Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Olen hieman eri mieltä. ESG pelkästään ei minustakaan ole järkevä myy syydä. Kuitenkin jos tuote muuttuu oleellisesti siitä mihin on itse sijoittanut eikä se enää vastaa omaa sijoitussuunitelmaa niin sitten myymistä voi miettiä. Tässä on joillekin käynyt näin, jonka lisäksi tulevaisuuden epävarmuus muista muutoksista voi lisätä halua päästä rahasosta eroon.

2 tykkäystä

Tässä tapauksessa tietenkin SP500 esg mutta koska en voi tietää niin normaalin SP500

Suomi ja Ruotsi rahastot olivat kokonaisuudessaan vain pieni osa omaa portfoliota. Olin jo aikasemmin ”vaihtanut” eli myynyt toiselta aot rahastot pois ja ostanut toiselle jotta saan korkeamman lainoitusasteen salkulle, eli omassa tapauksessa myynnistä ei seurannut kovinkaan suuria veroja maksettavaksi.

Kun pohdin omia omistuksia kysyn itseltäni ”Sijoittaisinko tähän rahastoon nyt? Ja uskonko että nämä rahat tuottaisivat paremmin jossain toisessa kohteessa?” Valinta oli helppo.

ESG komponentti on mielestäni askel lähemmäs aktiivista osakepoimintaa, jossai valintaa ei tehdä fundamentaalisesti, kvantitatiivisia ja mekaanista kriteeristöä käyttäen, vaan perustuu enemmän jonkun henkilön/henkilöiden subjektiiviseen näkemykseen yhtiön X esg statuksesta. Ja tätä pyrin välttämään sijoitustoiminnassani.

7 tykkäystä

Joo, tästä samaa mieltä. Lähinnä kyseenalaistan vain sitä, että ottaisi tietoisesti takkiin, jotta pääsee kirjainyhdistelmästä eroon. Se olisi musta outoa. Kun nykytiedolla tuottoeroa ei näyttäisi olevan. Mutta kun tekee uutta sijoituspäätöstä, niin silloin täysin muut seikat vaikuttavat kuin ESG.

Veikkaan, että jatkossa nuo kirjaimet löytyvät yhä useammasta kohteesta. Ja ei-ESG:stä voi joutua maksamaan jopa preemiota kun tarjonta supistuu. Eli voi käydä niin että kulujen takia ESG tuottaa paremmin vaikka itse indeksit kulkisivat käsi kädessä.

3 tykkäystä

Kehtaan kuitenkin väittää että esim parhaana indeksinä toiminutta SP500 saa jatkossakin erittäin pienillä kuluilla, 0.03% käsittäkseni pienin kulu. Tässä kohtaa väittäisin että ESG sijoitukset tuottavat todennäköisesti huonommin. Itse keskustelu kuuluu sinäänsä vastuullinen sijoittaminen osiolle.

Kesä tulee vihdoin! …ja olen valmis. Todisteena siitä on vaimon avustuksella kynitty kesätukka. Kyllä, hiukseni kasvavat edelleen – kitsaasti. Pitkästä aikaa pärstääni lähietäisyydeltä katsoessaan vaimo kehaisi, että olen kuulemma vanhentunut paremmin kuin Johnny Depp – oikeassahan hän tietenkin oli, mutta tiedän, että huonekalukeikkaa tms. on taas tiedossa.

Olen hieman huolestunut muistamisestani. Tavallaanhan asioiden unohtaminen on ihan hyväkin juttu, sillä kaiken tuoreen tuuban voi unohtaa päivässä tai jopa tunnissa. Vanhat jutut muistaa edelleen yllättävän hyvin. Olen kuulemma aiemminkin saanut vaimon “parturintuolilla” istuessani “loistoajatuksen” topless-parturista, ja vieläpä monta kertaa. Sitä en muistanut. Vaimo sanoi, että ei edelleenkään ymmärrä, miksi haluaisin tuijottaa vartin hikistä turkkilaista ryijyä tuolissa istuessani. Tiedän, että vaimo ei tarkoittanut kommentilla itseään vaan lähiostarin tuttua parturiliikettä.

Kahvikin on kamalan kallista. Sitähän voisi kokeilla kahvipensaan kasvattamista sen sijaan, että vain valittaa. Täytyy sen verran kehaista, että sain viime vuosikymmenellä avocadon kasvamaan siemenestä ja nyt se ei tahdo mahtua enää taloon ja ryystää päivässä enemmän vettä kuin laitapuolen kulkija kuukaudessa käsidesiä. Viherpeukalon viastani huolimatta ensimmäistäkään avocado-hedelmää ei ole vielä ilmaantunut. Uskoni työperäiseen maahanmuuttoon on horjunut. Täytyy googlata missä vika.

Inderesin kahvihuone on näillä kahvin hinnoilla saamassa nopeasti elitistisen sävyn – se korjaantuu helposti sopivin annoksin huonoja ja turhanpäiväisiä juttuja. Heitän siis jatkossakin oman rikkani rokkaan välttääksemme vaarallista Café Strindberg -ilmiötä.

60 tykkäystä

Kiitokset hyvästä vinkistä, näiden aputoiminimien selaaminen onkin viihdyttävää.

Tässä Sopranon lista. 1999 tosiaan on aika vekkuleja nimiä ollut. Kaikkea wapstudiosta asuntomessuihin. Tuo perestroika on myös aika mahtipontinen. :smiley:

Mutta löytyy näitä muiltakin. Tässä nopeasti löytämäni pörssiyhtiöistä.

Rovio on varautunut myös uusiin liiketoimintoihin 2011

Remedyn historiasta löytyy myös Remedy Computers. Siitä rautapuolelle sitten tarvittaessa pivottia?

Ponssen Kajaani Automatiikka olisi myös aika tyylikäs nimi.

Nixulta löytyisi varastosta Magic Cookie. Sillä voisi pivotoida kannabisbusinekseenkin sujuvasti. :smiley:

Marimekko on vaatimattomasti tunnettu myös nimellä “Finnish Design Center”

Sammon osalta fokus tosiaan on YTJ:nkin perusteella vakuutus - ja meritoiminta

Nightingale tunnetaan myös nimellä Brainshake

Olin myös varautunut löytämään Elisan osalta mielenkiintoisia nimiä, mutta siellä on tainnut luuta jossain vaiheessa lakaista kun lista oli kovin lyhyt.

Verkkokauppa.com sen sijaan on ollut ahkera aikanaan aputoiminimien kanssa. Suomen laajakuvakannettava onkyllä jännä veto. Kauankohan tuo Samulin oma nimi pysyy pörssiyhtiön aputoiminimenä?

Varmasti unohdin monia vähintään yhtä kiinnostavia, mutta nämä nyt osui ensimmäisenä silmään.

24 tykkäystä

Muistan hyvin aikoinaan kun kävin vielä parturissa. 12-vuotiaasta olen itse tukkani leikannut, ja ei se ei aina ole ollut siili. Nykyään laella kasvaa sellaista höttöä, etten viitsi enää ajaa muuta kuin kaiken pois. Vähänkin pidempi kynimis väli ja peilistä tuijottaa Pelle Hermanni. Palataan siihen 12 vuotiaaseen vesseliin: Jostain syystä halusin aina samalle parturille ja nimenomaisesti samalle henkilölle. No syitä oli oikeasti kaksi, ja ne molemmat oli todella pehmeitä.

26 tykkäystä

Voisin lisätä että istuttamasi avocado tod.näk maistuu aivan kamalalta, sillä kaupassa löytyvät avokadot ovat pistokkaista kasvatettu, ei siemenestä. Erona random vs selected geenit. Sienestä kasvava taas on uusi yksilö, eri geeneistä. jonka maku ja geenit ovat aivan erilaiset kuin kaupasta löytyvän. Käsittäkseni noin 1 / 100 000 maistuu hyvältä.

May the odds be ever in your favor :slight_smile:

3 tykkäystä

Listatuista nimistä Wapstudio kannattaisi ainakin ottaa laajempaan käyttöön. Se jos mikä henkii haitekkiä. Paljollakohan myisivät nimen?

On meillä Suomessa hienoja nuoria :heart:

Tässä esimerkkinä yksi heistä/teistä: Pikkuleijonien Oskari Vuorio valmistui lukiosta kovalla keskiarvolla (iltalehti.fi)

Hyvää viikonloppua ja olkaa varovaisia siellä ulkona :love_you_gesture:

5 tykkäystä

Tätä minä juuri tarkoitin. Poistetaan rahastosta ehkä maailman vastuullisin energiayhtiö Neste, joka on mullistanut maailmaa bioenergia tuotteillaan. Ei Fortum kauas kakkoseksi varmaan jää?

Ja sitten lisätään joku helvetin Tokmanni jonka ainut tarkoitus on myydä ihmisellä halpaa romua? Kyllä tämän ”vastuullisuus” kortin kyseenalaistan aika kovin…

95 tykkäystä

Tesla putoaa, kun Cowen laskee tavoitehintaa ja 2022 autotuotantoa 70 000 autolla Kiinan ongelmien takia.

Samaa mieltä edellisestä ESG muutoksesta indeksirahastossa, jossa muutosriski toteutui - näitä indeksirahastojen yhdistelyjä/muutoksia tapahtuu silloin tällöin, enkä siitä syystä ole niihin koskenut. Siinä passiivinen rahasto muuttuu aktiivisesti hoidetuksi indeksirahastoksi - täydellistä kuluttajan aliarviointia!

1 tykkäys

Eiköhän se putoa siksi että ilmoittivat palkkausten pistämisestä paussille ja suunnitelmista leikata henkilöstöä.

2 tykkäystä

Eiköhän tämä ole kannattavuuden paranemista :slight_smile:

10% alkaa olla jo sen verran iso “kannattavuudenparannusoperaatio” että voi epäillä tuotantomäärien seuraavan perässä.

4 tykkäystä


Siinähän nuo pojat on toimistolla arpomassa tavoitehintoja.

22 tykkäystä

Ei hyvää päivää! Saapa nähdä mitä noille tekee, olen pitänyt noista tuotteista hyvin paljon sijoittanut Ruotsiin, Suomeen ja Norjaan nyt viitisen vuotta.

E: Ja ilmeisesti Norjan rahaston indeksiä ei uskalleta vaihtaa, koska se menettäisi viime aikoina hyvin nousseet yritykset?

2 tykkäystä

Mitäs Teknopuun kaupankäynnille tapahtui? Huutokauppa moodissa ainakin Nordnet…

E. Jaa, näkyy jatkuvan taas normaalisti.

Taisi iskeä vain “limit up” jonka jälkeen on huutari ennen jatkoa. +15% lienee se raja?

1 tykkäys

Vähän on höynäytetty olo asiakkaalla nyt…

4 tykkäystä