Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Pari kertaa olen tätä jossain muussa ketjussa kevään/kesän mittaan postaillutkin:

Rangessa ollaan, useimmiten on tukena toiminut tuo n. 1370 ja välillä käyty syvemmällä n. 1325. Nyt ollaan kokeilemassa juuri tuota alempaa tasoa. Tämän alla ei ollakaan käyty sitten viimeksi huhtikuun, joten pitäisin melko merkittävänä tapahtumana TA-mielessä jos tämä nyt rikottaisiin alaspäin. MA200 lähenee, sen alla on käyty viimeksi helmikuussa 2019(!)

26 tykkäystä

Kiitos tästä. Jotain tälläistä vähän epäilinkin. Laitoin pienen 15kpl keräilyerän tilaukseen 1328sek hintaan. Ostan lisää jos laskee. Evo on kuitenkin yksi niitä yrityksiä joita todella haluan omistaa pitkään

7 tykkäystä

just mietin, että kun dppi ostettiin takas kiinni vähän aikaa sitten, että olisko se ollut mahdollisuus myydä vielä lisää käteiseksi (olisihan se :slight_smile: Noh tätä vauhtia joutuu kyllä harkitsemaan osto puolelle siirtymistä tietyissä yhtiöissä.

Punomaan osto-ohjelmaa.

2 tykkäystä

Suosittelen ennemminkin myyntisuunnitelmaa. Se on kivempi joko shortata tai ostaa -30% halvemmalla vähän myöhemmin. Ja vielä ilman tappioita niin jää enemmän käteistä. Paperikädet rikastuu enemmän laskumarkkinassa kuin timanttikädet :joy:

1 tykkäys

54 tykkäystä

Oon jo toteuttanut myyntisuunnitelmaa 2-3kk ja minulla on käteistä n- 1/3 osa salkusta. Toki mietin olisiko enempi parempi.

Sinällään jos lasku kohdistuu laadukkaisiin pien yhtiöihin, niin kai se tarkoittaa että minä aikanaan ostan sitten ne kevennykset edullisemmin takaisin…

2 tykkäystä

Osaat siis ennustaa stonksien liikkeet? No eihän siinä helppoahan se on jos tuon osaa :slight_smile:

10 tykkäystä

tuloskausi tulee, niin ehkä sitten nähdään mihin asetutaan… Yleensähän tulokset ja yhtiön suorituksetkin merkkaa. mutta onhan osassa ollut kireät hinnoittelut, nythän ne pitkälti ovat purkautumassa.

Kaikki tietysti riippuu siitä mitä markkina pitää hyväksyttävänä.

5 tykkäystä

@SijoitusSeppo on kova!! Means :heavy_dollar_sign: :heavy_dollar_sign: :heavy_dollar_sign: :heavy_dollar_sign:

Masse-setä, FA, Muistikatko kirjoituskrampin lisäksi: Oliks Seppo jonkun vara-ip osoite??

22 tykkäystä

No eihän se tietenkään aina mene putkeen:) Markkina noudattaa sumeaa logiikkaa. Pörssien suunta -ketjussa on arvokasta informaatiota ja keskustelua makrotasolla. Perustan oman sijoitussuunnitelmani aika pitkälle yritystutkimukseen sekä markkinasentimentin ja makrotalouden analyysiin. Oma strategiana on tällä hetkellä keskittynyt suurimpien indeksien treidaamiseen shorttipainotteisesti. Kotimaisesta salkusta löytyy vielä mm. Nokia, Rapala ja Honkarakenne. Kuutti, Harvia, Tietoevry ja monet muut meni myyntiin viime viikolla.

Sen verran on jo ikää, että olen nähnyt muutaman pörssiromahduksen. Hyvä annos realismia nukymarkkinassa takaa paremmat yöunet.

2 tykkäystä

Onko stoppareista oikeasti mitään hyötyä? Osto/myynti -ketjussa on vähän viestejä, kuinka joku osake aina narahtaa stoppareihin, ja sen joutuu ostamaan halvemmalla takaisin, ja omat kokemukset lähinnä samanlaisia. Ainoa hyöty näyttää olevan jos osake vetää päivän aikana jonkun kauhean flash crashin, mutta usein silloin lyödään jo avauksessa tiskiin sellaiset lukemat, ettei stopparit enää paljoa pelasta - turpiin tulee joka tapauksessa.

2 tykkäystä

Careful you must be when sensing the future, @Skyman . The psychopathy of Mr. Market clouds everything.

9 tykkäystä

Lyhyempää kauppaa käyville stopparit ovat OK tapa hypätä ulos mekaanisesti. Käytännössä vaatii että tilannetta myös sitten kytätään ja katsotaan missä kohtaa otetaan takaisin jos kyse on vain dipistä ettei käy niin että markkina vetää pienen mutkan ja ostaa sen kiinni ja matkalla stopparisi teki sinusta sen paperikäden joka myi pohjilla.

Itse olen siirtynyt stoppareista alertteihin eli käytännössä aina myyn vasta harkinnan jälkeen jos tavoite (ylös tai alaspäin) kilahtaa. Nordnetissäkin on noita hälyjä tuettuna nykyään, tosin itse käytän tuohon Tradingviewiä.

6 tykkäystä

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/mita-muut-ajattelevat-sijoitussalkkusi-sisallosta-testaa-kauppalehden-salkkukoneella/87030fea-210a-46ca-a8ce-b8dd94d12e14

image

Vain Helsingin pörssin osakkeet. Jos olisi ulkomaalaisia mukana, niin varmaan laskisi entisestään.

Eikä noistakaan kaikkia. Puuttuu muun muassa tecnotree ja orthex.

1 tykkäys

Aika iso bull flag tuohon on muodostunut. Toki mitä useammin testataan tukea, sitä varmemmin siitä mennään läpi. Jos breikkaa alle tukitason ja lähtee luisuun voisi tähän päästä kyytiin ihan kivalta tasolta. :slight_smile:

Firma on itselle tuntematon, mutta pikavilkaisulla numeroihin vaikuttaa melko vakuuttavalta! Laitetaan seurantaan.

Jim Cramer on antanut hyvän viisauden uusille sijoittajille että ensimmäinen 10k pitäisi laittaa indekseihin ja vasta sen jälkeen kertyvät tuhlausrahat voi laittaa osakkeisiin. Tämä on todella hyvä neuvo edelleen, jota aikanaan tiukasti vältin noudattamasta :joy: Tietenkin huonoin tuloksin.

Osakesijoittamista kannattaa ajatella vähän kuin autolla ajamista tai ammattiin kouluttautumista. Ei ketään päästetä auton rattiin ilman ajokoulua ja inssiä, eikä rekan rattiin pääse edes sillä. Vaaditaan koulutusta, käytännön taitojen opettelua ja näyttöjä osaamisesta oli kyse ajamisesta tai mistä tahansa tutkinnosta. Jokaisen aloittelevan sijoittajan olisi fiksuinta tutustua ensin oppimateriaaliin, tutustua parhaiten tuottaviin strategioihin ja oppia analysoimaan tuotteita millä aikoo sijoittaa ennen kuin laittaa penniäkään kiinni niihin. Harva malttaa tätä kuitenkaan tehdä.

13 tykkäystä

Itse asiassa tuo olisi ollut todella hyvä ohje. Ei ollut paljoa vaille kun osakkeisiin siirryin. Olisi pitänyt vielä itselle jatkaa niin, että ei siinä vaiheessa tyhjätä niitä rahastoja :smiley: Noh oppia ikä kaikki ja tällä hetkellä painetaan aktiivisesti uutta rahaa takaisin rahastoihin päin ja pyöritellään osakkeita nykyisellä saldolla :slight_smile:

En kyllä sinänsä kadu yhtään, on sitä rahaa tullut laitettua elämän varrella paljon typerämpiinkin asioihin.

1 tykkäys

Hattu pois päästä, hienoa rehellisen avointa tekstiä Lupiinilta. :+1: Teksti sopii erityisesti uudehkoille sijoittajille, mutta siinä on myös hyvää filosofiaa ja psykologiaa vähän kokeneimmillekin konkareille.

Pitäisi itsekin harrastaa tuollaista syvälle menevää analyyttista tutkiskelua. Jotenkin sen tiedostaa, mutta ei aina sisäistä ja ymmärrä, kuinka paljon tunteet vie sekä ohjaa.

Sama juttu, vaikka siinä ei ole mitään järkeä. Hyvä, kun sanoit tuon “ääneen” - hyvä muistutus mulle ja muille.

Ei ihan suoraan liity aiheeseen, mutta olen katsonut tämän videon varmaan jo neljästi. Liittyvät kyllä mielestäni “tunteiluun” ja mutuiluun. Lukeminen/opiskelu kannattaa aina ja loppujen lopuksi aika vähän puhutaan sijoittamisesta sekä psykologiasta (onhan näistä toki puhuttu, mutta edelleen liian vähän), vaikka se on aika usein varmaan kaikkien meidän ongelma enemmän tai vähemmän. Kuulun itse tässä asiassa “enemmän” -jengiin.

Videon vuodelta 2017 eikä se vanhene koskaan ja tuossa Vernerikin ollut vielä nuori poikanen. Hyviä settejä nämä wanhatkin sijoituskoulut. Mutulla on tehty moni osto ja myynti, tulee mieleen, että ehkä “tunteilumutuilu” on yksi suurimmista ongelmista ainakin miellä pienisijoittajilla, mutta väitän konkrarienkin syyllistyvän tähän. :thinking:

EDIT Käyttäkää edes pieni hetki elämästä ja katsokaa toi pätkä ajatuksella. :pray:

10 tykkäystä

Itse laitoin ensimmäiset 5vuotta indekseihin. Vasta 2020 siirryin suoriin osakkeisiin. Helpottaa kummasti olotilaa vaikka osakesalkun YTD heilunut tänä vuonna +60%- +10% välillä.