Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Jo pienestä pitäen sukkalaatikossa on ollut turhankin liikaa käteistä, nykyään kuitenkin jokunen touhutonni on käteistä käytännössä aina jemmassa. Joskus tulee jotain hankintoja, mitä ei tililtä sillä hetkellä halua maksaa jos on muuta kuluerää, tällöin voi raapaista käteiskukkaron esille.
Hyvänä puolena se, kun menin ostamaan moottoripyörää ja otin mukaan reilusti alle pyynnin sileitä seteleitä kirjekuoreen ja koeajon jälkeen tingin hintaa. Tilille maksaessa myyjä päätyi hintaan x ja olin lähdössä kotiin kun emme löytäneet yhteistä säveltä. Kaivoin tällöin kirjekuoren auton hanskalokerosta ja tarjosin sitä myyjälle. Hetken kuluttua laitoimme pyörää peräkärryyn. Myyjä vain totesi lähtiessä " Roope Ankka :joy: "

Nordealla on ollut viimeaikoina runsaasti häiriöitä.
S-Pankki toimii harvemmin, kuin toimii (viime vuosi aivan kamalaa sontaa spankilta).
OPlla hommat toimii, mutta pankkina kasa kuuluisaa paskaa kaikesta alkaen, joten tili vain hätätilinä.
Paperirahaa on siis hyvä olla.

Oho, kakkukin kuvassa. Tänään käynkin ostamassa herkkuleivoksen konditoriasta raa`alla rahalla eli käteisellä, nautin sen kaffen kera lukien Inderesin palstaa! :partying_face:

23 tykkäystä

Elektroninen raha on toki kätevää, mutta siihen sisältyy myös poliittisia riskejä, saatavuusriskejä ja haavoittuvuuksia. Hajautus on tässäkin suoja. Itse olen avantunut siihenkin, että käteistä rahaa pitäisi olla kotona valmiina, jos pitäisi yhtäkkiä lähettää perhe ulkomaille turvaan. Ehkä fyysistä kultaakin. Tätä voi täydentää rahalla ulkomaisella tilillä, johon toki sitten perheenjäsenillä pitäisi olla käyttöoikeus valmiiksi järjestettynä. Ei toki kannata kotona säilyttää, siinäkin on omat riskinsä.

1 tykkäys

Norwegianin kortti on myös ilmainen ja sen saa hyvällä luottorajalla helposti.

6 tykkäystä

Norwegianilla on myös käteisnostot ilmasia ja korottomia jos maksaa seuraavalla laskulla pois. Kierrättelin sijoitusuran alussa 3k:n korotonta ja kulutonta luottokorttilainaa, jota ei tarvinut lyhentää ollenkaan. 3k käteisenä ulos (6 nostoa vaatii, koska 500e nostoraja ikävä kyllä), sitten seuraavassa kuussa taas 3k automaatista ulos ja sillä edellisen kuun laina sileäksi. Lopulta en toki jaksanut enää ravata 6x kuussa automaatilla, joten tämä touhu jäi unholaan.

3 tykkäystä

Bono tuli vihdoin piilostaan…

1 tykkäys

Ukrainan sota on kestänyt yli kuusi viikkoa ja voi kestää vielä pitkään. Sodan jäljiltä on paljastunut yhä suurempia hirveyksiä kuten Butša, Mariupol ja Kramatorsk. Humanitaarinen kriisi on valtava ja apua tullaan tarvitsemaan pitkään myös sodan jälkeen.

Yksi tapa auttaa on lahjoittaa tunnetuille hyväntekeväisyysjärjestöille rahaa. Inderesin keskustelufoorumin keräyksen SPR:n katastrofirahastoon tavoite on nyt nostettu 50 000 euroon.

Screenshot_20220409-132903_Chrome

Pikkasen on kirittävää, jotta päästäisiin taas ykköseksi.

25 tykkäystä

Bonon aika kuluu rahojen kierrättämiseen veroparatiisien kautta ja toisaalta hyväntekijän esittämiseen.

2 tykkäystä

Mä olen päättänyt laittaa rahani Lääkärit ilman rajoja järjestölle, jos olisi Ukrainan armeijan tilinumero, niin laittaisin sinnekin.

3 tykkäystä

Norskin kortilla maksaminen kerryttää myös cash pointseja joilla voi maksaa Norwegianin lentoja, itse juuri varasin “ilmaisen” lennon ensi kesäksi. Olen maksellut jo useamman vuoden käytännössä kaikki arkiostokset punaisella kortilla, kulutonta kunhan muistaa maksaa luottokorttilaskun kerralla pois ja bonuksena pääsee kerran vuodessa lentämään (lähes) ilmaiseksi… nyt oli korona-ajalta sen verran pojoja kertynyt että jää vielä syksylle pojoja johonkin viikonloppureissuun käytettäväksi.

8 tykkäystä

Ukrainan armeijan tili löytyy tästä. NBU Opens Special Account to Raise Funds for Ukraine’s Armed Forces (updated)

8 tykkäystä

Itse olen hoitanut “käteisen rahan varastoinnin” lainaamalla ryyppykavereille. He sitten tarvitessani maksavat takaisin.
Joku kertoi aiemmin, että S-pankki on ollut aika sontaa viime vuosina. Minulla se on toiminut ihan hyvin. Olen tyytynyt default-tyyliin enkä tehnyt omia määrityksiä ulkoasuun.

4 tykkäystä

Ei ole kiva duuni niillä joiden täytyy katsella noita videoita varmistaakseen niiden aitouden. Miten välttää, ettei noi kummittele mielessä koko loppuelämän.

2 tykkäystä

Mulla myös reipas käteis kassa ollut koko elämäni, äidiltä perinne jäänyt elämään, toki vois palaa savuna ilmaan jos ikäviä sattuisi, mutta kassakaappia ei ihan näitä varten tarvita😁 paloturvallisuus kaappia joskus miettinyt.

1 tykkäys

Jos käteistä ei aivan hirvittäviä määriä ole, niin hyvin painavan (ja kalliin) paloturvakaapin sijaan voisit pärjätä paloturvasalkulla, joita kassa-, ase- jne. kaappien lisävarusteina kaupataan.

Maksaa reilu satasen ja lupaavat paperien säilyvän hengissä 1000 asteessa 30 minuuttia,.jos Länsi-Suomen murretta oikein ymmärrän.

3 tykkäystä

Oletko kokeillut hajauttamista. Voin pientä korvausta vastaan varastoida osan ongelmastasi.

6 tykkäystä

No sanotaanko nyt näin, että rahaa ja varoja siellä täällä, mutta se reilu käteiskassa kuuluu jotenkin perus juttuihin itselläni, kiitos kauniisti tarjouksestasi, pidänpä mielessä joskus näitä ulkopuolisia näkemyksiä kyllä kaipailisi. :cherry_blossom:laitoin korvantaakse

1 tykkäys

Rahan lainaaminen tuttaville on omalla kohdalla ollut tosi iso virhe nuorempana. Rahaa lainannut kaveri on esim. yrittänyt saada minut unohtamaan asian vitkuttelemalla kuukaudesta toiseen ja puhelimeen ei ole enää vastattu normaaliin tapaan. Toiselta sain rahani takaisin kun olin pyytänyt noin kymmenen kertaa ja annoin lopulta ymmärtää, että kerron asiasta ohimennen toisille yhteisille tuttaville ym. jos venkoilu jatkuu. Sitten maksoi velkansa. Kolmannelta tutun tutulta en saanut pientä euromäärää koskaan takaisin. Lopputuloksena kaikille jäi paha mieli ja kaverista tuli ex-kaveri… En siis suosittele välttämättä.

S-Pankkia olen käyttänyt päivittäin vuosien ajan. Koskaan en ole huomannut mitään käyttökatkosta, ei siis kovin yleistä varmaankaan.

22 tykkäystä

Parasta aikaa ulos otossa velallisen äiti, eläkkellä ja ihana ihminen, mutta, mutta. Omat otetaan pois tavalla tai toisella, omasta selkänahasta ansaittu ja poissa perheeltä, siitä pidetään kiinni. Onneksi tein vahvat velkakirjat ja takaajan. Ikävähän tuo oli kärjäoikeuteen viedä ja retale jätti armaan äitinsä velkoihin, no puolisen vuotta vielä ja lopultakin asia päätöksessä. Laina itsessään oli koroton nyt kyllä korot yms juosseet🥲

:laughing:
https://twitter.com/michaeljburry/status/1512922079796023315

4 tykkäystä

Humanitäärinen apu Ukrainalle - täällä voit osallistua - ketjusta poimittu Mikaelin viesti. Taidan itsekin katsoa sopivan summan osingoistani ja laittaa sen keräykseen. :slight_smile:
image
:blue_heart: :yellow_heart:

89 tykkäystä