Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Ihanaa, Anders Oldenburg kommentoinut Fortumia, Nokian Renkaita ynnä muita tässä uudessa tilanteessa: Vko 10/22: Ukrainan sodan vaikutukset – Seligson

(PS. Huomasin nyt että @xlat olikin jo jakanut Rengasketjuun, mutta lienee paikkansa myös täällä kun kommentoi muitakin firmoja.)

27 tykkäystä

Joo, hyvä kun jaoit tännekin, itse en älynnyt. :smiley:

Hyvä lukupaketti kaiken kaikkiaan!

2 tykkäystä

@Masse -setä on kyllä ajoitusten mestari. Pistin seurantaan ja jatkossa peliliikkeet reaaliaikaisessa seurannassa. Toivottavasti hän kertoo ne almost real time, eikä päiviä, viikkoja, kuukausia jälkikäteen :joy:

11 tykkäystä

tekstityksiä ei saatavilla :cold_sweat:
Nyt on alettava preppaamaan…

22 tykkäystä

Kyllä tässä pitää 98% käteisvarantoja täälläkin alkaa lappamaan pörssiin, koska Masse :muscle:

18 tykkäystä

Hiljaista on Ostin/myin ketjussa…
Joko odotellaan laskun jatkuvan tai sit ollaan jo All in. :thinking:

5 tykkäystä

Jos mietit tarkemmin niin tämähän on todennäköisesti lyhin reitti, joka on mahdollinen. Luultavasti samaa reittiä käytetty ennenkin. Viimeeksi kun katsoin karttapalloa niin se ei ollut levällään pannukakkuna :wink:

Entä jos Lavrov olisi sanonut suoraan Venäjän suunnittelevan hyökkäystä muihin maihin?.. Indeksit ois rallatellu +10% samassa hetkessä, eihän sitä kukaan usko! :smiley:

3 tykkäystä

Lyhin se on joo, mutta enemmän tarkoitin että näyttää hauskalta tuossa FlightRadarin kartassa :slight_smile:

Finnair on joskus aikoja sitten lentänyt pohjoisnavan kautta, mutta ei sieltä oikein kukaan ole lentänyt ylipäätään. Suurimpana ongelmana hätälaskeutumiskenttien puute ja nykypäivänä satelliittiyhteyden puute.

8 tykkäystä

No meillä ±60 vuotiailla jokainen lisäpäivä on plussaa.

Sinulla maksimisijoitus 100-62 vuotta on 38 % :joy:

5 tykkäystä

Huomenna sale ottaa kaukopuhelun ja lyö vladille jauhot suuhun , rauha maahan ja kurssit nousuun😃 Vai onko veikkauksia onko tällä vaikutuksia esim. kotimaan pörssiin ?

3 tykkäystä

Ehkä ihmisillä on sama juttu kuin mulla. Ostamisesta ei saa nyt mitään iloa, niin ei satu tulemaan mieleen edes päivittää kauppoja tonne ketjuun.

Minun kaupat nyt ei ketään kiinnosta, mutta ehkä pitäisi tehdä jokin koonti omista liikkeistä. Ihan vaan etten pelkästään ilmoita silloin, kun elämä hymyilee.

4 tykkäystä

Itsellä osakepaino enää 32%, nyt ei kyllä tunnu yhtään hyvältä Suomi-osakkeiden omistaminen eikä oikeastaan minkään muunkaan. Tällä hetkellä aivan liikaa liikkuvia osia että pystyis arvioimaan että mikä olis hyvä hintataso osakkeille. Omasta mielestä ei ole enää kysymys pelkästään siitä että nyt kun sota loppuisi nopeasti niin osakkeet lähtisi jyrkkään nousuun, en usko että välttämättä käy niin koska tää tilannehan on myös ihan perseestä koko Euroopallakin, ei pelkästään Venäjälle.

Aivan karmeat hinnannousut pelkästään tulee olemaan energiassa ja polttoaineissa, siihen vielä päälle kaikki muut tulevat ongelmat, esim. jonkinsortin pankkikriisi, ostovoiman rapautuminenkin tulee olemaan aika itsestään selvää. Tilannehan on muuttunut täysin ja aikalailla peruuttamattomasti, aivan sama vaikka Venäjä lopettaisi huomenna sotimisen, vahinko on jo tapahtunut ja sitä ei oikein enää pysty korjaamaan millään. Itse en nyt lisää kyllä näiltäkään hintatasoilta vaan katselen ihan rauhallisesti mitä tapahtuu, jos tulee vaikka joku 5-10% kyykky niin sitten lisään hieman.

7 tykkäystä

Taide kuuluu kaikille :roll_eyes:

2 tykkäystä

Ei voi hemmetti olla enempää samaa mieltä :+1:

1 tykkäys

Awww… Ihana. :heart_eyes: Hymyilin ääneen.

Hyvin hoksattu ja kontrattu, mitä itsekin tarkoitin. Ilmankos täällä on löydetty niitä tulevaisuuden compoundereita.

Historian rakastajana, paljon vanhusten tarinoita kuunnelleena ja hieman itsekin jo eläneenä, sitä on oppinut huomaamaan, miten totuus ei ole aina se tarina, jonka muistamme ja sanomme ääneen. Joskus ennustukset saavat asiat toteuttamaan itseään, vaikka pelättyjä tai toivottuja asioita ei ole vielä oikeasti tapahtunut.

Usko siirtää vuoria. Usko siihen, että asiat tulevat tapahtumaan joskus saa asiat tapahtumaan. Usko saa ihmiset lähtemään mukaan uusiin juttuihin. Toisiin paikkoihin vain kerääntyy ihmisiä, jotka omaksuvat uusia asioita toisia helpommin ja toisaalta luovat kulttuurin, jossa on ihan soveliasta mennä asioissa eteenpäin. Monopoli ja Haaste-pelit ovat mainioita esimerkkejä lautapeleistä, joissa raha tulee rahan luokse. Samoin tuo tuppaa olemaan sijoittamisessa.

Pelko toisinaan estää asioita tapahtumasta. Pelko saa myös kynän tipahtamaan. Siksi seuraammekin tällä hetkellä toden ja sotapropagandan sekoitteista uutisointia. Kaiken kriiseilyn jälkeen luemme voittaneen osapuolen historiaa ja tulkintaa tapahtumista. Tulkinnan, joka meidän halutaan lukevan. Tulkinta tulee olemaan sellainen, miltä haluamme tulevaisuuden näyttävän. Ei välttämättä se, mitä todella tapahtui. Mutta mikä on kenenkin totuus…

Hih…

Mitenhän tämä liittyy sijoittamiseen? Eipä kaikkea kukaan laita julkisuuteen. Kuinka moni meistäkin tekee töitä asioiden kanssa, joita ei voi lukea lehdistä. Sama se koskee näitä juttuja. :blush: Lopulta ne ääneen sanomattomatkin asiat näkyvät yrityksen kassavirrassa, jotenkin pitäisi pystyä näkemään myös pintaa syvemmälle. Toisaalta, jos luvatut asiat eivät toteudukaan aikataulussa, sijoittajat pitävät huolen siitä, etteivät ne tapahdu. Pitäisi tietää myös, että meillä kaikilla on erilaiset mahdollisuudet päästä sen tiedon äärelle ja osa elää kultakalan todellisuutta. Mutta mitä tietää massat ja se tyyppi, jolla on isoin salkku. Se on oma arvoituksensa.

kuva

27 tykkäystä

Kyllähän tuo tietynlainen ilottomuus ainakin kuvaa hyvin omaa mielentilaani, mitä tulee kaupankäyntiin osakkeilla tällä hetkellä. Sikäli olen hyvässä tilanteessa, että olen osakkeissa lähes “all in”, kuten yleensäkin ja seuraavia päätöksiä joudun tekemään vasta parin-kolmen viikon päästä, kun kevään runsas osinkosato alkaa tuloutumaan tilille. Joka tapauksessa tein tärkeimmät allokaatiopäätökset jo koronakriisin alussa, joten varsin rauhallisin mielin olen seurannut kurssilaskua(taitaa olla oma pääsalkkuni YTD -15,5%).

Toki tietyt osakkeisiin liittyvät rutiinitoimenpiteet teen aamuisin ja seuraan talousaiheista uutisvirtaa, mutta ajatukset ovat enemmän Ukrainan sodassa ja varsinkin siviilien kärsimyksissä. Myös sodan eskaloituiminen on vielä täysin mahdollista, joskaan ei kovin todennäköistä kuitenkaan. Sen verran realiteetintajua haluan uskoa eri osapuolilla olevan.

Itse olen aina kuulunut siihen koulukuntaan, jonka mielestä Venäjää ei voi eristää vaan vuoropuheluun pitäisi pyrkiä. Taloudellisesti ja sosiaalisesti hyvinvoiva naapuri olisi meidänkin etumme. Tämä ajatustapa valitettavasti kärsi pahan kolauksen Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Kaiken muun arkeen liittyvän lisäksi, olen joutunut pohtimaan myös Nato-kantaani, onneksi meillä on toimiva demokratia ja hyvä ulkopoliittinen johto eli olen kyllä luottavainen, että pärjäämme jatkossakin, olipa suunta mikä hyvänsä.

Hieman liiankin kanssa on tullut viimeiset kaksi viikkoa tullut seurattua koti- ja ulkomaalaisten asiantuntijoiden, poliitikkojen ja sotakirjeenvaihtajien päivityksiä Twitterissä, sijoitusfoorumin Venäjän aggressiot- keskustelua olen välillä vilkaissut ja olen edelleenkin sitä mieltä, että kaikilta osin keskustelu ei ole kunniaksi myöskään Inderesille, vaikka vastuu kirjoituksista toki ensi sijassa kuuluu aina itse kirjoittajille. Osakkeenomistajana olen kuitenkin asiaan kiinnittänyt huomiota ja teen siitä omat johtopäätökseni.

Kevät kuitenkin tulee kovaa vauhtia ainakin tänne Etelä-Suomeen, muistakaa ulkoilla ja nauttikaa auringosta. Läheisten kanssa ei ole pakko puhua sodasta vaan parempi keskittyä arjen pieniin ja suuriin asioihin :slight_smile:

28 tykkäystä

Kieltämättä tullut seurattu sota uutisia liiankin paljon. Vaikka pitäisi oikeasti käyttää aikaa yhtiöiden fundan tarkasteluun…

Oma taktiikka on tällaista portaittain ostelua hajauttaen… Tietysti toivon parin kärki osakkeen monin kertaistumista…

Käteinen pitäisi periaatteessa saada markkinoille ja sille kassavirtaa (kun ei nää kasvuyhtiöt maksa edes osinkoa, ainakaan paljoa).

10 tykkäystä

-Eikö esim öljy ole pitkälti futuurikauppaa eli tulevaisuuden tuotantoa ja käyttöä ostetaan ja myydään. Jos jonkunlainen sopu alkaisi edes häämöttää Ukrainassa ja sivulauseessa edes mainittaisiin että pakotteiden höllentämistä voisi ajatella liitettäväksi sopimuksen ehtoihin mukaa, niin öljyn hinnan pitäisi romahtaa parissa päivässä ennakoiden Venäjän öljyn tuloa takaisin markkinoille(Iso ylituotantotilanne). Futuureja työnnettäisiin laitaan kilvan ettei jää öljyt käsiin niin kuin taannoin Korona romahduksessa taisi joillekin ‘öljypörssipelureille’ jäädä konkreettisesti laivallisia öljyä avomerelle ankkuriin, vaille ainuttakaan ostajaa pörssissä.

1 tykkäys

Tässä Repinin teoksia tähän päivään tuotuna. Aika osuvia omasta mielestäni.

ps. Nämä (tai siis ne alkuperäiset) teokset oli muistaakseni Ateneumissa nähtävissä viime kesänä. Repin on yksi suosikeistani.

13 tykkäystä