Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Just näin. Laadukkaimpiin firmoihin keskittyminen on osa riskienhallintaa. Tarve ajoitusten onnistumiseen vähenee merkittävästi kun omistaa firmoja jotka pärjäävät 0 tai 5% koroilla. Kyllä ne sieltä nousee tuloskasvun kanssa ennemmin tai myöhemmin

81 tykkäystä

EV/EBIT & ROE-% '22e satunnaisille Helsingin pörssin pienille ja keskisuurille yhtiöille.

  • Tecnotree 9,6 ja 33%
  • Solteq 10,1 ja 24%
  • Vincit 10,0 ja 25%
  • Rapala 10,6 ja 16%
  • Harvia 15,4 ja 42%
  • Rovio 8,0 ja 15%
  • Kamux 15,2 ja 24%
  • Orthex 12,9 ja 32%
  • Wulff-Yhtiöt 7,2 ja 16%
  • Fondia 10,7 ja 26%

Nämä siis Inderesin ennusteilla. Toisissa on parempi ennustettavuus ja toisissa huonompi, tuloskasvunäkymissä on eroja ja otantaan saattaa osua joku poikkeuksellinenkin odotus ensi vuodelle.

Mutta silti, ihan niin kuin siellä olisi ihan kohtuu hintaista ja mahdollisesti ihan vieläpä kohtuu ok yhtiöitä tarjolla pörssissä. Eikä lista ole lähellekään kattava.

Jos tältä näyttää tämä kaikkien aikojen pienyhtiökupla Helsingin pörssissä niin I’m in. Maniahan on suorastaan käsin kosketeltavaa, tän on pakko tuntua samalta ku 1929 tai 1999?

65 tykkäystä

Nyt soi vaan päässä Inderes house bandin versio Arttu Wiskarin mökkitiestä ja erityisesti Mikaelin laulama kohta “nousu loppui ja mulle kerrottiin, ei tule enää vipua EV/salesiin, markkinat rommas ja salkku myytiin” Ei kai tämä vaan ole enne tulevasta?

28 tykkäystä

Alakuloista meininkiä. Jos otettaisiin reipas yhteislaulu piristämään mielialoja?

9 tykkäystä

No ainakin shorttaajilla on tänään mieli korkealla.

3 tykkäystä

Olen henkilökohtaisesti tehny nyt hieman isompaa peliliikettä salkkuni suhteen. Kasvattanut nimittäi Harvian osuuden salkussa 22%:iin.

Minua todella kiinnostaisi tietää, miksi Harvia nähdään näillä arvostustasoilla huonona sijoituskohteena…

Ymmärrän ajatuksen siitä, että yhtiön kurssi on ollut huikeassa nosteessa esimerkiksi viimeisen vuoden aikana ja välillä kursseissa otetaan väkisinkin alaspäin. Mutta näkevätkö kanssasijoittajani todella laskun perusteltuna ja näkevät sille jopa jatkumon?

Harviasta kuulee usein väitettävän, että yhtiö nauttii ainoastaan koronan aikaansaamasta aikaistetusta kysynnästä ja tämän aikaistetun kysynnän hiipuessa odotetaan asian näkyvän myös yhtiön kurssissa.

Minusta on vaikea kuvitella, miten saunojen yleistyminen maailmalla loppuisi tämän ”aikaistetun kysynnän” väistyessä… Rohkenen väittää, että osa tästä aikaistetun kysynnän piiriin laitetusta kasvusta, voisikin olla sauna- ja spa-markkinan nopeampaa kasvua.

Kuuntelen esimerkiksi Lepikön Jukan porinoita viikottain, ja koen Traders’ Clubin jaksot hyvin informatiivisiksi. Mutta miten meidän Lepikkö kehtaa olla vastarinnassa Harvian suhteen?!

Kurssilaskun aikana Harvia ei ole tiedottanut mitään negatiivista yhtiöön liittyen. Sen sijaan ollaan lasketeltu muun markkinan mukana. Todellisuudessa taustalla vaikuttaa muun muassa seuraavat seikat: Q2 yhteydessä mainittiin kuinka tilauskirja on 3kk eteenpäin täynnä, yhtiön kassassa on rahaa toteuttaa lisää tänä vuonna nähtyjä yrityskauppoja ja itse ainakin näen jopa mahdollisuuden posarille vielä ennen Q3 rapsaa…

Kokonaisuudessaan, esimerkiksi Harvian valuaatio on paljon helpommin perusteltavissa, kuin esimerkiksi Qt:n tai Spinnovan kaltaisten yhtiöiden. Istun mielellään yhtiön kyydissä, kun sijoittajana kannan mielestäni jopa option arvostuskertoimien nousulle.

Pidän Qt:ta sekä sen kaltaisia yhtiöitä edelleen Helsingin pörssin laadukkaimpina, mutta siitä huolimatta päädyin myymään omat lappuni ja siirtämään ne osittain juuri Harviaan.

Veikkaanpa, että sijoittajat, jotka jäävät jumiin ”aikaistetun kysynnän” -ajatusmalliin, missaavat vielä jotakin isompaa.

Harvian kurssi sulki tänään arvoon 46,90€. Tavoitehinnat vaihtelevat analyysitalojen kesken 64€ - 69€ välillä. Matkaa tavotehintoihin on siis 36% - 47%. Itse tankkaan tässä kohtaa ja isosti.

Näen yksinkertaisesti Harvian riski/tuotto -suhteen hyvin paljon houkuttelevammaksi kuin esim Qt:n ~160€ hinnalla. Toisaalta olen valmis ostamaan salkun täyteen pörssimme helmeä esim 100€:lla kpl

Ps. Voin, ja olenkin varmaan väärässä. Älkää ottako mitään tekstissä olevaa sisältöä sijoitussuosituksena, vaan tehkää omat päätöksenne.

EDIT : Saa ja pitää hastaa, sillä mikäli lasku jatkuu, on tämä yhtiö kohta 101% omasta salkusta :rofl:

51 tykkäystä

Alkaa Oksaharjumainen pääomien suojelu kuulostaa taas ihan hyvältä? :wink:

Itse odottelen muutamien lappujen kohdalla yhä isompaa laskua, että poimisin kyytiin tai lisäisin. Indeksitasolla tarvitaan isompia pudotuksia ennen kuin kajoan kuukausisäästämiseeni lisäämällä paukkuja.

7 tykkäystä

Ai että miten hienosti Mr. Market kujeilee meille. Alkuun saatiin trendi rikki ja kunnon paniikkimyynnillä paperikädet pois pelistä. Sitten vakuuttavasti alkanut buy the dip ja Lepikköä myöten julistettiin, että suunta on ylös ja imettiin porukan rahat takaisin markkinoille. Nyt näyttää siltä, että vanhoja pohjia testaillaan kohta :nauseated_face:

" The main purpose of the stock market is to make fools of as many men as possible."

17 tykkäystä

Nasdaq takaisin missä oltiin…kuukausi sitten…Nähdään seuraavassa elämässä :grin:

12 tykkäystä

Jokohan nyt lähtisi se inflaatiojuna jättäen FED:n telineisiin.

Alkaa oleen jo kohtuu hinnoissa paljon yhtiöitä (varsinkin small cap)… ja ei …en haarukoi pohjia, mutta pikku hiljaa on kiva lisäillä omistuksia ainoastaan osakekurssin valuessa :sunglasses:

18 tykkäystä

PIDÄTTELE HENGITYSTÄ JA HODL
image

64 tykkäystä

Harvemmin kai kukaan väittää tietävänsä, että “yhtiö nauttii vain aikaistetusta kysynnästä”, mutta toki sijoittaja kantaa myös tälläisestä skenaariosta riskiä (vaikkei se olisikaan se todennäköisin), ja näitä kannattaa varmaan itsekin puntaroida, että miten reagoi tälläiseen, jos reagoi - onhan pitkän aikavälin näkymät kuitenkin myös verrattain mainiot.

Ja olet varmasti oikeassa että “osa aikaistetusta kysynnästä on markkinan nopeampaa kasvua”, mutta on harviankin kertoimissa jo vähän kasvuakin hinnoiteltu sisään, eikä juuri kellään ole tietoa miltä näyttää korvauskysyntä saati uusmyynti, mutta jos vakaumusta löytyy, saattaa tämmöinen epävarmuus aukaista vain hyviä ostopaikkoja.

9 tykkäystä

Foorumin suuri apu ja Liian vähän (muuta) elämää

Olen tällä Foorumilla nähnyt hyviä kirjoituksia siitä, että mitkä voisivat olla mahdollisia syitä erilaisille punastuksille.
image

Vaikka seuraan paljon talousmediaa, tsekkailen eri somekanavissa talousjuttuja ja koetan muodostaa erilaisista uutisista kokonaiskäsitystä, mistä syystä mitäkin tapahtuu. Niin koen edelleen Inderesin ja Foorumin olevan mulle se pääkanava. Tänne ovat monet linkanneet ihan hyviä artikkeleita, mutta mikä parasta; monet ovat pureskelleet niitä vielä vähän valmiiksi. Lisäksi täältä voi lukea satojen erilaisten sijoittajien näkemyksiä sekä tuntemuksia että myös ihan asiantuntijoidenkin kommentteja. En koe, että olisi liiallista informaatiotulvaa tai olisi suureksi vaaraksi täällä tulla “väärin johdatelluksi”, onhan meillä maalaisjärkeä, ja vastuu omista päätöksistä. Foorumi omalla tavalla vähentää stressiä, mutta Nordnet ja F5-nappi ei.

Kun salkkuni on syöksynyt tammikuun puolivälin tilanteeseen, niin tuntuu hieman pahalta, mutta enemmän jännittää omien osakkeiteni tulevaisuus. En nyt käsittele sitä tässä, että miten tulen toimimaan näiden osalta, vaan tässä on pohdintaani siitä, mikä musta on yksi tapa helpottaa sijoitusstressiä. Suurin vastaus mielestäni on yleisesti ottaen muu elämä, erityisesti muut ihmiset. Aamusali poistaa stressin ja pakottaa ajatukset muualle. Sitten on työpäivä, joka pakottaa yhdeksäksi kymmeneksi tunniksi keskittymään muihin juttuihin… no toki kaikki kahvi-, mini- ja lounastauot olenkin ihan kokonaisuudessaan sitten täällä, talousmedian parissa ja Nordnetissä painamassa F5:ta. Töiden ja salin ympärillekin mahtuu muuta aikaa paljon, varsinkin kun tarvitsen mielestäni vain 6-7 tuntia unta vuorokaudessa. Olen jo nähnyt painajaisia sijoituksista ja siitä, miten tyhmä olen taas ollut. :upside_down_face: Koko ajan sijoitusasiat pyörivät mielessä, juuri keskeytin TV-sarjan, jota olin katsonut 5 minuuttia ja 58 sekuntia. Eli vaikka tekisin muuta, niin aina sieltä sijoitusjutut pilkistävät jostain mieleen, mikä on ok paitsi ei huonompina aikoina, mutta kun olen ihmisten parissa, niin olen läsnä ja silloin ei paineta F5-nappia Nordnetissä. Arkisin ei kunnolla “ehdi” näkemään kauheasti ystäviä eikä vanhempia + sisarrusta (sali+työt+muu pakollinen toiminta), mutta kyllä sitä aikaa pitäisi löytää muille ihmisille… ihan on oma priorisointikysymys ja kyllä tätä olen vähän pyrkinytkin priorisoimaan nykyisin enemmän. Parisuhde varmasti ja lapset erityisesti varmasti tuovat elämään muita ajatuksia sekä iloa että toki myös erilaisia murheita. Siksi siirrynkin tästä Tinderiin swaippailemaan ja kirjoittelemaan.

image

Sen haluan vielä sanoa, että jos sijoittaminen ahdistaa erityisesti, niin kannattaa pohtia, onko tarpeeksi muuta elämää. En tarkoita vain työtä ja harrastuksia, vaan pitäisiköhän nähdä muita ihmisiä… olivatpa ne sitten vanhempia, sisarruksia tai ystäviä. Ehkä parisuhteessa olevilla ja varsinkin perheellisillä tulee sopivasti sitä muutakin elämää ja varmasti on niinkin etteivät perheelliset edes ehdi kauheasti painelemaan F5:ta Nordnetissä. :grinning_face_with_smiling_eyes: En tiedä, oliko tämä oma pohdintani sitä itse kaipaamani sijoituspsykologiaa? :joy:

63 tykkäystä

Alkaa olemaan aika messeviä prosentteja tavoitehintoihin matkaa

29 tykkäystä

Eli kaikki myyntiin ja 50 % laskun jälkeen valitellaan, kun tasearvolla hinnoitellut Fortumit ym. on liian kalliita :grin:

18 tykkäystä

Käännäppä lista ylösalaisin, niin sielläkin on messeviä prosentteja, mutta yli tavoitehintojen… joku on aina väärässä :shushing_face:

5 tykkäystä

Tässä on pari päivää tullut AIVAN liikaa kytättyä pörssiä, joten huomenna en avaa nonneäppiä kun vasta 18:32… :thinking:

7 tykkäystä

Eihän täällä ole läheskään samanlaisia prosentteja :grinning:

5 tykkäystä

Oliko Yellen puhunut jostain hedgerahastojen vivutuksista?

1 tykkäys

Huumoria huumoria, jospa käänteispsykologia toimisi vielä tälläkin kertaa :smile: Eihän kunnon dippiä voi oikeasti tulla jos me kaikki odotetaan sitä rahakirstut pullollaan… Eihän? Itselle kelpaisi tähän kohtaan vielä ne aamun yli kestäneet jatkojen jatkot ja terästetty booli siirtämään krapulaa

Mutta leikki sikseen, postasin aikasemmin tuonne kurssien ihmettelyketjuun tämän Juha Variksen twiitin osakkeista jotka ovat tulleet alas 12kk:n ATH lukemista. Indeksitasolla olisi tänä vuonna tehnyt todella hyvää tuottoa tähän asti (Xact Norden 30 taisi parhaimmillaan olla jossain +30%). Mutta jos olet tehnyt hätäisiä päätöksiä, ottanut liian suuria riskejä, fomottanut tai laittanut rahaa väärään aikaan sellaiseen yhtiöön jota et täysin ole ymmärtänyt, niin saattaa tehdä tällä hetkellä salkussa todella pahaa… Pelkästään jos olet lähtenyt foorumin suosikkeihin (Harvia, Kamux, Embracer, SmartEye, Tecnotree) mukaan tänä vuonna lähellä ATH lukemia, niin saattaa polvet tutista jos oma riskienhallinta ei ole kunnossa.

Onneksi itse olen ollut koko vuoden Kambin matkassa ja toukokuusta asti ollut muutenkin yhtä putoaviin puukkoihin tarttumista niin mikään lasku ei tunnu enää missään… :woozy_face: Tätäkin farssia tasapainottaa kuitenkin onneksi esim koronamontun Sampo ja Fortum

15 tykkäystä