Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Indersillä on tässä viimeisen 6kk aikana aika rivakasti tarkisteltu tavoitehintoja alaspäin ainakin kaikkein kuumimpien osakkeiden osalta. Poikkeuksiakin kyllä löytyy ja itseä hiukan huvittanut jääräpäisyys tämän kanssa :smiley:

kuva

+100% matkat targettiin on kyllä kieltämättä aika iso tässä markkinatilanteessa, mutta onhan tuossa vielä 7kk aikaa toteutua :slight_smile:

26 tykkäystä

Tuo yhtiön esittely lyhyesti on kerrassaan mainio: “Nightingalen liiketointa käynnistyi vuonna 2013”

Siinä tuli kaikki oleellinen kerrottua :+1:

17 tykkäystä

Eikös se Vernerin Varttikin aina pääty lausahdukseen “Tuijota sokeasti tavoitehintoja ja sijoita vain nousupotentiaalin perusteella”

NG:n kaltaislela yhtiöllä ko. vuoden päähän katsovilla mittareilla voi heittää vesilintua, kun tavoitteet avot vasta paljon pidemmällä. Tällä välin firma voi joko ottaa valtavia harppauksia eteenpäin tai vaikka mennä konkurssiin, siksi riskiluokitus on tapissaan.

7 tykkäystä

Toinen erittäin huolestuttava tilanne on lannotteiden hinnan nousu. Takana tuossa on maakaasun hinnan nousu, jota tarvitaan lannotteiden valmistukseen.

Tilanne oli jo viimevuoden puolella sellainen, että myös kohonneet viljan hinnat juuri ja juuri oikeuttivat noiden oston. Lähipiirissäni todettiin, että kohta pitää todellakin alkaa miettimään kylvetäänkö sadosta osa luomuna. Tuo sekä viimevuoden tasoltaan huono sato ovat varmasti ajaneet tilalliset nurkkaan.

Jos Venäjä kiristää kaasuntuotantoaan jännitteiden eskaloituessa sillä voi hyvinkin olla aika radikaaleja vaikutuksia ei vain energian hintojen, mutta myös ruuan hintojen nousussa.

8 tykkäystä

Älä sure.

Eilen oli joku tilinpäätös firmalla jolla oli kaikki analyysit ja osta-suositus, Tulos sama.

Ei mikään suojaa sijoittajien puolimielisyydeltä lyhyellä aikavälillä :slight_smile:

7 tykkäystä

Yhdysvalloissa tulospettymykset on palkittu rajuilla pudotuksilla, mutta vastaavasti ylityksistä on seurannut kovia nousuja. Täällä kurssireaktio on näköjään alaspäin tuloksesta riippumatta :thinking:

8 tykkäystä

Toivottavasti alkaakin loppua jo kokonaan eläinten tuotanto :slight_smile: Sopii sitä viljellä viljoja tai vaikka härkäpapua ilman sortoa

5 tykkäystä

Rovio_

Viime kuukausien pörssiä kuvaa, että mielestäni Rovio on ollut osakepoimintana puhdastaa alfaa eli ylituottoa.

19 tykkäystä

Jokseenkin noin näin itse Kamuxin kohdalla menneen ja itse tullut firmaa pudotuksessa ostettua useampaan kertaan. Kevennellyt olen välillä ja tapahtunut tappiolla.

Sinänsä tässä on mielenkiintoinen tilanne ja itsellä alkaa Harvia pikkuhiljaa kiinnostamaan. Tappioissa on tietty psygologinen käyttäytymismalli.

  1. Kieltäminen
  • Tämä voi tapahtua vain muille, ei minulle. Minä en pelkää tullipuvun kahinaa ja vaan pidän loistaavasta firmastani kiinni.
  1. Viha
  • Tuulipuvut myi Harvian kentään, ne hölmöt
  1. Vaikeus irttottautua

Kolmannessa vaiheessa sijoittaja tempoilee ristiriitaisissa tunteissa. Luopuminen entisestä tuntuu mahdottomalta, ja menetetyn haluaa takaisin hinnalla millä hyvänsä. Mahdollinen myynti ilman tappiota ja yleensä ilman tuottoa. Sain edes jotain.

  1. Todellinen irrottautuminen:** ”Elämä jatkuu. Minä selvisin!”

Viimeinen vaihe on surutyön raskain, ja sitä kutsutaankin ”pimeydeksi ennen valoa”. Tässä vaiheessa sijoittajan olo yleensä huononee moninkertaisesti – mutta vain hetkellisesti.

Notkahdusta seuraa todellinen irrottautuminen. Ihminen hyväksyy, että on lopullisesti sijoitus huono ja suuntaa voimavaransa toiseen sijoitukseen.

Harviassa on nyt herkullinen tilanne seurata tätä. Liiketoimintaa menee hyvin, mutta pystytäänkö kovia lukuja todella parantamaan. Muuttuneisiin asioihin ei huomata kiinnittää huomiota. Teknisesti Harviassa on tulossa “kuoleman risti”, 50 päivää liukuva keskiarvo leikkaa 200 päivää ylhäältä alas. Harvia on juuri lisätty OMXH25 indeksiin ja siellä tulossa samailmiö tai tapahtunut, en ole juuri katsonut. Yhtiö laski osinkoa. Tämä on melkoinen “herkkupala” shorttareille. Palstalla lisäillään Harviaa. Eihän tuulipuvut voi myydä firmaa kenttään.

4 tykkäystä

Itsehän kevensin Remedyä kolmisen viikkoa sitten noin 35e hintoihin ja ostin sillä lisää Harviaa “dipistä” 51e hintaan.

Ajattelin jotain tämän suuntaista:
“Harvian kurssi fronttaa osaria kumminkin ja osarin jälkeen kurssi alkaa kutosella, ellei posari räjäytä kurssia nousuun jo aiemmin. Remedyn kurssi tuskin karkaa mihinkään.”

Tässä vaiheessa ei hirveästi lohduta, että olin sentään Remedyn osalta oikeassa.

27 tykkäystä

Kamuxilla ei ainakaan ole tuon “kuoleman ristin” jälkeen kovin vahvasiti kurssin puolesta mennyt… Eli laskutrendi on ollut todella selvä. Ei saavuttanut kuitenkaan omaa tavoiteostohintaa, mutta lähellä kävi. Samaa epäilen Harvian suhteenkin käyvän. Eilen jo toki hieman kiinnostuin. Olen liian nirso turvamarginaalieni kanssa ja pitäydyn näin ollen kypsissä yhtiöissä.

Aamulla olisi kyllä ollut herkullinen ostopaikka Roviolla ja varsinkin 2019 optioilla :grin:

1 tykkäys

Onko muuten ollut puhetta pyytää Tokmannin toimitusjohtaja Mika Rautiainen Inderes ROASTiin @Verneri_Pulkkinen !? Ping myös @Olli_Vilppo ja @Thomas_Westerholm.

Rautiainenhan voi aina pyytää taustajoukoiksi Mr. Tokmannin, jolloin Vernerinkin virnistys uhkaa jäädä toiseksi :slight_smile:

27 tykkäystä

Kun odottaa turskan käyvän vapaan hauen lailla on hyvin tyytyväinen holderi kun punaväri on reippaasti alle 15% :cowboy_hat_face:

Rovio lapsen salkussa ilahduttava vihertävä ilmiö.

Mitalikahvit🥇
Mikä olisi paikka sijoittajatovereiden kahvilaatujen mittelöön kuin kahvihuone?
@Sijoittaja-alokas varmasti tietää, että herääminen on taattua oman kahvinsa kera :laughing:
@RahatonMies Lidl on meilläkin pääosin ostospaikka.
Meillä juodaan tummapaahtoista Bellarom papukahvia. Olen juonut suurimman osan elämästäni teetä ja kun kahvia aloin juoda niin ostin myllyn.

Mirko Hurmerinta jo käväisi osakekaupoilla. Osinko-osakkeita kertoi ostaneensa :+1:Meidän taloudessa joudutaan vielä hetki odottelemaan ostopäivää, mutta alkaa näyttää jo sellaisilta hinnoilta jotta ostohousut kaapista on jo prässätty valmiiksi.

4 tykkäystä

https://keskustelut.inderes.fi/t/remedy-entertainment-oyj-ketju/81/8086?u=zyippi
Et kai vaan vihjaa, että sieltä on luvassa tavoitehinnan laskua? :shushing_face:

1 tykkäys

Jes, kannattaa kyllä pitää lihatuotannosta huolta ja varsinkin siitä, että karjalle riittää syötävää!

Tapahtuiko tämä kenties itsestään ajon aikana, jälkipoltintyyliset lieskat pakarista pitkälle taakse leiskuen? :fire: :sparkler:

Eikun toholla putki tulipunaiseksi. Kovat jätkät joilla ei ollut kotona vehkeitä tekivät tuon nuotiossa :smile:

2 tykkäystä

8 tykkäystä

Ok, niin kyllä vähän arvelinkin.

1 tykkäys