Inderesin kahvihuone (Osa 4)

En oikein osaa pitää pollea seksikkäänä. Mutta kaunishan tuo on. :slight_smile:

7 tykkäystä

Muistuttaa aika vahvasti case Metsäketoa.

Nimenomaan ei muistuta millään lailla case Metsäketoa.

Metsäketo:

  • Neljä täysi-ikäistä naista syytti Metsäketoa raskaista seksuaalirikoksista some-kanavissa.
  • Syytteet olivat täysin perättömiä kuten kävi myöhemmin tutkinnassa ilmi.
  • Kukaan neljästä tuomituista naisista ei ollut tavannut Metsäketoa koskaan henkilökohtaisesti.
  • Metsäketo on julkkis.

Rydman:

  • Helsingin Sanomat on selvittänyt, että Rydman on eri tavoin käyttäytynyt ahdistavasti yhdeksää ala-ikäistä tyttöä/naista kohtaan. Korostan lukumäärän siksi, että näin suuri otos ei voi olla sattumaa kuten Hesarin artikkelissakin annetaan ymmärtää.
  • Rydman on tavannut kyseiset naiset, osan julkisella paikalla, osan kutsunut kotiinsa. Tapaamisista ja keskusteluista Rydmanilla on omat arkistonsa, HS kaivanut omat tietonsa.
  • Rydman on poliitikko jolla on ollut merkittävää valtaa nuorisojärjestön johtohahmona ja myöhemmin kansanedustajana.
  • Rydmania ei siis syytetä mistään rikollisesta eikä hän HS:n jutun perusteella ole tehnyt mitään laitonta.
  • Sen sijaan Rydmania syytetään epäasiallisesta käytöksestä jonka kohteena ovat olleet ala-ikäiset ja suojaikärajan alapuolella olleet tytöt.
  • Rydmanin toiminta on artikkelin perusteella ollut tiedossa puolueen sisällä jo pitkään.

Sivuhuomio: Pidän Rydmanin tapaa arkistoida keskustelujaan ja toimiaan hieman mielenvikaisena, mutta vastaava voi olla politiikko-piireissä yleistä.

12 tykkäystä

Kahvinkeittimen valinnalla voi vaikuttaa suuresti miten paljon kahvin hinnannousu nostaa kahvinjuonnin kuluja. Kahvinkeittimessäni on “Aroma”-kytkin, jota käyttämällä puolella kahvijauhemäärällä saa saman kahvinautinnon kuin täydellä annostelulla ilman Aroman käyttöä.
Edellisessä viestissä puhuttiin hiemoisesta mielenvikaisuudesta keskustelujen arkostoinnissa. Samaa voi sanoa vuosia vanhojen tekstiviestien säilömisestä. Minulta on lähtenyt viestit saman tien roskikseen, kun niiden lähettäjästä on tullut ex riippumatta siitä kumpi on aloitteellinen eroon.
Onko noita Rydmanin tapauksia tuoreempia vai onko hän jo säikähtänyt/viisastunut noista aiemmista
tutkimuksista? Jotenkin tuntuu, että tapauksesta löytyy uusia näkökohtia, kun sitä selvitellään perusteellisemmin.

Metsäkedon juttuun liittyi se samoin kuin tähän Rydmanin tapaukseen, että sananvapauslaki takaa ihmisille varsin laajan mahdollisuuden ilmaista ajatuksiaan toisista ihmisistä. Mikäli käytetyt ilmaisut eivät väitä todellisuudessa tapahtuneen asioita, joita kommentoija ei voi perustellusti väittää tapahtuneen, ja mikäli käytetyt ilmaisut eivät ole myöskään henkilöä halventavia, voi sosiaalisessa mediassa kommentoida toisia ihmisiä ja heidän tekojaan. Tässähän sinänsä konhenkilöt ovat antaneet lausuntojaan haastateltuina ja moni lehtijuttuun nimettöminä. Kyse taitaa jatkossa olla, voiko Rydman todentaa, etteivät kertomukset pidä paikkaansa (vaan kyse olisi häntä vastaan suunnatusta ajojahdista).

Helsingin Sanomien jutussa nimenomaan sanotaan, että jutussa ei väitetä sitä, että Rydman olisi syyllistynyt johonkin rikokseen.

Ekaksi tylsät jutut; salkku ei voi hyvin.

Sitten iloiseen asiaan, joka on itselleni tosi iso asia. Olen täällä aiemmin puhunut ylivilkkausongelmistani; nyt sitä aletaan tutkimaan klinikalla. Niistä klinikkajutuista ja muista jutuista ei tarkemmin sen enempää. :slight_smile:

Olin pienenäkin usein ulalla ja iloisen vilkas menijä, mutta toisaalta olin aika arka, koska mulle sattui aina kaikenlaista ja olin kova sähläämään (no… kuten nykyäänkin), mikä oli toisista hauskaa eikä ne muut kai pahalla. :slight_smile: Koulussa oli kaikessa aika huono, oli vaikea olla paikoillaan ja olin usein jälkässä, koska mulla oli aina joku hauska juttu mielessä jne.

Harmitti aina tuhottomasti, kun olin kiltti luonteeltani ja touhukkaan yritteliäs, mutta arvosanat eivät olleet yrittämisen mukaisia ja sitten “vauhdikkaan” suuni takia tuli sanottua harkitsemattomasti sanottua asioita, joita en tarkoittanut pahalla, mistä jotkut välillä suutahtivat.

Isompana opiskellessani luin kokeeseen muutamia kymmeniä tunteja ja sain tukiopetusta, mutta en päässyt välttämättä läpi. Oli ikävää olla kaikessa huono ja jos olisin lukenut normaalin kokeeseen esim. 10h, niin en olisi todennäköisesti päässyt läpi, oli aineena sitten matematiikka, historia tai enkku.

Työelämässä oli ja on ollut paljon tavallaan haasteita, mutta tein yksinkertaisia työtehtäviä nuorempana, jotka ahkeruudella sekä mukavalla käytöksellä sain hoidettua. Vanhemmiten tullessani toimistoduunariksi, niin hommat lähtivät rauhaksiin liikkeelle yksinkertaisista asioista liikkeelle ja töitä sai tehdä, kuten itse näki parhaaksi. Vuosien mittaan kehityin ja ahkeruus on aina kompensoinut muita ominaisuuksia, lisäksi työmme etu on tietty vapaus ja tiimityössämme saamme vähän luovia hommien jaossa, että jokainen saa jossain määrin keskittyä siihen, mikä eniten luonnistuu. Työni on tavallaan “yksinkertaista” enkä pärjäisi työssä, jossa hirveästi on jotain uutta sekä erityisen haastavaa tai hektistä.

Olen aika iloinen ihminen ja tulen kai aika hyvin erilaisten ihmisten kanssa toimeen, mutta on mulla joskus omat haasteeni ihmisten kanssa (ei mitään riitoja), jotka johtuvat ehkä tietystä kömpelyydestäni (livenä olen jutuissani vielä vaikeaselkoisempi kuin kirjoittaessani) tai siitä, kun olen aina kuin mulla olis muurahaisia housuissa… en aina itsekkään tiedä. Isossa seurassa usein en pysy mukana jutuissa ja olen sitten usein jossain nurkassa lukemassa vaikkapa ajankohtaisia uutisia tai sijoitusjuttuja, lisäksi juhlista väsyn aika paljon ja poistun usein aika aikaisin paikalta. Sitten parisuhde- tai naisasioissa voi tietysti olla juuri ongelma tietty vilkkauteni yhdistettynä tiettyyn lapsellisuuteni, joka ei ole varmastikaan kovin viehättävä yhdistelmä monien mielestä kumppanissa.

Minulla on ollut elämässä hyvää tuuria työelämän suhteen ja olen oikeastaan tuurilla saanut minulle sopivat työpaikat esim. palkkatyöni ja nämä Inderesin hommat. Mulla on hyvät tukiverkot ja huonoa tuuria ei ole kauheasti ollut; itse olen mokaillut ja toki esteenä menestymisessä opiskelu- ja työurassa sitten on ollut nämä vilkkauspuolen hommat, mutta ilman kovaa ahkeruutta joka osa-alueella mistään ei olisi tullut mitään. Toivottavasti noista klinikkajutuista saan apua ja työvälineitä, miten pärjäisin elämässäni paremmin - ihmeitä en odota, mutta uskon sopivalla avuilla ja työvälineillä saavan enemmän irti omia vahvuuksiani sekä pelattua heikkouksiani enemmän piiloon.

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan ja jos apua saan, niin kyllä se heijastuu kaikkeen niin sijoittamiseen, työelämään kuin parisuhdemarkkina-asioihin… :upside_down_face: Valitan hieman rönsyilee sekä epäloogista viestiäni, mutta kai tästä pääpointit sai.

167 tykkäystä

Tänne foorumille ainakin sovit tuolla vauhdikkaan huseeraavalla tyylilläsi kuin nenä päähän.

Joten toivotaan, että hoitosuunnitelmasi ei sisällä kuitenkaan mitään arvo-boomer-osakkeita tai lyhyen kuivia kirjakieli-viestejä.

Mieluummin sijoitusmottona vaikkapa: “kun koko ajan hosuu, niin joskus osuu”? :heart:

78 tykkäystä

Olisin voinut kieltämättä olla selkeämpi ulosannissani… puhuin siis Chris Mayerin kirjasta 100 Baggers, jota voin suositella aivan jokaiselle sijoittajalle varauksetta. Kirja käsittelee satakertaistuneita osakkeita, miten niitä tunnistetaan, miten jo 100-baganneet yhtiöt ovat onnistuneet suorituksessaan, miten sellaista yhtiötä holdataan ajan yli, ja muuta.

5 tykkäystä

Toi kahvin hintahan ei oikeastaan ole noussut sittenkään, koska siitä on tullut kauppojen sisäänheittotuote. Ostaa parin kuukauden varaston ja täydentelee sillon kun saa halvalla. Itse ostin Brazilia Prismasta muistaakseni jollain 3€ pakettihinnalla kymmenisen pakettia. Se alkoi loppumaan, niin Juhlamokkia jollain 4€ hinnalla, Kulta Mokkaa ihan äskettäin 4€ ja “kaupunkikahveja” 6€ paketti. Pressaakin jossain kohtaa femmalla. Missä hintojen nousu? Ei tämä nousun takia ainakaan konkurssiin mene, kyllä sen asian tiimoilta kannattaa mieluummin avata dansken kaupankäynti välilehti.

1 tykkäys

Alla olevaan pakko kommetoida. Ei ole käsitystä kirjoittajalla miten tämä nykyinen kupla on luotu/kuinka suuri se on.

Keskuspankit tämän on mahdollistaneet kun niillä on ollut mahdollisuus hämmästyttävän alhaisen inflaation myötä tehdä kaikki mahdollinen tukeakseen taloutta/kursseja.

Kannattaisi tutustua pitemmän ajan realiteetteihin kurssien historiassa ja myös ennen kaikkea ymmärtää tämänhetkinen tilanne jälkeen finanssikriisin. Sieltä lähtien on kaikki ollut rikki.

@Jukka_Lepikko

2 tykkäystä

En nyt ymmärrä, tuotko esiin vaan että on kaikkien aikojen kupla vai että Jukan väite twiitissä ja lähde on väärin?

1 tykkäys

Kaikkien aikojen kupla ja suurin osa finanssikriisin jälkeisistä jotka eivät ole kokeneet vaikka teknokuplaa ei sitä ymmärrä.

1 tykkäys

Aijaa… mun mielestä alkaa oleen jo monellakin tavalla ostettavaa.

Sijoittajan tuottokomponentteina: Osinkotuotto, EPS kasvu, arvostuskertoimien venyminen. Alkaa löytyyn kyllä ostettavaa monesta suunnasta. Osa yhtiöistä menee missä menee, mutta ei niitä ole pakko ostaa… Jos osinkotuotto% alkaa huiteleen yhtiöissä 10% luokkaa (,mitä varmaankin odottelet), niin ostelen sitten vielä lisää. :wink:

19 tykkäystä

Jos sinulla on näin vahva mielipide siitä että Jukka Lepikkö on väärässä miksi et tägää häntä keskusteluun?

1 tykkäys

Pitäskö Jukkaa jotenkin pelätä? Kaikki ollaan samalla viivalla.

Sinulla voipi olla minua kohtaan antipatioita kryptoista?

Pahinta on miten keskuspankkiirien takia naapurin 21-vuotias päätti ostaa jpg.kiviä. Kysyisin jopa niin, että olisiko foorumilla ollut vetyhypeä ilman keskuspankkiireja? Kyllä se on niin, ettå Jerome Powell meidät tähän ajoi :frowning:

10 tykkäystä

Tällä tavalla voisit saada keskustelua aikaiseksi etkä vain huudella tuuleen.
Miksi minulla olisi antipatioita sinua kohtaan kryptoista? Salkussani on muutama prosentti kryptoja. En suhtaudu niihin jyrkän myönteisesti enkä kielteisesti. Onko sinulla jyrkkiä mielipiteitä kryptoista?

Edit: @TervanKypsyttelija en kyllä muista. Toivottavasti shorttasit ja teit hyvän tilin.

Nämä huiput muuten rikkoituivat 29.3.2022

7 tykkäystä

No varmaan muistat kun kommentoit alkuvuodesta kahvihuoneessa kun arvailin kryptojen laskua ja arvailen edelleen laskua myös indeksien osalta. Ja vaikka arvaamani kryptoindeksin huiput rikkoontui marginaalisesti suhteessa laskuun nykytasolle,(joka reilu -60%) arvaus osui oikeaan😘

Finanssikriisissä metsäyhtiöt oli hyvä pohjaantumisen indikaattori negatiivisine tulosvaroituksineen, saapa nähdä miten tällä kertaa, voivat pakkauskartongin tuotannon myötä toimia paremminkin pohjaantumisen ennakoivana indikaattorina, saapa nähä.

Pakko sanoa että vähän turhan itsekästä. Nyt jää moni kahvia tarvitseva ilman tai joutuu laajentamaan kauppareissua toiseen kauppaan asti. Kuinkahan paljon tässäkin kuluu turhaan bensaa jota olisi nyt hyvä säännöstellä sekä ympäristön että bensan hinnan nousun estämisen puolesta. Kaikki vain, jotta yksi ihminen (ehkä) hieman säästää ja pääsee juomaan kuivahtanutta kahvia

5 tykkäystä

Siis pidät mielenvikaisena sitä, että puhelimet ja pikaviestisovellukset toimivat kuten ne toimivat? Nuo keskusteluthan jää muistiin ihan ilman että niitä mitenkään erikseen dokumentoi. Ja vaikka ei tallentuisikaan niin aika urpo pitäisi poliitikon olla jos ei tuollaisia keskusteluita ottaisi talteen.