Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Veit jalat suustani tässä. Itse myös luulen, että sosioekonominen asema ei niinkään ole tekijä, vaan juuri koulutustausta. Myös viime päivien tapahtumilla on aivan varmasti vaikutusta asenteisiin!

Viime päivät ovat varmasti muuttaneet monen mieltä. Kaksi viikkoa sitten keskustelin isoisäni kanssa, joka on aina ollut puolueettomuuden kannalla ja ehkä hieman nato-vastainen, mutta tänään kun soiteltiin niin ääni oli kyllä muuttunut totaalisesti natoon liittymisen puolelle. Olin yllättynyt ja uskon, että samanlaista ajatusten muutosta on tapahtunut monella muullakin.

10 tykkäystä

Natoon liittymisessä moni on varmasti miettinyt ja ymmärtänyt, että nyt jos koskaan on “hyvä” hetki liittyä kun Venäjän joukot ovat kiireisiä Ukrainassa.
Rauhan aikana jos Suomen Nato-puheet alkaisivat, niin saattaisi yllättäen Venäjän armeijan harjoitukset olla Suomen rajan tuntumassa.
Viimeksi oli yhtä hyvä, tai oikeastaan vähän parempi, hetki liittyä Natoon oli kun Neuvostoliitto hajosi.

14 tykkäystä

Muuallakin uutisoidaan Suomen Nato-galluppeja

5 tykkäystä

image

Positiivisia uutisia väliin.
Susijengi voitti toistamiseen Slovenian MM-karsintapelissä vieraissa 79-83
Mahtava peli.

24 tykkäystä

Me hoidetaan tämä pullo kerrallaan.

28 tykkäystä

Tiukka oli kisa, mutta Finski vei niukan voiton.

25 tykkäystä

Kiinni pysyy huomennakin.

72 tykkäystä

Tästä on ihan tutkittuakin tietoa. 2019 erottavimpina tekijöinä oli sukupuoli, ikä ja puoluekanta.
Näillä kaikilla osilla Inderes foorumi on mutulla vahvasti biasoitunut juuri samaan suuntaan kuin Nato kannatuskin on.

Väestöryhmittäin erottavimmat tekijät Nato-jäsenyyden suosiossa ovat sukupuoli, ikä ja puoluekanta.
https://www.eva.fi/blog/2019/12/14/nato-kannat-vakaita-kannatuksessa-suuria-eroja-miesten-ja-naisten-valilla/

9 tykkäystä

Seuraavissa JHL:n solmimissa virka- tai työehtosopimuksissa sopimuskausi päättyy 28.2.:

kunta-ala (KVTES, SOTE-sopimus, kuntien tekniset, tunti-tes)
valtio
kirkon ala
Avainta
Seure
rautatieala
Paltan erityisalat (EPA)
Finavia
Finnpilot
Meritaito
Metsähallitus
Campusta
Raskone
Finnvera
energiateollisuuden toimihenkilöt
puolustuskiinteistö/Senaatti.

Kun työtä tehdään sopimuksettomassa tilassa, työrauhavelvoitetta ei enää ole. Sopimuksen osapuolet voivat päättää työtaistelutoimista, joilla painostetaan vastapuolta suostumaan painostajan tavoitteisiin

Alle 10 kun menee niin alkaa isompi tutkiminen

Mielenkiintoista että miehet ovat noin paljon enemmän NATO-myönteisiä vs. naiset. Voisikohan tässä olla taustalla ainakin osittain se, että pitkälti miehet joutuisivat sodassa rintamalle ja naiset ei?

13 tykkäystä

Ei herrajumala… olen sanaton. Mitä pidemmälle tämä väittely meni ja tämä suomettumisen ajan reliikki alkaa horista jostain Paasikivi-Kekkonen linjasta (Suomeksi: Kremlin sanelemasta linjasta), sitä enemmän inhorealistinen kauhu valtasi sieluni. Mitä nopeammin hänen kaltaisistaan anteeksi vain, naiiveista hölmöistä päästään eroon, niin tälläkin maalla on mahdollisuus kehittyä.

Olen täysin Teren kanssa samaa mieltä. En tiedä onko tämä sukupolvi kokemus/kysymys, mutta en minä usko sekuntiakaan, etteikö putleri voisi mielenvikaisuudestaan johtuen tänne hyökätä vaikka huomenna.

E: ja eroon pääsemisellä viittaan poliittiseen päätöksen tekemiseen.

8 tykkäystä

Onkohan tuota panssarivaunulla ajelua mietitty ihan loppuun asti? Joku paikallinen näkee kauempaa, jahas sieltä joku tulee kohti venäläisten panssarivaunulla ja ampuu sen eu:n vehkeillä siihen, niin sen jälkeen ketään ei naurata.

5 tykkäystä

En usko että miehet kannattavat Natoa enemmän sen takia että pelkäisivät sotia. Uskon että armeija muuttaa ajattelumaailmaa hieman pragmaattisempaan ja vähemmän idealistisempaan suuntaa.
Tietenkin parasta olisi että sotia ei enää olisi ja tykit taottaisiin auroiksi mutta koska elämme tässä kyynisessä reaalimaailmassa niin emme voi luopua aseista jos muutkaan ei tee niin.
Toiseksi suomettumisen painolastia on vielä paljon jo tavassa miten sotilasliitto NATO:sta puhutaan. Tästä hyvä kirjoitus. Nato-jäsenyys - ja sanat jotka sen estävät | Uusi Suomi Puheenvuoro

9 tykkäystä

Verenhimoiset toiveet kuuluvat ehkä ennemmin kahvihuoneeseen kuin Ukrainan ketjuun mutta…

Kuinkakohan kauan Iipoilta kestäisi siirtää Iron Dome Kiovan suojaksi?

(Kyllä, märkä päiväuni vain, ei voi eikä tule tapahtumaan).

Mossad voisi kyllä käydä virkistysmatkalla Moskovassa…

3 tykkäystä

Tuleekohan sakko ruplissa?

17 tykkäystä

Putin ja Lukashenko voivat pelata keskenään omat MM-turnaukset.

45 tykkäystä
26 tykkäystä
8 tykkäystä