Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Tuo on psykologisesti vekkulia miten esim. myös Inderesin sivuilla yhtiöt halpenee vuoden vaihteessa yön yli kun 2024 ennusteet (jotka näkyvät nyt yhtiöraporteissa) pamahtavat esiin ennusteriveillä. :stuck_out_tongue:

Esim. Qt on nyt P/E 50x 2023e mutta ”enää” 35x 2024e.

61 tykkäystä

Tästä saattaa olla ihan tutkittuakin tietoa, mutta ainakin itse uskon, että tämä on juuri yksi merkittävistä syistä miksi loppuvuosi on pörssissä yleensä niin vahva kun aletaan siirtää katsetta entistä enemmän tulevaan ja tuleviin vuosiin kuluvan sijaan ja valtaosa yhtiöistähän ennustaa aina parempaa seuraavaa vuotta kuin aiempi niin kaikki alkaa näyttää halvalta :grin:

36 tykkäystä

En tiedä onko palsta oikea, mutta kyllä tuo Kiinan kiinteistömarkkina on kaikkea muuta kuin terve, saatiin tuo yksi jätti nyt pelastettua hetkeksi tai ei.

Työn kautta olen jo useamman vuoden ajan seurannut satunnaisesti paikallista hintatasoa ja se on oikeasti hyvin korkea. Eli monella on pari kolme asuntoakin ostettuna velaksi idealla “tämä on minun eläketurva”, ja ei haittaa vaikka asunnot ovat olleet tyhjilläänkin valmistuttuaan pidemäänkin, hinnannousu on ollut nopeampaa kuin korkea korkotaso.

Ei tuollaisilla 500kUSD hinnoilla kaksioista “ei-todellakaan-ydinkeskustassa” paljon halpaa työvoimaa asuteta.

Nyt jos muuttoliike ja kaupungistuminen alkaa saavuttaa kypsymistä, alkaa hintapaine oikeasti helpottamaan ja silloin kun hinnat eivät nousekaan ei tyhjä asunto tunnukaan niin hyvältä ajatukselta. Mikään valtion väliintulo ei tule riittämään jos huhumylly voimistuu ja myyntipaniikki iskee. Minusta tämä on kuin bank run, nyt vain kohteena yhden pankin sijaan koko toimiala.

Tälläi kevyesti kahvinjuonnin lomaan, pikku palopuhe tähän väliin.

Tuossa vielä linkkiä vaikka Shenzeniin, joka lähellä Hong Kongia mutta mantereen puolella, siellä on tultukin jo 15% alas näemmä.

Shenzhen home prices fell 15 per cent after about 300 cooling measures were launched in first half of 2021 | South China Morning Post (scmp.com)

29 tykkäystä

Se on varmaan poistettava NN-sovellus puhelimesta. Joka kerta ku avaan sen nii salkku on vaa enemmän miinuksella. Testannu jo kohta kymmeneen kertaan ja taika toimii joka kerta. Ei ole varaa kohta enää testailla…

Edit: testasin vielä kerran.

109 tykkäystä

Pitkän linjan omistaja - jo lähes vuoden ollut mukana!

14 tykkäystä

Elä vielä lopeta. Vielä on varaa tiputella.

2 tykkäystä

Jokohan alkaa Jeremy Granthamin termiitit siirtyä pikkuhiljaa small capista kohden largecappia.

Hänhän puhuu siitä miten isoissa rommissa eka small cap murenee ja silti indeksit nousee kun markkina näyttää tervehtyvän ja raha siirtyy riskisistä small capeista largeen. Sit lopulta koko markkina rommaa ja muutamaan vuoteen ketään ei paljon stonksit kinostele.

Kohtapuoleen cash is king. Malttia malttia.

15 tykkäystä

Kuvan henkilöt saattavat näyttää tutuilta, mutta en myönnä mitään… tänä päivänäkään. Markkinat ovat väärässä, minä en.


Tämän hetkiset osakkeeni on otettu pidempään aikaväliä ajatellen, mutta en tiedä, miksi tiettyjen osakkeiden osalta ajattelen erityisesti, että pitkään salkkuun. :upside_down_face: En onneksi ole niiden osalta alentanut keskihintaa, vaikka olen fomosopuli. :slightly_smiling_face:

46 tykkäystä

Ostaakko ja myydä, laskevatko kurssit vielä vai kääntyvätkö kohta nousuun, kannattaisiko käteiskassaa kerätä nyt myymällä (vielä) mukavasti voitolla olevia osakkeita maksaen myyntivoittoveroja (mikä tuntuu typerältä kun kokonaisuudessaan salkun tuotto on lähellä negatiivista), vai kannattaako niitä vain holdata ja katsoa tilannetta uudelleen 6kk päästä.

Yleensä myynnit ovat olleet salkun tuotolleni huonoimpia ratkaisuja. Toisaalta jos markkinat laskevat vielä vaikka 20%, harmittaa kun käteistä ei ole kuin ~5% salkusta. Vielä parisen viikkoa sitten rahaa oli ~30% salkusta, mutta ne menivät osakkeisiin, jotka ovat laskeneet ostohetkestä 10-20%. Toisaalta rahaa tulee joka kuukausi lisää sijoitettavaksi about 1-2,5% salkun arvosta, joka paikkaa tilannetta. Toisaalta laskumarkkina on kaltaiselleni netto-ostajalle positiivinen asia ja osakkeisen halpenemisesta pitäisi vain iloita, kun laadukkaita osakkeita saa halvemmalla, mutta toisaalta harmittaa kun salkku laskee päivässä 1000-2500€.

Tässäpä pohtimista :smiley:

38 tykkäystä

thank-you-ladies-and-gentlemen-it-has-been-an-honour

33 tykkäystä

Kurssilasku lisää käteisen prosenttiosuutta joten win-win. :wink:

43 tykkäystä

Vieläkö saatais tohon yks nolla ennen pilkkua niin ois kiva, kiitos.

4 tykkäystä

Totta! :sunglasses:

Ps. Ostin juuri Harviaa. Seitsemännen kerran puoleentoista kuukauteen.

24 tykkäystä

Jännää huomata, ettei QT tunnu enää kelpaavan kenellekään vaikka saisi 10 prosentin alennuksella, sen sijaan porukka ahmii tuolla osta/myy ketjussa kaksin käsin Harviaa. Kertoo ehkä jotain kuutin arvostuksesta tai sitten ei.

13 tykkäystä

Nojoo, Harvian P/E tämän vuoden todennäköisellä tuloksella taitaa olla matalempi kuin Qt:n P/S :smiley:

Jos tässä nyt pörssit alkaa hinnoittelemaan hieman enemmänkin korkeampia tuottovaatimuksia etenkin kasvuyhtiöihin, niin en olisi yllättynyt että Qt laskisi alle 100e lukemiin takaisin.

EDIT: Inderesin luvuista Harvian P/E (2021) 24.8 kun taas Qt:n P/S 28.9 :smiley:

47 tykkäystä

Halpoja molemmat :stuck_out_tongue_winking_eye: :sweat_smile:

3 tykkäystä

Molemmat ovat suloisia, vaikka toisella sattuisikin olemaan vähän suurempi P/E kuin toisella.

harviakuutti

31 tykkäystä

Jos liiketoiminnot pysyy molemmilla mainiossa kunnossa, niin onhan QTn kertoimissa paljon enemmän ilmaa mitä ottaa pihalle, mutta pitää myös muistaa että QT rallatteli pitkälti ilman uutisia Q2 jälkeen myös tonne 160-170e, nykyisiltä 140e tasoilta. Harvia taas painunut paljon tuon Q2 ennakkotietojen, alapuolelle, mutta nää on näitä. Eiköhän harvialla muutenkin ole enemmän “hypeä” foorumilla kuin QTlla - ainakin tällä hetkellä.

Ja aika moni taitaa hodlailla myös QTta, joten eikö sekin ole merkki siitä että kelpaa (niinkuin harviakin).

PS. Kuten @K.Harvia n kuvasta näkee, sijoittajat palkitsevat osingon maksamattomuudesta “paremmilla” kertoimilla.

14 tykkäystä

Salkun isoimmat omistukset hakkaa -4 – -5% päivää, mutta silti päivästä jäi positiivinen fiilis kun SP500 shortilla sai +20% (ei se tosin salkkua kokonaisuutena paljon lämmittänyt) :smiley:

Toinen kummasti mieltä lämmittävä seikka oli se kun katsoin salkun viimeisen 3kk:n kehitystä ja se näyttää +/- 0% eli eihän tässä ole vasta kuin heinäkuu-elokuun alku hyvän rallin tuotot syöty ja omat ykkösosakkeet on nyt jo niin mukavissa hinnoissa, että nousuvaraa on taas mukavasti. Itse olen ainakin vielä ihan luottavaisin mielin, että omat osakkeeni ovat hyvissä asemissa kunhan tästä turbulenssista ajetaan läpi :sunglasses:

82 tykkäystä

Mä olen yrittänyt ottaa tätä viimeisen lauseen asennetta myös. Salkku on ollut kaksi kuukautta sen luokan vapaapudotuksessa, että ihan tässä on koronadippiä muistuttanut meno ja meininki. Muttamutta - koronadipissä hölmöilin, myin liikaa hyviä osakkeita ja odotin liian pitkään käteiskassan kanssa (vaikka muutamia hyviä löytöjä teinkin). Nyt olen tuota kokemusta viisaampi, eikä siksi tunnu lainkaan yhtä pahalta katsoa pitkälti perusteetonta kurssilaskua.

Teoriassahan se voittajien pitäminen on helppoa, mutta kyllä se vaati muutaman mottipäisen myynnin maaliskuussa 2020, että oikeasti oppi holdaamisen tärkeyden. Nyt kun katselee salkun kärkikolmikkoa (Kamux-Harvia-Tecnotree), niin ei tulisi mieleen lähteä tässä vaiheessa myymään yhtäkään tuosta kolmikosta siitä huolimatta, että kukin on rallatellut sen 25-35 pinnaa huipuista alaspäin. Pari vuotta sitten olisin luultavasti niin vielä tehnytkin.

33 tykkäystä