Hän tuo eri yhtiöketjuihin erilaista sisältöä ja tietoa, mitä muuten ei normaalisti saisi, tässä pari esimerkkiä: Arimatin ja “Inderesin ensimmäisen reaaliosingon saajan” Kamux-tutkimusreissu Saksassa ja eri firmojen työntekijöiden haastattelut.
Kiitos Sulle Arimatti!
Onko sulla vielä se kunniakirja seinällä, jonka sait meiltä? Tätä olen usein pohtinut.
Pitkästä aikaa oli kaveriporukan kanssa illanistujaiset, etenkään kaverin puolisoa en hetkeen ollutkaan nähnyt livenä. Hän ekana mulle: ”onpa kyllä hyvännäköiset noi sun hopeat raidat hiuksissa”.
Pidin kommentista.
Eräs hyvä ystäväni sanoi, että on eri asia vanheta, kuin kasvaa aikuiseksi. Suurin viisaus, minkä olen kuullut.
Moottoriurheilun voisi pistää jäihin toistaiseksi. Rallit yms. on täyttä tuhlausta. Taoahtumille ei ainakaan pitäisi antaa avustuksia tai korvauksettomia lupia käyttää yhtään mitään resursseja. Toiminta tukee Venäjää ja on ekologisesti myös kestämätöntä. Toivottavasti myös firmat jättävät rallit ilman sponssorirahaa.
Tuohon voisi antaa pikkuisen perusteluja. Jos ajattelet polttoaineen kulutusta, niin eipä kilpa-autoissa käytetä juuri venäläistä bensaa. Lisäksi jos haluat lähestyä asioita ympäristön kannalta, niin miljoonia autoja on parkissa kun parikymmentä autoa ajaa kilpaa, niin mikähän on kokonaisvaikutus?
Lopetaan myös ravit, jääkiekko, jalkapallo, pesäpallo, ooppera, konsertit jne. kaikki muutkin tapahtumat, koska iso osa ihmisistä menee sinne autoilla jne.
Varmaan olet itse kokonaisvaltaisesti tehnyt näin.
Puhuin todella vain moottoriurheilusta. Se on tarpeetonta ja näyttää huonoa esimerkkiä myös ilmastonmuutosta ajatellen. Viihteenä se on turhan suosittua. Formulat ja rallit voisi vaihtaa TV:ssä pyöräilyyn.
Kun puhumme katselijoista, autoilua tässä yhteydessä rajoittaa energian hinta. En kuitenkaan kannata tämän takia energian hinnan nostamista. Kun tuet ja sponsorointi jäisi pois ja käytetystä parkkitilasta ja tapahtumapaikasta pitäisi maksaa käypä vuokra, Autoilijoiden osanotto varmasti karsiutuisi.
Olisin valmis pistämään kulttuurisalit kylmiksi, mutta a) korona on koetellut alan tyntekijöitä ja b) monia asiakkaita. Heille nämä tilaisuudet voivat olla tuiki tarpeellinen henkireikä. Mutta jos paikalle tulee autolla voisi joku huvipuistojen tyylinen törkeä parkkimaksu olla paikallaan.
Siis yksinkertaistaen näet Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan hyväksi perusteeksi ajaa moottoriurheilun vastaista agendaasi?
On todella paljon erilaisia asioita, joista en itse pidä lainkaan mitä erilaisimmista syistä. En kuitenkaan katso omaavani Putinmaista ylijumalan asemaa, jonka perusteella kaikilta muilta pitäisi kieltää pitämänsä lajin tai kulttuurinhaaran seuraaminen.
Miksi katsojat haluavat maksaa siitä paikan päällä tai tv’ssä?
Moottoriurheilutapahtumat järjestetään pääsääntöisesti yksityisesti omistetuilla moottoriradoilla ja niiden parkkipaikat ovat yksityisesti omistettuja ja niistä veloitetaan molemmista, miten tuon veloituksen pitäisi määräytyä? Sulta kysymällä?
@Sijoittaja-alokas voisi siirtää tämän Venäjään liittymättömän osan kaffihuoneelle
Vastaus: Ralli, siinä ajetaan ihan käytössä olevilla teillä
Rajoituksia voi tehdä kunta maankäytön osalta. Näitä yksityisiäkin paikkoja mietittäessä pitäisi katsoa myös ympäristötekijät.
Laskutus: Jos on yksityinen epävirallinen parkkipaikka tai alue, onko jätteiden keräys, kuljetus ja luvat hoidettu määräysten mukaan kuntoon. Kunta voisi myös tarkistaa aiheutuuko toiminnasta vaaraa ympäristölle, luonnolle tahi pohjavedelle. Kunta voi varmasti tariffein hoitaa hinnan kohdalleen ja tarvittaessa valtio lainsäädännöllisesti kaittaa raamit kuntoon.
Keneltä pitäisi kysyä: Vaaleissa äänestäjiltä. Viranhaltioiden vain tarvitsee valvoa, että homma hoituu
Mun mielestä moottoriurheilu on periatteessa yksistään aivan yhdentekevää minkään asian kanssa joka liittyy sijoittamiseen. Perustelut: Moottoriurheilu on aika sama asia kuin olisit asiakkaana Googlella, Metalla tai Twitterillä tai mainostat omia kulkuneuvojasi. Mitä enempää lisärvoa se tuo verrattuna muihin kilpaileviin toimialoihin, kuten pelit, sosiaalinen media, uutisointi.
Moottoriurheilulla on katsojia juuri samasta syystä kuin youtubellla, Netflixillä tai live-konserteissa on katsojia
Moottoriurheilulla on sponsoreita juuri siitä syystä, että sillä on katsojia kuten edellä mainituilla
Katsojat haluavat maksaa siitä aivan samasta syystä kuin edellä mainituissa esimerkeissä
En ymmärrä kysymystä, se on kai ihan se ja sama kuka sen omistaa
Kyllä. Mutta kun osaa välttää sekä vanhenemista että aikuiseksi kasvamista, menee paremmin.
Maailma olisi parempi, jos maailma olisi enemmän lasten maailma ja vähemmän ensin hyvään uskoneiden, myöhemmin voimattomuuteensa pettyneiden, kyynisten aikuisten. Kyllä, puhun myös eräästä ilkeästä itänaapurin isännästä.
Fyysistä vanhenemista ei voi välttää, mutta henkistä onneksi voi. Ja lopuksi voi palata lapseksi jälleen. Se on onnellisen elämän kiertokulku, jos voi välttää turhiin pyrkimyksiin perustuvan kyynisen aikuisuuden ihan kokonaan - tai ainakin olla ottamatta sitä vähemmän kyynistä aikuisuuttaan liian vakavasti.
On tässä tullut pohdiskelua omaa ajattelua osakkeisiin liittyen sentimentin muututtua negatiivisempaan suuntaan. Pandemian, komponenttipulan ja Ukrainan sodan takia varsinkin pienet teknologiafirmat, joilla tulos on tappiollinen, ovat joutuneet siirtämään mahdollista tuloksentekoa ja positiivista kassavirtaa vuosilla eteenpäin. Tämä on luonnollisesti johtanut siihen, että kurssit laskevat sekä analyytikoiden ennusteet ja tavoitehinnat laskevat. Myös tällä foorumilla on näkynyt epäileväinen ilmapiiri yhtiöiden tulevaisuuden suhteen.
Olin jo aikeissa myydä suurimman osan teknologiayhtiöistä pois, koska ne eivät ole alunperin muodostaneet salkusta merkittävää osuutta. Mielenkiintoisia yhtiöitä on kuitenkin tullut vastaan ja niitä on kerääntynyt salkkuun jonkin verran (Smart Eye, Acconeer, Irisity, Qt). Päätin tässä kuitenkin käydä läpi rauhassa viimeisimmät osavuosikatsaukset ja varsinkin viime vuosien vuosikertomukset. Jostain syystä ajattelu yhtiöitä kohtaan muuttuikin paljon positiivisemmaksi. Poikkeuksena mainittava Smart Eye, joka sijoituskohteena on muuttunut täysin erilaiseksi. Toki vuosikertomuksissa toimarit haluavatkin maalailla positiivista kuvaa, mutta myös lukujen valossa positiivinen kehitys on usein nähtävissä. Tällä hetkellä tekisi melkein mieli jättää kaikki uutiset lukematta ja arvioida sijoituskohteita vuosittain vuosikertomusten perusteella, mikä pakottaisi pitkäjänteisyyteen.
Vaikuttaako ympärillä tapahtuva keskustelu ja häly liikaa sijoittajan käyttäytymiseen osakemarkkinoilla? Kannattaako parviälyyn luottaa vai tehdä ratkaisut itse oman ajattelun ja omien havaintojen kautta?
Tämä nyt oli vain tällaista aamukahvin lomassa kirjoitettua omaa pohdintaa ilman mitään tarkoitusperää.
Siihen on hyvä syy, miksi yksi maailman menestyneimpiä sijoittajia on jäänyt majailemaan Omahaan, eikä muuttanut New Yorkiin tai Miamiin (lämmin versio NY:stä useille suursijoittajille):
Hälinän vähyys. Saa keskittyä oleelliseen eli raporttien lukemiseen ja mietiskelyyn.
Foorumilla keskustelu on usein tasokasta (laskun myötä se on vain parantunut ) ja tuo arvokasta lisää. Samojen asioiden penkomiseen menisi aikaa tolkuttomasti.
Silti, täällä kerätyt faktihiput, numerot ja näkemykset sekä heitot pitää pystyä sijoittajana laittamaan oikeaan painoarvoonsa. Tämän takia myös oma perehtyminen on kullan arvoista. Ja sehän juuri onnistuu esimerkiksi vuoskareita lukemalla, katsomalla CMD:tä. Ja jos on aikaa, kilpailjoiden vastaavat myös.