En edellisellä kommentillani tarkoittanut olevani nero tai että quutti olisi nyt hyvä poimia salkkuun, saati jättää myymättä. Tarkoitin, että ystävällismielisillä kommenteilla on paha tapa tuhota se oman salkun ylituotto.

Harviaa ostin viime tuloskaudelle saapasjalkakissan numeroiden perusteella noin kuukauden swingiin. Numeroissa näkyi selkeästi, että taas oltiin lyöty analyytikkojen odotukset. Varmasti siis myös markkinoiden odotukset. Myin tulosjulkistuksen myötä. Ajattelin, että suomalaiset sijoittajat kahmisivat Harviaa vielä lisää, vaikka numerot olivatkin selvillä. Aliarvioin kuitenkin saksalaiset.

En ollut Harviaa uskaltanut koko korona-aikana omistaa, koska pelkäsin korona-ajalta syntyneen kotoilutrendin kasvun taittumista. Mielestäni Harvialla on edessä kaksi kvartaalia, joissa on näytön paikan aineksia. Mutta vaikka Harvian kasvua buustannut saunatrendi tasaantuisikin, Harvian kaltaisella yrityksellä on hyvät mahdollisuudet

  • laajentua uusille markkinoille
  • rohmuta kaverinkin markkinaosuutta

Yhden trendin laantuminen ei tarkoita sitä, etteikö löytyisi uusia trendejä.

Valmis olen siis Harviaan palaamaan, mikäli osoittavat pystyvänsä koronan jälkeiseenkin elämään. Itse ymmärrän täysin Harvian nykyisen arvostuksen.

Spinnova on nykyinen oma tämän hetken lemppari ja salkkuni isoin vahvistus. Yritys aiheuttaa samanlaista ahdistusta kuin quutti alkuvuodesta. Sehän on ihan vääränlainen sijoitus, vääränlaisella liiketoiminnalla, enkä minä hyvä ihminen ymmärrä, ettei niillä ole liikevaihtoa. Tehdaskin varmasti valmistuu myöhässä, kuitu on huonoa ja muiltakin löytyy samaa teknologiaa. :joy::sweat_smile::rofl:

Tähän tarvittaisiin nyt kunnon hämähäkki meemi.

Kannattaa tehdä hyviä osakepoimintoja ja myydä osake itselleen. Kuunnelkaa muita, mutta älkää antako muiden ihmisten mielipiteiden pilata salkkuanne. Luottakaa itseenne! Te osaatte kyllä!

45 tykkäystä

Nordnet sekoilee osa 768.

Merkintäsitoumuksesi on hylätty Modulight Oyj:n listautumisannissa

Jos tämä sama viesti ei olisi tullut ainakin kahden muun annin kanssa, niin saattaisin hätäillä. Muistan ainakin Thunderfullin ipon kanssa sain samanlaisen viestiin ja oli joku toinenkin. Kuitenkin merkintäsitoumus näkyy salkussa ja rahatkin on lukittuna. Se on taas jännä paikka, kädet ja sormet ristiin =D

8 tykkäystä

Ei mahu, ei sovi… sulla on jo salkku täysi :smiley:

13 tykkäystä

Yrititkö muokata merkintäsitoumusta? Itse sain joskus samanlaisen viestin kun yritin muokata merkintääni.

Mikäli aiemmin hyväksyttyä merkintäsitoumusta menee muuttamaan, niin Nordnetillä on käsittääkseni oikeus hylätä halutessaan koko sitoumus: ”Hyväksyttyä merkintäsitoumusta ei voi listautumiseannin ehtojen mukaisesti peruuttaa tai muuttaa. Kukin sijoittaja voi antaa vain yhden merkintäsitoumuksen yleisöannissa. ”

Ei voi ymmärtää miksi Nordnetilla on samaan aikaan valikko, missä voit vapaasti muuttaa merkintämäärää :roll_eyes:

Tottakai oletin itsekin, että sitä silloin voi muuttaa. Reiluinta tuossa olisi hylätä vain se lisämerkintä jos jotain hylätään. Noh, voi olla että huomenna että huomenna kiroan tyhmyyttäni sijoitusvirhe-ketjussa.

2 tykkäystä

Näkyykö tänään Modulightin antiin osallistuneilla merkinnästä mitään missään?
Itselläni ei ole Nordnetissä saldoa kulunut eikä yhtiötapahtumat ja osakeannit - - > arkistovastaukset kohdassa ole tietoa Modulightin annista.

2 tykkäystä

Tällaista pitäisi näkyä.


13 tykkäystä

Ei mulla näy mitään, eikä ole tullut minkäänlaista viestiä.
Ehkä näkyy huomenna koska merkkasin vasta tänään aamulla.

3 tykkäystä

Aina ne on salkkuun ilmestynyt vaikka pariin otteeseen ei ole minullakaan näkynyt jälkeäkään kuin vasta kaupankäynnin aloitusta edeltävänä päivänä.

2 tykkäystä

@Verneri_Pulkkinen en löytänyt Inderesin yhtiöesitteestä tietoa, tarjoaako Inderes osakkeenomistajilleen reaaliosinkona Inderes Geelitukka -hiusgeeliä takaamaan vahvan pidon markkinoille?

21 tykkäystä

Tässä tätä Modulight hypeä seurannut sivusta ja miettinyt, että mistä ihmeestä tuo nimi kuulostaa niin tutulta. Tänään huomasin töissä, että tuohan on meidän asiakas (pintakäsittely) :laughing: Täytyypä keskittyä entistä tarkemmin laatuun tuonkin kanssa :+1:

19 tykkäystä

Sama juttu minulla. Otin OSTille eikä listautumisannista näy mitään. Tänä aamuna osallistuin antiin. Ehkä siellä näkyy jotain myöhemmin.

1 tykkäys

Tämän voi tietysti tulkita monella tavalla, mutta vitsikkäästi voisi kysyä että oletteko toimittaneet tähän asti sekundaa modulightille pintakäsittelyssä. Kolkuttaako omatunto? :sweat_smile:

mitenkähän mun sijoitukseni nyt käy…

H4tMrpzzsqDjNrk6EB (1)

9 tykkäystä