Inderesin kahvihuone (Osa 4)

IFin kulutehokkuuden ja fantastisen tuloksen syy selvisi? :wink:

En tiedä, onko Juha IFin asiakas, mutta tästä tuli mieleen yksi juttu. Usein ihmettelen, miten joku on samaan aikaan IFin omistaja sekä asiakas. Eli samaan aikaan omistajana ihastellaan, kuinka vähän IF maksaa takaisin per otettu vakuutus ja silti IF nähdään hyvänä vakuutusyhtiönä omalle autolle ja kodille :thinking:

Ja juu, voihan IF tehdä vaan kaiken paremmin hinnoittelusta asiakaspalveluun, mutta omat kokemukset kertoo, että on muitakin syitä. IF on pirullisen hyvä tekemään rahojen saamisesta mahdollisimman hitaan ja vaikean prosessin, jotta vakuutuksenomistaja jossain vaiheessa unohtaisi tai antaisi koko asian olla.

Oma tylsä tarina:

  • heidän asiakas kolhii mun autoa ja lähtee paikalta
  • teen heille ilmoituksen
  • odottelen kuukauden, että asia etenee
  • soitan ja jonotan tunnin. kiva tyttö vastaa ja sanoo, että tämä heidän asiakas on yritysasiakas, joten ei voi hoitaa minun asiaani. pahoittelee kovasti jonotusta ja laittaa yrityspuolelle viestin, että he soittavat minulle ensi viikolla, etten joudu enää jonottamaan
  • kukaan ei soita. sydän särkyy kun kiva asiakaspalvelija huijasi
  • soitan yrityspuolelle
  • sanovat, että asiakas ei ole toimittanut materiaaleja joten asia ei etene. alkavat nyt sitä edistämään. kyselen, että eikö heillä prosessit toimi, kun minun tarvitsee siitä muistuttaa. pahoittelevat kovasti.
  • käyn läpi huoltoruljanssin ja varmistan, että taksimatkat menee vakuutusyhtiön piikkiin. kiva asiakaspalvelija sanoo että no totta kai. hän lähettää minulle sähköpostia ja voin siihen vastaamalalla toimittaa kuitit
  • en saa sähköpostia
  • etsin jonkun sähköpostin ja kokeilen lähettää kuitit siihen. pyydän vastausta, että tiedän sähköpostin menneen oikealle henkilölle
  • ei vastausta eikä rahoja
  • soitan ja kysyn, mihin kuitit pitää toimittaa ja milloin rahat maksetaan
  • asiakaspalvelija vittuilee, että olenpas minä köyhä kun on noin kova kiire saada tommoiset pikkurahat
  • rukoilen, että seuraava auto joka ajaa minun perään ei ole IFin asiakas
57 tykkäystä

Olen myös osallistunut IF:in tuloksen tekoon. Korottivat säälimättä yritykseni vakuutusmaksuja 300%. Vuoden päästä sain paremman tarjouksen ja vaihdoin. Nopeampaa tahtia hidasti korvausherkkä puusepän ala, mikä oli omiaan pelottamaan muutamat yhtiöt pois pelistä.

Edit: Huom ei vahinkoja koko 20 vuotisen asiakkuuteni aikana.

14 tykkäystä

Itsekin tyytyväinen If:n (Sammon) osakkeenomistaja, mutta en kyllä ikipäivänä ottaisi tuolta vakuutusta. Käytännössä aina kun vakuutuksia kilpailutan (usein), niin If:llä järjestäen surkeimmat tarjoukset.

Tietysti vakuutusyhtiöt mallintavat asiakkaitaan ja toisella ihmisellä tilanne voi olla jotain ihan muuta, mutta kyllähän If:n tulosrapsoja kun katsoo, niin ei siellä ainakaan kokonaisvaltaisesti kovin matalat hinnat ole :smiley:

15 tykkäystä

Tällaista en ikinä ymmärrä. Miten ne vastapuolet sitten on niin köyhiä, etteivät voi maksaa ”pikkurahoja” samantien?

5 tykkäystä

IFin vahinkosuhde (maksutulo/korvaukset kuluineen) taitaa olla suomen suurimpia, mikä toki ei ole kuin suuntaa antava luku, kun myyntimixit vaikuttaa tähän paljon. Ääripäässä Garantialla esim. 4% ja ifillä 74% vuonna 2020.

1 tykkäys

6 viestiä yhdistettiin ketjuun: Raaka-aineet & luonnonvarat - Talouden primaarisektori

30 tykkäystä

Tajusin juuri että omistan paljolti sellaisia yrityksiä, joiden tuotteita en halua käyttää. Vältän If:in vakuutuksia, Nordean kalliita asiakasmaksuja, Keskon hassun kalliita K-kauppoja. Kamuxista en ostaisi autoa. TietoEvrystä puhumattakaan!
Huhtamäen mukista on kyllä kiva juoda kolaa Hesessä.

28 tykkäystä

Juu, semmoinen se IF on…

Kun rekka kaatuu päälle…

IF

…niin IF pitää vammoja luonnollisena kulumisena:

“Selkä- ja lonkkakivuilla ei vakuutuskorvauspäätösten mukaan enää ollut syy-yhteyttä onnettomuuteen.”

Don’t you worry bout a thing :musical_note: :musical_note: :musical_note: :musical_note: :musical_note: :musical_note:

Lähteet:

18 tykkäystä

Itsellä on käytössä sellanen “razor”, että sijoitan vain yhtiöihin, joihin voisin itse mennä töihin. Tietenkään se ei ole kovin tarkkaa, varmasti suurimpaan osaan firmoista voisin mennä tiettyihin tehtäviin töihin, mutta on se kuitenkin ihan kiinnostava tapa ajatella asiaa.

Tällä hetkellä omistan Helsingistä Nestettä, Lifeline Spaccia, Spinnovaa ja Kempoweria, eli vähissä on kiinnostavat työnantajat :slight_smile: ESG vahvasti itseä kiinnostelee, niin Vaisala, L&T, Kemira ainakin tuon leikkurin täyttäisi myös kirkkaasti. Mutta valitettavan paljon on joutunut ulkomaille suuntaamaan katsetta.

5 tykkäystä

Omille kokemuksille yhtiöistä on oma ketjunsa.

1 tykkäys

En halua saivarrella nyansseilla, mutta minusta kunnianhimoiset ESG-tavoitteet eivät ole ollet se ongelma, vaan se, että esimerkiksi Eurooppa on Saksan johdolla aktiivisesti pyrkinyt väärentämään hiilikirjanpitonsa pyrkiessään luomaan mielikuvan, että paljon oltaisiin tekemässä. Uusiutuvien ongelmia on vähätelty ja siksi niitä ei ole pyritty ratkaisemaan, maakaasu on pyritty luokittelemaan uusiutuvaksi, ydinvoima on ajettu alas, jne.

Sitten kun oikeasti täytyykin luopua niistä fossiilisista, huomataan ettei keisarilla ole vaatteita. Emme ole oikeasti edenneet hiilivapauden luomissa juuri mihinkään ja Saksa on oikeastaan aktiivisesti haitannut siihen pääsemistä.

12 tykkäystä

Solidiumin toimitusjohtaja Antti Mäkinen tulee meitsille haastikseen ensi tiistaina. Kuvataan tallenne joka pyritään julkaisemaan piakkoin.

Herääkö täällä kysymyksiä Solidiumista? Antti on jäämässä pois toimarin paikalta että varmaan tulee lupsakampia vastauksia.

39 tykkäystä

Miksi minun veropennosia käytetään sijoittelutoimintaan?

31 tykkäystä

Lannoitteiden hinnat (Yara International ASA (YAR.OL) ) lähti ylös. Tätä Kemiran vuonna 2007 Norjalaisille myymää GrowHow-yritystä saa siis Norjan pörssistä nimellä Yara. Muutos Yaraksi käynnistyi Suomen valtion myytyä oman osuutensa Kemira GrowHow’n osakkeista Yaralle. Huvittava tarina myynnin taustalla. Kun maanviljelijät Suomessa pahoittivat mielensä lannoitteiden hintojen tuplaantumisesta. Noh, mitä Kemira teki? Kemira myi lannoitetahtaan norjalaisille ja lannoitteiden hinnat 5-kertaistui :sunflower::joy::rofl:

14 tykkäystä

Pesuveden mukana meni myös fosforikaivos. Hei mistä raaka-aineesta on tulevaisuudessa varmasti puutetta - fosfori. Missä sijaitsee yksi malmivaroiltaan suurimmista fosforikaivoksista- Suomessa. Mitäs kannattaisi tehdä - myydään se pois. Joo vanha juttu, mutta aina esiin tullessaan Häkämiehen strategia saa ansaittua päivittelyä.

Edit: Taisi Häkämies jossain tarjota selitykseksi tietämättömyyttä tilanteesta. En tiedä onko tuo hyväksyttävä meriselitys, vai muuttaako tapahtuneen vielä absurdimmaksi.

9 tykkäystä

Moikka

Eihän tämä sijouittamiseen suoraan liity, mutta omat kokemukseni sekä tavaravahinkojen että läheisen poismenoon liittyviin korvauksien osalta omat kokemukseni ovat pelkästään positiivisia.

2 tykkäystä

Tosiaan voitaisiin sijoittaa nuokin veropennoset ihan itse. Tai vaikka ostaa ylikallista kahvia. Molemmat hyödyttävät kyllä valtiota, me saisimme vain enemmän iloa pitämällä kyseiset rahat itsellämme.

5 tykkäystä

Viitsisikö joku tehdä vaikkapa Nokian rinkuloiden ketjuun kyselyn, jossa pohditaan sitä, onko Rinkulat tällä hetkellä ensinkään sijoituskelpoinen ja millä hintatasolla porukka olisi valmis ostamaan. Esim. 1. Omistan yhtiön osakkeita/en omista, 2. Onko mainehaitta/Venäjä-riski tällä hetkellä liian suuri, jotta voisi sijoittaa(Kyllä/ei) 3. Hintataso, mitä olisi valmis maksamaan: alle 10 e, 10-13 e, 13-16e, 16-19 e

Pitää jossakin vaiheessa itse harjoitella tuo kyselyn teko, mutta en nyt viitsi kännykällä ruveta pelleilemään :slight_smile:

Voisi laittaa reilusti vastausaikaa kyselyyn, koska ketju ei yleensä ole kovin aktiivinen.

1 tykkäys

Mistäs te otatte nuo lähes kaiken kattavat lapsi- ja talovakuutukset? @Perttu_Hamalainen @K.Harvia @kapteeni_indeksi @JNivala @Johnnyboy

T: Lähes kaikki ifissä ja hintaa 181€/kk. Auto, talo, 2xlapsivakuutusta, henkivakuutukset ristiin, vaimon tapaturmavakuutus.
Pojan vakuutus maksanut itsensä takaisin ja ampiaispesätkin kävi ilmaisena 6m korkeudesta hävittämässä entinen olympiatason urheilija.

Olen heti valmis vaihtamaan, jos jostain halvemmalla samat saa. Tähän mennessä en ole sellaista löytänyt.

@JHeiskanen joo en osaa sanoa kuinka tulonsa tekevät. Itsellä ei ole huonoja kokemuksia, mutta toisaalta en niitä haluaisi omalle kohdalle odottaakaan.

4 tykkäystä