Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Tämä on ihan totta, mutta sijoittajien kannattaa huomioida, että nämä ovat lähes kaikki pörssin ulkopuolisia yhtiöitä. Isoilla pörssiyhtiöillä menee ennätyshyvin ja samaan aikaan moni pk-sektorilla kärsii. Suurin osa Helsingin pörssin yhtiöistä pystyy vähintään kohtalaisesti nostamaan hintoja kustannusten noustessa.

Tähänhän on totuttu[quote=“Gazza, post:2234, topic:28564, full:true”]

Tämä on ihan totta, mutta sijoittajien kannattaa huomioida, että nämä ovat lähes kaikki pörssin ulkopuolisia yhtiöitä. Isoilla pörssiyhtiöillä menee ennätyshyvin ja samaan aikaan moni pk-sektorilla kärsii. Suurin osa Helsingin pörssin yhtiöistä pystyy vähintään kohtalaisesti nostamaan hintoja kustannusten noustessa.
[/quote]

Tähänhän on totuttu, ettei mikään maksa enempää kuin aiemmin.

Mistä tämä johtuu? Vastaus on keskuspankit, jotka nolla koroilla ja poistamalla markkinariskin esimerkiksi Kreikan ja Italian valtionlainoista on tähän asti toiminut.

Nyt kuitenkin on keskuspankit uuden edessä nousevan energian hinnan aiheuttaman inflaation myötä, ei voi jatkaa markkinoiden pelastamista vaikka poliitikot sitä varmasti yrittää viimeiseen asti.

Ruoka ei ole kallistunut vielä oikeastaan ollenkaan. Oma veikkaus on että ruuan hinnan nousu joka on vasta tulossa katkaisee yhdessä koronnostojen kanssa monen ihmisen mahdollisuudet ostaa mitään muuta kuin pakollisen.

Iskee myös pörssiyhtiöihin, mutta viiveellä.

1 tykkäys

Eikö tämän riskin kantamisesta makseta juuri osakkeen omistajalle? :thinking:

3 tykkäystä

Todennäköisesti kyllä. Siihen luotan. Aika sen näyttää.

Menneisyys ei ole tae tulevasta.
Amazon
20220212_231006

Katselin tuota listaa ja mietin muutenkin asioita niin pakko vähän mainita pari juttua. Vaikkei tuo tietenkään kerro koko totuutta mitä foorumilaiset omistaa niin voidaan olla yhtä mieltä, että tuo lista kertoo hyvin paljon mitä suurimman osan foorumilaisten salkuista löytyy. Mielestäni tuo on erinomainen lista kaikin puolin. Varmasti joitain ihmisiä saattaa ärsyttää, kun hoetaan Harviaa ja Qt:tä koko ajan, ymmärrän kyllä. Täytyy tosin muistaa ettei meidän kotipörssikään rajaton ole joten samoja osakkeita saattaa useammalla olla. Se on myös hyvä kun joskus tulee kyseltyä tuttavilta (jotka käsittääkseni eivät pörrää täällä) mitä on tullut ostettua niin ihme valintoja aina välillä kuulee erikoisilla perusteilla; Finnaria koska matkustaminen lisääntyy, Norwegiania, joitain raksafirmoja koska hyvin kuulemma töitä, Nokiaa koska se ei jaa osinkoa ja se on hyvä juttu jne jne. Kurssilasku myös on usein hyvä syy ostaa. Jos on sattunut hyviä yhtiöitä joskus sujahtaan salkkuun ne ollaan myyty ajat sit koska noussut kurssi = osake on kuplassa. Taloudellinen tilanne, tase, velkaantuneisuus, ROE, yritysarvo, tuloslaskelma, ei mitään hajua mistä puhutaan. Tekis mieli raivota ja repiä hiuksia päästä kun kuuntelee noita muttei vaan kehtaa :smiley: Ihmiset oikeasti sekoilevat ihan huolella tuolla semmoisella tavalla mitä täällä foorumilla pidettäisiin mielipuolisena.

Toisinaan aina jollakin vaikuttaa olevan pakottava tarve haastaa ”suosikkiosakkeita” vain sen suosikkistatuksen tähden, oli yhtiö miten laadukas tahansa; kertoa kaikille, että jos näin ja näin tapahtuu niin osake on kallis tai jos firma sattuukin nyt lopettamaan toiminnan jostain syystä ja jakavan oman pääoman sijoittajille niin sijoittajat tekisivät kauhean tappion. On luonnollista, että vastarannan kiiskit vaikuttavat ”fiksummilta” jotka haastavat yleisön suosikkeja. Tietenkin mukana on myös beesaajia täällä, mutta uskon suuren osan foorumilaisista omaavan kyvyn kääntää takkia näissä suosikkifirmoissa jos jotain sattuu. Ei ole mielestäni myöskään reilua antaa noottia osta/myin ketjulle. Mielestäni siellä on porukka hyvin nimenomaan ollut ostoilla hyvissä firmoissa eikä kauheasti ole paniikkimyyntejä näkynyt.

Itsellä salkku on sulanut viime aikoina mutta sitkeästi olen kyydissä pysynyt omistuksissani. Vaikuttaa siltä etttä moni muukin on osannut pitää kiinni hyvästä bisneksestä antaen markkinoiden vain koetella. Uskon, että suuri osa aktiivifoorumilaisista saavuttaa vielä jotain suurta omalla sijoitusurallaan, ainakin tätä menoa. Sanon vaan, että meillähän menee ihan hyvin. :ok_hand:

50 tykkäystä

Tosiaan kun sijoitussuosituksia ei saa antaa niin en vastaa suoraan. Lähtisin miettimään sektoreita joita on nyt lyöty urakalla ja yhtiöitä sieltä, meta, baba tms. Eivät kuulu kyllä omaan salkkuun vielä, kun turvamarginaali melkoinen noita ajatellen…
Yrittää löytää se aliarvostus johon tarttua kiinni. Oma strategia on ne hyljeksityt yhtiöt jotka maksavat vahvaa ja kasvavaa osinkoa. Se tuo lohtua jos osakkeen arvostus romahtaa. Toisaalta romahdus on sitten ostomahdollisuus kasvattaa osinkotuottoa jos osinkoon voi luottaa. Käteisen tarpeessa ei tarvitse tehdä myyntejä, kun osinkoja kilisee tilille joka kuukausi jo maltillisella, 3-5 yhtiön hajautuksella.

Nyt ei enää ehdi energian junaan, se meni jo, mutta raaka-aineet, päivittäistavarahyödykkeet, kinteistöt (reit) voi tarjota mahdollisuuksia. Itse kärkyn tuota reit-sektoria ja sopivaa entryä jolla voi saada helposti yli 10%, vuosittain kasvavaa osinkoa. Markkinahäiriöt, eli dipit kannattaa seurata ja mahdollisesti ostaa.

5 tykkäystä

Kuva ei ole Ukrainasta vaan jenkkilästä.
Jengi ostaa ruokaa varastoon jopa lemmikeille ennen kuin hinnat nousee.

15 tykkäystä

Tässä aloittelevan sijoittajan pohdintaa Sijoittamisen aloittamisiän vaikutuksesta sijoitusstrategian valintaan.

Minä: Olen oppinut, että kunnon sijoittaja määrittelee itselleen sijoittamisstrategian. Ja olen oppinut, että parhaisiin tuloksiin pääsee, jos pysyy strategiassaan.

Hän: Noh, periaatteessa kyllä, ellei ole valinnut päätöntä strategiaa.

Minä: Aa, öö…

Hän: Noh, minkäs ikäinen siis oletkaan?

Minä: Sanotaanko niin, että sijoitusvuosia on varmuudella edessä vähemmän kuin elettyjä vuosia tähän asti.

Hän: Okei. Ja mitä olet ajatellut?

Minä: Noh, olen ajatellut tämän niin, että sijoittamalla turvallisesti - vain vakaasti suorittaviin yrityksiin - ehdin parhaassakin tapauksessa saada pääomalleni tuottoa sen 259 tai 2590 euroa ennen eläkkeelle jäämistäni.

Hän: Noh, noinhan se todennäköisesti menee. Korkoa korolle suhteessa sijoitetun pääoman määrään.

Minä: Noh, 259 eurolla voisin 2030-luvun lopulla, kun jään eläkkeelle, kokeilla foorumillakin viime päivinä esiteltyjä laadukkaita kahvimerkkejä ja 2590 eurolla voisin jo ehkä tehdä pienen etelänmatkan. Ja olisin kuitenkin ollut jo merkittävän ajan, yli kymmenen vuotta, sijoittajana.

Hän: Hmm…

Minä: Kyllähän tuo tuotto juurikin taitaisi pankkitilin koron voittaa, mutta…

Hän: Niin, jatka…

Minä: Niin olen ajatellut, että ottamalla riittävästi riskiä, voisin edes teoriassa saavuttaa sellaista tuottoa sijoituksilleni, jolla olisi oikeasti merkitystä.

Hän: Noh, loogisesti ajatellen, tuo menee juuri noin, mutta eiväthän pörssikurssit tai yritysten liiketoiminnot kehity loogisesti. Ympärillä on niin paljon muuttuvia tekijöitä, inflaatio, tuotanto-ongelmat, korot, sodan uhka. Ei se tässä päde.

Minä: No joo, esittelin sijoitusstrategiani syksyllä Kimi.Heikkila Mikset olisi omistaja? -blogissa ja taisin jo ansaita Päätön idea -mitalin.

Hän: Kyllähän tuo sitä taitaa olla. Ei tuo ole edes kokeilemisen arvoinen.

Minä: Mutta, jos optimisti sijoitusmarkkinoilla keskimäärin voittaa aina?

Hän: Ei se tässä päde.

Minä: Kehittelin tähän kuitenkin “Sijoittamisen aloittamisiän vaikutus sijoitusstrategian valintaan” oman kuvionkin (Inderesiltä Inderesin luvalla lainattu). Turkoosi ruutu kuvaa omaa sijoittumistani kuviossa.

Hän: Voi voi sinua, ei se tässä päde.

Minä: Noh, ymmärrän, keräänkin parhaillani tarmoa pysyäkseni sijoitusstrategiassani. :yellow_heart:

Edit. Fanitan Kimi.Heikkila :n blogia ja olen saanut hänen kirjoituksistaan paljon hyvää ajateltavaa :pray:

7 tykkäystä

Tietämättä tarkalleen mitä @Arimatti_Alhanko ja Jens Kyllösen rahasto tarkalleen sisältää mutta veikkaisin hyvin vahvasti että kaikkia muita noista paitsi Sampoa.

7 tykkäystä

Samu Torsti summeeraa hyvin myös oman kauteni :chart_with_downwards_trend::sweat_smile:

6 tykkäystä

:smiley:

103 tykkäystä

Myös internetporukan pitää jatkuvasti ylläpitää osaamistaan muuttuvassa maailmassa. Pandemian väistyessä kysyntä covid- ja rokotespesialisteille on hiipumaan päin, mutta Putin-analyytikkoja tarvitaan. Ihan luonnollista siirtymää markkinoilla. Eikös juuri tällaista joustavuutta ole toivottu työmarkkinoiden tarjontapuolella? :thinking:

7 tykkäystä

Siis arvo osakkeissa on korkeampi riski kuin kasvu osakkeissa. Sen takia niiltä vaaditaan korkeampi tuotto ja halvempi hinta pörssissä. Vai enkö minä nyt tajua mitä tuo kuva meinaa?

1 tykkäys

Tämäpä juuri, jälleen sijoitusfoorumillakin äänessä samat henkilöt “Euroopan turvallisuustilanne ja Venäjän aggressiot”-ketjussa, jotka aiheuttivat ketjun väliaikaisen sulkemisen jokunen viikko sitten. Sama pätee “Wuhan Coronavirus”-ketjuun, joka ei kuitenkaan ole enää aktivoitunut, vaikka avattiinkin taas keskustelulle. Mitään ei siis ole opittu. Jokainen voi itse kohdallaan pohtia, keihin viittaan näillä edellä mainituilla henkilöillä, en ala nimimerkkejä osoittelemaan. Valikoitujen linkkien ja artikkelien jakaminen on erittäin suotavaa, mutta voidaan kysyä tuoko paljonkaan lisäarvoa omien, välillä täysin hatusta tempaistujen spekulointien jakaminen muille. Ketjussa on myös ansiokkaasti jaettu linkkejä asiantuntijoiden pitempiin puheenvuoroihin, mutta nehän eivät juuri tykkäyksiä saa, koska niiden lukemiseen menisi jopa 15 minuuttia, tärkeämpää on saada eetteriin se oma tärkeä, täysin subjektiivinen havainto, joka voi perustua täysin huuhaa-lähteisiin tai jopa omaan, vilkkaaseen mielikuvitukseen. Venäjä-riskistä on toki erittäin suotavaa keskustella tällä hetkellä, koska joihinkin suomalaisyrityksiin kriisin eskaloitumisella voi olla merkittäviäkin vaikutuksia(mm.Fortum, Nokian renkaat), mutta toivoisin keskustelijoilta hieman itsekritiikkiä siihen mitä kirjoitellaan, spekuloinnit Bidenin seniiliydestä eivät tuo kyseiseen keskusteluun mitään arvokasta. Toivoisin kyllä tässä tilanteessa ylläpidolta hieman aktiivisempaa roolia, poislukien kuitenkin ketjun sulkeminen.

56 tykkäystä

:sweat_smile:

75 tykkäystä

Vastaan täällä, koska ei liity Venäjään. :slight_smile:

Tämä on mielestäni yleinen harhaluulo, että Yhdysvallat on jotenkin riippuvainen Kiinasta.

On totta että Kiina on jossain määrin “maailman tehdas”. Mutta, se kysyntä niille tuotteille tulee Yhdysvalloista.

Kiina ei pysty kuluttamaan kaikkea, mitä se tuottaa.

Yhdysvaltojen rahoittaminen ei ole kiinni Kiinasta. Niin kauan kuin Kiina ei itse sisäisesti pysty ratkaisemaan taloutensa epätasapainoa, sen on pakko hamstrata dollarimääräisiä ässettejä. Jos se myy valtion velkaa, se joutuu ostamaan sitten jotain muuta tilalle USA:sta.

Kiinan taloudelle sen sijaan tämän kuvion rikkominen tarkoittaisi nopeaa ja ärhäkkää tasapainotusta, mihin se oikeasti tarvitsee aikaa. :slight_smile:

Yhdysvaltojen epäreilu etu viimeiset pari sataa vuotta maailmanpolitiikassa on ollut, että se on kaukana muista, sillä on valtava kotimarkkina, energiaa ja Britti-imperiumin näivtettymisen jälkeen sen finanssimarkkinoista on tullut koko globaalin finanssijärjestelmän keskus.

28 tykkäystä

Jotenkin tuntuu joillekin palstalaisille, en ala nimimerkkejä mainitsemaan maistuvan vain yksi mielipide. Jos siitä poikkeaa, niin on vähintääkin haukuttava Putinin trolliksi ja sitten vaatia toisella kädellä bannia. Voit nyt kaivaa ne viestini, jossa käy ilmi nämä “Putin-sympatiani”.

On ironista, että toista USA:n presidenttiä voi arvostella peukkujen kera Putinin nukkehallitsijaksi, mutta Bidenin heikosta ulkopolitiikasta puhuminen ja seniiliksi sanominen on sellainen rike, että vaaditaan toimenpiteitä.

@Insinoori viestistä, jos vaihtaisi Trumpin tilalle Bidenin, niin bannivasara olisi luultavasti käytössä. Liputin viestin saas nähdä, mikä on tuomarilinja.

11 tykkäystä

Pesonen ratkaisee jatkoajalla!

Olipas Pekingin kiekkokaukalossa kaksijakoinen peli. Leijonilta heikko toinen erä, mutta vahva paluu kolmanteen erään. Leijonille jäähyminuutit 37-8.

Olympiahistoriaa:

  • 14 kertaa olympialaisissa kohdattu Ruotsi.
  • Ruotsilla 8 voittoa, Suomella 3 voittoa ja kolme kertaa pelattu tasan. Maalit Ruotsille 50-27.
  • Kirkkaimpana helmenä Selänteen kaksi maalia Salon selän taakse Naganossa. :smiling_face_with_three_hearts:
  • Pahin tappio Torinossa 2006 :sob:. Sakun maila päreiksi ja Lidströmin lämäri ohi Niittymäen.
  1. Talviolympialaiset 1952, Oslo: Alkulohko: Ruotsi-Suomi 9-2 (2-0, 5-2, 2-0)
  2. Talviolympialaiset 1964, Innsbruck: Ylempi loppusarja: Ruotsi-Suomi 7-0 (1-0, 4-0, 2-0)
  3. Talviolympialaiset 1968, Grenoble: A-sarja: Ruotsi-Suomi 5-1 (1-0, 2-1, 2-0)
  4. Talviolympialaiset 1972, Sapporo: A-sarja: Ruotsi-Suomi 3-4 (2-1, 1-1, 0-2)
  5. Talviolympialaiset 1980, Lake Placid: Mitalisarja: Suomi-Ruotsi 3-3 (1-0, 1-1, 1-2)
  6. Talviolympialaiset 1988, Calgary: Alkulohko: Suomi-Ruotsi 3-3 (0-1, 2-2, 1-0)
  7. Talviolympialaiset 1992, Albertville: Alkulohko: Suomi-Ruotsi 2-2 (0-1, 1-0, 1-1)
  8. Talviolympialaiset 1992, Albertville: Sijoitusottelut: Ruotsi-Suomi 3-2 (2-0, 1-1, 0-1)
  9. Talviolympialaiset 1998, Nagano: Puolivälierä: Ruotsi-Suomi 1-2 (0-0, 0-0, 1-2)
  10. Talviolympialaiset 2006, Torino: Loppuottelu: Suomi-Ruotsi 2-3 (1-0, 1-2, 0-1)
  11. Talviolympialaiset 2010, Vancouver: C-lohko: Ruotsi-Suomi 3-0 (1-0, 2-0, 0-0)
  12. Talviolympialaiset 2014, Sotsi: Välierä: Ruotsi-Suomi 2-1 (0-0, 2-1, 0-0)
  13. Talviolympialaiset 2018, Pyeongchang: C-lohko: Ruotsi-Suomi 3-1 (1-0, 0-1, 2-0)
  14. Talviolympialaiset 2022, Peking: C-lohko: Suomi-Ruotsi 4-3 ja. (0-0, 0-3, 3-0, 1-0)
33 tykkäystä

Ai Suomi voitti? Sehän on mukavaa.

4 tykkäystä

Tää oli karmee. Suomen kaikkien aikojen joukkue ja sauma ottaa kultaa.

13 tykkäystä