Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Tää olisi kieltämättä viihdettä parhaimmillaan! :popcorn:

8 tykkäystä

Tuossa voisi olla peiliinkatsomisen paikka: onko oma pohjatyö tehty tarpeeksi hyvin jos markkinan mielestä heikko kvartaalitulos saa a) myyntinapin painumaan pohjaan kurssin hakatessa -15% ja b) muutamaa tuntia myöhemmin tullaan katumapäälle ja ostetaan samat laput takaisin muutaman pinnan kalliimmalla?

Edestakaisin veivailusta ei hyödy kukaan muu kuin osakkeiden välittäjä, ei se taustalla oleva bisnes yleensä ole mihinkään muuttunut vaikka kurssit heiluukin reippaasti lyhyellä aikavälillä :man_shrugging:

14 tykkäystä

Yle Areenasta löytyy viihdykettä harhautusliikkeisiin myös sijoittamisen saralla mm. Pörssipäivä jonka joku aiemmin täällä huoneessa mainitsi.
Tai jos haluaa muistella millaista hurlumheitä Mr Market tarjoili noin vuosi sitten niin Inderesin Hype-osakkeet video on tällaiseen oiva. Ei voi sanoa, etteikö olisi varoiteltu ja tuotu lasillista lämmintä vettä kun bileet oli vielä käynnissä.

Suomi-matsi eetterissä :ice_hockey::finland:

Hyvää viikonloppua kaikille!
Pitäkää mieli virkeänä.

2 tykkäystä

Jep.

Oikeasti, se että jaksaa vähän perehtyä omistamiinsa yhtiöihin maksaa itsensä takaisin vaikeina aikoina. Henkisesti paljon helpompaa istua kyydissä töyssyihin, kun tietää mitä omistaa.

Eräs arvosijoittaja käytti yhtenä mottonaan “Knowledge is the best hedge”. Mielestäni se on erinomainen ajatus yksityissijoittajalle.

Luonnollisesti tämän arvosijoittajan oma rahasto on kosahtanut, mutta se ei mielestäni poista hohtoa tuosta motosta.

37 tykkäystä

persevering-face-mattdamon

Reaktio tällä hetkellä, kun joku edes mainitsee sanan “pulkka”

34 tykkäystä

Sallinet minun olla eri mieltä!

14 tykkäystä

Varmasti juuri näin isossa kuvassa. On tässä alkuvuodesta silti piensijoittaja muutaman satasen tienannut (=pienentänyt tappioita) esimerkiksi Harvian ja Qt:n kanssa. Kun media rummuttaa joka tuutista huonoa osaria, niin tein rohkean oletuksen että kenties avauksesta myymällä tämän saa halvemmalla takaisin aamun aikana.

Qt:n posari ja tilapäinen lähes 20% keuliminen vuorokauden sisällä sama juttu. Edelleenkään ei olla palattu sinne 107-108€ tasolle.

Toki isossa kuvassa buy and hold olisi ollut parempi strategia. Koko mutu treidailu on ollut puhtaasti tulella leikkimistä, josta voi tulla joskus kallis harrastus ellei ymmärrä lopettaa. Harvian kanssa on leikitty 20€ tasolta asti ja Qt on vieraillut salkussa 74€ tasosta lähtien.

Olen sisäistänyt itseni osakesäästäjäksi, paino sanalla säästäjä. Tässä pomppuisassa markkinassa se on ollut hyvä rauhoittava tekijä. Monen osakkeen kurssit omassakin salkussa ovat poukkoilleet viimeisten kuukausien aikana, etupäässä alaspäin. Isompien kurssiliikkeiden aikana kaivan esille talousuutisista, onko ko firman fundalle tapahtunut jotain, mistä pitäisi huolestua. Sellaisia uutisia ei ole viime kuukausien aikana sattunut omien omistusten kohdalle, joten en tee asialle mitään ja salkku kiinni. Palauttelen vielä tarvittaessa mieleen, miksi olen ko firmaa ostanut ja firmaa käsittelevän analyysin avaan vielä tarvittaessa luettavaksi. Osakesäästäminen sopii minulle hyvin. Katse on jossain tuolla tulevissa vuosissa, eikä esim Harvian tai QT:n kurssilasku vaikuta suunnitelmiini millää muotoa.

Olen aikanaan hankkinut osakkeita firmoista, joiden tekemiseen uskon jatkossakin. Antaa niiden luoda arvoa ja samalla nautin passiivisesta tulovirrasta (moni omistamani firma maksaa kelvollista osinkoa). Jos näitä olisin hankkinut veivaustarkoituksella, niin takapuolta kuumottaisi varmaan ihan eri tavalla. Mun psyykkeelle vain veivaus ei sovi, sen tiedostan itse. Vaikka olisi pidempikin vaakasuunta tiedossa markkinoilla tai vaikka laskumarkkina, niin säästäjällä katse on jossain tuolla tulevassa. Kevätkin tulee kohta, päivä pitenee ja firmat jatkavat hyvää työtään. Nautitaan noista asioista.

26 tykkäystä

Lol :joy:

60 tykkäystä

Mitä noituutta tämä on, näenkö mä… näenkö… salkussa suhteellisen normaaleja kurssiliikkeitä?! Mikään ei ole + 10% tai -10%

6 tykkäystä

Hyvä että rauhoitellaan sijoittajia, mutta eikö tässä nyt kuitenkin ole jotain ristiriitaisuutta. Jos otetaan vaikka tarkasteluun tavoitehintojen laskut. Firmassa ei ole tapahtunut negatiivista, mutta makropuolen ongelmat saa sentimentin laskemaan hyväksyttyjä kertoimia.

Jos sitten henkilö A haluaa omistaa firmaa Y. Hän on kuitenkin ollut vuoden ajan huolissaan inflaatiosta ja siitä ettei FED ole asian kanssa oikein ajan tasalla. Henkilö olettaa että muuttunut markkinaympäristö ei salli firmalle samanlaisia kertoimia 6kk päästä.

Joku voi mieltää tämän markkinan ajoittamiseksi, minkä moni väittää olevan mahdotonta, mutta eikö tässä ole sitten ihan perusteltua myydä firmoja, joiden tietää ostavansa myös takaisin koska pitää tarinasta, jos olettaa saavansa ne myöhemmin edullisemmin takaisin.

Samaten jos seuraa vaikka Suomen tämän kierroksen tulosjulkistuksia niin on selkeä trendi millainen biittaus pitää olla ennusteisiin että markkina ottaisi sen short term positiivisesti. Voiko tästä siis miettiä että se on kassanhoidollisesti ihan fiksua keventää tulokseen ihan vaan suojellakseen pääomaa.

Ehkä tämän pitkän jorinan pointti on siinä että indeksien 50% dyykkaus olisi valtava pörssiromahdus, mutta samalla sen on voinut tehdä helposti tässä 5kk lapuilla jotka eivät ole mallia spac/bumtisbum. Jos siis yleinsä on ajateltu että vuosituotto siinä 10% ja esim FAANGeilla iso liike on se ±2,5% niin nyt kun vola on noin järjetöntä ja sulla voi jollain Harvia osarilla kolahtaa joku -15% (en seurannut miten eilinen sulki), niin se ajoittaminen voikin olla ihan fiksua, varsinkin jos odotat että nykyisessä sentimentissä tarvitaan valtava biittaus jotta tuloksen jälkeen oltaisi edes aavistus vihreällä.

Hirveä sepustus enkä tilastollisesti tiedä yhtään mistä puhun, mutta sanompa silti. Muutoin olen kyllä samaa mieltä että se tuo kyllä suurtaa turvaa holdata alamäkiä kun tietää mitä firmaa omistaa, tai omalla kohdalla syklisissä ehkä enemmän se että on selkeät odotukset sektoria kohtaan oli se sitten oikea tai väärä oletus.

Edit. @Pohjolan_Eka taisi twiitata joku päivä että niille jotka on ostanut Harviaa, Qt group etc huipuilla ei varmasti silti äkkiseltään lohduta että on ostanut hyvää firmaa joka menee eteenpäin jos hinta oli markkinoiden senhetkiseen hintahuippuun. Eli jos ostot kannattaa ajoittaa mallia “osta hyvää firmaa, mutta älä maksa siitä liikaa”, niin miksi sama ei päde myös myyntipuolelle, etenkin jos moni piensijoittaja operoi OST:lla eikä maksa myyntivoitoista veroja.

21 tykkäystä

Noh jos kuukausisäästää samoihin osakkeisiin, niin voihan tuo toimia. Mutta jos holdaat esimerkiksi huipulla ostettua positiota vaikkapa evon ja Qt:n osalta, voi se voitolle pääsy olla pitkissä kantimissa vaikka itse yhtiön suorittaminen ei ole muuttunut yhtään mihinkään.

Tässä voidaan keskustella siitä, onko kyse oppirahoista vai olisiko näiden korkeiden kertoimien yhtiöissä kuitenkin parempi olla koko ajan tietoinen siitä, mitä ympäristössä tapahtuu. Evonkin hintoja on hinattu ees taas nousuvaran ollessa tälläkin hetkellä pyöreästi 50%. Silti ei tarvita kuin sana korko, niin yhtäkkiä arvosta katoaa ainakin hetkellisesti 100sek.

Pidemmän päälle tuollainen ei varmasti toimi, mutta viime aikoina holdaaja ei ole ollut se voittaja. Näitä on toki helppo aina jälkiviisastella. Oma punainen lanka on ottaa nämä asiat oppimiskokemuksena. Samalla alan ymmärtää isoja poikia, jotka höyläilevät seitsemännumeroisen salkun omistuksia rajuissa nousuissa ja lisäävät laskuissa, jos itse yhtiössä ei ole tapahtunut mitään. Kun täällä usein jaetaan näitä vanhojen höperöiden sanomia lauseita kaiken bumtsibumin keskellä, niin erään herran never lose money kuulostaa aika fiksulta :slightly_smiling_face:

5 tykkäystä

Tottakai, ei se sitä sano etteikö kannattaisi välillä katkaista tappioita.

Ja fiksu sijoittaja kääntää takkia, kun siihen on perustelut.

Mutta silti, omistamalla hyviä bisneksiä yli ajan tuskin käy hassummin ja tällainen riittää hyviin tuottoihin. Siihen tuo tviittikin viittasi.

Aika näyttää, oliko Qt:ta 180 eurossa ostaneiden ostos fiasko vai oiva tilaisuus alkaa tankkaamaan yhtiötä. :slight_smile:

Useimmiten pörssi tuppaa nousemaan, ja se voi olla vaikeaa ostaa hätäisesti myytyjä osakkeita takaisin kovemmalla hinnalla. Sitä nämä OSTin verottomuus-argumentit eivät huomioi. :slight_smile:

Mutta tottakai, jokainen tapaus on viime kädessä ainutlaatuinen. Nämä on yleissuuntaisia vinkkejä. :slight_smile:

15 tykkäystä

Joo rauhoittelu hyvästä ja teit mitä teit niin tee se jonkun strategian mukaan eikä lottoamalla edes takas. Kyllähän tuossa paljon näkee että punaista niin lappua laitaan ja sitten avaa +2% niin hirveä fomo takas kyytiin. Eli jos veivaat niin perusta se johonkin strategiaan mitä noudattamalla uskot hyötyväsi eikä siihen että tuijotat sen hetkistä kurssin suuntaa. Ellet sitten ole teknisen analyysin kaveri.

5 tykkäystä

En kuukausisäästä mihinkään tiettyyn osakkeeseen, muutamaan indeksirahastoon kylläkin.

Ostot toteutan yleensä kuitenkin useammassa erässä ja haen ajallista hajautusta.

On ehkä turhan aikaista sanoa viime kuukausien heilunnan perusteella, että holdaus ei toimi. Jos holdaajan kiikari on useamman vuoden päässä, niin puolen vuoden kurssien heilunta ei siihen suunnitelmaan vaikuta millään muotoa. Ainakaan minun suunnitelmassani…

4 tykkäystä

Huoli markkinoilla ei pitäisi olla keskuspankkien koronnosto, eikä inflaatio, koska realikorot on edelleen reippaasti negatiivisiä. Pikemmin pitäisi olla huolestunut, kun inflaatio normalisoituu keskuspankkien ohjaustasoon.

image

1 tykkäys

Konkarisijoittaja Erkki Sinkko sanoi tuossa 16.6.2021 ylen haastattelussa, ettei ole ostanut koronakuopan jälkeen osakkeita, koska ne ovat kalliita. Hän sanoi keräävänsä sotakassaa odottamaan aikaa, kun osakkeet tulevat ostohintoihin.

Sinkko on ilmeisesti sisäistänyt sen, että ostohinta on se, joka ratkaisee sijoituksen tuoton. Sinkkohan ei myy lähtökohtaisesti osakkeita vaan omistaa niitä yli hyvien ja huonojen aikojen. Hänelle käsittääkseni riittää että salkku paisuu, osingot kasvavat ja yhtiöitä lunastetaan preemiolla.

Kun markkinat ja osakeanalyysit käyvät ylikierroksilla ja sekä tulosennusteet että kertoimet viritetään ylärajoille samanaikaisesti, syntyy melkoisia arvostusansoja. Se, joka ei ole ostanut tässä hypessä rakettiosakkeita mihin hintaan tahansa, vaan on ollut tylsä ja konservatiivinen varmuuskertoimiensa kanssa ja laskenut käyvän hinnan monen mielestä hieman raadolliselta vaikuttavan realismin kautta, ei joudu murehtimaan sitä, myydäkö osake -50% hintaan vai ei.

Painotan tässä itselleni sijoittamisessa taas ostohetken tärkeyttä. Loppujen lopuksi fair pricen laskeminen tunteettomasti on aika helppoa, mutta kuinka moni muistaa toimia niin, kun osakkeet ja niiden tavoitehinnat nousevat ympärillä kohisten …

Niinpä. Analyytikotkin ovat osin kovin nuoria ja kokemattomia, kun Sinkkoon vertaa. :grin: Kuinka moni on nähnyt esim. 2000-2010 kuplan ja taantuman …

9 tykkäystä

Tuossa astuukin kuvaan se kokemus. Siltikään asia ei ole helppo. Jos olisi, niin eivät analyytikotkaan tavoitehintoja veivaisi. Tosin ehkä tuossa yksi tapa olisi siirtyä red eyen tapaan antamaan hintahaarukka bear, base ja bull skenaarioilla?

3 tykkäystä

Jos usko yhtiöön on ollut tuolla hintaa kova niin itse kauhoisin nyt kaikella rahalla mitä irti saa… Vai onko jokin muuttunut pitkässä tarinassa?

En itse omista enkä tunne tarinaa…

Pysyn siis edelleen näissä tylsissä kypsissä yhtiöiisä jotka nostavat osinkoaan ja takaisinostojaan…Siinä kun sivussa saattaa saada arvonnousuakin ikään kuin boonuksena, jota et ostaissa odottanut.

6 tykkäystä

Samaa logiikkavirhettä toistavat myös monet vastapuolen sankarit. Jos itse saisin päättää, niin laittaisin poliisin spreijjaamaan molempia silmiin.

Enemmän hävettää tosin ylen “asiantuintijoiden” ulostulot.

1 tykkäys