Inderesin kahvihuone (Osa 4)

minusta tämä on väärä diagnoosi. Markkinoita ohjaa ahneus & pelko. Kun keskuspankit vievät pelolta uskottavuuden, kurssit nousevat liikaa. Kun on realistinen mahdollisuus hävitä pysyvästi rahaa se aiheuttaa pelkoa. syntyy tasapaino, kun FED poistuu markkinoilta.

3 tykkäystä

Normi klikkiotsikkoa taas jolla puhutaan markkinaa ylämäkeen. Kyllä kun markkina pelkää jotain, sille on ihan vissit syyt. Ja niitä on usein monta ja on hankalaa arvioida mikä on se joka katkoo kamelin selän. Itse näin jälkiviisaana sanoisin jopa että kaiken maailman ukraina-korko-jpow -shown sijaan tällä kertaa kamelin selkää katkoi Netflixin rapsa. Se antoi viitteen että megacapit voivat olla kuolevaisia ja kasvuohjeistus voi joutua leikkuriin hetkessä. Markkinalle heräsi pelko että entäs jos jokainen muukin megacap kertoo samanlaista ja koko höskä tulee tonttiin hetkessä kymmeniä prosentteja. No, markkina on nopea ja tämä pelko lopulta teki sen mitä pelättiin, ennakkoon. Sitten alkoi jo dipinostajaa vilisemään kun kurssit otti kunnon tukanleikkuun ja perään Microsoft antoi rapsan jossa se kertoi olevansa edelleen yksisarvinen megcap ja ohjeistuskin ylitti markkinoiden odotukset. Jipiii. Se olikin vain Netflix joka ei osaa ja ongelma ei koske koko markkinaa, vaara ohi, buy the dip.

Ja tällä mennään ainakin kunnes markkina keksii seuraavan asian josta panikoida. Mahdollisia ehdokkaita on JPown turinat (mitään hiiskahduksia extra-tiukasta menosta eteenpäin?) ja Teslan sekä Applen rapsat

7 tykkäystä

En tiedä mitä tarkoitat “kusetuksilla”, mutta suhteutettuna volyymeihin Kamuxin osalla ei esiinny oikeastaan enempää valituksia kuin vaikkapa Sakan tai Rinta-joupin kohdalla. Ihmiset ovat yleisesti surkeita ajattelemaan objektiivisesti jos omalle kohdalle sattuu huono kokemus. Kamux myi vuonna 2021 noin 70 000 autoa, ei varmasti kukaan kuvittele että tuolla jokaisessa kaupassa olisi jälkikäteen iloinen ostaja. Puhutaan kuitenkin käytetyistä autoista, joissa on piileviä vikoja joita autoliikkeet eivät pysty huomaamaan vaikka kuinka yrittäisivät.

Eettisesti voi tietysti sulkea Kamuxin sijoituskohteiden ulkopuolella jos näkee käytettyjen autojen kaupan epäeettisenä. Jokainen määrittelee raamit mihin ei koe olevan oikein sijoittaa. Minä en näe tuossa mitään epäeettistä, joku toinen saattaa sitten nähdä.

Toki ihan kusetuksiakin voi olla aina jollain taholla, mutta mitään näyttöä ei ole että Kamux tällaista systemaattisesti harjoittaisi :slight_smile:

30 tykkäystä

Ja tässä taas yksi sellainen perinteinen “kritiikki” Kamuxia kohtaan. Tuleeko TOTUUS PIAN JULKI?

2 tykkäystä

Tässä parikymmentä autoliikettä vasta läpi soitelleena voisin todeta, että ihan hyvää palvelua sai kamuxiltakin. Vaihtohyvityksissä eivät ole parhaita, eivätkä näy harrastavan auton puhtaaksi nuolemista meikkauksen kera kuten liikkeet yleensä. Myös myyntihinnat ovat kohtuullisia. Koroista ovat kaukana parhaista.

Kaikista surkeinta palvelu on ollut viimeisen kolmen auton kohdalla rinta-joupilla. Yllättäen viimeiset autokaupat sen ketjun liikkeessä on tehty vuonna 2005 tai 2006.

Tuntuu että tämä keskustelu lähti Kahvihuone-materiaalista, mutta keskustelu lähtenyt lapasesta ja ehkä paremmin sopisi:

3 tykkäystä

Mallisalkkua vähän arvostelee epäaktiivisuudesta ja heti menevät paniikissa ostamaan jotain videopeliyhtiötä ja käytettyjen autojen jobbaria.

44 tykkäystä

En tunne ketään joka olisi ostanut auton Kamuxilta. Miksi epäilet että olisi?

Jos puhutaan kusetuksista niin silloin on yleensä tunteet pelissä ja niitä tulee yleensä peliin jos on jotain omakohtaista kokemusta. Tämähän oli vain maalaisjärjen mukainen oletus viestisi perusteella. Toisaalta olettaminen on nykypäivänä pahasta ja mielensäpahoittaminen vaikkei asia itseään koskisi hyvästä. :v:

”Tunsin 1990-luvulla kaksi maailman älykkäintä ihmistä, jotka alkoivat shortata vuoden 1999 alussa. Sitten tuli se viimeinen mania, mikä tuhosi heidät.”

-Tero Kuittinen

Muistutuksena vaan, että teknokuplassakin oli näitä 10-20 % korjausliikkeitä useampia, ennen kuin se lopulta poksahti. Prosentit mittailtu vauhdilla, eli virhemarginaalia on.

Kuvaan merkitty myös houkuttelevimmat kuolleen kissan pomput, joihin minä varmasti tartun (vai tartuinko jo :grimacing:)

28 tykkäystä

Viittasin “kusetuksilla” samalla sanalla kuin itse kommentoit asiaa. Kamuxista tehdään kuluttajavalituksia eniten myös suhteellisesti.

En sanonut että minun mielestäni Kamuxiin sijoittaminen olisi epäeettistä. Vastuullisuus on katsojan silmässä. Olen samaa mieltä kanssani että joku voi nähdä tuon epäeettisenä.

1 tykkäys

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/inderes-tankkasi-mallisalkkuunsa-kamuxia-ja-remedya-kartoitamme-aktiivisesti-myos-muita-korjausliikkeen-tarjoavia-mahdollisuuksia/9759cb0c-59b9-4050-bb52-6aab804b97cd

ah, pahoittelen jos oli mahdollisesti vanha uutinen. Osui vain äsken vasta itselle tuoreena Kauppalehden fiidistä silmään

2 tykkäystä

En tiedä miten tätä olet tutkinut, mutta Kamuxin markkinaosuus koko Suomen käytettyjen autojen kaupasta vastaa aika tarkalleen Kamuxin osuutta kuluttajariitalautakuntaan otetuista reklamaatioista.

17 tykkäystä

Nämähän löytyy ihan indereksen etusivulta raportteineen, ja monella varmasti näistä pamahtaa ihan ilmoituskin, niin tuskin kauhean uutta tietoa foorumilaisille.

Sinäänsä yllättävää, että nämä mallisalkun ostot ylittävät KL:n uutiskynnyksen. Jos ei muuten saada kunnon FOMO piikkiä, niin näin se ainakin onnistuu.

2 tykkäystä

Pitää paikkansa, alkaa sillä olemaan jotain merkitystä jos on paljon noita tuoreita listautujia jättänyt salkkuun. Minulla on myös paljon korkeammalla nuo nykyiset lainoitusasteet verrattuna alkuperäiseen. Ilmeisesti lisälainoitusastetta saa jos salkku on riittävästi hajautettu.

Muutama lainoitusaste esimerkki omasta salkusta (alkupeäinen% → nykyinen%):
10% → 40% (Inderes, Kreate, Lamor, Norrhydro, Spinnova)
20% → 45% (Physitrack)
30% → 50% (Kempower, Modulight, Orthex)
50% → 67% (Puuilo)

@Soppakattila86

Tosiaan mikäli halaut että tilisi poistetaa inderes.fi-palvelusta niin laita joko mulle dm tai info@inderes.fi viestiä. :slight_smile:

Foorumilla kulttuurin luominen on tärkeintä ja meillä painotetaan laadukasta argumentaatiota. Kritiikkiä tottakai voi antaa ja on suotavaakin.

Liputuksen suhteen, täytyy ymmärtää että se ei ole suora hyökkkäys kirjoittajaa kohtaan vaan on signaali moderaattoreille ja yhteisön aktiiveille tarkastaa viestin sisältö, eräänlainen “heads up”. Me ohjeistetaan mielellään palautteilla miten voi parantaa omaa argumentaatiota. :slight_smile: Mikäli sun viestiä liputetaan, niin voi ketjussa https://keskustelut.inderes.fi/t/sijoitusfoorumin-liputuskeskustelu-ja-liputusten-jalkipuinti kerää palautetta miten kehittää omaa argumentaatiota foorumnin tyylin mukaiseksi :slight_smile: Uskon että täällä moni aktiivi auttaa mielellään :slight_smile:

50 tykkäystä

Juurikin näin. Olisi toki ollut järkevämpää puhua P/E:stä niin ei olisi tullut väärinkäsitystä.

1 tykkäys

Mutta eikös tuorein data ole aina paras.
3/19/2020 :stuck_out_tongue_winking_eye:

Suurempia kusettajia ovat usein ne, jotka vaihtoautoja vie mm.Kamuxille, eivät kerro mitään vioista, siis ihan vaan unohtavat, ja itse odottavat että se 150tkm ajettu auto on uutta vastaava.

Kamux tai kukaan muukaan ei voi jokista piilevää vikaa vaihtoautoista havannoida, joten ne viat siirtyvä useimmiten tahattomasti uudelle omistajille.

Pieni yleistys, mutta olen seurannut asiaa melko läheltä, sanotaan nyt vaikka näin.
Toki iso osa on avoimella pelillä liikkeellä.

13 tykkäystä

Tämä vanha meemi sopinee hyvin tähän pörssisijoittajan viikkoon. Kuvaa ainakin omia fiiliksiä.

17 tykkäystä