Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Päivä on ollut rankka kaikille, tässä on kuva lähitulevaisuudesta.

63 tykkäystä

Kyllä tällä kertaa yritin. Eiköhän nuo salkkuun löydä. Toivottavasti ei mitään 50kpl keräily eriä jaella tällä kertaa :sweat_smile:

1 tykkäys

maalarin ammattitauti; hyvää yrittää, mutta priimaa pukkaa :joy:

2 tykkäystä

Nyt on henkilökohtainen tavoite foorumilla täytetty. Elikkä viikinkipäällikkö on päässyt @Sijoittaja-alokas piirtämään kuvaan. Sarvihattua päästä… :slight_smile:

Edit. Alokas ilmoitti että oli toinen kerta. Tää on aivan mahtavuutta

25 tykkäystä

Standin’ in the Hall of Fame (Yeah)
And the world’s gonna know your name (Yeah)
'Cause you burn with the brightest flame (Yeah)
And the world’s gonna know your name (Yeah)
And you’ll be on the walls of the Hall of Fame

7 tykkäystä

Tästä voikin kohta siirtyä hymyssä suin nukkumaan :smiley: Teosten ns. tuotantoarvo on kohdallaan :grinning_face_with_smiling_eyes:

4 tykkäystä

Tossa ei oo mitään muuta logiikkaa kuin se, että jos oon sitä mieltä et isompi korjausliike (tässä määritellään se vaan kuukausitason konsolidaatioksi, eli sanotaan nyt vaikka -10% huipuista S&P:ssä) on jokseenkin todennäköinen, niin en lähde taistelemaan tuulimyllyjä vastaan ja ostamaan all-in vaikka yhtiöni olisi erinomaisia (oman analyysini mukaan). Koska sillonhan mä väitän markkinalle, että mun yhtiöt ois niin hyviä, että ne ei laske markkinan mukana mikäli markkina tulee esim. sen mun mainitseman -10% tonttiin. Ostan paljon mielummin kk-tason konsolidaation aikana kun todennäköisin skenaario on kk-tasolla korkeampi pohja (siis HL) ja trendin jatko uusiin huippuihin, kuin FOMO:tan sisään ATH-lukemiin mahdollisesti paikallisiin huippuihin. Toi nyt oli tekninen näkökulma minkä nyt mainitsin, mutta tohon lisätään vielä se, että oonhan mä esim. sitä mieltä et vaikka OMXH on paikoin ihan ok:sti hinnoiteltu, niin S&P on mun mielestä kallis edelleen perinteisillä mittareilla. Täten kyllä allokaatio sovitetaan sillon S&P:n tuotto-odotuksen mukaan painotetusti (mitä mä tällä tarkotan on sitä että annan enemmän painoarvoa analyysissä sille, että S&P:llä on heikko tuotto-odotus, enkä sille että OMXH:lla on ok tuotto-odotus), ja tää taasen johtuu siitä et OMXH/koko Euroopan pörssit ei todellakaan ole immuuneja jos Jenkit laskee, pikemminkin reunamarkkinat tuppaa kärsimään vielä pahemmin kuin itse Jenkit.

Ja kyllä, mun mielipide on todennäkösesti monen ihmisen mielestä väärä ja hullu ja p*ska ja ties mitä, mutta lähtökohtasesti “sijoita siihen mitä ymmärrät”. Jos mä en ymmärrä miks markkina hinnoittellaan kokonaisuutena tällä tavalla miten se nyt hinnoitellaan, niin ei mun kannata siihen sijoittakkaan kuin vaan tiettyä allokaatiota, koska tää on verrattavissa siihen et sijoitan johonkin mitä en edes itse pysty perustelemaan.




Vaikka nykyaikana on varmasti boomer jos muistaa edes mikä on Shillerin P/E tai perinteinen P/E, niin en mä osaa perustella tämmösiä arvostuksia. Hyvin todennäköstä on, että mä en ymmärrä sitten miten kasvanutta likviditeettiä pitäis hinnotella. Mutta jos en ymmärrä miten likviditeettiä pitäis hinnotella koko markkinan tasolla hintoihin sisään, niin mä en ainakaan lähe bettaamaan sen puolesta, että markkina nousee vielä merkittävästi sen vetävänä, koska se ei enää ensinnäkin olis millään tasolla mun taitoa jos nousu tapahtuisikin, vaan puhdasta tuuria, ja vielä todennäkösesti isommalla riskillä kuin mitä itse olisin itselleni valmis antamaan anteeksi jos jokin menisikin pieleen :slight_smile: Ja kyllä, oon tutkinut myös kassavirtapohjaista arvostusta S&P 500:lle (esim. perinteinen P/CF), eikä se näytä niin pahalta, ei itseasiassa edes kohtuuttomalta, mutta ei se silti houkuttele mua ostelemaan innoissani sanotaan nyt vaikka 80%:n osakepainoa suurempaa painoa sisään muuta kuin erikoistilanteissa OMXH:ssa.

Mullahan on toki se kiva, että käteisen makuuttaminen tilillä ei välttämättä edes ole maailmanloppu, koska swing-treidaamista myös oon tehnyt sen verran pitkään, että tiedän siellä olevan myös vähän taitoa mukana, jota sitten voi tarvittaessa hyödyntää. Usein löytyy ainakin joku paikka, joka kannattaa hyödyntää.

Varmasti tässä nyt unohdin paljon pointteja, mutta tämmönen nopea ajatusvirta tähän iltaan <6h yöunilla, ole hyvä @katuviisas :hugs:
E: Siis suomeks sanottuna tässä ehkä eniten odotan ite sitä että tilanne selkeytyis merkittävästi nykysestä. Että saisin paremman kokonaiskuvan siitä, että mitä tapahtuu/on tapahtunut sitten kun ollaan palattu tästä COVID-hässäkästä takaisin normaalimpaan. Edes siitä olisi hyvä saada joku järkevä suunta päätettyä, että onko nykyiset korkotasot tulleet selkeästi jäädäkseen? Mitä FED aikoo tehdä oikeasti QE:n määrän suhteen, miten QE:ta höllennetään, vai höllennetäänkö isossa kuvassa ollenkaan?

59 tykkäystä

Olet mainio tyyppi, joten nostan täällä myös hattuani sinne suuntaan! :slightly_smiling_face:

Juuri näin, miten sen paremmin enää ilmaisisi. :smiley:

Tämä on ehdottomasti tarkoitus, että taideteoksista tulee hyvä mieli :slightly_smiling_face: ja myös, että sitten ne päätyisivät Inderesin toimiston seinille. Tarkoitus ei ole tietenkään “kiusata” kuvissa olevia, näettehän itsekin, että siellä on mukavia, fiksuja ja toisia auttavia foorumilaisia, jotka päivästä toiseen pitävät foorumin henkeä yllä ja tuovat omalla panoksellaan tänne laatua. :slightly_smiling_face:

Joskus kuvissa voi olla kyllä jotain pieniä pointteja, mutta edelleen sanon, että tarkoituksena on tuoda kaikille hyvää mieltä päivään. :slightly_smiling_face: Kiitos teille kaikille!

15 tykkäystä

Lisäisin tähän vielä semmosen tärkeen lausahduksen omasta ajattelutavasta, jota aina välillä oon heittänyt yksittäisissä keskusteluissa yksittäisille ihmisille. Nimittäin (isojen) drawdownien välttäminen on lähtökohtaisesti yks isoimpia ylituoton lähteitä pitkässä juoksussa, ei niinkään se, että onnistuu löytämään ne uudet Amazonit tai Googlet ja holdaamaan niitä tästä ikuisuuteen. Sillä myös kätevästi välttää sen, ettei saa pääomaansa tuhottua peruuttamattomasti ikävässä skenaariossa :slight_smile: Todella eri asia on sitten se, että miten tällaiseen lopputulemaan päästään, ja mä oikeestaan rohkenen väittää, että tää ei oo mitään muuta kuin tapauskohtaista. Koska tähän jos olis joku yleistetty kaava, niin kaikki meistä olis miljonäärejä jollain aikavälillä :slight_smile:

Myös tähän lisäksi tosta “YTD:n lukitsemisesta” vielä: En tiedä onko musta tulossa kvartaalitalouden värittämä tuhoon tuomittu toimitusjohtaja, mutta mä itse tykkään todella paljon siitä ajatuksesta, että mennään vuosi kerrallaan. Jokaisen vuoden (yli)tuotot on sun omissa käsissä. Jos nyt esim. tässä tapauksessa Medifilmin alfa vs. OMXHGI tässä vaiheessa vuotta on >15% (tekstin kirjoitushetkellä), ja mä uskon siihen teesiin, että OMXHGI ei ylitä 30% YTD-tuottoa tänä vuonna, niin miksen vaan ottais rennosti ja alkais keskittyä siihen, että otetaan virheet pois, ylituotto kotiin (huom. mikäli oma teesi toteutuu, joka itsessään on riski), ja keskitytään sitten puhtaalla mielellä uuteen vuoteen allokoimalla portfolion varoja rauhassa uudestaan sisään ennen vuoden alkua, ja miettimällä game plania vuodelle. Samalla myös tulee tehtyä kaikki nää perustavanlaatuiset tsekkaukset: Mikä on oma fiilis markkinasta? Onko jotain tunnepuolella tai ylipäätään “siviilissä” mikä voi häiritä oman näkemyksen objektiivisuutta tai pahimmillaan haitata sijoitustoimintaa? Missä sektoreissa Mallisalkulla, ja Inderesin analyytikoilla on selkeä painotus ostohalukkuuden/holdaamisen/keventämisen/myymisen suhteen? Ja ennen kaikkea miksi näin on. Tätä kaikkea voi miettiä rauhassa ilman hirveetä stressiä jos nykynen vuosi on jo taputeltu, eikä tarvitse enää hirveästi jännittää mitään. Omat tavoitteet on ylitetty heittämällä, ja indeksikin luultavasti voitetaan aika selkeällä marginaalilla (huom. se edes että indeksi voitetaan on mun mielestä kelle tahansa hatunnoston arvoinen suoritus joka vuosi). Jälleen: ensi vuoden ylituotot on mun omissa käsissä, ei kenenkään muun.

39 tykkäystä

Jaapa.

Paperikultaa salkussa noin 1% tms (hatusta). Mitään ei tuota ja käteistäki on 50%(hatusta). Olisko lopun ajan merkkejä jos laittaisin paperikullat laitaan ja ostaisin kryptoja tilalle.

Koen olevani konservatiivinen sioittaja.

Pohdin ainakin aamuun, ja ehkä seuraavaankin aamuun. Polttelis kyllä.

1 tykkäys

:open_mouth:

23 tykkäystä

Odotapa sitä jos @Telemaster @superg @viljo @PAHVIMUKI laittaa pienet betsit muutenkin niin rajattuun inderesin antiin :smiley:

19 tykkäystä

Luvassa on varmaankin melkoinen bakkanaali. Täytyy itsekin limupullon verran laittaa pottiin.

2 tykkäystä

Sama😁 Taisi olla tämä kuva

Harkitsen tuon kehystämistä makuuhuoneen kattoon :grin::+1:

4 tykkäystä

Jaahas, ilmeisesti Rosengren ja Kaplan (aktiivisesta SPX/REIT treidailustaan median valokeilaan tulleet FED presidentit) ovat nyt kumpikin antaneet eroilmoituksensa sen jälkimainingeissa, kun myivät kaikki omistamansa pörssiosakkeet.

Kun tieto tuli julki ja kertoivat myyvänsä kaikki pörssiosakkeensa sept 30 mennessä: https://www.bnnbloomberg.ca/fed-s-kaplan-rosengren-to-sell-all-stocks-amid-ethics-concerns-1.1650175
Rosengrenin ero (aiemmin eilen/tänään): Two Fed officials depart amid scrutiny over investment trades | Reuters
Kaplanin ero (minuutteja sitten): https://www.cnbc.com/2021/09/27/dallas-fed-president-kaplan-to-retire-early-on-oct-8-citing-trading-disclosure-distraction.html

:flushed: ei käy kateeksi JPowia :pensive:

9 tykkäystä

On mulla ainaki Nokiaa ollu salkussa muistaakseni yli 1000mk/kpl hinnalla… En kyllä muista kuinka korkealla kävi ennen splittiä (1=4?), hämärä muistikuva että reilu 1200mk…

2 tykkäystä

Kiitos pitkästä vastauksesta. Itselläni perspektiivi on pitkä ja pyrin aina ja kaikissa tilanteissa maksimoida odotusarvon keskinkertaisella riskillä, siksi tätä kontraavat sijoitustyylit tuntuvat itselle vierailta.

2 tykkäystä

Ei todellakaan käy kateeksi. Tällaiset virkamiesten touhut ei sitten lisää luottoa markkinoihin yhtään. En ihmettelisi, jos vastatuuli vain lisääntyisi. Ihmisten ahneus ei koskaan lopu.

Herkullisen kyynis-skenaarion paikka: mitäpä jos uusi johto palkataan paikkailemaan edellisen johtoportaan virheitä ja FED tekee täyskäännöksen korko- ja elvytyspolitiikassaan? :teddy_bear:

1 tykkäys

Suurkiitokset! Tämä lämmittää mieltä. :slight_smile:

Ammennan itse todella paljon ajatuksia kanssasijoittajilta, niin mukavaa jos omista kirjoituksista on joskus iloa myös muille.

Olen pariin otteeseen miettinyt blogin aloittamista, mutta toistaiseksi pikkulapsiarki, omakotiasuminen ja sijoitusasunnon remontointi ovat vieneet suurimman osan ajasta. Ei meinaa oikein muillekaan harrastuksille olla tällä hetkellä tunteja. Mutta jos joskus aikaa vapautuu, niin harkitsen uudelleen. Toistaiseksi epävirallisempi foorumimölinä ja rajallisen merkkimäärän twiittipostaukset onnistuvat helpommin.

22 tykkäystä